• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

hamulcowy

Aktywny użytkownik
A torem 785 mm tam jeździły WLs150/180 i Lyd2.
Ponieważ mieszkałem onego czasu niedaleko Ciebie, w czasach zamierzchłych pamiętam, że widywałem na tych torach z Huty parowozy. To były lata 60-te. Nie pamiętam dziś jakie (logika mówi, że to mogła być Tw 53, chociaż w hucie były cholernie ciasne łuki ). Widywałem te parowozy czekając na zlokalizowanym w pobliżu przystanku tramwajowym. Jak nietrudno sie domyśleć, było w tym miejscu jedno z wielu na Śląsku skrzyżowań wąskiego toru z torem tramwajowym.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Co do łuków na terenie huty to Tw53 tam na pewno nie wjeżdżaly. Po pierwsze to bocznica huty a po drugie to chyba nic co ma więcej niż 3 osie tam nie mogło wjechać.
Lokomotywy PKP wjeżdżaly najdalej na tory zdawczo odbiorcze na stacji Gliwice Zachodnie. Ja jakiś mały parowóz pamiętam z wczesnego dzieciństwa, który wyjechał z huty na stację a potem pojechał dalej w kierunku Gliwic Waskotorowych. Bylem jednak zbyt mały żeby cokolwiek zapamiętać ze szczegółami nawet nie mam 100% pewności że to był parowóz.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
Czyżby huta 1-go Maja miała parowóz Las, o którym historia milczy ? Lasy były na tor 785 mm, o czym świadczyć może choćby ten z Rud, a to były loki w służbie kolei wewnątrzzakładowych. (Rudzki jest bodaj że z huty Pokój).
 

BoGneR

Aktywny użytkownik
Rudzki jest bodaj że z huty Pokój
Na terenie Huty Pokój Las 3343 przeszedł tylko naprawę, gdzie trafił po wielu latach postoju w skansenie maszyn parowych w Tarnowskich Górach. Choć faktycznie jego historia związana jest z hutami... Wełnowiec i Zygmunt. Co ciekawe właśnie na ukończeniu jest NG jego kotła i przy dobrych wiatrach w przyszłym miesiącu powinien wrócić do ruchu ;)
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
Na terenie Huty Pokój Las 3343 przeszedł tylko naprawę, gdzie trafił po wielu latach postoju w skansenie maszyn parowych w Tarnowskich Górach. Choć faktycznie jego historia związana jest z hutami... Wełnowiec i Zygmunt. Co ciekawe właśnie na ukończeniu jest NG jego kotła i przy dobrych wiatrach w przyszłym miesiącu powinien wrócić do ruchu ;)
Jest po naprawie. Jak byłem w Rudach w ubiegłą środę, ro stał wyglancowany, i montowano na nim ostatnie elementy armatury kotła.
Obok stał chyba Ryś, który też pracowicie jest powoi składany do kupy.
No ale nadal nie wiemy, co to za parowóz widywaliśmy w poprzednim stuleciu na przejeździe przez ul. Jagiellońską.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Nie wiem czy ktoś już tego kiedyś nie wyszperał (nie śledzę wątku) ale przy okazji innych poszukiwań (harcerskich) natrafiłem na film z 1924 roku - w początkowej części wątki kolejowe - w tym 4-osiowe boczniaki:

 
Parę ciekawych zdjęć ze strony: https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Ausland


PKP Okl 27-25 Foto: Werkfoto

PKP Okz 32-6 Foto: Werkfoto


PKP Okz 32-9 w Dreźnie Foto: Werner Hubert


PKP Pd 14-10 Foto: Slg. Johannes Glöckner



PKP Pu 29-1 Foto: Werkfoto



PKP Pu 29-1 Foto: Werkfoto


Wagon sypialny Nr. 3779 D CIWL Foto: Werkfoto


PKP Ty 23-86 Foto: Werkfoto
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Podejrzewam że nie. Raczej przypuszczam że lokomotywy wyposażono w dodatkowe lampy naftowe jako oświetlenie na wypadek awarii oświetlenia elektrycznego. Zdjecie jest fabryczne i być może przedstawia kompletny zestaw jaki trafia do nabywcy. Normalnie to chyba te naftowe lampy są zdjete i schowane do którejś z szafek narzędziowych.
 
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/24485:1/
Kilka ciekawych zdjęć z Pawilonu Ministerstwa Komunikacji na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu czerwiec 1929 r.
Przekrój Stacja Zdołbunów punkt przestawczy
Zobacz załącznik 683346 Zobacz załącznik 683347 Zobacz załącznik 683348 Zobacz załącznik 683349 Zobacz załącznik 683350 Zobacz załącznik 683351

Na pierwszym planie OKl27-12
Zobacz załącznik 683352 Zobacz załącznik 683353 Zobacz załącznik 683354

Na tabliczce z boku jest napisane "MOST PRZEZ RZEKĘ NIEMEN POD GRODNEM"
Zobacz załącznik 683355

Wiadukt w Turce nad Stryjem
Zobacz załącznik 683356 Zobacz załącznik 683357

Na dwóch ostatnich zdjęciach Ty23-234
Zobacz załącznik 683358
Zobacz załącznik 683359
Już wtedy mieli pomysł aby budować makiety modułowe ;)

Super fotki
 

Podobne wątki