• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Mogę się wtrącić? - parowozy serii RIIIc były budowane dla armii KuKHB przez kilka firm. Parowozy te w zależności od tego, przez którą firmę zostały wyprodukowane różniły się między sobą ..... niekiedy dość znacznie.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Adamie obiecane zdjęcia z kolejki wojskowej K.u.K.
Wózki motorowe i generatory.
Odnośnie lokomotywy RIIIc czy chodzi o tą .
http://www.mpz.cz/RIIIC
Jak by tu powiedzieć. Zdjęcia ciekawe, ale tylko powiększają frustrację. Jeśli albumik mający pokazać k.u.k.-feldbany w obrazkach daje taki materiał - no to mizeria wielka. Polskich ex-kuków kilka znalazłem, ale jest tego dosłownie kilka sztuk i niemal wszystkie będą we wspomnianym tomiku "Saperow kolejowych". Kilka jeszcze jest w prywatnych rękach jednego Pana - ale chyba człowieka ciężko obraziłem prosząc o skany, więc ich nie obejrzycie.
Lokomotywa owszem i ta, ale szukam innego producenta niż ten czeski, bo co producent - to trochę inna. Zdjęć "polskich" kilka jest, a szukam przyzwoitej jakości i szczegółowości rysunków technicznym (rysunków "motorwagenow" wąskotorowych zresztą też).
Ale dzięki za pamięć.
Dla osłody: lokomotywka z linii Poznań Twierdza-poligon Biedrusko (z kolekcji Marcina Walkowiaka, który się nie obraził i nie chciał dojść do wielkiego majątku). Na pierwszym planie wózki jezdne rozmontowanych platform doczepnych (brigadewagen) - normalnie połączone były podłogą z burtami (demokrację, czyli głos ludu, tośmy mieli już w latach dwudziestych - linia została rozebrana na żądanie lokalnego ludu po tym, jak się sfajczyła chałupa od iskry parowozu).

Posen.jpg
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Ba, tylko, że ja jestem polonocentryczny. A ze zdjęć skopiowanych przez Baldwina do moich celów przydatne, choć nie bezpośrednio, są dwa - jedno z wózkiem Puch (bo to Puch, choć mało widać) i silnik, bo to stu-konny Austro-Daimler . Z twoich - ta drezynka oficerska, bo zrobiona z Pucha i to na ulicy z ładunkiem drewna, bo to wózek z Puchem. Na żadnym z pozostałych nie ma typów użytych w Polsce.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
Czy te Austro-Daimlery nie były czasem stosowane w ciągnikach artyleryjskich M17 będących na wyposażeniu 1 Pułku Artylerii Najcięższej w Warszawie 1920 roku .
Albo w takim ciągniku M 12 .
 
Ostatnio edytowane:

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Ba.... ja też kiedyś byłem..... ale od wielu, wielu lat stale poszerzam swoje zainteresowania.
Dzięki za takie pobłażliwe potraktowanie, wszak mogłeś sporo ostrzej... To kwestia pewnej filozofii, a może tylko taktyki. Po latach poszerzania swoich zainteresowań postanowiłem się samoograniczyć - bo jeśli ma być ze mnie jakiś pożytek, to trzeba się skupić na czymś
, bo na resztę i tak czasu nie starczy.

A to może jednak zmienisz zdanie.... :) Taka sama?
Bardzo proszę o bliższe dane i przyzwoity skan. O tym, co na zdjęciu nic nie wiedziałem - i to kolejny dla mnie dowód, że mam racje w swoim wyborze. Co jakiś czas natykam się, choć to tylko polskie dwudziestolecie, na coś o czym nie wiedziałem, ba, o czym nikt dotąd nie wiedział (chyba że wiedział i nie powiedział). Interesują mnie przede wszystkim urządzenia i sprzęt w użytku etatowym, ale takie epizodyczne ciekawostki też mnie fascynują - a jest ich, oj jest... I nie mam zamiaru się wstydzić, że czegoś nie wiem. Pocieszam się, że i tak wiem więcej niż Jan Kowalski...

Dla wyjaśnienia - RIIIc wyprodukowany przez firmę Henschel&Sohn w Cassel, braciszek tego z Legionowa ......
Nie wiem na czym polegało upodobanie wojska do RIIIc, ale donoszę, że prócz Poznania i Legionowa również kolejowi saperzy z Krakowa używali RIIIc na poligonie Grzegórzki.
 
A

AJ

Gość
Skoro "grzebiemy" się przez chwilę w takich klimatach, to jeszcze coś z mojego zbioru. Nie kuk-i, nie wiem co i nie wiem gdzie :(. Ale zanim oryginały całkiem wyblakną może warto je pokazać. Jedyne co mi wiadomo, to fakt że osoba która wykonała te zdjęcia była zatrudniona jako kolejarz w międzywojennym Wilnie i najprawdopodobniej z tamtej okolicy pochodzą zdjęcia.

Clipboard01.jpg


Clipboard02.jpg


Clipboard03.jpg
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Zdjęcia piękne! I piękne Brigadeloki, i piękna Benzollok, a nawet jest drezynka z Austro-Daimlerem 6PS, a w tle z Puchem 4 PS. Pokontemplował bym szczegóły na jakieś 600 DPI - może coś wymyślę, choć to nie wojsko.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Wielkie Głowy z 750mm.pl twierdzą że to Garbów, nie Lublin.
Dobrze, że napisałeś z dużej litery, bo już myślałem, że ironizujesz :sick:

Ale czemu tak sarkastycznie ?
Spójrz na załączoną tam mapkę i porównania ze zdjęciami, czy Twoim zdaniem coś jest nie tak ?

A po takim Twoim wpisie mogłaby się przecież pojawić z "ich strony" uwaga o ...

"małej głowie z M.I." ....

I jak byś się wtedy poczuł ??? :(
[DOUBLEPOST=1447946042][/DOUBLEPOST]A sam parowozik, to jeden z kilku O&K, które posiadali.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
A to może jednak zmienisz zdanie.... :) Taka sama?
Bardzo proszę o bliższe dane i przyzwoity skan.
Jarząbek podesłał skan. Fatalny. Ale pasażer na Akkumulatorenlok-u ma chyba wysokie austriackie kepi oficerskie, a loko wleczę wózek z charakterystycznymi, austriackimi blaszanymi łupinami do budowy schronów polowych. To może być Lwów - ale Lwów był w rosyjskich rękach ledwie parę miesięcy w 1915 roku, a wcześniej i do końca Wielkiej Wojny był austro-węgierski. Później był już polski, ale nie znaczy to, że lokomotywka została na torach po wyjściu austriaków i stała się polska.

Pokontemplował bym szczegóły na jakieś 600 DPI - może coś wymyślę, choć to nie wojsko.
W wielkiej swojej szlachetności Andrzej Jaroszewicz przysłał trzy skany tych wąskotorówek - myślałem, że znajdę jakieś szczegóły. Może to i Wilno - ale tam torów było ze trzydzieści km, a serwis foto jest, jaki jest (to znaczy - go nie ma), a takie budy-parowozownie to nic charakterystycznego. Nie można dojrzeć żadnych oznaczeń na sprzętach - prócz numeru fabrycznego 793 na benzolloku i że chyba jest tabliczka Henschela z Synem. Wszyscy na zdjęciu to cywile - a to by znaczyło, że jest już po 32-roku, bo wtedy wojsko pozbyło się kłopotu na rzecz PKP. No i guzik - ale może ktoś jeszcze będzie miał pomysły, zwłaszcza z tym numerem....

Wrzucę coś kolejowo-wojskowego co ostatnio wyszperałem:
No i piękna kolekcja zdjęć m.in. z 2. baonu mostów kolejowych, a przynajmniej tak ją oceniają ci nieliczni, co ja widzieli. Nawet chciałem paru zdjęć użyć jako materiału ilustracyjnego, ale entuzjazmu z tamtej strony jakby nie było. Może " Muzeum II w.sw." samo coś wyda, a może, jak to w niektórych kolekcjach, samo zakisi...
 

Podobne wątki