• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

FENIX

Znany użytkownik
#1
Drodzy użytkownicy ,
zakładam taki skromny watek o kolejach PKP II epoki ,
Prosił bym bardzo o wklejanie głownie samych zdjęć , a także prosił bym o jak najskromniejsze komentarze lub o konkretne uwagi merytoryczne , jak podział na dyrekcje ,stany itp.
 

Załączniki

jafrap

Znany użytkownik
#3
Piaskowy - świetna fotka. Aż poczułem zapach rdzy torowej :)

Przy okazji mam pytanie: czy można wrzucać nie swoje zdjęcia. Ostatnio jak wrzuciłem takowe (podałem linka do źródła) to otrzymałem lekki opitol od autora, który się dopatrzył i odpisał mi, że mam to usunać. Rozeszło się po kościach. Także miałbym, ale waham się.
 

jafrap

Znany użytkownik
#5
Trochę wojskowości ...i taka ciekawostka. Parowóz Ti3 jednego z dywizjonów pociągów pancernych wojsk RP w wersji nieopancerzonej i opancerzonej (ex-G53-4021).

W listopadzie 1926 roku szef V Departamentu Ministerstwa Spraw Wojskowych RP, płk. Marian Przybylski wybrał jako standardowy typ lokomotywy pancernej parowóz byłej pruskiej serii G53, oznaczony w Polsce od listopada 1923 jako Ti3. Należy nadmienić, że wcześniej, tzn. w latach 1918-1921 w Polsce służyło około 110 (!!!) pociągów pancernych, w których używano wielu typów lokomotyw, całkowicie lub częściowo opancerzonych - w tym zdobycznych lokomotyw pancernych austro-węgierskich i rosyjskich.
 

Załączniki

jafrap

Znany użytkownik
#6
Teraz parowozownia Gdańsk Brama Oliwska w 1929 roku - obecnie obok ul. Kolejowej (parowozownia już nie istnieje). Na fotkach widać Ok22-46 oraz Pk2-8 nieco z boku i z przodu. Pk2 (pruska S10.1, później BR17) wykorzystywane były w ruchu tranzytowym.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
#12
Na koniec... nieco inny pojazd - Zakopane 1936 rok w dwóch odsłonach z bliska (stoi) i z daleka w ruchu (LuxTorpeda):
Tak się zastanawiam, jakie wrażenie na ludziach musiał robić ten dziwny jak na owe czasy pojazd. Na torach ludzie oglądali wtedy lokomotywy parowe z wagonami, a tu nagle pojawił się taki samojezdny niski, długi i szeroki wagon, na dodatek wydający z siebie zupełnie inne dźwięki i pomalowany w inne barwy.
 

jafrap

Znany użytkownik
#13
Kolejne 4 zdjęcia z przed i w trakcie II wojny:
- parowóz PKP Th4 wyjeżdżający z mostu w Grudziądzu - jakoś po 1910 roku... (to jest pruski G4³),
- (Nie wiem jaka) Lokomotywa ale sfotografowana na dworcu w Lublinie w latach 30-tych XX w (chyba jakaś rosyjska),
- Kruklanki 1924 rok. Próby obciążeniowe mostu w Kruklankach z pomocą 2 maszyn pruskiej serii G10 (późniejsze Niemieckie BR57),
- Okres wojny i stacja Białystok w roku 1943. Parowóz Oke1 na tle żórawi wodnych (ex Pruska T5.1):
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#15
Ciekawe fotki zaprezentował kolega jafrap, ale mam wątpliwość dotyczącą zdjęcia z Lublina, z lat 1930-tych. Nie jestem znawcą, ale ten parowóz ma charakterystyczne cechy budowy parowozów austriackich (do pewnego stopnia podobne cechy miały też maszyny czechosłowackie czy węgierskie). Raczej nie jest to więc lokomotywa budowy rosyjskiej. Na dodatek, nie jest to chyba lokomotywa PKP. Na omawianym zdjęciu widać wyraźnie obce oznaczenia, nie polskie. Niestety, oznaczenia nie są dostatecznie czytelne, by dało się odczytać pełny numer czy serię. Wydaje mi się, że oznaczenie serii jest 3-cyfrowe, zaczynające się na 4. Poniżej jest tabliczka z numerem chyba 180...1, a na tendrze widoczny numer 7737. Skąd zagraniczny parowóz znalazł się z latach 1930-tych w Lublinie? Próbowałem odszukać to zdjęcie na stronie http://www.teatrnn.pl/, skąd jak mi się wydaje ono pochodzi, ale nie udało mi się go znaleźć. Czy kolega jafrap wie coś więcej o tej fotce?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#16
Może to jest i Lublin ale z całą pewnością nie lata trzydzieste. Najpóźniej okres I wojny. Na zdjęciu widać par. austriackiej serii 60 czyli późniejszej PKP Ti12.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#17
A czy Kolega Jarząbek jest w stanie rozszyfrować, jakie oznaczenia ma ten parowóz? Tzn. jakiej kolei, bo całego numeru odczytać się raczej nie da. Mnie nic nie przychodzi do głowy.
 

wolfik

Znany użytkownik
#19
Mi to wygląda na austriacką maszynę serii 60 (Ti12). Co do oznaczenia serii jak i numeru szukałbym raczej na tej drugiej (dolnej) tabliczce (seria - kropka - numer). Mnie się wydaje, że jest to 160.71? Tylko to właśnie mi się nie zgadza. Seria 160 i 60 miały ten sam układ kół jednak 160 miała np. inny kształt cylindrów.
 

Podobne wątki