• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Identyfikacja parowozu i wagonów na poniemieckim zdjęciu

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#1
Ostatnimi czasy dostałem od mojej dobrej koleżanki skan zdjęcia, które w jej rodzinnym albumie przebywa od dawien dawna.
Poszukuję wszelkich informacji odnośnie taboru jaki się na tym zdjęciu znajduje.

Zdjęcie zostało wykonane między 1899 rokiem, a drugą Wojną Światową w miejscowości Selchowhammer (Kuźnica Żelechowska) <również byłbym wdzięczny za ustalenie bliższej daty wykonania zdjęcia, np po latach produkcji taboru, jego wykorzystania itp itd>.
" W 1899 pojawił się tutaj pierwszy pociąg. Początkowo obsługiwał linię Krzyż-Człopa, a po utworzeniu dalszego odcinka w 1904 – do Wałcza. Kolej przestała funkcjonować tu w lipcu 1991." *

Częściowo rozszyfrowałem wagon znajdujący się za lokomotywą. Jest to wagon pocztowo-bagażowy konstrukcyjnie podobny do PwCitr pr95.


Jednak wagon na zdjęciu ma 3 osie i bardziej oddalone okienko od drzwi, natomiast PwCitr pr95 ma dwie osie i okienko zaraz przy drzwiach.
Co do parowoziku i drugiego wagonu - nie mam żadnych tropów ;)


Koleżanka jak i ja będziemy bardzo wdzięczni za wszelkiego rodzaju informacje od osób bardziej znających się na rzeczy ;)


* źródło: wikipedia.pl

Zdjęcie:
Kuźnica Żelechowska 1.jpg
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#2
Pierwszy strzal....czy to samo???? :rolleyes:
Oznaczenie wagonu to ...Typ N28 ...lata produkcji chyba cos od...29' ..i jezeli sie nie myle, na 1 planie widac kasztanowiec, mlody, nie ma na nim jeszcze owocow, tak wiec okres w ktorym zostalo wykonane to zdjecie szacuje na kwiecien :)
 

Załączniki

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#3
Na kolei Krzyż - Wałcz nie było żadnego parowozu pruskiej serii T3 widocznej na zdjęciu. Ale ta kolej była własnością powiatu Wałcz (Deutsch Krone) jak i kolej Wałcz - Wierzchowo Pomorskie, która miała 3 takie parowozy: nr 23 zakupiony w 1935 roku z kolei Zielona Góra - Szprotawa (Vulcan 2618/1911, na PKP TKh100-40, skreślony 06.07.1962): nr 24, data zakupu nieznana (O&K1442/1905, na PKP TKh100-35 skreślony 21.04.1952) i parowóz o nieznanym numerze zakupiony w 1936 roku (Humboldt 137/1902, na PKP TKh100-29 skreślony 29.03.1955. Możliwe że to jedna z tych maszyn na gościnnych występach. Do dziś zachował się jeden z parowozów tej kolei TKp 1149 z cukrowni Kętrzyn ex PKP TKp100-4.
 
OP
OP
Uriel

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#4
Dzięki Panowie za pomoc ;)
Szczególne podziękowania dla JacekZet za tak cenne informacje.
Teraz tylko ustalić co to za wagony ;)
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#5
Co do wagonów: pierwszy jest faktycznie ciekawy i choć nie wiem, co to jest, mogę napisać co to nie jest. Na pewnio nie wywodzi się od żadnego PwCitr: model, który pokazałeś, to ex-PwCitr pr95, po przedziale osobowym nie widać w nim już śladu (dość oczywistego, w postaci okien :). Po lewej stronie pierwszych drzwi widać jednak dość wyraźnie układ odpowiadający skrzynce pocztowej i tabliczkom pod nią, co wyklucza Pwi/Pwgi i pozostawia typ, którego oznaczenie zaczynałoby się: Pw Post3i. Trójka oznacza w nim liczbę osi i kłopot w tym, że wszystkie "typowe" pruskie konstrukcje (z jednym wyjątkiem, ale to zupełnie inna historia) Pwi/Pwgi/PwPosti były dwuosiowe. Niemniej "typowe" oznacza niewielkie liczebnie serie, i ja osobiście obstawiałbym na wagon wykonany lub zmodernizowany na zlecenie kolei prywatnej na podwoziu wagonu 3 osiowego, z konstrukcją pudła przeznaczoną do przewozu poczty i bagażu. Przy drewnianej konstrukcji pudła takie zamówienie nie było trudne do realizacji.
Drugi wagon na pewno nie jest typu N28, bo te są młodsze i austriackie i wyglądają tak: http://www.roco.cc/produkteshop/ueb...309/pr/personenwagen-3-klasse-der-bboe-1.html (przepraszam za niewstawienie linka, ale ta opcja mi nie działa). Osobiście też obstawiałbym za coś pokrewnego konstrukcji, której model Bipa1966 przedstawił jako zagadka: CiPr05. Ten model przedstawia akurat późniejszą wersję, po dodaniu ustępu (oryginalnie obie strony, a w modelu druga ma 5 okien równomiernie rozmieszczonych):


Tutaj ta konstrukcja w modelu w oznaczeniach PKP, zdjęcia z wiki.gbbkolejka.pl
CCitrPr04a miał ustęp i 5 okien, ale wszystkie równej szerokości.
Znów, najprawdopodobniej był to wagon oparty na standardzie z 1904 roku, ale wykonany zgodnie z wytycznymi kolei prywatnej, lub z modyfikacją wprowadzoną przez producenta/ w trakcie modernizacji.

Kiedy zdjęcie zostało wykonane? Najwcześniej w 1905 roku, jeśli tabor tej kolei był nowo zakupiony, najpóźniej w latach '30, jeśli był to tabor odkupiony od kolei państwowej i zmodernizowany.

Sugeruję wrzucić zdjęcie na niemieckie fora, tam jest trochę speców.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#6
Ja stawiam na lata 1935 - 1940. 1935 bo parowozy serii T3 pojawiły się na tej kolei właśnie w tym roku a 1940 bo wtedy przejęły te kolejki powiatowe Pommersche Landesbahnen. Chociaż właśnie te ostatnie stosowały długie 7-znakowe numery parowozów normalnotorowych.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#9
Zwróćcie Koledzy uwagę, że wagon zalinkowany przez Mikiego ma ogrzewanie brykietowe - w dolnej części pudła małe klapki, do których wsuwano pojemniki z żarzącymi się brykietami. Takie rozwiązania nie były już wówczas stosowane na kolejach państwowych poza, o ile pamiętam, wagonami Wittfelda. Wagon ze zdjęcia Uriela wydaje się nie mieć takich klapek. Parowóz T3 raczej nie dałby rady ogrzewać składu parą - ciekawe, jak sobie zatem radzono?
 

Podobne wątki