Dzień Dobry Panom.
Ponieważ limit wzajemnych wyrazów sympatii z kibolami i "szybkimimelexami" uważam na dzień dzisiejszy za wyczerpany, pozwalam sobie "zapuścić" nowy wątek, jakoś tak dziwnie skrzętnie pomijany przez forumowych guru i mędrców wszelakiej maści. Otóż, nie dalej jak kilka dni temu, "Wirualna Polska" obudziła się i pokazała serię zdjęć, a właściwie fotogramów autorstwa Siergieja Prokudina-Gorskiego, któy w latach 1905-1915 dokumentował metodą fotograficzną obrazy z życia carskiego imperium. O jego przeżyciach w trakcie tej gigantycznej podróży, a podróżował specjalnie przydzielonym przez Cara Mikołaja II komfortowym pociągiem z ciemnią i laboratorium fotograficznym, można by napisać książkę (niestety nikt nie wpadł na to by wydać chociażby jego pamiętnik z tej podróży), w końcu urządzono mu jednak wystawę. Co prawda Prokudin-Gorskij zmarł w 1944 roku w Paryżu, do końca strzegąc jak żrenicy oka swoich fotogramów, to w końcu trafiły one do waszyngtońskiej Biblioteki Kongresu USA i tam zostały wystawione.
Nie byłoby w tym wszystkim nic dziwnego, gdyby nie metoda jaką ten artysta wykonywał swoje fotografie, otóż używał do ich wykonywania, specjalnego, skonstruowanego przez siebie aparatu, który wykonywał jednocześnie trzy zdjęcia w podstawowych barwach (żółta, czerwona, niebieska), Ponieważ nie był zadowolony jakością efektów prób na papierach fotograficznych (Bogu dzięki) zastosował szklane płyty, na których obrazy te zachowały się z niezwykłą doskonałością. Tu drobna uwaga, do lat pięćdziesiątych XX wieku niejednokrotnie zdjęcia katalogowe duzych obiektów (np. parowozów) wykonywano na szklanych płytach, niestety prymitywną metodą fotografii czarno-białej.
Ponieważ temat barw liberii kolejowych, sam w sobie bardzo ciekawy, jest tematem ogromnym, pozwalam sobie zapytać szanowne grono, czy ktoś zadał sobie trud odnalezienia rzeczywistych kolorów taboru kolejowego z I i II Epoki, na przykład przy pomocy wyciągów komputerowych?
Pozdrawiam
Jeż Jerzy
P.S. W załączniku jedno ze zdjęć, chyba pasujące do treści postu, wątku i działu.
Ponieważ limit wzajemnych wyrazów sympatii z kibolami i "szybkimimelexami" uważam na dzień dzisiejszy za wyczerpany, pozwalam sobie "zapuścić" nowy wątek, jakoś tak dziwnie skrzętnie pomijany przez forumowych guru i mędrców wszelakiej maści. Otóż, nie dalej jak kilka dni temu, "Wirualna Polska" obudziła się i pokazała serię zdjęć, a właściwie fotogramów autorstwa Siergieja Prokudina-Gorskiego, któy w latach 1905-1915 dokumentował metodą fotograficzną obrazy z życia carskiego imperium. O jego przeżyciach w trakcie tej gigantycznej podróży, a podróżował specjalnie przydzielonym przez Cara Mikołaja II komfortowym pociągiem z ciemnią i laboratorium fotograficznym, można by napisać książkę (niestety nikt nie wpadł na to by wydać chociażby jego pamiętnik z tej podróży), w końcu urządzono mu jednak wystawę. Co prawda Prokudin-Gorskij zmarł w 1944 roku w Paryżu, do końca strzegąc jak żrenicy oka swoich fotogramów, to w końcu trafiły one do waszyngtońskiej Biblioteki Kongresu USA i tam zostały wystawione.
Nie byłoby w tym wszystkim nic dziwnego, gdyby nie metoda jaką ten artysta wykonywał swoje fotografie, otóż używał do ich wykonywania, specjalnego, skonstruowanego przez siebie aparatu, który wykonywał jednocześnie trzy zdjęcia w podstawowych barwach (żółta, czerwona, niebieska), Ponieważ nie był zadowolony jakością efektów prób na papierach fotograficznych (Bogu dzięki) zastosował szklane płyty, na których obrazy te zachowały się z niezwykłą doskonałością. Tu drobna uwaga, do lat pięćdziesiątych XX wieku niejednokrotnie zdjęcia katalogowe duzych obiektów (np. parowozów) wykonywano na szklanych płytach, niestety prymitywną metodą fotografii czarno-białej.
Ponieważ temat barw liberii kolejowych, sam w sobie bardzo ciekawy, jest tematem ogromnym, pozwalam sobie zapytać szanowne grono, czy ktoś zadał sobie trud odnalezienia rzeczywistych kolorów taboru kolejowego z I i II Epoki, na przykład przy pomocy wyciągów komputerowych?
Pozdrawiam
Jeż Jerzy
P.S. W załączniku jedno ze zdjęć, chyba pasujące do treści postu, wątku i działu.
Załączniki
-
47,2 KB Wyświetleń: 292