• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny HERIS - modele wagonów standardu Y - typu 110A/111A/112A/113A

Bolutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
935 219 7
Przy okazji.....
W tym aspekcie Roco fajnie pomyślało w swoich YB/70, gdzie w zestawie była możliwość stopni do podmiany z dwóch na trzy....
Raczej się nie zgodzę. Wagony Y/B70, przynajmniej te, które pamiętam - konstrukcyjnie miały 3 stopnie. W modelach Roco 3 stopnie są do wklejenia, przy założeniu że model będzie poruszał się po łukach większych niż R3 przy założonym "kurzkupplungu".
Natomiast co do wypustów Heris - koszmarem są właśnie stopnie, łamiące się przy najmniejszym nawet naciśnięciu.
A że zdecydowali się na "igreki" w malowaniu MAV - jestem deko zdziwiony. Chociaż jak przez mgłę pamiętam owe wagony w Budapeszcie na Keleti. Być może PaFaWag lub HCP zrobili jaką serię dla Madziarów...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.237 156 21
A że zdecydowali się na "igreki" w malowaniu MAV - jestem deko zdziwiony. Chociaż jak przez mgłę pamiętam owe wagony w Budapeszcie na Keleti. Być może PaFaWag lub HCP zrobili jaką serię dla Madziarów...
A dlaczego kolega Bolutek jest zdziwiony? Nie "być może", a z całą pewnością polskie wagony były eksportowane na Węgry (jak również do Grecji), więc dlaczego producent modeli miałby nie spróbować zarobić trochę także na modelarzach węgierskich?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
617 80 9
A dlaczego kolega Bolutek jest zdziwiony? Nie "być może", a z całą pewnością polskie wagony były eksportowane na Węgry (jak również do Grecji), więc dlaczego producent modeli miałby nie spróbować zarobić trochę także na modelarzach węgierskich?
Czy można coś więcej eksporcie polskich Y-greków do Grecji :cool: No szczerze mówiąc to jestem zaskoczony....
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
W latach 1967-68 HCP wyprodukowało 16 wagonów 1/2 klasy typu 115A, 34 wagony 2 klasy typu 116A i 12 kuszetek typu 117A. Poniżej fotka mixa. Oczywiście oliwka i słomkowe ramy okienne. I jak na początku Y-ków ramy okienne w drzwiach a nie uszczelki.
Grecja-115A.jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 4 0
Cechą charakterystyczną wszystkich wagonów standardu Y produkcji HCP wyeksportowanych do Grecji (typy 115A, 116A i 117A) jest podwinięta rama podwozia, dwa stopnie w drzwiach wejściowych, a także otwieralne okna w drzwiach wejściowych. Wagony przez cały okres eksploatacji (którą zakończono około 2012 roku) zachowały swój pierwotny wygląd i typowe dla nich rozwiązania zastosowane przez Cegielskiego.
Przy tej okazji warto zwrócić uwagę, że są to typowe atrybuty wagonów produkowanych również dla PKP od połowy lat 60. do końca lat 70. XX wieku, więc mniej - więcej tak powinny wyglądać również modele polskich wagonów, odwzorowane w epoce IVa - IVb.

Autorem pierwszych trzech zdjęć jest człowiek podpisujący się na forum Balkanmodels.biz jako Balkanmodels.
Dział poświęcony wagonom - w tym polskim z Pafawagu i z Cegielskiego jest tu: http://balkanmodels.biz/forum/viewforum.php?f=12&sid=c50f6bb2b1cb533053f74db56a9fb0da

Wagon typu 115A (1/2 kl) kolei OSE:
115A 51 73 39-80 057-8 ABm; Thessaloniki 04-1994 Balkanmodels.jpg


Wagon typu 116A (2 kl.):
116A 51 73 20-80 211-2 Bm w st. Thessaloniki 04-1995 Balkanmodels.jpg


Inny wagon tego typu:
116A 51 73 20-80 212-0 Bm - portret; Thessaloniki 04-2001 Balkanmodels.jpg


Wagon typu 117A (kuszeta) na stacji Paris Gare de Lyon:
117A 51 73 59-80 003-7 Bcm-  Paris Gare de Lyon 10-1982; Pierre B..jpg

Autor zdjęcia: Pierre B.



Wagony dla kolei węgierskich MAV - typu 130A i 131A to dużo nowsze konstrukcje, bo dostarczono je tam w 1980 roku, mają więc kanciastą ramę, trzy stopnie pod drzwiami wejściowymi oraz nieotwieralne okna w drzwiach wejściowych. Konstrukcyjnie są bardzo podobne do typów 111Ap i 112Ag, więc powinny być łatwym kąskiem dla producentów takich jak Robo, czy Piko.

Wagon typu 131A (2 kl.) (źródło: vagonweb.cz):
131A 50 55 20-37 049-3 Bo; Budapest Keleti 2007 pd.jpg


Wagon typu 130A (1 kl.) (niestety nie zapisałem źródła ani autora):
130A 50 55 19-37 037-1 Ao; Sopron GySEV 2010.jpg
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
A tak z drugiej strony, czy ktoś kto ma 111A od Herisa zauważył, że jego modele zwalniają lub jeżdżą ciężej jak gdyby blokowały się koła na łukach 760 mm? Bo moje robią takie wrażenie. I nawet EU07 PIKO wtedy zwalnia mając jakby większy ciężar na haku.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
566 16 0
Pozwolę sobie przerzucić posta z innego wątku o konkurencji.

Na foum drehscheibe jest obszerna dyskusja o wagonach Cegielskiego made by Heris w malowaniu kolei greckich. W memobie w Wiedniu rozeszly się ponoć jak świeże bułeczki. Panie Robercie, może warto rozważyć pomysł produkcji tych wagonów...
Aktualnie są dwie dwójki: KLIK i KLIK

Patrząc na zdjęcia - Heris na pewno nie zrobił dzielonych szyb w drzwiach wejściowych.
 

Podobne wątki