• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny HERIS - modele wagonów standardu Y - typu 110A/111A/112A/113A

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
W sumie, to chyba nikt nie wie, który konkretnie typ ma odwzorowywać "model" HERIS'a. Zapewne miał być uniwersalny, chociaż ciężko przy takim rozstrzale typów o uniwersalność.
Chciałbym zapytać kolegów czy oryginały tych wagonów posiadały podwinięte pudło czy proste; czy posiadały dach gładki czy ryflowany; jaka powinna być ilość stopni wejściowych w tych wagonach? Który z modeli najwierniej odwzorowuje oryginał? Z góry dziękuję za pomoc.
50 51 20-08 638-2 - krawędź prosta, 3 stopnie, dach ryflowany, kratka wlotu powietrza i urządzenia ogrzewania nawiewnego (111Ay z 1989) - totalna fikcja;
50 51 20-08 289-4 - krawędź prosta, 2 stopnie, dach gładki (111Ag z 1977);
50 51 20-08 429-6 - krawędź podwinięta, 2 stopnie, dach gładki (bodajże 111Ab, max z 1974).
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
W sumie, to chyba nikt nie wie, który konkretnie typ ma odwzorowywać "model" HERIS'a. Zapewne miał być uniwersalny, chociaż ciężko przy takim rozstrzale typów o uniwersalność.

50 51 20-08 638-2 - krawędź prosta, 3 stopnie, dach ryflowany, kratka wlotu powietrza i urządzenia ogrzewania nawiewnego (111Ay z 1989) - totalna fikcja;
50 51 20-08 289-4 - krawędź prosta, 2 stopnie, dach gładki (111Ag z 1977);
50 51 20-08 429-6 - krawędź podwinięta, 2 stopnie, dach gładki (bodajże 111Ab, max z 1974).
Wielkie dzięki @Kriz8. Zamawiam więc dwa wagony z tych trzech. Trzeba tylko zamienić stopnie z 3 na 2. Więc wydaje się, że 289-4 jest w duży stopniu (największym, ze wszystkich) poprawny.

Mam przy okazji wielką prośbę. Chciałbym też zakupić 2 wagony oliwkowe to składu "z dawnych lat". Czy byłbyś tak uprzejmy i poświęcił czas na przygotowanie podobnej analizy dotyczącej wagonów oliwkowych (w tym modelu dla "Michas Bahnhof") czyli :

Bwxz 51 51 20-80 340-5
Bwxz 51 51 20-80 348-8
Bwxz 51 51 20-80 410-6
Bwxz 51 51 20-80 414-8
Bwxz 51 51 20-80 486-6
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
Wszystkie oliwki były wzorowane na wagonie 111Ab produkcji Cegielskiego z początku lat 70-tych i powinny mieć po dwa stopnie. Chyba że chodzi o te z przemalowanym numerem, bo te są wykonane błędnie przez Herisa i mają wszystkie stację Poznań, czego nie było.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Wszystkie oliwki były wzorowane na wagonie 111Ab produkcji Cegielskiego z początku lat 70-tych i powinny mieć po dwa stopnie. Chyba że chodzi o te z przemalowanym numerem, bo te są wykonane błędnie przez Herisa i mają wszystkie stację Poznań, czego nie było.
Zasadniczo chodzi mi o ustalenie prawidłowości wykonania modeli w stosunku do oryginałów posiadających takie numery jak w miniaturze, w zakresie : dolnej krawędzi pudła, dachu (ryfle lub bez), ilości schodków. Ogólnie rzecz biorąc chciałbym kupić dwie sztuki oliwek i chcę wyłuskać z tych 5 dwie najbardziej zgodne z oryginałem, tak jak w przypadku wagonów PR.
 

robo

Znany użytkownik
Reakcje
621 10 6
Prawidłowość wykonania modelu jest taka, że nie wiadomo co to jest za model. Proszę się uważnie przyjrzeć dolnej części nadwozia wagonu (dolna krawędź). W wagonach typy Y rozróżnić można
- wersję starszą czyli dolna krawędź jest zaokrąglona (kuszetki, bary, wersja bezprzedziałowa 2kl typ 111Arow z prostokątnymi oknami zmodernizowana przez PESĘ lub NEWAG)
- wersja nowsza, dolna krawędź jest z widocznym uskokiem
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Tak. W tym rzecz że nie wiadomo co to jest. Dlatego próbuję ustalić co by było "najbliżej prawdy". Dopóki firma ROBO ;) nie wznowi produkcji polskich "Y"-ków to tak będzie.

Tak jak wskazał mi powyżej kolega @Kriz8 pomimo tego że wagony od Herisa powinny posiadać zasadniczo podwiniętą dolną krawędź to trafił się jeden (289-4) z właściwie odwzorowaną (choć brak jest zaznaczonego dolnego pasa blachy) prostą krawędzią dolną i dachem bez ryfli. Z kolei wagon 638-2 nie dość że powinien mieć podwiniętą krawędź to jeszcze dach powinien być ryflowany. A więc dwie skrajności.

Nie jest istotne dla mnie czy numer wagonu pokrywa się z typem który Heris chciał odwzorować. Ale bardzo mnie interesuje który numer wagonu modelowego jest w największym stopniu odwzorowaniem swojego dużego oryginału.

Dlatego moja prośba do kolegów o informację który numer oliwki jest najbliższy pierwowzorowi. Z góry dziękuję za pomoc.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
wagon 638-2 nie dość że powinien mieć podwiniętą krawędź to jeszcze dach powinien być ryflowany
Tak być nie mogło, bo najpierw zmieniono konstrukcję dolnej krawędzi pudła, a dopiero później wprowadzono ryfle na dachu. Tak więc w kolejności było:
1) dół podwinięty, dach gładki,
2) dół prosty (z widoczną granicą dolnego pasa blachy, ale tam nie ma uskoku), dach gładki,
3) dół prosty jak wyżej, dach ryflowany.
Nie wiem, od kiedy wprowadzono trzy stopnie zamiast dwóch. Wszystkie polskie wagony miały oryginalnie okna prostokątne, bez zaokrągleń, to pojawiło się dopiero przy przebudowach.

Modele Herisa w wersji oliwkowej (wszystkie 5) mają udawać wagony z pierwszej serii produkcyjnej, czyli z podwiniętym pudłem, gładkim dachem i dwoma stopniami, tak, że wszystkie (pięć) w jednakowym stopniu są zgodne (lub niezgodne, jak kto woli) z oryginałami. Czyli na ostatnie pytanie kolegi EC45 należy odpowiedzieć: wszystkie numery oliwek są jednakowo bliskie pierwowzorowi, jak dla mnie największą niezgodnością jest brak podwinięcia pudła.

A na ten temat dyskutowaliśmy już w tym wątku półtora roku temu, warto zajrzeć do wcześniejszych wpisów.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
Witam, widzę że znowu rozgorzała dyskusja co miało być. Powtórzę więc raz jeszcze, Heris dostał dokumentację na wagon 111A lub 111Ab z łukiem na ostoi. Łuk w rzeczywistości ma promień 60 mm. Każdy więc sobie przeliczy ile to jet w modelu i jak to by wyglądało. Dostali też ode mnie numery wagonów z epoki 4a - wszystkie i z epoki 5 czy 6-tej dwóch wagonów z Leszna Przewozów Regionalnych. Natomiast wagon łódzki, przemyski i kielecki to napisy i malowanie oni zdobyli z innego źródła, więc nie wiem jakie to miały by być wagony w oryginale. Ale tego co zrobi producent nic nie zmieni, pomimo przekazania uwag.
Wagony z prostą ostoją, na którą składa się ceownik 180 to wygląda w ten sposób, że na ten ceownik jest nałożona blacha poszyciowa 3 mm i spawana pachwiną. Więc znowu każdy przeliczy sobie te 3 mm ile wyniesie to w skali H0 i będzie miał taki uskok, że z daleka każdy go zauważy i będzie widoczny na pierwszy rzut oka. A tak de facto była by to tylko lekko zaznaczona linia "jakiegoś niby" uskoku. Ale Heris zrobił po swojemu i tak to wygląda. Ciekaw jestem jak wykonają 113A, bo mieli go dość zaawansowanego. Co do opisu wagonów z epoki 4 te z łatą było chyba tak: wykonali jeden wagon z Poznania, ale obis Bwxz zrobi przesunięty w prawo o dwie cyfry z numeru wagonu i a aby się ratować nadrukowali łatę i nadrukowali wszystkie 5 numerów na wagon poznański, a powinny być 2xPoznań i po jednym ze Szczecina, Gdyni i Warszawy. Wszystkie wagony z epoki 4 i te dwa leszczyńskie miały mieć po dwa stopnie i one dokładnie odwzorowują wagony z rzeczywistości, daty i opisy. A te 3 pozostałe nie wiem. Heris wykonał wstawkę i we wnękę stopni wkłada raz 2 a raz 3 stopnie. A co do ogrzewania to też nie wiem jak te 3 mają czy miały jeszcze w latach 10-tych ogrzewanie parowe? Bo jeżeli jak ktoś pisał jeden wagon to wagon z ogrzewaniem nawiewnym to powinny być dwa układy hamulcowe no i oczywiście agregat nawiewu.
Pozdrawiam wszystkich.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Wszystkie wagony z epoki 4 i te dwa leszczyńskie miały mieć po dwa stopnie i one dokładnie odwzorowują wagony z rzeczywistości
Ale ja na Leszczyńskich widzę 3 stopnie o_O. A da się w tych wagonach podmienić te stopnie i tam gdzie są 2 dać 3 i odwrotnie ?

Czyli 4-to epokowe poza brakiem widocznego zaokrąglenia krawędzi dolnej są w sumie ok, dobrze rozumiem ?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
No proszę wkleiłem zdjęcie i opis znikł.
Tak, te z 4 epoki są wykonane zgodnie co do daty rewizji i przydziału. A ten z epoki 6 leszczyński o numerze 075 powinien mieć nadal 2 stopnie. Stopnie można wymienić, tylko czy przy montażu ich nie wkleili, tego nie wiem. Trzeba to zrobić umiejętnie.

IMG_1806a.jpg

[DOUBLEPOST=1503345594][/DOUBLEPOST]A o jaki numer chodzi?
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Jednak już się udało... ale nie było łatwo, najgorzej rozbieralny wagon z jakim miałem do czynienia...
Dla innych na przyszłość kilka fotek, które mogą być pomocne. Wagon ma zatrzaski praktycznie z każdej strony, nie tylko na burtach, ale i na czołach wagonu... :/

DSC05433.JPG
DSC05434.JPG
DSC05435.JPG
DSC05436.JPG
 
Reakcje
27 0 0
Jako "absolutnie początkujący" miłośnik i zbieracz modeli ep.IIIc (nazwać siebię kolekcjonerem byłoby grubą przesadą), posiłkuję się niezastąpionym - moim zdaniem - spisem ze strony Pana Karola: dcc24.eu. Widnieją tu takie dwa wagony Herisa:
https://dcc24.eu/node/874/659
https://dcc24.eu/node/874/655
Czy te wagony ujrzały światło dzienne, czy nigdy nie wyszły poza niezrealizowane zapowiedzi?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki