• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny HERIS - modele wagonów standardu Y - typu 110A/111A/112A/113A

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 4 0
#42
robertkromaoryginalny numer. 419370 napisał(a):
Poszukałem i znalazłem dla informacji:
wag o nr fabrycznym HCP 19232 to 111Ay serii Bdun-x z pierwszym przydziałem do Warszawy Grochów, Centralnej DOKP, nr PKP: 57 51 20 -78 430 - 2 data sprzedaży 19.12.1989.
To jest (byl) jego oryginalny numer. Później po zdegradowaniu wagonu na 120km/h numer został zmieniony. Zresztą oznaczenia serii też z czasem zmieniono na te wg nowego schematu oznaczeń na PKP.
 
P

ps

Gość
#43
To dobrze, że wątki wydzielone w odrębny temat - bo będzie .. o czym pisać.

Problemem jest więc jedynie brak widocznej linii podziału blach poszycia nadwozia na granicy z ostojnicami zewnętrznymi.
Większy problem, Bodziu, w czym innym - zapowiadane modele w epoce trzeciej będą ... fikcją. Na szczęście to nie mój problem.

A ten konkretnie numer nosi 111Ay z 1989 roku, nr fabr. 19232. To akurat mam w notatkach.
Dzięki, nie muszę szukać. Własne notatki to dobra rzecz.

Ja mam mieszane uczucia - cen wysoka, efekt .. średni. Ale do ruskich "stodół" im.. daleko.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 4 0
#44
Fakt w III model będzie naciągany, ale niestety wydaje się że w każdej z epok będą uproszczenia.
Ale jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia - czy producent przewiduje możliwość wykonania modelu w wersji z dwoma i z trzema stopniami wejściowymi. Ten szczegół będzie bardziej widoczny niż kształt dolnej krawędzi pudła.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
#46
Na zdjęciach Heris widać , z lewej dwa stopnie, z prawej trzy. Model ma osobne wkładki ze stopniami.
A epoka III? Pierwsze wagony z Cegielskiego 2 klasy pochodzą z 1969 roku. A więc jeszcze epoka III.
PKP_111A.jpg
P6248918_2.jpg
P6248918_2.jpg
P6248920_2.jpg
 

Dabas

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 0 0
#47
nie wiem czy dobrze pamiętam, ale gdzieś była wypowiedź pana Krzysztofa Koja że Y-greki Cegielskiego w III epoce były, ale nie był to typ 111A tylko wcześniejszy, i nie było typu 111A w epoce III. Więc 111A w III epoce JEST fikcją, jedyna opcja że Heris zrobił formę tak bardzo uniwersalną że może udawać dowolnego Y-greka polskiej produkcji... Ze szczególnym naciskiem na "udawać".
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
87 1 0
#48
ale nie był to typ 111A tylko wcześniejszy
Najpewniej mowa o typach 104A (1/2 klasa) i 101C (pocztowy). Nawiasem mówiąc, planowane są wagony 1/2 klasy? Forma może być od 112A, tylko kwestia wyposażenia wnętrza jest inna. Oczywiście jeśli weźmie się pod uwagę późniejszą odmianę tego wagonu, tj. 104Af. Wcześniejsze miały np. zupełnie inne poręcze wejściowe czy też węższe okno od WC, a to wymagałoby zmian w formie...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
#49
Jeżeli wag 111A z roku 1969 produkcji HCP czyli 93 sztuki wtedy wyprodukowane nie są epoką III to jaką?
Natomiast 104A i 104Aa - oba prototypy po jednym i seryjne 104Ac to lata 1964-66. Później jeszcze 112Ad (64 szt lata 1967-8) i 112Af (66 szt. lata 1968-9) i dopiero 111A w 1969 roku. Pomijam eksport i kuszetki. Cegielski natomiast nie produkował pocztowego 101C.
Zależy jak jeszcze liczymy epokę III. Tak jak na zachodzie do 68 czy od 70 roku?
 

Dabas

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 0 0
#51
były wyprodukowane 5 sztuk w 1969, lecz PKP przyjęto je na stan dopiero w roku następnym, a więc już w epoce IV. Heris robi model który nie należał do PKP?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
#52
Nie wiem skąd macie Państwo informację o 5 wagonach . Cegielski podaje że było ich 93 sztuki. Pierwszym wagonem był 51 51 20 - 80 058 - 3, sprzedany najprawdopodobniej (bo niewyraźny zapis) 17.03.1969. Drugi wagon to 066 - 6, sprzedany 7 czerwca 1969, a ostatni 93 z numerem 149 - 0, sprzedany w dniu 31 grudnia 1969 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.238 156 21
#54
W tym momencie istotna nie jest dokładna data wyjścia z fabryki, ale to, czy wagony były oznakowane według starych zasad (stosowanych w epoce III), czy już z nowymi numerami wg UIC. Tego nie wiem, a to jest tu kluczowe. Może kolega Robert Kroma ma informacje na ten temat? Dla przykładu, DB już w 1968 roku stosowała numery UIC.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
#55
Skłądanka.jpg
Zdjęć niestety nie ma w Cegielskim. Ale mogę dodać, ze pierwsze 39 wagonów 112Ad z 1967 roku otrzymało numery z epoki 3 tj 3600 do 3639, a od wagonu 41-ego czyli od roku 1968 były już numery komputerowe i pierwszy wagon miał nr 51 51 19 - 80 040 -4 i sprzedany był na PKP 6.03.68 do Krakowa.
A patrząc na zdjęcie tu dołączonego wagonu greckiego i jego zdjęcie z Cegielskiego napisy komputerowe w III epoce też były inne. Ale jak wyglądały na PKP może ma ktoś zdjęcie.
A tu porównanie z prawej wagon w Poznaniu z produkcji a po lewej ten dodany powyżej. Widać różnice w napisach, oba komputerowe.
 
Ostatnio edytowane:

Dabas

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 0 0
#56
Pamięć mnie zawiodła. Pan Krzysztof napisał w temacie: Nowości PKP 2014.
W oznaczeniach PKP z epoki IIIc można wykonać jedynie 5 wagonów typu 111A, z serii informacynej wykonanej przez Pafawag w roku 1967.
Seryjne wagony tego typu, to już (najwcześniej) epoka IVa...
Innymi wagonami z polskiej "rodziny wagonów Y", których modele można wykonać w oznaczeniach z epoki IIIc są: 104A, 104Ab, 104Ac, 112Ad, 112Af, 101C.
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
56 0 0
#57

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
655 11 1
#58
Może i się zgadza to, co Pan K.Koj podał. Nie mnie to oceniać, ale uzależnione jest to od tego co przyjmujemy za zmianę epoki. Rok 1970 czy 1968 kiedy weszły numery komputerowe. Bo jeżeli 1970 to w epoce III mamy numery komputerowe, a jeżeli przyjęcie numerów komputerowych to 1968. Ale nie zmienia to faktu że wagony Cegielskiego typu 111A miały wyłącznie numery komputerowe. Zależy to od samego siebie jakie modele każdy kupi do swoich zbiorów. A nie da się wykluczyć, że do pewnego momentu jeździły i takie i takie razem w jednym składzie póki ich nie przenumerowano. To samo jest na przełomach każdej z epok i w moich zbiorach np czy bez napisu Deutsche Reichsbahn przyjmie się wagon z rewizją z 1920 roku.
 
Ostatnio edytowane:
P

ps

Gość
#59
pierwsze 39 wagonów 112Ad z 1967 roku otrzymało numery z epoki 3
Zgoda - ale dyskusja toczy się wokół pierwszych seryjnych 111A....

A patrząc na zdjęcie tu dołączonego wagonu greckiego i jego zdjęcie z Cegielskiego napisy komputerowe w III epoce też były inne
Owe ... "napisy komputerowe" stosowały już niektóre koleje europejskie - poza PKP - dla nowo wyprodukowanych wagonów już w 1968 roku. I czasem były to numery ... błędne, później szybko poprawiane na już właściwe, "seryjne".
PKP w temacie znakowania również w późniejszych latach (przy następnej zmianie zasad numeracji) miały kilkumiesięczny poślizg.

Ale jak wyglądały na PKP może ma ktoś zdjęcie
Ja myślałem, że od Pana się tego dowiem - bo trzeba swoje tezy czymś poprzeć. Książki inwentarzowe przyjmowanych przez PKP wagonów mówią... to co mówią. Broń Boże niczego Panu nie wytykam. Mnie osobiście cieszy ta dyskusja.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
172 10 2
#60
może nie zupełnie związane ze 111A ale..
Jest taki ogólnie znany film w trzech odcinkach, z 1969 roku: "Jak rozpętałem II wojnę światową" (premiera ponoć 1970). W pierwszej części, zaraz na początku oddział wojska stoi na peronie na tle wagonu zwężaka, który ma już opis komputerowy. Podobnie boczniaki. Tak więc PKP nie bardzo były w tyle...
 

Podobne wątki