• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Heris 111A + ESU50708 (DCC)

Jarecki

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
#1
Pomysł oświetlenia wagonów w dcc chodził za mną już od jakiegoś czasu. Oczywiście można zlecić taką pracę doświadczonym kolegom z forum (w ten sposób oświetliłem większość posiadanego taboru :)), ale zrobienie tego samodzielnie to zupełnie inne wyzwanie.

Wybór padł na zestaw oliwkowych Herisów 111A oraz listwy dcc oferowane przez ESU (światło białe ciepłe).
Wagony w wersji "z pudełka" wyglądają dość biednie - we wnętrzu króluje jednokolorowy, beżowy plastik, zatem jest też okazja do sprawdzenia umiejętności malarskich. W międzyczasie kolega Ostbahn wydał jeszcze zestaw fototrawionych półek do wagonów "Y", które dopełniają dzieła poprawy walorów estetycznych wagonów. Wiem, że obecnie modne jest także dorabianie firanek "PKP", ale na to może odważę się w przyszłości.

Listwy ESU są banalnie proste w montażu i konfiguracji sterowania oświetleniem. Nie mają wprawdzie możliwości operowania pojedynczymi punktami świetlnymi, tylko zespołami po 2-3 diody, ale za to umożliwiają uzyskanie efektu migotania świetlówek i posiadają fabrycznie oświetlenie końca składu. Możliwe jest również modyfikowanie jasności świecenia (cyfrowo i potencjometrem) oraz zamontowanie power-packa podtrzymującego zasilanie.

Na początek stan wyjściowy:
Heris111A_bebechy_1 (2).jpg

Mocowanie blaszek w konstrukcji wózków:
Heris111A_wozek_1.jpg

Mocowanie listwy w dachu oraz oświetlenie końca składu - diody z listew ESU pasują idealnie do otworów w pudle Herisa:
Heris111A_koniec_1.jpg Heris111A_elektronika_1.jpg
Teraz mały lifting wnętrza:

Heris111A_wnętrze_2.jpg Heris111A_wnętrze_1.jpg

Gotowe oświetlenie prezentuje się jak niżej:
Heris111A_noc_1.jpg Heris111A_noc_2.jpg
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
#3
Z pasażerami to jest pewien kłopot. A mianowicie: Po pierwsze wagony z pasażerami świetnie prezentują się w trakcie jazdy, ale odstawione na bocznym torze już nie. Po drugie wagony z pasażerami słabo zestawiają się z wagonami pustymi. Sam oświetliłem sobie kilka Ygreków Roco i jak jeżdzą razem w składzie jest ok, ale już dorzucenie do nich takiego np Heris czy Robo bez pasażerów to problem. Także albo wóz albo przewóz. Ja osobiście zrezygnowałem jednak z pasażerów, bo niemiłosiernie wkurzali mnie ci ludzie na bocznych torach. :)
 
OP
OP
J

Jarecki

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
#7
Jak część przedmówców, jestem zwolennikiem "czystego" taboru - bez pasażerów.
Pomijając nawet kwestie logistyczne związane z bytnością pasażerów w nieużywanych wagonach, to jednak przede wszystkim dostępne w handlu figurki wyglądają moim zdaniem nierealistycznie, a już szczególnie w roli pasażerów.

Samo doprowadzenie Herisów do stanu zbliżonego chociaż do pudełkowych standardów Robo czy Acme - tj. wielokolorowe wnętrza, półki bagażowe itp. zaspokaja moje potrzeby estetyczne, nie zmieniając przy tym odbioru samych wagonów, jako nadal modeli, a nie już zabawek.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.468 12 6
#8
Takie przypadki wcześniejszego zajmowania miejsca w wagonach zanim skład podstawiono na peron to znam z autopsji w latach 70-80 ubiegłego wieku na dworcu w Katowicach, szczególnie w okresie wakacyjnym.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.975 28 1
#11
Kolego @Jarecki zapytam - a jak to wychodzi cenowo takie oświetlenie na jeden wagon ?
I rozumiem ,że ta płytka ma wbudowany dekoder ?

Ups cofam pytanie :oops: znalazłem na stronie Karola;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
J

Jarecki

Użytkownik
Reakcje
47 0 0
#12
Listwy ESU kupowałem już jakiś czas temu, z rabatami za zakupy w sklepie w Gdańsku wychodziły po ok 70zł.
Do tego dwie blaszki do odbioru prądu z osi i przewody - kupowane zbiorczo, więc przeliczając per wagon będzie to pewnie dodatkowe 4-5zł.
Power-pack ESU to 25zł za parę, 12zł na wagon.
Łączny koszt materiałów to ok. 90zł, może odrobinę mniej.

Do tego własna praca i zadowolenie z tego że „dałem radę” - bezcenne ;)

Płytka zawiera dekoder dcc. Główne funkcje to włączanie całości, osobne załączanie 4 sekcji oświetlenia (po 2 lub 3 sąsiadujące diody), osobno załączane światła końca składu (reagujące na kierunek jazdy, można dolutować diody dla drugiego końca). Dla każdej sekcji oświetlenia można definiować m.in. jasność, czas startu, miękkie gaszenie/zapalanie, efekt świetlówkowy (generowany losowo).

Listwa ESU z uwagi na długość nadaje się raczej na krótsze wagony (dlatego uzbrajam w nią typ „Y”) - w dłuższych wagonach oświetlenie może nie sięgać do przedsionków/toalet. Nie ma tez osobnego oświetlenia korytarza, jak w rozwiązaniach stosowanych przez niektórych kolegów - ale jak dla mnie ilość światła jest wystarczająca.
Daje się programować z poziomu aplikacji Z21/z21 jak każdy inny dekoder.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.234 461 29
#13
osobno załączane światła końca składu (reagujące na kierunek jazdy
A jak działa reagowanie na kierunek jazdy? Po czym dekoder poznaje, w którą stronę jedzie wagon? Chyba, że konieczne jest ustawienie lokomotywy i wagonu "przodem" w tym samym kierunku i oczywiście ten sam adres w lokomotywie i wagonie (lub tryb jazdy w trakcji podwójnej) - wtedy jazda "w przód" na manipulatorze sterowania cyfrowego spowoduje jazdę lokomotywy do przodu (parowóz kominem do przodu, lok. el. kabiną 1 itp.), a w wagonie włączenie z tyłu świateł czerwonych. Inaczej sobie tego nie wyobrażam.
 

Podobne wątki