• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm H0m na spotkaniach i w domu.

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
695 23 1
#44
Zgadza się. Prawdopodobnie krawędzie obręczy zahaczają o imitacje mocowania szyn do podkładów. Załóż metalowe koła z TT-tki. One mają mniejszą średnicę i trochę niższą obręcz.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
695 23 1
#46
No to dobrze. Pociąg stuka na łączeniach szyn. Ja na flexach porobiłem nacięcia, właśnie, żeby stukało. To dodaje troszkę klimatu prawdziwej kolei.
 
OP
OP
Jaco3011

Jaco3011

Użytkownik
Reakcje
84 52 0
#51
Przecież powinno tam stukać, musi stukać, jak nie stuka to coś nie tak.
To dobrze. Nie pamiętam już kto - radził mi, żeby wymienić te zestawy kołowe na trochę mniejsze, to się i realizm i promień skrętu poprawi - obecne zahaczają o podbrzusze cysterny, a te z cysterny dać do rozdłubanego wagonu motorowego - mają właściwą średnicę.
 

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
286 8 3
#52
Jak temat o H0m to pokaze co ja robie.
Fragment czesc mojej makiety modulowej H0m "Spreewaldbahn". Bedzie szlak jednotorowy pomiedzy Straupitz i Goyatz. Bedzie jedna stacja, jakas mijanka i duzo lasow.
IMG_0743.JPG
IMG_0746.JPG

IMG_0741.JPG
 
OP
OP
Jaco3011
Reakcje
84 52 0
#53
stacja21.png


Obecnie skrzynki stoją z pomalowanymi szynami, zasypane tłuczniem i czekają na trawosadzarkę.

A tymczasem zrobiłem bardzo wstępny plan stacji. Użyte tory to Bemo, ale to drugorzędna sprawa, oceńcie układ torów. Z lewej jest linia dwutorowa, jeździ sobie nią kolejka podmiejska, a stacja jest jedną z jej stacji końcowych. Z prawej linia jednotorowa, gdzie jeżdżą motoraki. Na obydwu liniach jest prowadzony ruch towarowy, na stacji jest grupa towarowa i zakłady petrochemiczne. Dwa tory do rozładunku/załadunku całych składów cystern, jeden tor do załadunku pojedynczych cystern/platform z kontenerami-cysternami, plac ładunkowy do załadunku/rozładunku platform kontenerowych, wagonów krytych i może nawet ładunków ponadwymiarowych. Tor wyciągowy wcisnąłem pomiędzy ładunkowe, żeby skrócić stację.

Całość zamyka się w tej formie w 4 metrach z hakiem, gdyby wydłużyć tory w kilku miejscach byłoby miło, dla porównania: "ten dłuższy" flex od Bemo ma 1m. W obecnej formie na peronach zmieszczą się czterowagonowe EZT-y i po 5 cystern na torach załadunkowych, nie ukrywam, że to mało.
 
OP
OP
Jaco3011
Reakcje
84 52 0
#55
To jednak chyba nie jest wątek o makietach H0m w ogóle, tylko relacja kolegi @Jaco3011 z budowy jego makiety, więc ten Spreewaldbahn tu tak średnio pasuje.
Ja się nie obrażam. Chętnie się dowiem, gdzie kolega bywa ze swoją makietą i czy towarzystwo dopuści do ruchu japoński tabor.

1623076913901.png

Zmodyfikowana wersja bez przelotu na krzywo. Chyba zlikwiduję ten bieda-wyciągowy z prawej strony i zostanie on tam, gdzie był. Bardzo opcjonalnie - wyciągowy będzie jednocześnie wyjazdem na zewnętrzną bocznicę.
 

Adamzalesie

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 43 10
#56
Ja się nie obrażam. Chętnie się dowiem, gdzie kolega bywa ze swoją makietą i czy towarzystwo dopuści do ruchu japoński tabor.

Zobacz załącznik 819170
Zmodyfikowana wersja bez przelotu na krzywo. Chyba zlikwiduję ten bieda-wyciągowy z prawej strony i zostanie on tam, gdzie był. Bardzo opcjonalnie - wyciągowy będzie jednocześnie wyjazdem na zewnętrzną bocznicę.
No to będziesz musiał się kolebnąc na wielką wyspę, to Australia.
 
OP
OP
Jaco3011
Reakcje
84 52 0
#57
No to będziesz musiał się kolebnąc na wielką wyspę, to Australia.
Oj, daleko.
A jak tam łączenie europejskiej wąskotorówki z australijskim H0m? Rozstaw 1067mm jest jednym z trzech używanych w Australii.

Z innej beczki: minimalne promienie łuków. Zwrotnice BEMO mają r=515mm, a to dość mało. Parowozy mogą sobie nie poradzić, do tego to mało realistyczne. Ale za to rozstaw torów na przejściu krzyżowym to 46mm, a to tyle samo co na profilu czołowym H0 dwutorowym. Chcąc dać inne zwrotnice trzeba będzie przycinać - dosłownie przycinać zwrotnice. Może EW3 w skali TT od Tilliga się nadadzą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.886 142 20
#58
minimalne promienie łuków. Zwrotnice BEMO mają r=515mm, a to dość mało. Parowozy mogą sobie nie poradzić, do tego to mało realistyczne
Chyba sobie kolega @Jaco3011 żartuje. 515 mm przy torze szerokości 12 mm to mało? Duże parowozy H0 przechodzą zwykle bez problemów przez łuki o promieniu rzędu 400-450 mm, to mały wąskotorowy parowóz nie przejedzie łuku 515 mm? Bez przesady. A co do realności, to inna sprawa, chociaż na europejskich wąskotorówkach ciasne łuki nie są rzadkością, a tory H0m Bemo nie były projektowane jako tory głównych linii 1067 mm w Azji czy Afryce, lecz właśnie jako tory europejskich, głównie szwajcarskich, wąskotorówek o szerokości 1000 mm.
 
OP
OP
Jaco3011
Reakcje
84 52 0
#59
Chyba sobie kolega @Jaco3011 żartuje. 515 mm przy torze szerokości 12 mm to mało? Duże parowozy H0 przechodzą zwykle bez problemów przez łuki o promieniu rzędu 400-450 mm, to mały wąskotorowy parowóz nie przejedzie łuku 515 mm? Bez przesady. A co do realności, to inna sprawa, chociaż na europejskich wąskotorówkach ciasne łuki nie są rzadkością, a tory H0m Bemo nie były projektowane jako tory głównych linii 1067 mm w Azji czy Afryce, lecz właśnie jako tory europejskich, głównie szwajcarskich, wąskotorówek o szerokości 1000 mm.
Jak na zwrotnicę to troszkę mało, a japońskie parowozy wąskotorowe nie są małe. No ale mnie przekonałeś, nie ma co kombinować. @Gekom łączysz się z Australijczykami swoim H0m?


Seria C55. Taki wynalazek składa pewien jegomość z innego forum. Układ osi 2'C1'


Seria E10. Układ osi 1'E2'. Najdłuższy zespół napędowy w Japonii, parowozy posiadające 6 osi napędzanych to były Mallety o układzie C'C'.