• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e czy H0m?

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#1
Budując górkę przyszedł mi do głowy nowy pomysł, żeby do makiety dodać nitkę wąskotorówki, która na gorze miałaby mała stacyjkę i potem zjeżdżałoby na dół na dwa krańce makiety?
Prawdopodobnie nie będę mógł połączyć obu końców torów ze sobą, dlatego chciałbym żeby kolejka dojeżdżała do końca i tam automatycznie zmieniała kierunek jazdy i jechała z powrotem w druga stronę itd ...
Mam tu jednak kilka pytań do kolegów fachowców mianowicie: czy jest to proste do wykonania, co do tego jest potrzebne i co rekomendujecie? Zastanawiam się tez czy mam wybrać H0e czy H0m, bo nigdy jeszcze się w ten temat nie zagłębiałem i dlatego potrzebuje porady. (n)
Zastanawiam się nad dołożeniem linii wąskotorówki na mojej makiecie i mam w związku z tym pytanie, który tor i firmę proponujecie oraz dlaczego? Co jest lepsze, tańsze / droższe i bardziej dostępne oraz gdzie będzie łatwiej znaleźć tabor w polskich barwach? Linia nie będzie długa , ale myśle ze moze być ciekawym urozmaiceniem na mojej makiecie?
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#4
Moduły budują wszyscy w H0e i to jest grupa docelowa, dla której powstaje polski tabor wąskotorowy, jeżeli w ogóle powstaje. Najwięcej też masz na rynku baz do ewentualnej konwersji.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#5
Widziałem to kiedyś na targach i rzeczywiście fajnie wyglada, ale chciałbym jednak spróbować pz "e" lub "m". Z powyższych wypowiedzi wynika, ze lepszym kierunkiem będzie H0e. Jaki jest standardowy promień luków i która firmę proponujecie?
[DOUBLEPOST=1460099182][/DOUBLEPOST]
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#6
Wszystko zależy, jaką chcesz mieć tę wąskotorówkę. Jeżeli ma to być lekka kolej przemysłowa np. w cegielni czy tartaku, to najlepiej wejść w skalę H0f, która jest odpowiednikiem prześwitu toru 600 mm w realu. Nieoczekiwanie liderem w tej skali stała się w ostatnich latach firma Busch, która produkuje stosunkowo łatwo dostępne i jeżdżące miniatury w tej skali.
Jeśli chcesz mieć kolej "poważniejszą", użytku publicznego, to pozostają skale H0e (odpowiednik toru 750mm) i H0m (odpowiednik toru 1000mm). W przypadku H0e dużo łatwiej o miniatury polskiego taboru: średnio co rok powstaje jakaś wersja modelu Lxd2 od firmy Bemo, jednak jest produkowana w małych seriach, przez co praktycznie znika z rynku pierwotnego po kilku miesiącach. Ostatnio wydana wersja jest jeszcze dostępna w Niemczech. Problem jest z wagonami: pozostaje budowa od podstaw, lub konwersja modeli od firm wielkoseryjnych, wśród których wiele modeli się do tego nie nadaje, ale są też takie, jakie jeździły u nas. Dostępny jest żywiczny zestaw do montażu popularnego wagonu osobowego 3Aw, ale jego złożenie nie należy do prostych.
Największy jest problem ze skalą H0m. Seryjnych modeli PKP nikt nie produkuje. Można pokusić się o zamontowanie wózków (dostępne w handlu) od H0m do Lxd2 w skali H0e od Bemo i zmianę oznaczeń na lokomotywę na tor 1000mm. Jest jednak duży kłopot z wagonami. Nie tylko brak na rynku taboru w barwach PKP, ale nawet nie ma jakieś sensownej bazy do przeróbki.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 6
Wąskotorówka 19
Wąskotorówka 31
Wąskotorówka 119
Wąskotorówka 7

Podobne wątki