• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gumki przyczepnościowe

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#1
Witam drogich kolegów. Z uwagi na fakt, że gumki przyczepnościowe w naszych modelach przyprawiają mnie o mdłości wysuwam pytanie.
Czy w każdym fabrycznym modelu znanych europejskich nam firm można te koła z gumkami wymienić na koła bez gumek?
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#2
Czy w każdym to nie wiem, ale ja nie widzę problemu, aby wymienić koła na wersję bez opasek (gumek).
Może napisz konkretniej co się stało?
Wymiana samych kół może być mało opłacalna, w przypadku ST44 przykładowo do wymiany byłyby dwie sztuki, czyli pewnie ~50 zł.
 
OP
OP
Arti55

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#3
Czy w każdym to nie wiem, ale ja nie widzę problemu, aby wymienić koła na wersję bez opasek (gumek).
Może napisz konkretniej co się stało?
Wymiana samych kół może być mało opłacalna, w przypadku ST44 przykładowo do wymiany byłyby dwie sztuki, czyli pewnie ~50 zł.
Poprostu gumki brudzą tory przez to ich nie cierpie!
Makietę mam w szczelnej gablocie gdzie:się wogóle nie kurzy a i tak trzeba przecierać tory.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
99 2 0
#4
Czy w każdym fabrycznym modelu znanych europejskich nam firm można te koła z gumkami wymienić na koła bez gumek?
Jak jest w katalogu części, to tak. Ja sam zamierzam zastąpić koło ze swojej BR204 Roco bezgumkowym, bo gumki rozleciały się po pierwszej jeździe (model z drugiej ręki). No i nie zamierzam mieć w przyszłych modelach kół z gumkami, bo mój Taurus Piko dawno temu zdążył zabrudzić tory. O tyle dobrze, że tory luzem, które mogłem w rękę wziąć i dokładnie przeczyścić. Aż strach pomyśleć co by było, gdyby do tego doszło na torach zamontowanych na makiecie...

Pozostaje tylko kwestia przyczepności i siły pociągowej, czy lokomotywa na tym nie straci po wymianie kół.
 
Reakcje
421 3 0
#7
Muszę powiedzieć, że nie wiem dlaczego macie takie problemy z brudzeniem torów. Mam otwartą makietę, lokomotywy wszystkie z gumkami śmigają po nich i nie ma najmniejszego problemu.
 
OP
OP
Arti55

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#8
Muszę powiedzieć, że nie wiem dlaczego macie takie problemy z brudzeniem torów. Mam otwartą makietę, lokomotywy wszystkie z gumkami śmigają po nich i nie ma najmniejszego problemu.
A jak często czyścisz tory? Chyba, że masz jakieś urządzenie do czyszczenia podpięte do składów.
[DOUBLEPOST=1428254786,1428254396][/DOUBLEPOST]
Muszę powiedzieć, że nie wiem dlaczego macie takie problemy z brudzeniem torów. Mam otwartą makietę, lokomotywy wszystkie z gumkami śmigają po nich i nie ma najmniejszego problemu.
Pewnie też Przemek dużo zależy od gatunku gumki. Pewnie są lepsze i gorsze gatunkowo. W jednej lokomotywie np. pękają mi notorycznie.
 

Darth Maul

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
353 1 0
#9
Modele Amerykańskie to znaczy lokomotywy nie mają gumek na kołach. A ich moc pociągowa jest naprawde imponująca a pobór prądu jest ze wszystkich osi i nie ma problemu z szarpaną jazdą na rozjazdach. I kola o profilu RP25 :) :) :) to taka dygresja;-)
 
Reakcje
421 3 0
#10
A jak często czyścisz tory? Chyba, że masz jakieś urządzenie do czyszczenia podpięte do składów.
[DOUBLEPOST=1428254786,1428254396][/DOUBLEPOST]
Pewnie też Przemek dużo zależy od gatunku gumki. Pewnie są lepsze i gorsze gatunkowo. W jednej lokomotywie np. pękają mi notorycznie.
Tory czyszczę bardzo rzadko i nie dlatego, że muszę a dla przyzwoitości. Lokomotywy standartowe Roco, Fleischmann, Liliput, Rivarossi itp. Gumki jeśli mi pękały to tylko w lokomotywach które miały 30 lat. Naprawdę nie mam z tym problemu a jednocześnie jeżdżą 3 składy i makieta nie jest przykryta
DSCN0073.JPG IMGP6163.JPG
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
#11
U mnie też na starej makiecie tory są czyszczone od święta. Może masz jakieś mikro rysy na szynach, które powodują uszkodzenie gumek i w konsekwencji pozostawianie ich pozostałości na szynach. Powód może być jeszcze jeden, czyszczenie kół lokomotyw na urządzeniu Trixa, czyli szczotce drucianej. Powoduje ona czyszczenie kół i niestety uszkadza gumki.
 
OP
OP
Arti55

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#12
Modele Amerykańskie to znaczy lokomotywy nie mają gumek na kołach. A ich moc pociągowa jest naprawde imponująca a pobór prądu jest ze wszystkich osi i nie ma problemu z szarpaną jazdą na rozjazdach. I kola o profilu RP25 :) :) :) to taka dygresja;-)
Wiecie co panowie. Niedługo zamierzam ściągnąć sobie za oceanu lokomotywe Athearn genesis i boję się, że jak ją zobaczę to nie będę chciał innych wziąść do ręki.
[DOUBLEPOST=1428306131][/DOUBLEPOST]
Modele Amerykańskie to znaczy lokomotywy nie mają gumek na kołach. A ich moc pociągowa jest naprawde imponująca a pobór prądu jest ze wszystkich osi i nie ma problemu z szarpaną jazdą na rozjazdach. I kola o profilu RP25 :) :) :) to taka dygresja;-)
Modele Efc też gumek nie mają i ciągną imponujące składy.
[DOUBLEPOST=1428306535,1428306048][/DOUBLEPOST]
U mnie też na starej makiecie tory są czyszczone od święta. Może masz jakieś mikro rysy na szynach, które powodują uszkodzenie gumek i w konsekwencji pozostawianie ich pozostałości na szynach. Powód może być jeszcze jeden, czyszczenie kół lokomotyw na urządzeniu Trixa, czyli szczotce drucianej. Powoduje ona czyszczenie kół i niestety uszkadza gumki.
Mikrorysy? Podejżewam, że takie rysy są nie do uniknięcia. Ja jestem bardzo wrażliwy na czystość i nie przeszkadza mi czyszczenie raz w tygodniu makiety, gumki poprostu mnie denerwują.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Arti55

Arti55

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
124 0 0
#13
U mnie też na starej makiecie tory są czyszczone od święta. Może masz jakieś mikro rysy na szynach, które powodują uszkodzenie gumek i w konsekwencji pozostawianie ich pozostałości na szynach. Powód może być jeszcze jeden, czyszczenie kół lokomotyw na urządzeniu Trixa, czyli szczotce drucianej. Powoduje ona czyszczenie kół i niestety uszkadza gumki.
Czyszczę w bardzo prosty i prymitywny sposób. Poprostu kładę pojazd szynowy kołami do góry podpisami napięcie do kół i patyczkami kosmetycznymi zwilżonymi w spirytusie czyszczenie koła. Dobry według mnie sposób.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#14
To że kolega Przemek nie musi czyścic makiety zbyt często wynika pewnie z faktu, że jest ona stosunkowo niewielka. Jest róznica w brudzeniu torów, czy lokomotywa ciagnie 3 wagony, czy wiecej. U mnie składy IC mają nawet do 10 oświetlonych wagonów 4 osiowych. Lokomotywa nie ma lekko i wówczas odzialywanie gumek na tor jest większe i te szybciej się brudzą. Muszę czyścicć szyny przynajmniej raz na tydzień przy intensywnej eksploatacji. Jakis 2 wagonowy skladzik dla odmiany praktycznie w ogole nie brudzi szyn. Dodam, że na kołach wagonów z oświetleniem też dużo szybciej zbiera się brud, co wynika z jakiegoś elektroststycznego zjawiska.
 

vs125

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Też tak uważam , gumki są zrobione z jakiegoś badziewnego gatunku gumy , jak robiłem generalne czyszczenie kół ,przekładni itp. użyłem spirytusu do gumek na patyczku kosmetycznym , ciągle był czarny syf tak jak by mało agresywny spirytus rozpuszczał tą gumę. Wydaje mi się ,że jak model ma napęd na wszystkie osie ,nie jest zbyt lekki nie odbiega aż tak bardzo modelowi z gumkami i tak samo świetnie sobie poradzi z uciągiem większej ilości wagonów
 
Reakcje
421 3 0
#16
To że kolega Przemek nie musi czyścic makiety zbyt często wynika pewnie z faktu, że jest ona stosunkowo niewielka. Jest róznica w brudzeniu torów, czy lokomotywa ciagnie 3 wagony, czy wiecej. U mnie składy IC mają nawet do 10 oświetlonych wagonów 4 osiowych. Lokomotywa nie ma lekko i wówczas odzialywanie gumek na tor jest większe i te szybciej się brudzą. Muszę czyścicć szyny przynajmniej raz na tydzień przy intensywnej eksploatacji. Jakis 2 wagonowy skladzik dla odmiany praktycznie w ogole nie brudzi szyn. Dodam, że na kołach wagonów z oświetleniem też dużo szybciej zbiera się brud, co wynika z jakiegoś elektroststycznego zjawiska.
Mała? Torowiska tu jest 36 metrów a jeżdżą takie składy. Więcej niż dwa wagoniki:)
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#17
Do czyszczenia torów i zestawów kołowych bardzo dobry jest olejek do generatorów dymu ,schodzi wszystko bez zbędnego "tarcia" ,ale ja poprawiałem benzyną ekstrakcyjną lub spirytusem , ,żeby nie było zbytnio tłusto.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#18
Gdy model EU07 firmy Schlesienmodelle był w fazie projektowania, zastanawialiśmy się nad tymi gumkami. Jeśli dobrze pamiętam, Robert chciał by były, po to by ktoś nie mógł później powiedzieć że nasz model jest gorszy bo nie ma czegoś co mają wszystkie inne modele. Szczególnie, że są osoby, jakie istnienie gumek w modelu traktują jako wyznacznik dobrych właściwości jezdnych. Ja zaś, nie do końca byłem do nich przekonany, gdyż czytając forum oraz rozmawiając z osobami budujący makiety, wynika iż wielu z nich narzeka na nie. Część modelarzy wręcz się zastanawia, czemu europejscy producenci je stosują, skoro amerykańscy nie. Zresztą w większości przypadków, modele wcale nie ciągną dziesiątki modeli na nierównym terenie, a zatem nie jest konieczny jakiś niezwykły uciąg. Ostatecznie więc postanowiliśmy fabrycznie nie montować gumek, czyniąc z tego zaletę, a nie wadę. Ale, dla osób jakie mimo wszystko chciałoby zwiększyć uciąg, dajemy dodatkowy zestaw właśnie z gumkami - na wymianę. Chyba był to trafny wybór, bo jeszcze nikt na to nie narzekał.
A jako ciekawostkę podam, bo to ilustruje zasadność stosowania gumek, że jedno z niemieckich pism wypożyczyło od nas model na testy. Podczas nich, ponoć podpięto ponad 50 wagonów, a model bez problemu je pociągnął.
 
Reakcje
421 3 0
#19
I jeszcze jedno, miałem swojego czasu elektrowóz Brawy E77 DRG bez gumek i w pudełku zestaw z gumkami. Po tej makiecie co jest powyżej zamieszczony link, z podniesionymi pantografami nie była w stanie sama, bez obciążenia podjechać pod podjazd.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#20
Pisząc mała miałem na myśli powierzchnię makiety a nie długość torów i fakt że ze względu na małe łuki pociągi jeżdżą wolniej.Tego pociągu na filmie nie puścisz z vmax ze względu właśnie na łuki. Pociąg jadący tak wolno mniej się ślizga po szynach co siłą rzeczy powoduje mniejsze brudzenie. U mnie expressy jeżdżą z prędkościami ekspresowymi bo mam łagodne łuki, stąd częstsze czyszczenie.