• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gród Bizona - tort czy duża stacja jako element większego szlaku..?

statom

Znany użytkownik
#1
Witam w dziale "planuję". Mam na imię Tomek. Jak znakomita większość użytkowników którzy tu trafiają, mam zamiar ziścić swoje marzenia odnośnie posiadania makiety kolejowej. Na wstępie chciałbym zaznaczyć że nie jestem modelarzem profesjonalistą i nigdy nie zamierzam nim zostać. Mam zamiar świetnie się bawić budując makietę a potem jeżdżąc po niej składami różnego typu. Nie mam też w zamiarze dokładnego odwzorowywania rzeczywistości i infrastruktury kolejowej, co nie znaczy, że chcę zrobić jakiegoś BABOLA :) Chciałby trafić idealnie w środek (mam nadzieję, że mi się uda z waszą pomocą). Dodam że dość sporo czasu spędziłem na czytaniu tego forum i nie mam zamiaru zadawać pytań w stylu: ilu woltowy ma by zasilacz do kolejki? Wątek Krisa o makietach dla leniwych początkujących też prześledziłem z uwagą :). A teraz do rzeczy. Posiadam blacik o wymiarach 200x120cm i dość sporą ilość torów Piko A-gleis:

BWR x 2szt
BWL x 1szt
DKW x 2szt
WL x 6szt
WR x 2szt
G62 x 2szt
G107 x 2szt
G115 x 2szt
G119 x 2szt
W3 x 1szt
R9 x 5szt
R2 x 23szt
R3 x 12szt
G231 x 15szt
G239 x 24szt

i duuuży dylemat. Czy zbudować jakiś niewielki tort, po który w stosunkowo krótkim czasie można by smigać składem, czy potraktować to jako element większego projektu i zbudować duży dworzec kolejowy z jakąś infrastrukturą kolejową a do tego z czasem dokładać skrzyneczki z torami szlakowymi w koło strychu. Jeżeli chodzi o miejsce na makietę to mam do dyspozycji strych o wymiarach 5x13m. Bardzo proszę o opinie i z góry dziękuję.
 
#2
Chłopie, na 200x120 można się tylko wyspać, makietę - ubogą czy wypasioną robi się na 5 x 13 - jak ja Ci zazdroszczę:cry:
Nie ma obawy - zaczniesz od jednego toru i małej stacyjki, potem wszystko potoczy sie z górki - jak ja Ci zazdroszczę!!!
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#3
Właśnie tak skłaniam się ku temu by zacząć od tortu i na nim "potrenować" techniki wyczytane na forum. A potem pojechać w koło strychu. Fakt, można zazdrościć miejsca bo jest go na prawdę duuużo, ale żebyś wiedział ile wyrzeczeń mnie i burzliwych negocjacji z żoną mnie to kosztowało :)
 

sledz

Aktywny użytkownik
#4
Zdecydowanie układ dookoła strychu , większa frajda z jazdy tym bardziej , że masz długie ściany , na których można podziwiać poruszające się składy. Tort ma swój urok ale jego wymiar musi być większy od tego , który podałeś. Tory jakieś już masz , lecz to zdecydowanie za mało.
Powodzenia.
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#5
Przespałem się z tematem, zerknąłem na ten blacik raz jeszcze i stwierdziłem że jest stanowczo za mały na tort. Jazda w koło na tak małej przestrzeni mogłaby szybko się znudzić. Wykorzystam ten blacik pod dużą stację kolejową z bocznicami i może jakąś częścią przemysłową.
 

Zabkret

Znany użytkownik
#6
A rychło w czas się rozmyśliłes :D Właśnie skończyłem Ci plan że nie musisz kupic ani jednego kawałka toru. Tylko budynki... Zaprojektowałem to tak, abyś mógl wykorzystac to pózniej na dużej makiecie podłaczając do szlaku dwutorowego. Głównym objektem jest dworzec łaczący linie boczną (Tort) z linią główną (szlak dwótorowy na pózniesze przedłużenie)

Masz w tym planie mini parowozownie, oraz dworzec towarowy gdzie dwoma małymi lokami możesz robic sporo manewrów aby się makietka nie znudziłą ;)

Na koniec Lista budynków:

Auhagen
1 11371 Bahnhofstoilette
1 11381 Bahnhof Krakow
1 11383 Güterschuppen
1 11401 Überladekran
Faller
1 120125 Reiterstellwerk
1 120138 Besandungsturm
1 120147 Bekohlungsanlage
1 120164 Bockkran
1 120246 Güterbahnhof
Vollmer
1 5763 Lokschuppen 1-ständig
1 6524 Wasserkran
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#7
Tomek, jeśli masz do dyspozycji pomieszczenie 5x13 czyli 65m2 i możesz przeznaczyć na makietę parę stówek miesięcznie to robienie zwykłego torta byłoby grzechem. Pooglądaj co robią amerykanie na podobnych powierzchniach. Railway Modeler który kupisz w EMPIKu lub internet ma pełno przykładów.

I jeszcze jedno nie spiesz się, zaplanuj, przemyśl, prześpij się nad pomysłem, i dopiero rób.
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#8
Zabkret, wielkie dzięki :). Wcale nie jest powiedziane, że tego nie wykorzystam, bo dziś od rana moje dzieci chodzą za mną i pytają kiedy będą mogli pojeździć kolejka. Projekt wygląda całkiem sympatycznie i jest to co być powinno, dworzec, który jak mówisz połączy tort ze szlakiem.Mam tylko jedną mini uwagę :) chciałbym tam zmieścić parowozownie faller 120161 gdyż posiadam już taki budynek. Wiem że moje zdanie zmienia się z minuty na minutę ale chyba presja dzieci weźmie górę i zbudujemy tort po który będą mogli jeździć a ja w spokoju będę rozbudowywał szlak. Jeszcze raz dzięki za poświęcony czas na zaprojektowanie układu :)

Marku, wszystko co piszesz jest prawdą tylko po pierwsze namęczyłem się niesamowicie by odzyskać blat (opis w dziale techniki modelarskie: rozbieranie makiety) i szkoda mi go nie wykorzystać a poza tym dzieciaki jęczą że chcę jeździć kolejką. A takie tort można ładnie wkomponować w jakiś szlak. Czeka mnie jeszcze sporo rozterek :) ale na pewno wszystko dobrze przemyślę i zaplanuję żeby nie trzeba było tego rozbierać jak mi się koncepcja zmieni :) wyczytałem już wiele wątków znany użytkowników, którzy rozbierali swoje dzieła :)
 

Zabkret

Znany użytkownik
#9
Nie ma sprawy :) Ja lubię planowac makiety, robię to też dla moich klientów. Małe powieszchnie zawsze sa wyzwanie, aby zrobic cos w miare dobrego. Wiec co do twojej lokomotywowni: Przeplanowałem to na podwójną, I znalazłem bład w twoim stanie torów. Masz 2x BWL i 1X BWR - wybadałem to w twoim wątku o rozbieraniu makiety. Dlatego troche muśiałem zmienic cały układ.

Lokomotywownia ma teraz bardziej realisyczna infrastrukture. Zaplanowalem extra tor na dowstawe węgla. Na końcu tego toru przed wieżą wodną jest infrastruktura do cyzszczenia kotła (Rohrblasgestell i Kompressorhaus).Jest nawęglanie, na prawo jest wieżyczka piaskowa z magazynem na piasek. Na drugim torze jest kanal i maly dźwig.

Dworzec Towarowy ma po prawej jeden tor wyciągowy dla lewej części i dwa tory ładownicze.

Muśisz dokupic do tego ukladu 1x PIKO 5520 G62

Lista użytych Budynków

Auhagen
1 11383 Güterschuppen
1 11401 Überladekran
Faller
1 110099 Bahnhof "Waldbrunn"
1 120204 2 Bahnsteige "Waldbrunn"
1 120125 Reiterstellwerk
1 120136 Untersuchungsgrube
1 120138 Besandungsturm
1 120139a Kompressorhaus
1 120139b Rohrblasgestell
1 120146 Besandungsanlage
1 120147 Bekohlungsanlage
1 120161 Lokschuppen 2-ständig
1 120164 Bockkran


Vollmer
1 5710 Wasserturm "Dortmund"
1 6524 Wasserkran
 

Załączniki

OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#10
Wygląda fajnie i tak na prawdę to czego chcieć więcej. Wydaje mi się, że jest wszystko czego potrzeba. Zaraz się wbiję na strych i ułożę ten układzik by zobaczyć jak wygląda na prawdziwych torach :)
 

Kris

Znany użytkownik
#11
A ja do układu Zabkreta bym wrzucił jedną poprawkę....Między dolne tory (szlaku głównego) dałbym jeszcze jeden peron - co za tym idzie, tory trzeba by rozsunąć a przejścia zwrotnicowe (półtrapezy) też rozsunąć poza obrys tortu, aby ten peron był słusznych rozmiarów. Myślę, że składów 2wagonowych po magistrali nie będziesz puszczał Tomku, tylko nieco dłuższe ;) Co Wy na to ?
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#12
Właśnie to mi chodzi po głowie. Perony są ciut za krótkie, pytanie tylko jak zręcznie przejść z "owala" na "magistrale" ? Tak sobie teoretyzuje że zamiast 55224 wstawić zwykłe WL i WR a dolny tor pozostawić w obrębie tortu całkiem luźno a ewentualne rozjazdy zrobić jak mówi Kris, poza tortem...słusznie rozumuję ?
 

Kris

Znany użytkownik
#13
Przejście masz zrobione przez Zabkreta. Trzeba je tylko rozciągnąć. Zamiast 2 anglików, wkładasz 2 półtrapezy po obu stronach - zejście z owalu na główny tor (górny) po obu stronach, a za peronem następny "schodek" na dolny tor główny.
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#16
Póki co to mój tabor ogranicza się do BR101 i trzech wagonów DB z zestawu startowego PIKO. W przyszłości będzie śmigało coś więcej. Myślę że układ jest optymalny i chyba nic więcej nie ma sensu na niego upychać bo się zagraci :) jak dla mnie bomba.
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#18
Tak sobie patrzę, że chyba jednak ten dolny tor zostawię wolny na całej długości blatu a rozjazdy zrobię na skrzyneczkach. Po pierwsze dlatego że i tak póki nie powstanie szlak, ten tor będzie nie używany, po drugie dlatego że rozjazdy wychodzą centralnie na łączeniu blatu ze skrzynką. A jak kiedyś przyjdzie mi to gdzieś przenosić to będzie trzeba rozwalać kawał torowiska :) Z każdą chwilą przekonuję się do realizacji tego co zostało narysowane :)
 
OP
OP
statom

statom

Znany użytkownik
#19
Pomyślałem sobie,że dziś przy niedzieli wejdę sobie na stryszek i ułożę układ zaprojektowany przez kolegę Zabkreta. Jak pomyślałem tak uczyniłem. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu wyszedł mi babol (zdjęcie w załączniku). Ułożyłem owal i mi się nie zeszły tory :) W pierwszej chwili pomyślałem że kolega Zabkret narysował lipę i nic się z tym nie da zrobić. Ale zszedłem na dół, odpaliłem AnyRail i przerysowuję to co zostało wcześniej narysowane. I kolejne zdumienie bo w programie tory łączą się bez problemu...pytanie co poszło nie tak w rzeczywistości..? Ja już wiem, a wy się domyślacie..? nie wiem czy jest się czym chwalić ale wam powiem...może nie od razu ale powiem. Sami zgadnijcie ;)
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 12

Podobne wątki