• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz dzisiaj

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#1
Sporo jest na tym forum wątków nawiązujących do tematu tej linii, zarówno w realu jak i w modelu. Nie mniej jednak postanowiłem zamieścić trochę zdjęć z niedawnej wyprawy w tamte rejony Górnego Śląska i pokazać to, co z tej linii zostało do dzisiaj. Nie dotarłem wszędzie, ale w niedługim czasie zamierzam odwiedzić wszystkie byłe stacje tej wyjątkowej wąskotorówki.

Gliwice Trynek. 03.02.2018 r.
Jedyny "kompletny" kawałek toru, to ten na terenie stacji paliw przy ulicy Pszczyńskiej.
Trynek 1.JPG

Na terenie byłej stacji trochę betonowych podkładów i ruina budynku stacyjnego.
Trynek 2.JPG

Trynek 3.JPG

Trynek 4.JPG
Trynek 5.JPG


Kopalnia Gliwice. 03.02.2018 r.
W pobliżu zlikwidowanej KWK "Gliwice" i miejsca gdzie był przystanek, tor tylko na przejeździe w ulicy Kopalnianej.
Kopalnia.JPG


Bojków Wąsk. 04.02.2018 r.
W budynku ślady ludzkiej egzystencji... magazyn pewnie niedługo się rozleci.
Bojków 1.JPG
Bojków 2.JPG
Bojków 3.JPG


Bojków Górny Wąsk. 04.02.2018 r.
Pozostałości krawędzi peronowej.
Bojków Górny 2.JPG

Fragment toru na przejeździe w ulicy Knurowskiej.
Bojków Górny 1.JPG

Knurowska.JPG


Wiadukty na szlaku Bojków Wąsk. - Nieborowice. 04.02.2018 r.
Wybudowany w 1963 r. wiadukt nad obecną ulicą Rybnicką. Obiekt powstał przy okazji budowy wiaduktu w ciągu budowanej linii normalnotorowej podg. Nieborowice - Szyb "Bojków" KWK "Sośnica".
Widok od strony Rybnika.
Rybnicka wiadukt 1.JPG

Po lewej wiadukt kolei piaskowej, po prawej toru wąskiego.
Rybnicka wiadukt 2.JPG

Na lewo od toru normalnego nasyp wąskiego toru w kierunku Nieborowic.
Bojków - Nieborowice.JPG

Zbliżenie na kolejny obiekt inżynierski na szlaku wąskotorówki, widoczny w głębi na poprzednim zdjęciu.
Wiadukt 1.JPG


Wszystkie przedstawione do tej pory zdjęcia to teren miasta Gliwice. Za chwilę pojedziemy dalej :)
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#2
Mysia Góra Osiedle. 04.02.2018 r.
W rejonie przystanku o tej nazwie jak i samego osiedla pozostałość toru.
Widok w kierunku Bojkowa Wąsk.
Mysia Góra 1.JPG

Widok w kierunku Nieborowic.
Mysia Góra 2.JPG

Mysia Góra 3.JPG


Nieborowice. 04.02.2018 r.
Jedna z bardziej znanych stacji na tej linii.
Widok na teren stacji od strony Bojkowa Wąsk.
Nieborowice 6.JPG

Budynek stacyjny zamieszkały, ale magazyn z każdym rokiem wygląda coraz gorzej. Pozostałości torów bezpośrednio przy budynku i za torem normalnym (w kierunku Pilchowic), a sam ślad po skrzyżowaniu z torem normalnym już ledwie zauważalny...
Nieborowice 5.JPG
Nieborowice 4.JPG
Nieborowice 2.JPG
Nieborowice 3.JPG
Nieborowice 1.JPG
Nieborowice 7.JPG


Szlak Nieborowice - Pilchowice. 04.02.2018 r.
Ocalały fragment toru na przejeździe w ulicy Głównej w Nieborowicach.
Nieborowice Główna 1.JPG

Nieborowice Główna 2.JPG

Stalowy mostek, kilkadziesiąt metrów dalej w kierunku Pilchowic.
Nieborowice Główna 3.JPG

Nieborowice. Miejsce po rozebranym torze, widok w kierunku stacji. W głębi widoczny stalowy most na rzece Bierawka.
Nieborowice Bierawka 1.JPG

I zbliżenie na sam most.
Nieborowice Bierawka 2.JPG
Nieborowice Bierawka 3.JPG


Tym samym opuszczamy Nieborowice i za chwilę kierujemy się w stronę kolejnej stacji :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#3
Pilchowice. 04.02.2018 r.
Zarośnięty tor biegnący wzdłuż ulicy Bierawka.
Pilchowice Bierawka.JPG

Skrzyżowanie z DW921, czyli ulicą Gliwicką.
Pilchowice Gliwicka.JPG

Tor obok ulicy Powstańców, tuż przed stacją.
Pilchowice 1.JPG

Pozostałości układu torowego stacji Pilchowice.
Pilchowice 2.JPG

Pilchowice 3.JPG

Wyrwane i luźno leżące szyny wskazują raczej na rozbiórkę :(
Pilchowice 5.JPG

Budynek stacyjny. Tutaj magazyn trzyma się całkiem dobrze, przynajmniej na pierwszy rzut oka.
Pilchowice 4.JPG
Pilchowice 7.JPG
Pilchowice 6.JPG

Szlak w kierunku Stanicy.
Pilchowice 8.JPG


Stanica. 04.02.2018 r.
Tutaj (na szczęście) czas się zatrzymał. Budynek stacyjny zamieszkały i raczej w dobrym stanie. Układ torowy kompletny i można tutaj z Rud dojechać po szynach :)
Zmodernizowany przejazd, choć już za nim w kierunku Pilchowic tor się urywa.
Stanica 1.JPG

Budynek stacyjny i peron.
Stanica 2.JPG
Stanica 3.JPG

Głowica od strony Pilchowic...
Stanica 4.JPG

...i Rud.
Stanica 5.JPG

Szlak w kierunku stacji Rudy.
Stanica 6.JPG


W kolejnej odsłonie Rudy :)
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#4
Stanica, to po za Rudami jedyna na tej linii stacja z zachowanym oryginalnym układem torowym - zapewne odbudowanym od chwili zaistnienia skansenu w Rudach.
 
Z

Zv

Gość
#5
Relacja przejmująca i dołująca. Zwłaszcza przepiękny budynek w Nieborowicach. Kim jesteśmy że we własnym Kraju pozwalamy aby takie rzeczy były dewastowane i umierały....
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#6
Rudy. 04.02.2018 r.
O tej stacji nie ma się zarówno co rozpisywać, ani też wrzucać większej ilości zdjęć... na tym tylko forum tych współczesnych jest sporo.
Stacja żyje i miejmy nadzieję, że żyć będzie :)
Budynek stacyjny...
Rudy 1.JPG

...zimowy rozkład jazdy...
Rudy 2.JPG

...i zimowy pociąg ;)
Rudy 3.JPG

Sygnał Rd1 więc ruszamy do Paproci.
Rudy 4.JPG

Na semaforze wyjazdowym sygnał S2. Zafoliowane letniaki czekają na swój sezon.
Rudy 5.JPG

Rzut okiem wstecz. Semafor wjazdowy do stacji Rudy i poprzedzająca go tarcza ostrzegawcza.
Rudy 6.JPG

Rudy 7.JPG

Na szlaku do Paproci.
Rudy 8 (2).JPG

Rudy 8.JPG

Most na rzece Ruda.
Rudy 9.JPG


Paproć. 04.02.2018 r.
Wjazd od strony Rud.
Paproć 1.JPG

Widok w kierunku Rud...
Paproć 2.JPG

...i Szymocic Wąsk.
Paproć 4.JPG

Pociąg gotowy do odjazdu :)
Paproć 3.JPG


W następnym wejściu przejedziemy się jeszcze kawałek w stronę Rybnika.
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#7
Relacja przejmująca i dołująca. Zwłaszcza przepiękny budynek w Nieborowicach. Kim jesteśmy że we własnym Kraju pozwalamy aby takie rzeczy były dewastowane i umierały....


Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, jak i linia Gliwice -Rudy-Racibórz zostały uznane za zabytek i są na liście zabytków nie tylko techniki, ale kultury materialnej. Nie przeszkodziło to i nie przeszkadza w rozkradaniu i dewastacji tego, co zostało i nie jest pilnowane.

PS.
Budynek stacji w Nędzy jest znów na sprzedaż. Kupił go dość niedawno ktoś z rudzkiego skansenu, powstało kilka renderów przedstawiających "wspaniałości" jakie w przyszłości miały z niej powstać i przedstawiono je w lokalnej prasie. Teraz znów nic z tego nie będzie. Całe szczęście, że budynek ten jest solidnie zabezpieczony przed obcymi i warunkami atmosferycznymi.
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#8
Szlak Paproć - Szymocice Wąsk. 04.02.2018 r.
Szlak tuż za stacją Paproć. W dali widoczna tarcza DO.
Paproć - Stodoły 1.JPG

Paproć - Stodoły 2.JPG

Tor wzdłuż wyremontowanej drogi DW920 Rudy-Rybnik. Widok w kierunku Paproci.
Paproć - Stodoły 3.JPG

Około 500 metrów za Paprocią tarcza D1...
Paproć - Stodoły 4.JPG

...następnie jakieś 100 metrów po podkładach...
Paproć - Stodoły 5.JPG

...i znowu kawałek toru.
Paproć - Stodoły 6.JPG

Następnie tor biegnie do skrzyżowania za wspomnianą wcześniej drogą. Co ciekawe, przy okazji remontu szosy, zmodernizowano również przejazd wyposażając go w nawierzchnię z płyt gumowych. Zupełnie, jakby spodziewano się jeszcze kiedyś jadącego w tym miejscu pociągu.
Paproć - Stodoły przejazd.JPG


Rybnik Stodoły. 04.02.2018 r.
Zaraz za przejazdem jeszcze kilka metrów toru i peron wspomnianego przystanku. Istnienie krawędzi peronowej w tym miejscu jest dla mnie miłym zaskoczeniem, gdyż według traktującej o tej kolei monografii K. Soidy, peron na przystanku Stodoły (jak i kilku innych) rozebrano w 1974 roku, a nie wydaje mi się, żeby w późniejszym czasie go odbudowano.
Stodoły 2.JPG
Stodoły 1.JPG

Dalej przez las tor biegł do stacji Szymocice Wąsk.
Stodoły 3.JPG


W tym miejscu kończę krótką relację z ostatniej wizyty na tej kolei. Jak na wstępie pisałem, w niedługim czasie mam zamiar dopisać jej dalszy ciąg :)
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#9
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, jak i linia Gliwice -Rudy-Racibórz zostały uznane za zabytek i są na liście zabytków nie tylko techniki, ale kultury materialnej. Nie przeszkodziło to i nie przeszkadza w rozkradaniu i dewastacji tego, co zostało i nie jest pilnowane.
Na budynku magazynu stacji Bojków Wąsk. do tej pory wisi tabliczka, oznaczająca że jest to zabytek chroniony prawem. I pewnie tylko ona niedługo zostanie, po tym jak magazyn się rozsypie. Zresztą proces zagłady budynku już trwa a jedynym ratunkiem jest jak widać... ogrodzenie przed dostaniem się osób postronnych do środka.
Bojków 1.JPG
Bojków 2.JPG

Jak wcześniej wspomniałem, wewnątrz budynku stacyjnego ślady bytności przedstawicieli gatunku homo sapiens.
Bojków 3.JPG


Relacja przejmująca i dołująca. Zwłaszcza przepiękny budynek w Nieborowicach. Kim jesteśmy że we własnym Kraju pozwalamy aby takie rzeczy były dewastowane i umierały....
Jeszcze dwa zbliżenia na magazyn w Nieborowicach. Kto wie ile jeszcze wytrzyma :(
Nieborowice 1.JPG
Nieborowice 2.JPG

Budynek toalety wcale nie wygląda lepiej.
Nieborowice 3.JPG

Wszystkie zdjęcia zrobione 04.02.2018 r.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#10
Śmiem twierdzić, że do aktualnego stanu budynków (i w Nieborowicach, i w Nędzy) przyczynili sie późniejsi lokatorzy, zamieszkujący tam. Kiedyś żona przejeżdżając obok Nieborowic i zatrzymała się, by zrobić kilka zdjęć. Spotkała kogoś z lokatorów i w czasie rozmowy o tym, że dobrze byłoby uzupełnić wybitą niedużą szybę okna w poczekalni, usłyszała, że "to państwowe", mimo iż w tej poczekalni był skład jakichś gratów tych lokatorów.
Na podwórku był syf i ogólne wrażenie było takie, że gmina dogadała się z PKP, dzierżawiła ten budynek jako mieszkania socjalne i zasiedliła go jakąś żulią.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#13
Uzupełnienie mojego wpisu z niedzieli, 11.lutego.

Te dość rozdmuchane plany związane z Budynkiem stacji Nędza zostały przedstawione na portalu "Nasz Racibórz". W postaci obrazkowej wygląda to tak:

Nędza_render 1.jpg


Nędza_render 2.jpg


Dziś - jak już wspomniałem - budynek jest znów na sprzedaż, a plan odbudowy tej linii z Rud do Nędzy można o czołownicę potłuc. A miało być muzeum, knajpa a nawet mówiło sie o SPA.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#15
Dzięki za informacje. Plany ciekawe, ale, jeśli "prywatny inwestor" czyli pan Ł. wystawił stację w Nędzy na sprzedaż w niecały rok po jej kupieniu, to jeśli cokolwiek sie będzie działo, to może rzeczywiście w stronę Pilchowic.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#16
1 II 2018 r. byłem w Rudach i jak wstawię parę zdjęć ze stacji to kolega Sebastian się nie pogniewa ?

W warsztacie trwały prace remotowe
IMG_20180131_130741.jpg


Porównanie Lyd2 i Stara
IMG_20180131_130817.jpg
IMG_20180131_130925.jpg


Wokól Pw53 jest pełno części ...
IMG_20180131_131108.jpg
IMG_20180131_131159.jpg
IMG_20180131_131212.jpg
IMG_20180131_140505.jpg
IMG_20180131_140519.jpg
IMG_20180131_140529.jpg


... które pewnie niedługo powrócą na swoje miejsce

IMG_20180131_140851.jpg
 
S

slawek77

Gość
#17
@Sebastian
Bardzo łady magazyn jakieś czas temu szukałem podobny lecz w mojej okolicy nie znalazłem nic podobnego, a tu taka perełka ;) i do tego nie daleko mnie ;) dzięki za cynk mam nadzieję że się nie obrazisz jak sobie zrobię ten magazyn.
 

Załączniki

Podobne wątki