• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

geometria rozjazdów w trapezie

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Pado napisał(a):
http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/18_160.jpg
no ekstra, na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej :grin: ale już go nie ma :grin:
 
A

Anonymous

Gość
#2
na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej
Nie usłyszałby, ponieważ wstawkę prostą między dwoma rozjazdami skierowanymi ku sobie iglicami stosuje się wtedy kiedy tory zwrotne są skierowane w odwrotne strony.

:D
 
OP
OP
J

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
jak wymiar A=B to wtedy można
w rozjazdach 1:9-190 styczna łuku wynosi 10,523m i jest równa A, B=16,615m
wynika z tego, że za łukiem w torze zwrotnym jest odcinek prosty. Łuk kończy się przed krzyżownicą. Typ szyn nie ma nic do rzeczy.

Adminie przenieś to do 1:1 albo skasuj, bo zaczyna się ...
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#8
Jerjan napisał(a):
no ekstra, na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej ale już go nie ma
Martel ma rację:
"Rozjazdy z iglicami łukowymi, stycznymi do opornicy w początku rozjazdu (typy S49 i S60) mogą być układane bez wstawki prostej między stykami przediglicowymi, jeżeli tory zwrotne rozjazdów skierowane są w jedną stronę." (Mieczysław Batko - Drogi kolejowe)
Pozdrawiam
 
OP
OP
J

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
zapoznaj się z ID6 oraz warunkami technicznymi projektowania stacji - o typie iglicy dotychczas nie było mowy.
ponadto takie połączenie torów występuje prawie zawsze w torach głównych zasadniczych, a tam jest wymóg stosowania wstawek prostych między wszystkimi rozjazdami
ze zdjęcia wnioskuję, że są to pierwsze (lub ostatnie) rozjazdy stacji czyli tory główne zasadnicze ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
Jerjan napisał(a):
ponadto takie połączenie torów występuje prawie zawsze w torach głównych zasadniczych, a tam jest wymóg stosowania wstawek prostych między wszystkimi rozjazdami
Proszę o przytoczenie treści przepisu, który taki wymóg określa.

Jeśli chodzi o projektowanie elementów torowych:
"(...) Można zaniechać umieszczania wstawek prostych - jeśli nie zachodzi potrzeba wspawania odcinków szyn oraz ze stykami izolowanymi klejonymi - w pewnych przypadkach, gdy sąsiadują ze sobą łuki tego samego kierunku i o tym samym promieniu. Dotyczy to rozjazdów S60 i S49, które mają iglice styczne do opornicy w początku rozjazdu.
Wstawki prostej można nie stosować w następujących przypadkach:
a) gdy dwa rozjazdy o tym samym typie szyn i promieniu sąsiadują ze sobą początkami, a tory zwrotne rozjazdów tworzą łuk ciągły - a także, gdy tor w łuku o tym samym promieniu, co promień rozjazdu i z szyn tego samego typu, sąsiaduje z początkiem rozjazdu. (...)"
Cytat pochodzi z pracy dr inż. Stanisława J. Cieślakowskiego "Stacje kolejowe".
Na poniższym obrazku na zielono zaznaczono miejsce, gdzie można wstawkę prostą pominąć (przy założeniach jak w tekście), na czerwono - miejsce, gdzie wstawka jest wymagana (to tak jak by się czepiać szczegółów...)
Pozdrawiam
 
A

Anonymous

Gość
#11
Paweł Piotr napisał(a):
na czerwono - miejsce, gdzie wstawka jest wymagana (to tak jak by się czepiać szczegółów...)
I z tego powodu swoją połówkę trapezu robiłem dwa razy.
Za pierwszym razem nie wykonałem wstawki prostej. Jedynie skróciłem tory zwrotne aby między osiami torów było 46 mm (H0). Wyglądało to normalnie ale nie pozwalało na bezpieczną jazdę ze zwiększoną prędkością przez tory zwrotne.
Wykonałem układ ponownie (dwa RocoLine poleciały do śmieci bo nie chciały sie odkleić).
Tory zwrotne obciąłem około 1 cm za krzyżownicą. Wstawka prosta ma długość około 5 cm.
Kąt toru zwrotnego zmniejszył się do niecałych 8 stopni. Obecnie jazda na bok przez trapez odbywać się może praktycznie bez ograniczeń. (Przepisowe 40 km/h zachowuję podczas jazd regulaminowych)

:D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Martel napisał(a):
I z tego powodu swoją połówkę trapezu robiłem dwa razy.
Wstawki proste są nieodzowne, gdy sąsiadują ze sobą łuki odwrotne w rozjazdach lub torach. Z tego względu między innymi przy połączeniu równoległych torów głównych zasadniczych o rozstawie 4,00 m - gdy nie ma możliwości powiększenia tego rozstawu - stosuje się specjalny zespół dwóch rozjazdów o zmniejszonym skosie S60(49)-1:9,403.
To zapewne była właśnie ta przeróbka...
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
J

Jerjan

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
sorry, ale Paweł Piotr posługuje się szczególnymi rzadkimi przypadkami
4m jest i owszem na szlaku, ale na stacji MUSI być minimum 4,5m a nawet 4,75 lub 4,90 i z tego względu dopiero za połączeniem trapezowym robi się przejście z x metrów na 4m jak powinno być na szlaku.
na marginesie pracuję w biurze projektów komunikacyjnych ex kolejowych, jako projektant, a cytowanie ID6 czy Wytycznych projektowania stacji to nie w tym miejscu
jeszcze raz sorry ;)
 

Podobne wątki