• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Generator dymu w ROCO BR03 - nie dymi

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#1
Zamontowałem generatorek dymu (model ROCO 40160) do lokomotywy ROCO BR03 i niestety nie dymi. Sprawdzałem sam generator dymu podłączając go do torów przy napięciu ok. 18 V i bardzo ładnie działa (płynny dym bez wystrzałów). Sprawdziłem więc napięcia jakie są na dwóch blaszkach w modelu, które stykają się z generatorem i wedle miernika na blaszce dolnej jest 24V (ta która dotyka dołu generatora) zaś bocznej 0V. Tutaj wydaje się, że także powinno być podane napięcie. Zrobiłem jeszcze testowe podłączenie drucikiem z blaszki dolnej do dołu generatora i z boku generatora drucikiem do torów (18V) - W takim układzie generator dymi ale bardzo nierównomiernie - można powiedzieć, że bardziej strzela destylatem niż dymi. Tutaj pytanie: Czy model nie ma zbyt wysokiego napięcia na blaszce dolnej (owe 24V) i czy z blaszki bocznej tez nie powinno wychodzić odpowiednie napięcie? W załączeniu widok blaszek w przewodzie kominowym parowozu.
20180609_112244.jpg
20180609_112244.jpg
 

DJB

Nowy użytkownik
Reakcje
8 1 0
#2
Z info podanego w opisie generatora - jest on dedykowany do zasilania analogowego z napięciem 12-16 V. Do zasilania cyfrowego polecałbym generator dedykowany do wyższego napięcia. Być może stąd wynika problem.
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.309 16 0
#3
Generator dymu na zasilanie analogowe dużo lepiej pracuje na zasilaniu DCC ponieważ ma grzałkę o mniejszej oporności. Daje to efekt w postaci większej ilości dymu. Istnieje jednak możliwość szybszego jej wypalenia na wyższym napięciu.
Jeśli generator podłączony bezpośrednio do szyn działa to istnieje możliwość, że w gnieździe lokomotywy nie jest w pełni podłączony (brak styku) lub jest jakaś wada w dekoderze.
 
OP
OP
MarGe

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#4
Generator dymu na zasilanie analogowe dużo lepiej pracuje na zasilaniu DCC ponieważ ma grzałkę o mniejszej oporności. Daje to efekt w postaci większej ilości dymu. Istnieje jednak możliwość szybszego jej wypalenia na wyższym napięciu.
Jeśli generator podłączony bezpośrednio do szyn działa to istnieje możliwość, że w gnieździe lokomotywy nie jest w pełni podłączony (brak styku) lub jest jakaś wada w dekoderze.
Na blaszce bocznej nie ma napięcia (0V). Jedynie blaszka dolna ma 24V podane. Domyślam się, że blaszka boczna także powinna mieć takie samo napięcie. Co ważne, bez względu na to czy jest załączona funkcja F1 (wedle instrukcji aktywuje dymnicę) czy też nie, blaszka dolna ma zawsze 24V a boczna zawsze 0V. Czy to może sugerować, że jednak jest to wada dekodera? A jeśli tak to czy można to jakoś samemu poprawić?
 
OP
OP
MarGe

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#6
Względem jakiego punktu robisz pomiar?
Miernikiem dotykam jedną końcówką do blaszki bocznej a drugą do blaszki dolnej. Mierzyłem także w taki sposób, że końcówkę pomiarową dotykałem do blaszki dolnej a druga do toru a także do blaszki bocznej i do toru. W każdym z przypadków nie ma napięcia w blaszce bocznej. Druga sprawa, że funkcja F1 nic nie zmienia w stanie tego napięcia.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#7
A funkcja F1 jest aktywna?
Możesz też sprawdzić wyjście czy działa podłączają LED z rezystorem, tak jak oświetlenie.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#13
Czyli za podawanie napięcia na te blaszki odpowiada któryś z pinów w dekoderze?
Tak, po to są wyjścia funkcyjne w dekoderze.
Domyślnie w dekoderze powinno być aktywne wyjście AUX1 pod funkcję F1. Wyjście AUX1 to zielony przewód. W takim przypadku generator powinien być podłączony do zielonego i niebieskiego (V+)
 
OP
OP
MarGe

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#15
Rzeczywiście! to funkcja F4. Nie wiem dlaczego w takim razie na str. 21 tejże instrukcji jest mowa o klawiszu F1 (cyt.
"it is possible to switch the steam generator on and off via the F1 key."). Niemniej jest tak jak mówiłeś i teraz wszystko pięknie działa. Wielkie dzięki! :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 1
Tabor 1
Tabor 5
Tabor 11
Tabor 19

Podobne wątki