• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Gdzie umieścić jakie semafory?

EllBulter

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Niedawno zacząłem budowę makiety kolejowej i zastanawiam się nad kwestią semaforów. Moja makieta ma przedstawiać niewielką miejscowość w Niemczech położoną niedaleko granicy z Polską (epoka VI), więc sygnalizacja musi być niemiecka, nie polska. Ponieważ tory mają drewniane podkłady nie może być to nowo zbudowana lub niedawno zmodernizowana trasa (nie wyklucza to oczywiście modernizacji samych semaforów, ale nie wiem, czy tak się robi). Do pytania dołączam plan trasy. Z góry dziękuję za odpowiedź.
trasa.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Nie znam na tyle dobrze sygnalizacji DB, żeby prawidłowo zaprojektować ustawienie i rodzaj sygnalizatorów, ale spróbowałem naszkicować jak to by z grubsza wyglądało w Polsce. Myślę, że usytuowanie semaforów będzie podobne. Zwracam jednak uwagę na jeden szczegół, charakterystyczny dla przepisów polskich: na liniach wielotorowych i przy zbiegu linii jednotorowych semafory wjazdowe ustawia się na zewnątrz torów tak, że przy lewym torze (patrząc w kierunku wjazdu na stację) semafor stoi po lewej stronie tego toru. Dlatego też w Polsce dwa semafory (w lewej górnej części makiety) stałyby po lewej stronie torów, jak na rysunku. Nie mam pewności, jak to wygląda w Niemczech.

Semafory w czerwonych elipsach nie są konieczne, ale ich ustawienie pozwoli na zwiększenie "gęstości" ruchu. Zwracam też uwagę na fakt wystąpienia pętli w układzie torowym. Pętla ta spowoduje zwarcie zasilania (chyba, że to ma być 3 -szynowy system Märklina) i dlatego konieczne będzie zastosowanie tzw. modułu pętli - układu elektronicznego, odpowiednio sterującego zasilaniem tak, by nie wystąpiło zwarcie.

trasa.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#4
Jeśli epoka VI przy granicy z Polską to albo semafory świetlne z okresu NRD i obrazy sygnałowe generalnie zgodne z naszą sygnalizacją "migową"(przed modernizacją) lub obecnie stosowana sygnalizacja "KS" (po modernizacji) w której za określenie prędkości jazdy odpowiadają charakterystyczne cyfrowe wskaźniki umieszczane nad semaforem i pod tarczą ostrzegawczą. Kto produkuje semafory wzoru NRD nie wiem, semafory dla systemu "KS" produkuje Viessmann.
 
OP
OP
E

EllBulter

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Nie znam na tyle dobrze sygnalizacji DB, żeby prawidłowo zaprojektować ustawienie i rodzaj sygnalizatorów, ale spróbowałem naszkicować jak to by z grubsza wyglądało w Polsce. Myślę, że usytuowanie semaforów będzie podobne. Zwracam jednak uwagę na jeden szczegół, charakterystyczny dla przepisów polskich: na liniach wielotorowych i przy zbiegu linii jednotorowych semafory wjazdowe ustawia się na zewnątrz torów tak, że przy lewym torze (patrząc w kierunku wjazdu na stację) semafor stoi po lewej stronie tego toru. Dlatego też w Polsce dwa semafory (w lewej górnej części makiety) stałyby po lewej stronie torów, jak na rysunku. Nie mam pewności, jak to wygląda w Niemczech.

Semafory w czerwonych elipsach nie są konieczne, ale ich ustawienie pozwoli na zwiększenie "gęstości" ruchu. Zwracam też uwagę na fakt wystąpienia pętli w układzie torowym. Pętla ta spowoduje zwarcie zasilania (chyba, że to ma być 3 -szynowy system Märklina) i dlatego konieczne będzie zastosowanie tzw. modułu pętli - układu elektronicznego, odpowiednio sterującego zasilaniem tak, by nie wystąpiło zwarcie.

Zobacz załącznik 744660
Wielkie dzięki. Myślę, że kupię semafory z oferty Viessmanna tak, jak napisał Tomek lub ewentualnie wykonam coś samemu. Co do modułu pętli to zastanawiam się nad tym: https://www.conrad.pl/p/cyfrowy-modul-petli-zwrotnej-train-modules-dcc-7-24-v-dcac-497090.

Co do typu semaforów, to wiem tylko tyle, że przed torem stacji wjazdowy, a po niej wyjazdowy. O reszcie nie mam pojęcia, bo nigdy się tym nie zajmowałem, ale dziś rano znalazłem ciekawego pdf-a na temat niemieckiej sygnalizacji, więc może czegoś się stamtąd dowiem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Mam pytanie 6
Mam pytanie 16
Mam pytanie 24
Mam pytanie 1
Mam pytanie 6

Podobne wątki