• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Gdy już mamy skrzynkę... Czyli krótki poradnik, jak zacząć.

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
Reakcje
70 0 0
#1
Założyłem temat ze względu na to iż wielu początkujących modelarzy, gdy chce zacząć budowę makiety wybiera bardzo często dużego tzw. "torta" i ma problem później go dokończyć. Ogrom informacji (na początku) na temat budowy makiety też potrafi zniechęcić wielu do modelarstwa. Dlatego zaprezentuje tutaj w kilku postach, jak na początek zbudować moduł z torem prostym przy którym znajdzie się mały gruntowy peron. Więc zaczynamy!

Część pierwsza: Skrzynka ( 1 ) + tory ( 2 )

1. Aby rozpocząć budowę musimy mieć skrzynkę na której powstanie cały krajobraz (dobrze, gdy nie przekracza ona 1 metra. Łatwo ją potem transportować w różne miejsca). Skrzynka będzie bardzo prosta, wykonana na potrzeby domowe, gdyż chodzi nam o poćwiczenie różnych technik, a nie zabieranie ją od razu na imprezy modelarskie.
a) Powinniśmy przygotować sklejkę lub płytę wiórową o wymiarach np. 90 cm x 50 cm. Można takie nabyć z przycinaniem na wymiar w różnych marketach budowlanych lub u stolarza.
b) Drugą rzeczą potrzebną do "skrzynki" będą listwy drewniane. Powinny one być tak jak blat docięte "na wymiar". Gotowymi listwami otaczamy blat - powstała nam w ten sposób skrzynka, na której będziemy pracować. (Rysunek poniżej. Rzut z góry).
projekt 2.png

Plan całego modułu:
projekt 1.png

2. Tory:
a) Tory układamy na korku o wysokości 5 mm, który wcześniej został docięty, według poniższego rysunku (oczywiście przyklejając korek do blatu trzymamy się opracowanego przez nas planu).
projekt 3.png

b) Teraz układamy modelowy tor na korku (dobrze jest użyć toru "flex". Jest on łatwy w docinaniu i układaniu dzięki swojej elastyczności).
c) Tor mocujemy wstępnie do podłoża szpilkami lub pinezkami.
d) Gdy geometria toru nie budzi naszych zastrzeżeń, zapuszczamy kroplę kleju cyjanoakrylowego (np. klej "kropelka") pomiędzy podkładami na początku i na końcu oraz w środku toru, co około 20 cm.
e) Cyjanoakryl szybko wysycha, dlatego już po około 10 - 20 min. możemy wyciągnąć szpilki

Koniec części pierwszej. Za tydzień zajmiemy się budową peronu gruntowego, a później ułożeniem szutru w torze. Mam nadzieję, że chodź trochę pomogłem początkującym, którzy przeglądają forum i planują rozpocząć przygodę z modelarstwem. :) Powodzenia!
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.367 108 2
#2
Ciekawy temat , ale wydaje mi się że lepiej od razu robić skrzynkę z profilami zgodną z normą , bo jak się okaże że wyszła fajnie to jest pierwszy moduł i można budować następne, a czy budujesz w normie czy bez normy koszty samej skrzynki są prawie takie same.
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
Reakcje
70 0 0
#3
CZĘŚĆ DRUGA: Malowanie torów + peron gruntowy

1.
Do malowania torów użyjemy farb Humbrol numer:
- 113 - rdzawa. Do niej dodamy trochę brązu dla złamania koloru, ewentualnie trochę czerni np:
- Humbrol 70
- Humbrol 33
Rozpoczynamy pierwsze malowanie:
a) Najpierw należy odtłuścić szyny przy pomocy patyczka do uszu, który został wcześniej zamoczony na przykład w spirytusie lub rozcieńczalniku
b) Teraz rozpoczynamy malowanie (farba powinna być lekko rozcieńczona - rzadka). Używając małego pędzelka z miękkim włosiem nakładamy cienką warstwą farbę (nie zamalowujemy podkładów).
c) Pamiętamy o tym, aby co jakiś czas nabrać na pędzelek trochę brązu, sporadycznie czerni, dla delikatnego złamania koloru.
d) Od czasu do czasu wycieramy główki szyn (farba nie może się na nich znaleźć ponieważ zakłócała by odbieranie prądu przez przejeżdżający tabor)
e) Zakończyliśmy pierwsze malowanie. Czekamy około doby aż farba wyschnie.
f) Wykonujemy poprawki w malowaniu. Tam, gdzie są braki farby szyna będzie błyszczeć - nabieramy trochę rdzy i domalowujemy.

Zdjęcie przedstawia efekt prac po pierwszym malowaniu:
6c3c9cf5-f5e0-4cae-b6ae-53ff061db505.jpg


2. PERON GRUNTOWY:

Potrzebne elementy:
- ciętki szyn
- listewki lub prościej zapałki o długości 30 mm
- płyta pilśniowa, karton (będzie to korpus peronu
- pył piaskowy


Wykonanie:
1. Ustawiamy ciętki szynowe w ten sposób, aby znalazły się one 19 mm od osi toru, a ich górne końce nalazły się 3 - 4 mm ponad główkami szyn toru
2. Zapałki ukosujemy na ich obu końcach i wsuwamy pomiędzy ustawione szyny
UWAGA! Szyny muszą być pomalowane na kolor rdzawy (np. Humbrol 113), a zapałki możemy zanurzyć w bejcy. Cała konstrukcja musi być wzmocniona "wikolem".

Krawędź jest już gotowa, poniżej rysunek poglądowy:
krawędż peronu.png

3. Pozostało tylko wykonanie korpusu peronu, na przykład z płyty pilśniowej, posmarowanie go rzadkim "wikolem" i posypanie pyłem piaskowym.
4. Można też dodać kępki trawy i ustawić ławki.
5. Peron jest już gotowy

Rysunek pomocniczy:
peron.png

W następnej części napiszę o szutrowaniu toru. Gdyby ktoś chciał coś dodać do tego co napisałem lub coś poprawić to bardzo proszę.

 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#4
Przykład praktycznej realizacji powyższego "przepisu" na peron ziemny:
http://forum.modelarstwo.info/threads/plan-makiety-2-9x1-5.19109/page-4#post-453085
http://forum.modelarstwo.info/threads/plan-makiety-2-9x1-5.19109/page-7#post-484404

Największą zaletą tego typu rozwiązań jest zrobienie czegoś z "niczego", przy minimalnych kosztach
uzyskujemy efekt nieosiągalny dla gotowych, kupnych, plastikowych modeli.
@kolejowy Marwin - świetny pomysł na wątek. Z ciekawością czekam na kolejne "odcinki".
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
Reakcje
70 0 0
#5
marekm - Twój peron jest świetnym przykładem, jak powinien wyglądać efekt końcowy. Oczywiście wszystko co tutaj prezentuję wcześniej wykonałem.(y)
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#6
Po drodze kolejowy Marwin trzeba wspomnieć o dolutowaniu przewodów zasilających tor. Na etapie przed przyklejeniem.
Po przyklejeniu toru jest już za późno. Bardzo fajny temat
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#9
A gdyby ktoś chciał wykonać moduł trzymając się normy FREMO, to mogłoby to tak wyglądać:

Rysunek1.jpg


1. Czarna gruba krecha to wycinek górnej części profilu, a ten zwymiarowany odcinek jest wspólny dla wszystkich profili jednotorowych.
2. Brązowy i te czarne "cusie" to ma być przekrój toru od Tilliga.
3. Pomarańczowy to korek grubości 4mm.
4. Szary prostokąt to jakaś decha ;) w końcu na czymś ten korek i tor muszą leżeć :D

:)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#10
Przy opisie wykonywania peronu ziemnego:
...aby znalazły się one 19 mm od osi toru, a ich górne końce nalazły się 3 - 4 mm ponad główkami szyn toru
Lepiej jednak byłoby opierać się o wymiary dla skrajni taboru wg NEM102 i NEM103 ;) Teoretycznie producenci taboru się tego trzymają :D
 

Załączniki

OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
Reakcje
70 0 0
#11
SZUTROWANIE:

Metody szutrowania toru są różne i tak naprawdę każdy powinien znaleźć taką, która najbardziej mu odpowiada. Ja zaprezentuję tą najczęściej przedstawianą na forum. Nie jest ona trudna i daje bardzo ładny efekt końcowy, a tor wygląda jak prawdziwy.

1. Tor zasypujemy tłuczniem (szuter powinien znaleźć się tylko między podkładami - nie na nich, chyba że celowo chcemy uzyskać nadmiar tłucznia).
2. Formujemy go, aż do momentu, gdy w naszym modelowym torze będzie ułożony, jak na prawdziwym torze.

Zdjęcie poglądowe (grafika Google):
Zmodernizowane_tory_Fot_RW.jpg


3. Teraz przygotowujemy klej. Użyjemy "wikolu", który rozcieńczamy w stosunku 1/3 (np. 10ml kleju + 30ml wody + kropla płynu do mycia naczyń).
4. Za pomocą strzykawki zakraplamy okienka i bankiety modelowego toru. Czynność tą wykonujemy bardzo ostrożnie. (Z własnego doświadczenia: Na jedno okienko 2-3 krople. Na bankiety oczywiście wejdzie więcej kropli).
5. Gdyby pojawiło nam się "jeziorko", ściągamy nadmiar kleju suchą końcówką papierowego ręcznika (metoda: Adam Okuń).
6. Czekamy aż wszystko wyschnie (około 24h) - szuter będzie trzymał, jak skała.
7. Pozostało jeszcze ostateczne patynowanie toru pigmentem np. Vallejo. Używając miękkiego pędzla, wklepujemy go w okolicach szyn i delikatnie w szuter. Pigment można utrwalić lakierem bezbarwnym matowym w spreju lub nanoszonym z aerografu. (Ja osobiście pigmentu nie utrwalam).
8. Można też dodać parę kępek traw. Tor powinien wyglądać, jak prawdziwy.

Koniec:).
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
403 24 1
#12
A gdyby ktoś chciał wykonać moduł trzymając się normy FREMO, to mogłoby to tak wyglądać:
To jeszcze dwa pytania:
1) Rozumiem, że szutrujemy "do dolnej granicy korka" (czyli na szerokości 48mm według schematu), a te 11mm to jest to "płaskie miejsce", w którym na zdjęciu poglądowym stoi słup trakcyjny i się już trawka zaczyna??
2) W przypadku gdy chcemy ustawić semafor/słup trakcyjny, w jakiej odległości od osi toru powinien on stać żeby było zgodnie z normą/skalą ?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#13
Ad.1. Tak. A to "płaskie miejsce" nazywa się ławą torowiska ;)
Ad.2. Semafory powinny stać tak, żeby nie wchodziły w skrajnię taboru, tu posługuj się odległościami z "prawdziwych" przepisów :)
A o druty pytaj @bstok70 :D
Chyba jedyna norma w tym temacie to NEM201.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
403 24 1
#14

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#15
Wydaje mi się, że kładzenie toru bezpośrednio "do blatu" nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem :)
Na stacji wygodnie jest położyć szeroki arkusz korka, a na to dopiero tory, bez jakiegoś specjalnego wycinania pod każdy tor ;)
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
#16
Ladnie sie zaczelo i temat umarl ;(. To moze ktos by napisal ciag dalszy? Jakie materialy na teren /szpachla/, sadzenie trawy, krzewowo, drzew... Droga dojazdowa...
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
#18
Ok. Z mila checia sobie poczytam. Szczegolnie interesuje mnie technika 'budowania' drogi, terenu pod trawe, samo trawosadzenie oraz uzyte materialy.
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
Reakcje
70 0 0
#19
DROGA i PRZEJAZD
IMG_1166.JPG
IMG_1167.JPG


Materiały:
- Piasek ;)
- Zapałki
- Humbrol 70 lub 113
- Pigmenty do patynowania przejazdu
- Jakiś zestaw kół do zrobienia kolein w drodze
- Zieleń: Heki 1561, Silhouette - Kępki chwastów, wiosna i Kępki trawy

Wykonanie przejazdu:
Sklejamy zapałki, a następnie szlifujemy i malujemy (UWAGA! Trzeba sprawdzić, czy przejazd dobrze leży między torami i nie sprawia trudności przejeżdżającemu taborowi). Teraz wystarczy przykleić go wikolem i spatynować pigmentami np. Vallejo.

Wykonanie drogi:
Ten fragment korka widoczny na zdjęciu zalałem wikolem rozcieńczonym z wodą w stosunku 1:3. Posypujemy to piaskiem. (UWAGA! W trakcie sypania piasku będzie nasiąkał on mieszanką wikolową, dlatego sypiąc piasek trzeba to robić tak, jakbyśmy chcieli, aby w efekcie końcowym wyglądała nasza droga, czyli nie sypiemy z nadmiarem). Jeszcze przed wyschnięciem bierzemy koła i tworzymy koleiny. Gdy wszystko wyschnie tworzymy zieleń, wklejamy kępki traw i drobną podsypkę Heki.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
#20
Sie zastanawiam czy zapalki to dobry pomysl? Z tego co pamietam to takie przejazdy byly robione z podkladow. Ale ok - kontynuuj.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 4

Podobne wątki