• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gdy "dziewiątki" były młode...

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#1
EP09 "za młodu" wyglądały nieco inaczej niż dzisiaj. Inne było malowanie, detale i składy, z którymi jeździły. Trzy z nich: 009, 012 i 023 brały udział w pierwszych próbach zastosowania pantografów połówkowych. Zdjęcia nie są mojego autorstwa, pochodzą jedynie z mojego archiwum. Autorami są Wojciech Glass i Piotr Sobolewski (przepraszam, ale nie pamiętam które były czyje). Zdjęcia wykonano w okresie 1990-1994 (?).

EP09_001_1.jpg
EP09_001_2.jpg
EP09_001_EP09_004_1.jpg
EP09_001_EP09_004_2.jpg
EP09_002_1.jpg
EP09_002_2.jpg
EP09_002_3.jpg
EP09_002_4.jpg
EP09_009_1.jpg

EP09_009_2.jpg
EP09_012.jpg
EP09_012_EP09_024.jpg

EP09_024_EP09_012.jpg
EP09_023.jpg
EP09_027_CMK_small.jpg
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#2
Na ostatnim zdjęciu czerwony restauracyjny WARS!
Dziękuję za fotki, są ponadczasowe.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#4
Swego czasu szukałem zdjęć tych WARSów w celu urealistycznienia modelu.
Niestety nikt nie miał żadnych zdjęć w swoich kolekcjach.
Tamte WARSy są z żółtymi oznaczeniami, jakoś te do mnie nie przemawiały.
Tak naprawdę to nic nadzwyczajnego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#6
Głowy nie dam, ale to jednak chyba jest oryginalna 001, tyle, że bardzo mocno przebudowana po tej katastrofie.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#7
Mały OT: wiecie, jakie numery mogły mieć wagony oliwkowo-kremowe? I czy to było malowanie fabryczne, czy po naprawach?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#8
Na większości zdjęć te z kremowym dołem to typ Görlitz i są raczej ciemnozielone niz oliwkowe. Najlepiej widać to na fotkach 1 i 5. To było oryginalne malowanie fabryczne. Była to pierwsza na PKP seria wagonów o długości 26,40 m (poza dwoma prototypami, z których jeden jest odwzorowany w modelu Tilliga). Numerów nie znam, ale da się to pewnie ustalić (nie prowadze takich rejestrów, ale z pewnością są koledzy, którzy to wiedzą.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#9
Od grudniowego numeru Ś.K. rozpoczął serię artykułów na temat wagonów osobowych. Cykl rozpoczął artykuł o wagonach 1kl. standartu Z2 typu Bautzen 91.
Autorem jest oczywiście Pan Andrzej Etmanowicz.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#10
Te Z1 Bautzen były druga serią, po tych Görlitzach (które nawiasem mówiąc były X, bo miały po 8 miejsc w przedziałach). Bautzeny były też 2 klasy, jedne i drugie (1 i 2 kl.) były ciemnoczerwone. Zdaje się, że Tillig miał coś takiego wypuścić?
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#11
Zielono-kremowe to Goerlitz XB - było ich 70 sztuk: numery 51 51 21-70 000 do 069
Pierwotnie miały w przedziałach po 8 miejsc - później zaczęli je modyfikować na 6-cio miejscowe.

Bordowo-kremowe to Bautzen Z2A - było ich 40 sztuk: numery 51 51 21-70 070 do 109
Miały w przedziałach po 6 miejsc, stąd malowanie wagonów Bordowo-kremowe (dla odróżnienia).
Te wagony miał wypuścić Tillig.

Poza oknami WC, można odróżnić je po takim drobnym szczególe:
Z2B vs XB.jpg
Z2B - proste cięcie przy drzwiach.
XB - ukośne

Zdaje się, że Tillig miał coś takiego wypuścić?
Miał :(
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#13
Zielono-kremowe to Goerlitz XB - było ich 70 sztuk: numery 51 51 21-70 000 do 069
Pierwotnie miały w przedziałach po 8 miejsc - później zaczęli je modyfikować na 6-cio miejscowe.

Bordowo-kremowe to Bautzen Z2A - było ich 30 sztuk: numery 51 51 21-70 070 do 109
Miały w przedziałach po 6 miejsc, stąd malowanie wagonów Bordowo-kremowe (dla odróżnienia).
Te wagony miał wypuścić Tillig.
To może Kolega ffox zna jeszcze numery tych Bautzenów 1 klasy? Ale nie jestem przekonany, czy 2 klasa była bordo z powodu 6 miejsc, czy raczej z powodu niedopatrzenia?
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#14
Oczywiście, mam swoje notatki dotyczące tych wagonów.
Kiedyś te informacje były dostępne na sieci.
2 kl. czyli Z2B było 40: 51 51 21-70 070 do 109 (11 przedziałów)
1 kl. czyli Z2A było 30: 51 51 19-70 210 do 239 (9 przedziałów)

Na ostatnim zdjęciu Pana Ludwika bardzo ładnie się prezentują (y)

ffox, mi chodzi raczej o te 111/112A, jeden z nich widoczny na siódmym zdjęciu.
Jeśli chodzi o te to niestety nie wiem kompletnie nic.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#15
-Nie zdawałem sobie sprawy, że na dziewiątkach montowano odbieraki połówkowe "kolankiem" do środka... Nie pamiętam czegoś takiego, tym bardziej cenne są dla mnie takie fotografie.

-Cóż to za pociąg z dwoma dziewiątkami i "Warsem" na początku składu? Międzynarodowy jakiś?
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#19
Piękne fotografie,kolory i PKP na nich..
Pamiętam z lat 90 tych jak wielu rówieśnikow związanych przez szkołę lub troche interesujących się koleją wzdychało do EP09 .pO LATACH POZNANY KOLEGA pochodzący z Lublina absolwent tamtejszego Technikum wspominał że był pare razy z kumplami w Warszawie by popatrzeć na EP09 .Czy dzis jakiś tabor kolejowy ,wzbudza u miłośników takie emocje?to samo jest chyba w innych dziedzinach techniki i życia ,mało kogo coś cieszy ,tylko byle komuś lub czemuś dokopać w necie.Jak kiedy dorwę się do skanera to powrzucam swoich trochę z lat 1996 -97 z CMK,OLszynki ,ZACHODNIEJ
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.271 28 2
#20
Dokładnie - to była odbudowa, a nie podmiana...
http://grzegorz-petka.pl/wiki/Cienin_(18.10.1993)
Dla zainteresowanych.
"Lokomotywa EP09-001 po naprawie i wymianie pudła została przywrócona do jazdy."
Tak właśnie, a więc pudło nie jest prawdziwym 001. Po takim wypadku:
Pociąg 73502 wjechał w stację Cienin z prędkością 118 km/h. Wskutek nadmiernej prędkości na pierwszym rozjeździe lokomotywa EP09-001 wykoleiła się, przewróciła na bok i obróciła się o 180 stopni. Pięć wagonów ze składu pociągu Wawel również uległo wykolejeniu.
pudło wygląda raczej niezbyt ciekawie i nie nadaje się do naprawy, nie mówiąc o modernizacji. W sieci jak się pokopie można znaleźć informację, że 001 otrzymała pudło od 039, ale to dla mnie nie ma już znaczenia.
 

Podobne wątki