• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gdy "dziewiątki" były młode...

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#43
Czy lokomotywa EP09-001 po wypadku w Cieninie (1993) - w ramach odbudowy - otrzymała pudło z lokomotywy EP09-039? Jeżeli tak, to czy pudło EP09-039, w którym obecnie jeździ też pochodzi z innej lokomotywy, czy zostało potem wyprodukowano drugie pudło dla EP09-039?
Czy jest dostępna w Internecie strona z archiwalnymi raportami PKBWK?
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#44
Czy lokomotywa EP09-001 po wypadku w Cieninie (1993) - w ramach odbudowy - otrzymała pudło z lokomotywy EP09-039?
Ponieważ pytanie zadałem też w innych miejscach więc może kogoś zainteresuje to czego się już dowiedziałem. Po pierwsze z powodów oczywistych nie mogło to być pudło z 039. Podawana tu i ówdzie ta informacja jest nieprawdziwa. W trakcie produkcji lokomotyw tej serii wyprodukowano kilka zapasowych pudeł i prawdopodobnie jedno z nich zostało użyte w trakcie naprawy lokomotywy 001. Ile było pudeł zapasowych i jak zostały użyte to jest kolejne pytanie.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
3.313 16 0
#45
W trakcie produkcji lokomotyw tej serii wyprodukowano kilka zapasowych pudeł i prawdopodobnie jedno z nich zostało użyte w trakcie naprawy lokomotywy 001. Ile było pudeł zapasowych i jak zostały użyte to jest kolejne pytanie.
Wg. artykułu „Lokomotywa elektryczna serii EP09” z cyklu „Nasz portret”, autorstwa Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei nr 8/2003 na str. 14 – 21, EP09-001 po poważnym wykolejeniu się na stacji w Cieninie w październiku 1993 r., została odbudowana na zamówienie PKP. Decyzja w tej sprawie zapadła 25 kwietnia 1994 r. i wiązała się z wykonaniem nowego pudła w ramach odbudowy pojazdu. Pudło te zostało wykonane wg nowego wzoru, związanego z całkowitą zmianą sposobu oparcia na wózkach. Zamiast kłopotliwych w regulacji i skłonnych do zatarcia wieszaków, zaproponowano bardzo proste i niezawodne oparcie na wielkogabarytowych sprężynach, zgrupowanych po dwa komplety po każdej stronie wózka. Oparcie te, znane jest jako typ Flexicoil, a kolejnym jego plusem było to, że odkształcenia poprzeczne sprężyn zapewniały powstanie momentu zwrotnego, w praktyce, można było więc zrezygnować ze sprzęgu międzywózkowego.

EP09-001 jako pierwsza lokomotyw tej serii otrzymała Flexicoil (jeszcze równolegle ze sprzęgiem), a jej odbudowę ukończono w Pafawagu w marcu 1995 r. W 1995 była to jedyna EP09 z takim oparciem, przez co z daleka wyróżniała się wyglądem zewnętrznym („małe trapeziki” odchodzące od pudła, na wysokości środka wózków jezdnych). Wszystkie inne (aż do nr inwentarzowego 037 – pierwszy przydział 2.12.1994), posiadały – i posiadają do dziś, pudła ze „starym” oparciem, z daleka wyróżniającym się charakterystycznymi dwoma, większymi prostokątami, po bokach małego, na wysokości środka wózków jezdnych. Dopiero EP09-038 (rok produkcji 1995, ale pierwszy przydział 3.01.1996) oraz pozostała dziewiątka (do EP09-047) otrzymały fabrycznie Flexicoil, co do dziś (razem z odbudowaną 001) odróżnia je „z daleka” od wspomnianych EP09 do nr inwentarzowego 037.

Nie licząc, wspomnianego wyżej, nowego pudła do „001”, Paweł Terczyński, nie wspomina o żadnych dodatkowych „pudłach” wybudowanych w ramach jakiegoś „zapasu” itp. pisze tylko o EP09-003, która w lutym 1994 uległa czołowemu zderzeniu na posterunku odgałęźnym Starzyny, przed wjazdem na CMK, i której, w związku z rozbiciem przodu, w ZNLE Gliwice odbudowano kabinę B (lokomotywa wróciła do służby w listopadzie 1995 r.).

Sprawdzając w kolejnych dwóch artykułach „Od Pafawagu do Bombardiera. 60 lat Państwowej Fabryki Wagonów Pafawag we Wrocławiu” autor Ryszard Rusak oraz „Pafawag – kronika produkcji” autor Paweł Terczyński, oba artykuły ukazały się w Świecie Kolei nr 10/2005 na str. 12 – 17 i 18 – 23, również nie ma tam informacji o produkcji jakichkolwiek dodatkowych pudeł do EP09 ("Pafawag - kronika produkcji" szczegółowo przedstawia ilości wyprodukowanych wagonów towarowych i osobowych, podwozi do wagonów, pojazdów trakcyjnych (lokomotyw i EZT), tendrów parowozowych, padają też liczby i dane dotyczące np. napraw taboru czy produkcji wózków do wagonów i lokomotyw, ram itp.). Stąd wydaje mi się, że nowe pudło do EP09-001, zbudowane na zamówienie PKP, które podjęło decyzję o odbudowie lokomotywy, jest prawdopodobnie odosobnionym i jedynym przypadkiem. Trudno mi sobie wyobrazić, aby w ówczesnych realiach I połowy lat 90-tych (gospodarczych i finansowych Pafawagu, braku zamówień ze strony PKP itd), wyprodukowano jakieś dodatkowe pudła do serii EP09, tym bardziej, że niemal każda lokomotywa tej serii różniła się od poprzedniczek, ale może się mylę... Opracowany przez producenta w styczniu 1996 r wykaz modernizacji obejmował już 77 pozycji, w tym kilka mniejszych lub większych dotyczących pudła lokomotyw. m.in. nowe pudło dla EP09-001 uwzględniało oparcie typu Flexicoil. Może informacja o pudłach lokomotyw, wiąże się z tym, że takie pudła Pafawag produkował w późniejszym czasie (np. do włoskich, niemieckich czy duńskich lokomotyw) ale był to pudła do takich serii jak 101, 145, 146, 185, 185.2, 3000, E464 itd., a może jest jakieś ziarno prawdy w tym, bo są też informacje, że lokomotyw serii EP09 miało być pierwotnie 50 szt. - stąd być może szkielety np. 3 dodatkowych pudeł mogły istnieć, a jeden z nich mógł zostać użyty do budowy nowego pudła EP09-001 :niepewny:
 
Ostatnio edytowane:

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
160 6 0
#46
Lokomotyw EP09 było planowane 200 szt. Udało się zrobić z ledwością te 47 z czego faktycznie praktycznie każda jest inna, nawet obecnie co strasznie mnie denerwuje bo co do której wejdę to wszystko jest inaczej.
 

KHAB

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
117 7 1
#47
Odbudowana w nowym pudle EP09-001, różniła się także od pozostałych dziewiątek z podparciem pudła typu Flexicoil. Jako jedyna nie miała na czołach obudów klimatyzatorów.

Nie wiem czy dostała pudło przeznaczone pierwotnie dla 039, ale EP09-039 trafiła na Olszynkę Grochowską 4 kwietnia 1996 roku, cztery miesiące później niż EP09-040. Wcześniej ukończono nawet EP09-042. Oczywiście to jeszcze niczego nie dowodzi.

Wątpliwa wydaje się teza o zapasowych pudłach. Jak wspomniał wyżej @Stanisław1972, W lutym 1994 roku poważnie ucierpiała EP09-003, której kabina nie nadawała się do naprawy. Jej odbudowa polegała na wycięciu zmiażdżonej i wstawieniu nowej. Nie wzięto jej jednak z zapasu, tylko... ze starego, rozbitego pudła EP09-001. (informacja z forum eu07.pl)

W sieci pojawiło się niedawno zdjęcie rozbitej w Starzynach EP09-003. Autorem fotografii jest Daniel Fic.
Źródło: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=70619

09-003.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#48
Nie wiem czy dostała pudło przeznaczone pierwotnie dla 039, ale EP09-039 trafiła na Olszynkę Grochowską 4 kwietnia 1996 roku, cztery miesiące później niż EP09-040. Wcześniej ukończono nawet EP09-042. Oczywiście to jeszcze niczego nie dowodzi.
Niczego nie dowodzi, ale w kontekście tego, że wcześniej były publikowane informacje, że 001 otrzymała pudło z 039, oraz oddania lokomotywy 039 do użytku później, niż lokomotyw z numerami wyższymi, wydaje się więcej, niż prawdopodobne, że w 001 zamontowano pudło 039 (pudło już było, a montaż 039 jeszcze trwał), a potem czekano, aż zostanie wyprodukowane drugie pudło dla 039. Tak więc najprawdopodobniej to 48 pudło EP09 posiada EP09-039.
 
Reakcje
3.313 16 0
#49
Niczego nie dowodzi, ale w kontekście tego, że wcześniej były publikowane informacje, że 001 otrzymała pudło z 039, oraz oddania lokomotywy 039 do użytku później, niż lokomotyw z numerami wyższymi, wydaje się więcej, niż prawdopodobne, że w 001 zamontowano pudło 039 (pudło już było, a montaż 039 jeszcze trwał), a potem czekano, aż zostanie wyprodukowane drugie pudło dla 039. Tak więc najprawdopodobniej to 48 pudło EP09 posiada EP09-039.
Wydaje mi się, że to zbyt daleko stawiane wnioski. Np. EP09-040 wpisano na stan 29.12.1995, jeszcze przed 038 i 039. Jak słusznie zauważył KHAB od nr 038 na czole kabiny jest już obudowa klimatyzatora, dlaczego nie ma jej w 001 (odbudowanej) ? Jeżeli wykorzystano by pudło przyszłej 039 to taka obudowa powinna być (ma ją już 038). Zauważ, ze decyzję o odbudowie podjęto w kwietniu 1994 r. a lokomotywa wróciła do służby w marcu 1995, czy w 1994 nie można było wykorzystać np. pudła będących "w produkcji" 033 - 037, ze "starymi oparciami" (wchodziły one do służby od września do grudnia 1994). Wydaje mi się, że logicznym jest raczej wykorzystanie "zlecenia odbudowy 001", na zaprojektowanie nowego pudła pod nowe oparcie Flexicoil, które w tej lokomotywie było prototypem (gdyby było to pudło od 039 to była by to już seryjna produkcja). Późniejsze wejście do służby 039 może mieć dziesiątki innych powodów, tym bardziej, że, tak jak wspomniałem na początku, pierwsza wpisana na stan z "seryjnym" Flexicoil była 040. To może postawmy tezę, że skoro 038 też "spóźniła się" to jej pudło trafiło do 001 ?. Oczywiście niczego nie można wykluczyć, jednak wydaje mi się to mało prawdopodobne. Obstawiałbym, ze nowe pudło do 001 było prototypem z oparciem typu Flexicoil, a produkcja tego typu pudeł do lokomotyw od nr 038 wzwyż, odbywała się dopiero w 1995 r. - stąd ponad roczna przerwa od wejścia do służby 037 (2.12.1994), a 040 (29.12.1995 - pierwsza z nowym oparciem). Takie tezy, mógł kiedyś ktoś wysnuć na podstawie dat wejścia do służby poszczególnych lokomotyw, ale moim zdaniem nie "trzyma się to kupy", bo z kolejnością wejść do służby różnie bywało, wystarczyło, że np. PKP zwlekało z odbiorem z powodu "czegoś tam" lub jakaś "techniczna przyczyna" w zakładzie (w tym wypadku w Pafawagu), spowodowała opóźnienie.
 
Reakcje
3.313 16 0
#50
Niejako w uzupełnieniu powyższego wpisu. Była jeszcze jedna różnica pomiędzy pudłem "przywróconej do życia" EP09-001 (i wszystkich EP09 do nr 037), a pudłem EP09-038 i dalszych z serii. Drzwi wejściowe do kabin posiadały okno. Jeżeli uznać brak okna w drzwiach za integralną część pudła, która pojawiła się w toku modernizacji w "seryjnych flexicoil-ach" (czyli od nr 038), to myślę, że gdyby faktycznie wykorzystano do odbudowy "001" pudło przeznaczone dla EP09-039, to w jej drzwiach nie było by już okna (co jest obecnie standardem w tej serii lokomotyw, a nr do 037 utraciły je w toku modernizacji w XXI w).

Nie wzięto jej jednak z zapasu, tylko... ze starego, rozbitego pudła EP09-001. (informacja z forum eu07.pl)
Jest to możliwe, i było praktykowane w innych seriach lokomotyw. Jednak czy ktoś ma wiedzę (np. są gdzieś, jakieś fotografie :niepewny:), jak wyglądały kabiny EP09-001 po wykolejeniu w 1993 r. w Cieninie ? Bo skoro całe pudło w trakcie odbudowy wymieniono na nowe, to musiało być ono nieźle pokiereszowane. Z drugiej strony, jedna z kabin mogła "ostać" się w dobrym stanie. Warto też pamiętać, że EP09-001, jako jedna z dwóch lokomotyw prototypowych, miała np. nieco inny pulpit (zwany wersją wrocławską), nie tylko od 002 (której pulpit był tzw. wersji poznańskiej), ale też pozostałych EP09, choć od razu trzeba nadmienić, że pulpit w wersji wrocławskiej, z pewnymi zmianami, przyjęto dla dalszych EP09 (od 003). Oczywiście w toku naprawy EP09-003 w 1995 r., gdyby otrzymała kabinę od rozbitej "001", można było "ujednolicić" wnętrze kabiny, tym niemniej, trzeba też pamiętać, że zabudowa pulpitu wiązała się np. z konstrukcją samego przodu pudła. Oczywiście to tylko gdybanie, bo w toku naprawy można było zapewne wszystko ujednolicić... A może "003" po naprawie awaryjnej, jeździła jednak z dwoma, nieco odmiennymi wnętrzami kabin :niepewny:
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki