• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Fugowanie cegieł

tomekkor

Znany użytkownik
#1
Witam,
Mam pytanie do kolegów: Jak wykonać prawidłowo fugowanie cegieł na formatce plastikowej? Jakim środkiem i jaką techniką?
Sam próbowałem coś improwizować, ale moje działania można nazwać najwyżej pobrudzeniem...

Doczytałem przeszukując forum po haśle" fugowanie" w wątku kolegi @Asan, że fugujemy "jasno szarym humbrolem mocno rozrzedzonym" , a potem malujemy czoło cegły "techniką suchego pędzla".
OK. Humbrolem, ale jakim? Jakiej farby użyć do malowania czoła cegły?
Czy do fugowania można użyć zamiast humbrola innej farby, np wodnej?

Jakie macie własne doświadczenia i praktyki w tej materii?
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#2
Najpierw malowanie całej płytki kolorem cegły a nastepnie (oczywiście jak dobrze wyschnie) rzadka farba o wybranym kolorze fugi - malujemy całą płytkę, ścieramy z lica cegieł szmatką - cegły powinny pozostać w kolorze bazowym a w fugach powinna pozostać farba w kolorze fugi.
 

Terebesz

Znany użytkownik
#3
Metod jest kilka, warto poćwiczyć żeby dobrać ulubioną.
Przy metodzie opisanej wyżej przez Kolegę Z69 najlepiej zastosować farby różnego typu: ceglastą najlepiej olejną, a na fugi akryl albo nawet zwykłą wodną - dzięki temu nie zareagują z sobą i łatwiej zmyć fugę z lica cegieł.
Inny sposób - ten opisany przez kolegę Asan - polega na pomalowaniu całości kolorem fugi a po wyschnięciu nałożeniu koloru ceglastego tylko na lico - sprawdza się półsuchy płaski pędzel, gąbka albo gumowa płytka pomalowana farbą do odciśnięcia na ścianie. Tu też warto użyć farb różnego typu.
Jest jeszcze metoda o której czytałem, ale nie próbowałem jej nigdy - pomalowanie całego modelu aerografem na kolor fugi, a po wyschnięciu pomalowanie całości na kolor cegły aerografem ukośnie od dołu, skutkiem czego zagłębione fugi pozostaną szare, przynajmniej w widoku od góry.
Co do koloru cegieł - nie ma gotowej, uniwersalnej farby, bo same cegły bywają różne. Trzeba mieszać.
 
Ostatnio edytowane:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#4
Co do koloru cegieł - nie ma gotowej, uniwersalnej farby, bo same cegły bywają różne. Trzeba mieszać.
Zależy też trochę jaki mur chcemy odwzorować - czy o bardzo jednolitym odcieniu, czy może co często występuje w rzeczywistości cegły byłu z różnych partii produkcyjnych i mają zróżnicowane odcienie - wtedy pędzelek w dłoń i pojedyncze cegły dostają zróżnicowane odcienie - daje to realistyczny efekt choć oczywiście jest pracochłonne.
 

Terebesz

Znany użytkownik
#5
Z cegłami to było tak, że do wykończenia elewacji w standardzie prestige stosowano licówkę klinkierową, na ogół dość ciemną i jednolitą w kolorze, ale uwaga - historyczna licówka nigdy nie była tak jednolita jak ta produkowana współcześnie.

arch (2).jpg ceglany2.jpg

Innym materiałem do licowania była cegła zwykła selekcjonowana na placu budowy - te lepsze szły na zewnątrz, reszta do środka. Jak widać stosowano go również na monumentalnych obiektach, z niezłym efektem.

2013_05_06_004_Swiebodzice_-_dworzec_kolejowy.jpg

Niżej w hierarchii prestiżu plasuje się cegła zwykła nieselekcjonowana, a na samym końcu mamy cegłę rozbiórkową. Ta ostatnia to największe wyzwanie modelarskie.
 
#8
Najłatwiejszą techniką, dającą zarazem bardzo dobry rezultat, jest zastosowanie gładzi szpachlowej. Rozrobioną gładź nakłada się na pomalowane cegły i palcem ściera nadmiar - gładź zostaje tylko we wgłębieniach.
Przykładowy efekt w skali 1:160 widać poniżej:
P1140059.JPG
 

daromaro

Znany użytkownik
#11
Po co kombinowac. Zastosowanie gladzi nic nie wnosi a moze tylko pogorszyc sprawe szczegolnie przy malych skalach. Przytka naniesione rysy i zabawe trzeba bedzie zaczynac od nowa. Od tworzywa odpadnie po wyschnieciu a karton napecznieje od wody. Nie polecam.

Najlepsze sa najprostrze metody: dwa kolory, kazdy inny rodzaj farby (olej/akryl).
 
#12
Żeby doskonalić warsztat i starać się być coraz lepszym modelarzem.
Zastosowanie gladzi nic nie wnosi [...]
Nie jest tak, że zupełnie nic. Wnosi kolor fugi w mur o jednolitym ceglastym kolorze.
moze tylko pogorszyc sprawe szczegolnie przy malych skalach.
W skali 1:160 (raczej dość małej ) trochę chyba polepszyło, co starałem się zilustrować.
Przytka naniesione rysy i zabawe trzeba bedzie zaczynac od nowa.
Przytkanie rys jest akurat zaletą. W pruskim budownictwie przemysłowym przełomu XIX i XX w. (czyli najczęściej odtwarzanym na polskich makietach kolejowych) fuga była wyrównana z licami cegieł, zresztą zgodnie ze sztuką. Samo zalanie spoin farbą spowoduje zamodelowanie muru podatnego na zawilgocenia.
Od tworzywa odpadnie po wyschnieciu [...]
Po nałożeniu warstwy lakieru bezbarwnego chciałem wymyć tę fugę ze spienionego PCV, żeby spróbować innych technik - nie byłem w stanie.
[...] karton napecznieje od wody. [...] Najlepsze sa najprostrze metody: dwa kolory, kazdy inny rodzaj farby (olej/akryl).
Pytanie wyraźnie dotyczyło formatki plastikowej. Na kartonie nie próbowałem tej techniki, ale skoro wodnorozpuszczalna farba akrylowa nie zaszkodzi, to gładź szpachlowa pewnie też nie. Oczywiście, po pomalowaniu cegieł a przed fugowaniem, ścianę i tak warto zabezpieczyć lakierem bezbarwnym.
A ja polecam jak najbardziej.
 

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#14
Znalazłem, kiedyś kolega @pado umieścił w swoim wątku opis kolegi Medyka, ja stosowałem tą metodę i jestem z niej bardzo zadowolony. Co prawda użyłem innych kolorów farb ale to już każdy musi sobie sam popróbować.


Medyk znalazłem taki oto opis na forum Martela. Ponoc pomysł jest twój ;)

1. Sklej "skorupę" budynku, czyli ściany, podmurówkę itp.
2. Przygotuj farbę do fug (ja użyłem Humbrol 28). Rozcieńcz ją w stosunku 1:2. Powstanie rzadka farba.
3. Miękkim pędzlem pomaluj ściany budynku. Rzadka farba wleje się w fugi. Obsmaruje też lica cegieł, ale tym się nie należy przejmować.
4. Teraz "siła spokoju" - niech przez 24 h farba wyschnie.
5. Przygotuj farbę do cegieł (ja użyłem Pactra A51). Trzeba ją dobrze i dokładnie wymieszać.
6. Twardym płaskim pędzelkiem nabierz nieco farby i wytrzyj pędzel malując po kartce papieru. Pędzel musi być półsuchy. Wręcz suchy !
7. Delikatnymi pociągnięciami maluj powierzchnie ścian. Farba ceglasta ma pokryć wyłącznie lica cegieł. Suchy pędzel nie powoli, aby "wlała" się ona w fugi.
8. Znów "siła spokoju" - ale tym razem wystarczą 2 godziny - poczekaj aż farba wyschnie.
9. Teraz szkoła cierpliwości: Malutkim pędzlem (Humbrol 00) pomaluj niektóre pojedyncze cegiełki farbą A51 z dodatkiem czerwonej, inne z dodatkiem żółtej, czarnej... Oczywiście farby służące do przebarwienia Pactry muszą być też Pactry (z Humbrolem mieszać NIE WOLNO).
10. Zostaje już tylko "papranie". Tutaj każdy ma swoje sposoby. Ja tradycyjnie użyłem czarnej plakatówki i 5 pędzli. Najpierw zacieki z czarnej plakatówki rozcieńczonej śliną i nanoszonej mięciutkim pędzlem. Później zabrudzenia nanoszone twardym pędzlem, metodą wklepywania półsuchej farby...


Mam nadzieje że sie sprawdzi ;)
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#15
Jeśli chcesz uzyskać efekt mocno spatynowanego muru to nie skończy się na jednej operacji. Samo fugowanie jasnym kolorem to jedno, druga rzecz to ufaflanie tych spoin. ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 3

Podobne wątki