• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fremo w pytaniach i odpowiedzach

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#1
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.
Mam pytanie. Trwa u mnie budowa fabryki Electric Industry filia w Polsce. Fabryka to, produkująca akumulatory, transformatory i elektronarzędzia posiada swoje własne dwa wagony z przesuwanym dachem (plandekowce) ale z 6 osiami (bo to ciężkie towary). Moje pytanie to: Jeżeli są wagony prywatne fabryki (mają logo Electric Industry) i mają stacjonować przy fabryce, to jak się wtedy zamawia towar? Skąd właściciel wagonów w fabryce ma wiedzieć, że ma załadować 1 lub dwa wagony? Tego nie do końca rozumiem
Pozdrawiam. Michał
 

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
496 7 0
#2
@bstok70 - zasadniczo niepotrzebnie się ograniczasz do wagonów własnych. Skoro to fabryka z bocznicą to można przyjąć, że cześć obiegu towarów jaki może wystąpić w cyklu technologicznym realizuje się koleją.
Te dane powinny być w SAD - przykładowa nazwa stacji: Białystok.
Czyli w SAD będzie wraz z przykładowym zapotrzebowaniem ilościowym:
Popyt ( potrzebuje ) na: metale ( wagony S, R, K), plastik w różnej postaci ( G), oleje (Z)
Podaż ( oferuje ): maszyny i urządzenia ( wagony H, G S- kontenery )
Zasadą podstawową jest z, że każdy zmawia do siebie co potrzebuje. w ten sposób rodzi się obieg towarów ( to robią w każdej stacji/ bocznicy) . Oczywiście zawsze możesz się dogadać , że coś będziesz gdzie wysyłac - wtedy po sesjach ktoś zwraca ręcznie ładunek .
Poniżej przykładowe listy przewozowe dla Twojej stacji :

w kolejności od lewej do prawej
list 1 - zamawianie pustego wagonu H lub G w razie potrzeby analogicznie zamawiając wagon S - platforma budowy specjalnej w uwagach mozna wpisać " 6 osi"
list 2 - wysyłka produkowanych maszyn do odbiorcy - tu port Gdańsk ( lub stacja techniczna niebieska ) list poniżej to list powrotny czyli wagon prywatny ( zwrot terminowy)
list 3 - zamawianie wagonem cysterną oleju do trafo - wagon prywatny rafinerii stacja Płock ( lub stacja techniczna brązowa) i zwrot terminowy
list 4- zamówienie na plastik z Gniezna -
list 5 - wysyłka jak w liście nr 2 ale wagonem zamówionym ze stacji technicznej lub po wyładunku( Gdańsk lub s tech niebieska) wtedy wagon po dotarciu do celu wraca do obiegu i dysponuje nim załoga stacji odbiorcy ( załadunek lub zwrot na stację techniczną)
list 6 - stal z Huty Warszawa - jak takiej stacji nie ma na makiecie stacja techniczna czerwona ( może być też czarna, to ustala się na imprezie )


listy Białystok.jpg

Poniżej list przewozowy dla wagonu prywatnego ( własnego) ,który wysyłasz po ładunek. Wr Brochów lub stacja techniczka czerwona
list na wagon własny.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
#3
Wagony Próżne

Zasadniczo stacje zwykłe ( inne niż techniczne ) nie są miejscem na chomikowanie wagonów.
Wagony, które nie mają bieżącego zapotrzebowania stacjonują na stacjach technicznych.
Kilka razy spotkałem się z sytuacją, gdzie wagony określonych rodzajów E, Z były magazynowane na określonych większych stacjach. Powyższe zapobiega zbieraniu taboru z makiety i przenoszeniu na stoły - nieodzowny element stacji technicznej.
Na stołach wagony powinny leżeć bokiem na karcie ale wiadomo, że nie zawsze to jest możliwe ( wagon z ładunkiem) Ma to wady i zalety ale z pewnością unika się w ten sposób dotykania wagonów i przypadkom jego przykrego zderzania z podłogą.

Pozyskiwanie wagonów na stacjach zwykłych następuje poprzez:
1. zamawianie wagonów ze stacji technicznej - z listem przewozowym "empty car" w ramach rozkładów jazdy i "zdawki"
2. poprzez wykorzystanie wagonu po wyładunku towaru adresowanego do naszej stacji chyba, że wagon posiada list przewozowy wskazujący na dalsze wykorzystanie lub zwrot terminowy.
3. poprzez wyjęcie z pudełka spod modułów :)

Wagon z dalszym wykorzystaniem będzie wtedy, gdy nadawca ładunku pod list przewozowy z własnym ładunkiem wkłada kolejny list przewozowy np z zamówieniem na ładunek własny lub z poleceniem odesłana do konkretnej stacji. Co do takich zwyczajów mam mieszane uczucia.

Wagony próżne o ile nie mają dalszego przeznaczenia zwracamy do stacji technicznej lub rozrządowej które nas obsługuje. Do tego nie jest konieczny list - obsługa stacji mając wolny wagon bez zapotrzebowania formuje skład do zdania i czeka na jego odbiór zgodnie z rozkładem.
Wagon próżny - "zwrot terminowy" zwracamy do nadawcy - wystarczające jest obrócenie listu przewozowego.
Ale na ostatnim Penig (Pockau) na technicznej były takie fajne pianki modułowe do przechowywania wagonów pod kątem razem z kartami wagonów.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
#4
Praca na stacji rozrządowej
Powiem krótko - to ciężka orka. Inni między sesjami mają luz ( piwko , kibelek... ) - tu luzu nie ma zasadniczo nigdy.
Non stop coś wjeżdża albo już wyjeżdża zatem miedzy sesjami trzeba szykować składy.
Sugerowane zespoły 2-3 osobowe i w miarę kumate albowiem to od nich zależy poziom zabawy Fremo. ( Dyżurny + 2 -3 manewrowych ) .
Od czego zacząć?
1. Znajomość układu makiety , rozkładu jazdy i kierunków wyprawiania składów to raczej podstawa.
Kierunki wyprawiania pociągów wynikają z zasad obiegu towarów ma makiecie. Każda stacja rozrządowa obsluguje bezpośrednio tylko część układu makietowego.

Wagon z towarem przebywa z reguły następującą drogę:
Stacja wysyłania towaru - > stacja rozrządowa I --> stacja rozrządowa II -> stacja docelowa.


Wagon pusty przebywa z reguły następującą drogę:
Stacja rozrządowa [ zamówienie na podstawie listu przewozowego empty car ] --> stacja docelowa( załadunek)
Stacja docelowa ( wyładunek ) [ na podstawie listu przewozowego empty car lub bez listu przewozowego w karcie wagonu ] --> stacja rozrządowa


2. Orientacja w towarach oferowanych na poszczególnych stacjach czyli Yellow Page (Panorama Firm) oraz stronach świata o czym w poście #6 oraz #7, .
Czyli jaka stacja co oferuje, jakie towary oferuje stacja każda techniczna ( strony świata ).

Zadaniem załogi jest co do robi się na tego rodzaju stacjach - przyjmowanie - sortowanie i wyprawianie.

Pilnujemy max długości składów - to wynika z rozkłądu jazdy i najniższej długości użytecznej toru na stacji w danym rozkładzie.



W ramach dużych układów makietowych często pomocnym jest stół, gdzie odkładamy te wagony , które wyprawiamy pod koniec sesji lub też w sesji następnej.
To, że na następnej sesji na stacji jest inna załoga nie zwalnia nas od przygotowania składów także dla nich - pierwsze sklady są w kilku pierwszych minutach następnej sesji.
Tutaj jak wygląda obieg wagonów o których wspominał Grześ
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
406 1 0
#5
Czolem. Czy ktos tutaj zajmuje sie organizacja wyjazdu na 40 lecie Fremo we wrzesniu ? Nie moge znalezc odpowiedniego tematu.
Pozdrawiam Mateusz
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
#7
Czolem. Czy ktos tutaj zajmuje sie organizacja wyjazdu na 40 lecie Fremo we wrzesniu ? Nie moge znalezc odpowiedniego tematu.
Pozdrawiam Mateusz
Nie ma - wysłałem Ci zaproszenie zaakceptuj i tam masz imprezy. No i Fremo Polska
Masz też nie potwierdzone zaproszenie z grupy Fremo Polska musisz je odnaleźć w wiadomościach i potwierdzić. Zapewne od użytkownika @Greg1960
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
#8
Czy kontenery są traktowane jako ładunek sam w sobie? Czy jednak trzeba zamawiać puste, a po rozładowaniu oddawać?
 

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
496 7 0
#9
Wiekszośc traktruje jako ładunek ale w gaziecie Fremowskiej był artykuł o tym jak niektórzy traktują kontener jako opakowania a w nim dopiero ładunek
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO 12
FREMO 4
FREMO 20
FREMO 0
FREMO 13

Podobne wątki