Ponieważ dyskusja na temat modelu z próba konstruktywnej krytyki rozpoczęła się na
Martelu, postanowiłem odpowiedzieć Tu. Moje konto na Martelu skasowano.
Co do zbiorników powietrza, faktycznie nie mają żadnych mocowań. Pierwotnie były takie w prototypie, ale okazało się, ze najprościej jest przylutować zbiorniki bezpośrednio do podłużnych listew. należy to zrobić od góry, bez zamocowanej podłogi. Zbiornik podwójny warto najpierw zlutować w jedną całość. Uważam, że podłogi można w ogóle nie mocować. Pozostanie ona na miejscu po założeniu podwozia.
Co do kół, podobno w H0 jest duży wybór wszystkiego. Ale jak się okazało łatwiej mi było dostać odpowiednie koła, obustronnie izolowane w TT. Po odebraniu wielu sugestii, jakie kola powinny być w zestawie uznałem, że chyba każdy powinien zdecydować samodzielnie. Warto dodać, że koła w cale nie muszą być obustronnie izolowane, wystarczy zamontować wszystkie cztery zestawy izolacją po tej samej stronie.
Co do grubości poręczy: ich grubość jest przeskalowana w bardzo niewielkim stopniu, co podyktowane jest zwiększeniem wytrzymałości, ponieważ nie miałem w planach modelu jedynie gablotowego, a w pełnie użytkowy. Poręcze oryginalnie mają zwykle 22mm średnicy. W skali wychodzi 0,252mm. W modelu przekrój poręczy wynosi 0,3x0,33mm.
Co do klap:
Proponuję kolegom konfrontowanie przedstawianego rysunku z rzeczywistością przed podjęciem krytyki.
Zajmuję się budowaniem modeli rzeczywistych wagonów, na podstawie własnych pomiarów oryginału, a nie odtwarzaniem rysunków. Dla tego model wagonu różni się wyraźnie od przedstawionego rysunku.
Nie wiem czy nie wyprodukowano pewnej ilości wagonów z ułożeniem klap jak na rysunku, ale ja nigdy takiego nie spotkałem. Zarówno wagony które widziałem osobiście, jak i te na zdjęciach miały klapy otwierane w kierunkach pokazanych w modelu na zdjęciu poniżej (jest to uproszczony model w wersji hobby, wielkości TT):
Na rysunku wszystkie klapy otwierają się na zewnątrz, co moim zdaniem nie miało odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Po drugie nie ma arkuszy blachy otaczających otwory w dachu.
Po trzecie umiejscowienie skrajnych otworów jest nieprawidłowe. Znajdują się one dalej od końca dachu niż pokazano na rysunku. Żeby nie być gołosłownym pokaże to na zdjęciach:
Drugie zdjęcie zielonego wagonu wykonałem tak, że obszarze między drzwiami a końcem wagonu mamy dokładny rzut ściany pod kontem prostym. Widać dokładnie położenie skrajnego włazu.
Podejrzewam, że podane na rysunku wymiary są poprawne, ale sam rysunek jest mocno uproszczony, stad mylne wrażenie niepoprawnego rozmieszczenia klap w porównywanych modelach.
Sprawdzę to dokładnie i jeszcze napiszę słowo na ten temat.
I ostatnie: kalkomanie.
kalki które zostały załączone do pierwszej serii zestawów niebyły najlepsze. Obecnie dodawane są już inne kalki. Obecnie dostępne są także współczesne w ep.VI