• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

FRED - modele wagonów krytych typu 401K serii Gags -t

OP
OP
fred3rg
Reakcje
15 0 0
#22
Dzięki za uwagę!
Na stronie już poprawiłem. Na forum może to drobić tylko admin. Mail na który przekierowuje po kliknięciu w adres jest prawidłowy, ale jeśli ktoś skopiuje tekst, to niestety będzie miał błędny adres z dwójka.
 

jareksut

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#25
Dzięki za foteczki. Teraz wiem co gdzie dołożyć do modelu. Instrukcja niestety nie jest dokładna. Brak pokazanego montażu dzrzwi. Model składa się przyjemnie. Wszystko dobrze pasuje.;) Móglbyś jeszcze podać jakiej farby użyć do pomalowania tego cacka. A oto fotki mego wagonu. Jeszcze brakuje kilku elementów ale na dniach pójdzie pod areograf.
20130326002.jpg
 

Załączniki

OP
OP
fred3rg
Reakcje
15 0 0
#26
Ponieważ dyskusja na temat modelu z próba konstruktywnej krytyki rozpoczęła się na Martelu, postanowiłem odpowiedzieć Tu. Moje konto na Martelu skasowano.

Co do zbiorników powietrza, faktycznie nie mają żadnych mocowań. Pierwotnie były takie w prototypie, ale okazało się, ze najprościej jest przylutować zbiorniki bezpośrednio do podłużnych listew. należy to zrobić od góry, bez zamocowanej podłogi. Zbiornik podwójny warto najpierw zlutować w jedną całość. Uważam, że podłogi można w ogóle nie mocować. Pozostanie ona na miejscu po założeniu podwozia.

Co do kół, podobno w H0 jest duży wybór wszystkiego. Ale jak się okazało łatwiej mi było dostać odpowiednie koła, obustronnie izolowane w TT. Po odebraniu wielu sugestii, jakie kola powinny być w zestawie uznałem, że chyba każdy powinien zdecydować samodzielnie. Warto dodać, że koła w cale nie muszą być obustronnie izolowane, wystarczy zamontować wszystkie cztery zestawy izolacją po tej samej stronie.

Co do grubości poręczy: ich grubość jest przeskalowana w bardzo niewielkim stopniu, co podyktowane jest zwiększeniem wytrzymałości, ponieważ nie miałem w planach modelu jedynie gablotowego, a w pełnie użytkowy. Poręcze oryginalnie mają zwykle 22mm średnicy. W skali wychodzi 0,252mm. W modelu przekrój poręczy wynosi 0,3x0,33mm.

Co do klap:
Proponuję kolegom konfrontowanie przedstawianego rysunku z rzeczywistością przed podjęciem krytyki.
Zajmuję się budowaniem modeli rzeczywistych wagonów, na podstawie własnych pomiarów oryginału, a nie odtwarzaniem rysunków. Dla tego model wagonu różni się wyraźnie od przedstawionego rysunku.
Nie wiem czy nie wyprodukowano pewnej ilości wagonów z ułożeniem klap jak na rysunku, ale ja nigdy takiego nie spotkałem. Zarówno wagony które widziałem osobiście, jak i te na zdjęciach miały klapy otwierane w kierunkach pokazanych w modelu na zdjęciu poniżej (jest to uproszczony model w wersji hobby, wielkości TT):
P1000390a.jpg


Na rysunku wszystkie klapy otwierają się na zewnątrz, co moim zdaniem nie miało odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Po drugie nie ma arkuszy blachy otaczających otwory w dachu.
Po trzecie umiejscowienie skrajnych otworów jest nieprawidłowe. Znajdują się one dalej od końca dachu niż pokazano na rysunku. Żeby nie być gołosłownym pokaże to na zdjęciach:
P1560675m.jpg


PICT0121m.jpg


Drugie zdjęcie zielonego wagonu wykonałem tak, że obszarze między drzwiami a końcem wagonu mamy dokładny rzut ściany pod kontem prostym. Widać dokładnie położenie skrajnego włazu.
Podejrzewam, że podane na rysunku wymiary są poprawne, ale sam rysunek jest mocno uproszczony, stad mylne wrażenie niepoprawnego rozmieszczenia klap w porównywanych modelach.
Sprawdzę to dokładnie i jeszcze napiszę słowo na ten temat.

I ostatnie: kalkomanie.
kalki które zostały załączone do pierwszej serii zestawów niebyły najlepsze. Obecnie dodawane są już inne kalki. Obecnie dostępne są także współczesne w ep.VI
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#27
To może ja zabiorę głos :)
Co do klap:
Proponuję kolegom konfrontowanie przedstawianego rysunku z rzeczywistością przed podjęciem krytyki.
Zajmuję się budowaniem modeli rzeczywistych wagonów, na podstawie własnych pomiarów oryginału, a nie odtwarzaniem rysunków. Dla tego model wagonu różni się wyraźnie od przedstawionego rysunku.
Wagony które odtwarzasz, są po przebudowach, w trakcie kolejnych napraw i rewizji w ZNTK-ach. Rysunek który zamieściłem na martelu, jest oryginalnym rysunkiem z dokumentacji technicznej wagonu. Śmiem sądzić, że wszystkie zbudowane wagony z 6-ma klapami dachowymi - taki a nie inny układ klap miały.
ale sam rysunek jest mocno uproszczony, stad mylne wrażenie niepoprawnego rozmieszczenia klap w porównywanych modelach.
Rysunek techniczny, raczej nie dopuszcza uproszczeń. "Uproszczenie" zamieszczonego rysunku, wynika z tego, że go "okroiłem".

I na koniec - nikt nie krytykuje Twojego modelu. Wręcz przeciwnie :)
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#28
Po dysksjach i porównaniach z Rogalinka wyszło chyba jedno nie ma lepszego modelu Gagsa 401ka, obawy o robienie zwarć okazały się bezpodstawne modele objechały kilkakrotnie makietę i nie sprawiały żadnych problemów. Teraz trzeba pomęczyć Rangera aby zlikwidował "kilka" objawów choroby wieku dzieciecego w cysternach i mamy ładne użyteczne modele PKP.
 
OP
OP
fred3rg
Reakcje
15 0 0
#29
to ja zacznę od końca:
Ja nie mam nic przeciwko krytyce. Jeśli to ma prowadzić do poprawy czegokolwiek, to warto krytykować. ;)

Jak wspomniałeś odtwarzam wagon w trakcie eksploatacji, ale nie zgodzę się, z tą przebudową. W dachu zmieniało się to, że usuwano skrajne otwory, skracano pomost. W podłodze kasowany zsypy. Zmieniano też drzwi i sposób ich prowadzenia. Ale na wszystkich zdjęciach Gagsów z lat '70 jakie posiadam, skrajne włazy otwierają się w przeciwną stronę niż 4 wewnętrzne.
Być może w latach '60 zrobiono jakąś partię wagonów z włazami jak na rysunku. Ale nigdy czegoś takiego nie spotkałem.
Zdjęcia które pokazałem przedstawiają wagony nieprzebudowane. Mają one stare drzwi i 6 otworów w dachu. Prawdopodobnie były to wczesne egzemplarze i wcześnie wycofane kontynuują pracę jako gospodarcze. Nie dotrwały w ruchu do czasu modernizacji. Takie wytłumaczenie wydaje mi się sensowne. Ale to tylko przypuszczenie.
Poza tym stare zdjęcie Gags'a dodane przez kol. Młodzikowskiego w innym wątku TU też pokazuje wagon ze skrajnymi włazami otwieranymi do środka wagonu. A to chyba wagon prosto z produkcji.
Podsumowując, uważam, że jeśli rysunek przedstawia kierunki otwierania włazów zgodne z rzeczywistością, to dotyczy to raczej nietypowej serii.

W każdym razie coś jest nie tak z umiejscowieniem włazów w moim modelu. Są lekko przesunięte w stosunku do właściwego położenia. Choć z grubsza są tam gdzie być powinny. Na rysunku nie pasuje mi położenie skrajnych włazów. Uważam, że w rzeczywistości są nieco dalej od czoła. Po dokładnym porównaniu proporcji ze zdjęciami robionymi pod kątem prostym uważam, że prawidłowe położenie skrajnych włazów mieści się gdzieś między tym w modelu, a tym na rysunku.

Musze dopaść Gagsa z 6-cioma włazami i dokładnie to zmierzyć. Niestety jest to coraz trudniejsze, bo ostatnio w starych gospodarczych przebudowują dachy, kasując włazy i montując wloty wentylacji, jak w pasażerskich.
 

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#30
Witam
Również montuję Gagsa z zestawu fred3rg. Pokazane powyżej zdjęcia rozwiały wiele moich wątpliwości co do montażu niektórych elementów, ale dalej nie wiem jak umocować drzwi. Czy w zamyśle projektanta modelu drzwi przeznaczone są do otwierania, czy też trzeba umocować je na stałe w jakimś wybranym położeniu?
 
OP
OP
fred3rg
Reakcje
15 0 0
#31
To zależy jak kto woli. Zamysłem projektanta było aby stworzyć rożne opcje. Drzwi mogą być umocowane na stałe w pozycji otwartej, lub zamkniętej, albo ruchome. Wówczas wiszą tylko na małych łapkach, które przesuwają się po prowadnicy schowanej pod okapem. Poniżej kilka zdjęć pokazujących w jaki kształt należy wygiąć "łapki", oraz jak dogiąć okap. Szpara pod okapem powinna być minimalnie większa od grubości łapek.
P1000110m.jpg P1000106ma.jpg P1000111m.jpg

Jeśli drzwi wypadają, należy dogiąć okap. Jeśli mimo to wypadają, należy nieco mocniej zgiąć łapki. Optymalnie trzymały by się wygięte pod kątem prostym, ale wtedy będzie bardzo trudno je zamontować.Jeśli drzwi przesuwają się z dużym oporem należy lekko odgiąć okap.
Niebawem wstawię film pokazujący montaż drzwi.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#34
na wszystkich zdjęciach Gagsów z lat '70 jakie posiadam, skrajne włazy otwierają się w przeciwną stronę niż 4 wewnętrzne.
Przewaliłem posiadane zdjęcia z czasów produkcji - i niestety, nie znalazłem potwierdzenia zamieszczonego rysunku kierunku otwierania klap na dachu. Jak by było mało, również rysunek zestawieniowy wagonu potwierdza poprzedni. Czyli jak to bywa: dokumentacja swoje - życie zaś swoje ;) Tak więc - zwracam honor. Zamieszczona fota przedstawiająca budowę Gag-sów - potwierdza Twoje słowa.

Ale żeby nie było - upieram się, co do odległości pomiędzy klapami :)
 

Załączniki

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#35
Jak jest wykończony gotowy model? Farba mat czy pół połysk lub satyna tak jak w prezentowanym na poczatku?
 

jareksut

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#36
Panowie. Może ktoś z Was podać nr farby jaką należy pomalować pudło Gagsa. Z góry dziękuje. Wagon czeka na malowanie a dokłanie nie wiem jakiej farby uzyć by nie spartaczyć efektu końcowego.
 

Podobne wątki