• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja Fleischmann 4113 na Pd5 - kilka pytań.

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.680 11 0
#1
Witam,

Udało mi się wylicytować ostatnio model BR 13 Fleischmanna i przymierzam się do konwersji na Pd5. Model jest w analogu, chciałbym w nim zamontować dekoder jazdy i dźwięku. Tutaj takie pytanie - jaki dekoder zamontować? To pytanie pojawiło się już tutaj na forum, jednak nikt nie udzielił odpowiedzi. Głośnik chyba raczej tylko w dymnicy się zmieści.

Drugie, dość istotne pytanie - jak te parowozy były malowane na PKP po 1945 roku? Niestety Google niewiele wyrzuca poza modelami fabrycznymi FL i konwersjami. Nie znalazłem żadnych zdjęć tej lokomotywy z planowej eksploatacji, choć maszyny te był eksploatowane na PKP do 1958 roku. Stojący niegdyś przy TK w Warszawie a później przewieziony do Skierniewic egzemplarz szkoleniowy miał ostoję i wózki tendra czarne. Z taką konwersją też się zetknąłem. Nie powiem, że to malowanie mi się podoba, natomiast mam wątpliwości co do jego realności. Według ówczesnych przepisów ostoje parowozów pośpiesznych na PKP malowane były na czerwono. Jeśli ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości to będę wdzięcznym.

Pozdrawiam.
 
Reakcje
43 0 0
#3
Cześć,
Ja w swojej Pd5 upchałem, po małych przeróbkach kotła dekoder jazdy i dźwięku firmy D&H SD21. Dzisiaj dostępne są mniejsze dekodery więc na pewno coś zmieścisz.
Niestety wątpię, żebyś coś znalazł pewnego na temat malowania tych lokomotyw. W czasopismie Świat Kolei nr12/2001 był artykół o parowozach min.tej serii, ale nie ma nic na temat malatury. Myśle, że przyjmiesz dowolne prawdopodobne malowanie lokomotywy, tródno będzie komukolwiek udowodnić, ze tak nie było.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#4
Dekoder ESU 5.0 , głośnik 23mm np.pod dach...
Malowanie podwozia i kół - parowozu i tendra wg.obowiązujacego schematu malowania parowozów osobowych i pośpiesznych na PKP :
RAL3002 ( Karminrot ) czerwień karminowa ...
Osobiście polecam farbę natryskową nitro-acryl Weinert + rozcieńczalnik tej firmy .
Nikt nigdy nie malował w latach 50 i 60 na inny kolor tych elementów ! :mad:
I żadnych "upiększeń" w tamtych latach w postaci białych poręczy , obwódek ect .... ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.392 463 29
#5
Malowanie podwozia i kół - parowozu i tendra wg.obowiązujacego schematu malowania parowozów osobowych i pośpiesznych na PKP :
RAL3002 ( Karminrot ) czerwień karminowa ...
Fajnie, a cały parowóz z tendrem w latach 1950. i 60. był oliwkowy, czy czarny? Pytanie dotyczy zresztą wszystkich serii parowozów z tamtych lat, w tym Pm3.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#6
Fajnie, a cały parowóz z tendrem w latach 1950. i 60. był oliwkowy, czy czarny? Pytanie dotyczy zresztą wszystkich serii parowozów z tamtych lat, w tym Pm3.
Wychodzące fabrycznie polskie konstrukcje ( osobowe i pośpieszne )w latach 50 oliwkowe ...
Obce w roli osobowych jak Pd5, w kolorze w jakim pozostały na obszarze PKP i przyłączonym obszarze DRG - czyli czarnym.
Obce serie pośpieszne i polskie przedwojenne w roli pośpiesznych - ujednolicane kolorystycznie z polskimi - oliwkowe .
Taki mam przekaz ustny charakterystyki malowań w l.50 ...
W l.60 wszystkie pośpieszne serie uzyskiwały także malowanie czarne .
Ściśle ,w jakim stosunku procentowym ... trudno odpowiedzieć na to pytanie.
Ale Pd5 ( wycofane pod koniec l.50 ) to pytanie nie dotyczy ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.392 463 29
#7
Obce w roli osobowych jak Pd5, w kolorze w jakim pozostały na obszarze PKP i przyłączonym obszarze DRG - czyli czarnym.
Czyli Pd5 były czarne, dlatego, że nie wykorzystywano ich już do pociągów pospiesznych - czy dobrze rozumiem?
Obce serie pośpieszne i polskie przedwojenne w roli pośpiesznych - ujednolicane kolorystycznie z polskimi - oliwkowe .
Z tego wynikałoby, że Pm3 już w końcu lat 1950. powinny być oliwkowe. Ale ja słyszałem inny przekaz ustny, który mówi, że Pm3 były czarne nawet w pierwszej połowie lat 1960. czyli praktycznie do końca służby na PKP. Nie mam jednak żadnych dowodów, które potwierdzałyby jedną, albo drugą wersję. Od razu mówię, że odcień szarości na czarno-białych zdjęciach Pm3 nie jest dla mnie żadnym dowodem.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#8
Czyli Pd5 były czarne, dlatego, że nie wykorzystywano ich już do pociągów pospiesznych - czy dobrze rozumiem?
Odwrotnie : czarne w momencie przejęcia z DRG i pozostawione czarne w roli parowozów osobowych .

Z tego wynikałoby, że Pm3 już w końcu lat 1950. powinny być oliwkowe. Ale ja słyszałem inny przekaz ustny, który mówi, że Pm3 były czarne nawet w pierwszej połowie lat 1960. czyli praktycznie do końca służby na PKP. Nie mam jednak żadnych dowodów, które potwierdzałyby jedną, albo drugą wersję. Od razu mówię, że odcień szarości na czarno-białych zdjęciach Pm3 nie jest dla mnie żadnym dowodem.
Tak jak pisałem :
Lata 50 : obce serie pośpieszne i polskie przedwojenne w roli pośpiesznych - ujednolicane kolorystycznie - oliwkowe .
W l.60 wszystkie pośpieszne serie uzyskiwały także ( obok nadal oliwkowego ) malowanie czarne .


Tak to jest z tym "niewolniczym" PKP ( kolejowym transportem zaplecza surowcowo-gospodarczego Niemiec Zachodnich i EWG ) :
- brak materiałów archiwalnych spowodowany ówczesną histerią polityczną .
Dlatego każdy rozsądny entuzjasta III epoki powinien wybrać bratnią DB a nie PKP . :D
DB to mnóstwo materiałów archiwalnych w tym kolorowych zdjęć wysokiej jakości i statystyki - m.in 10 tomów Carstensa .
Oraz dziesiątki znakomicie opracowanych modeli trakcji i taboru ...
No ale miejsca urodzenia i związanych z tym sentymentów się nie wybiera ... :podstepny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.392 463 29
#9
Odwrotnie : czarne w momencie przejęcia z DRG i pozostawione czarne w roli parowozów osobowych .
No to nie odwrotnie, tylko dokładnie tak, jak zrozumiałem i napisałem. Mogłem napisać Czyli Pd5 były pozostawiono czarne, dlatego, że nie wykorzystywano ich już do pociągów pospiesznych, ale to na jedno wychodzi.
No ale miejsca urodzenia i związanych z tym sentymentów się nie wybiera ...
No właśnie ...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#11
To i ja dołożę to co już kilka razy pisałem nt Pm3. Mam dwóch Kolegów którzy pod koniec lat pięćdziesiątych widzieli kilkukrotnie Pm3 "na żywo" i doskonale pamiętają, że były CZARNE. Jeden z nich pamięta również rząd Pm3 odstawionych w Toruniu Kluczykach na początku lat 60-tych i były CZARNE.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 0
Tabor 9
Tabor 5
Tabor 3

Podobne wątki