• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fitowęglarki

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#1
Na początek relacja budowy dwóch Eaos-ów:

Eaos PKP Cargo (niebieski) 4-drzwi
Eaos PKP brązowy 4-drzwi-trójdzielne

blaszki Eaos.jpg

wykorzystam blaszki 1ą i 2ą od prawej strony

Budowę zaczynam od pudła, gdyż ten element należy starannie przygotować.
Zabawa z ramą jest na tyle prosta, że zajmuje jakieś 15 procent czasu,
poświęconego na całą budowę.


Składniki:
-pudło
-kątownik Plastruct 90501 - 1,2mm może być też mosiężny
-szpachla
-superglue

Pudła wyczyszczone z nadlewek, stopni na ścianie czołowej i siatki na listy.
Oba pudła przygotowałem pod czterodrzwiowe Eaos-y, więc usunąłem 3 słupek.
Przeszlifowałem dolną krawędź, cały czas kontrolując na szkle czy nie wyszła
kołyska. Ubytki na pudle zaszpachlowałem szpachlówką Tamiya.

Eaos 01.jpg Eaos 02.jpg Eaos 03.jpg

Rada 1: Pudło należy starannnie oczyścić nawet jeśli chce się odtworzyć ślady
eksploatacyjne (powgniatane burty). Wgniecenia wykonujemy w blaszcze mosiężnej,
miedzianej czy twardej aluminiowej, wkładem od długopisu, a dokładnie kulką,
najlepsze są te stare metalowe wkłady.

Jeden Eaos będzie na plastykowych Y25,drugi na mosiężnych z ruchomymi maźnicami.

Ten ostatni jest bardzo ładnie wykonany i stosunkowo ciężki, ma bardzo dobre właściwości
jezdne. Koła to RP25 na osi 24,4mm obustronnie izolowane. Mam też do wózków wykonane z blaszek
gniazdo krótkiego sprzęgu. Przymierzyłem już wózek do wagonów innych producentów i po małych
przeróbkach mocowania w ramach, da się je zamontować.

Eaos 04.jpg Y25_1.jpg Y25_2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#2
Będę lukał na wątek z zainteresowaniem, tym bardziej że kiedyś sam zbudowałem sobie dwie takie węglarki:)

Drobna rada. Zanim cokolwiek zrobisz przy tych pudłach zmierz proszę ich wysokość i porównaj z wymiarami rzeczywistymi ( jeśli masz możliwość zmierzyć) lub z dokumentacji:)Pozdrawiam
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#3
Co do wyskości pudła miało być wraz ze spasowaniem ramy, ale jak Jarosław zwrócił uwagę na wymiary,to dziś na szybko:

Na kartach wagonu rozróżniamy 3 wymiary wysokości:
H(w) wysokość wagonu od główki szyny
H wysokość ładunkowa (od lini podziału)
H(p) wysokość podłogi od główki szyny -czyli do lini podziału

w realu przedstawia się to następująco:

Eaos-w 401Wj, 412Wa i 401Wd
3238mm
2000mm
1238mm

Eaos 401Wb
3294mm
2031mm
1263mm

Eaos-w 409W i 408W
3235mm
2039mm
1196mm

Eaos-w (430W)
3290mm
2000mm
1290mm

Model Fitowęglarki
37,5mm x 87 = 3262,5 mm - na wózku Y25 Roco z kołami 11mm
23mm x 87 = 2001mm
14mm x 87 = 1218mm - na wózku Y25 Roco z kołami 11mm

zapewne Jarosławowi chodzi o jeszcze inny wymiar który to daje złudzenie że coś w modelu jest nie tak- od lini podziału do krawędzi dolnej pudła
i tutaj trzeba zachować wysokość taką która daje ramie po włożeniu zlicować się z krawędzią. To pokażę w dalszej części.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#4
Namawiam na waloryzowanie oryginalnej z wyczystkami. Te z drzwiami wypuścili już wielcy. A wyczystki dalej tylko Fity. I cały czas oryginały na torach. Zwróć uwagę na włożenie blaszki balastu pod pudło, tam jest miejsce, bo są za lekkie.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#5
Piękny model, że pozwolę sobie zadać pytanie czy model ów jest stale dostępny czy wychodzi "na zamówienie" i jak wygląda kwestia oznaczeń owych wagonów (ile ewentualnych kalkomanii z różnymi numerami różnych wagonów można dostać)
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#6
Model to kit. Jeszcze jest dostępny ale nie zawsze. Kalki zobacz u kalkomanie.com . To też się zmienia ale były w ofercie od próbnych siwych do cargo niebieskich.
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#8
Dany:

-wiem że te Eaos-y z wyczystkowymi są kultowe ale ja już mam/miałem ich 6 :) z 20 jakie zbudowałem, ale będą i w tej relacji i jeszcze w malowaniu prywaciarzy.
Ta relacja jest na zachętę, koszt całkowity wagonu nie jest wysoki, więc niektóre złote rączki mogą dosyć szybko wzbogacić się o całe wahadło, które będzie pasowało
czy to do gagarina czy sm42, a nawet ostatnich wypustów t448p. Z epokami też nie ma problemu od IV do VI.

-Wielcy wypuścili ale z innymi drzwiami

-co do kalek, tak na szybko ten zestaw H0 Eaos Cargo(3) Model: H 659 jest na węglarkę z wzmocnieniami pod drzwiami którą ma Roco a miał klein,
-zestaw H0 Eaos-w Model: H 678 jest na brązową w IV epoce, ale mieszając go z zestawy kalek H0 Eaos Cargo(1) Model: H 657 otrzymujemy też brązowe Eaos z kodem PL-PKPC

-dla zniecierpliwionych polecam poogladać zdjęcia już gotowych z poprzednich wypustów: http://forum.modelarstwo.info/threads/fitomodele.3260/page-5

-tu jest instrukcja złożenia metalowego wózka Y25: http://modelarnia.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=4
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#10
Słupki już na jednym pudle wklejone. Do klejenia używam super glue żelowego, pozwala on prosto ustawić słupek.
Do zdjęcia przygotowałem już gotowe drzwi. Na blaszcze znajdują się ramy, które uprzestrzennią drzwi.
Ramy można lutować, ale dłużej zajmie przygotowanie sprzętu, więc i w tym wypadku klej żelowy.
Następnym punktem programu będzie górna obwodzina.

Eaos 05.jpg
Specjalnie zmierzyłem wczoraj czas: na konkretnej węglarce jest 18 słupków przygotowanie ich i wklejenie to 50minut.
Należy zwrócić jedynie uwagę na wzmocnienia słupków, po prawej stronie pudłą zwrócone są w prawo, po lewej
w lewo. Ta sama zasada w przypadku Eaos-w. Występują też odstępstwa od tej zasady, więc należy przejrzeć
zdjęcia węglarek w realu.
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#11
Drzwi wklejone, obwodzina zrobiona (paski z plastiku 0,2mm). Uchwyty to drut stalowy 0,3mm. Pozostało jeszcze przykleić haki promowe i stopnie.

Eaos 06.jpg

Wczoraj wykonałem podwozie. Do przewodów użyłem drutów 0,3mm i 0,4mm. Po pryśnięciu podkładem
prezentuje się tak:

Eaos 07.jpg
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Relacja jest super. Ostatnio widziałem wyczystkowego w malowaniu DB więc nawet do klasyków coś można stale dorzucać a ten miał 4 stopnie manewrowego.
Najwiekszy koszt to wózki fototrawione. Można próbować dobrać koła do oryginalnych plastików.
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#13
Dany, te plastykowe wózki 1Xt wyglądają całkiem dobrze- jak zwaloryzujesz je elementami dostępnymi na blaszce ze słupkami i drzwiami.
Pasują koła z osią 24,4mm lub 24,2mm.

Dziś pojawiły się haki, na drzwi wkleiłem rygiel (drut 0,5mm , ten na blaszce jest zapłaski), dźwignię rygla pozyskałem z blaszki. Pozostało wkleić uchwyty pod zderzaki i stopnie manewrowe, ale to po testach jazdy.

Do sesji wagon postawiłem na wózkach-nie są przykręcone. Muszę poszukać dłuższych śrubek. Przymierzyłem mocowanie krótkiego sprzęgu.

Eaos 08.jpg Eaos 09.jpg Eaos 10.jpg
Mocowanie sprzęgów i całą kinematykę zaprezentuje w następnej sesji.
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#16
Wagon pomalowany, i jedno czoło i jedna boczna ściana już z kalkami.

Eaos 11.jpg


Eaos 12.jpg


Do malowania pudła wagonu użyłem:

niebieski Humbrol 14 Gloss z dodatkiem 2 kropel RailMatch 258 DRS Blue- obie emalie dobrze się mieszają.
Haki dałem na żółto Humbrolem, a porecze białą Pactrą.
Mimo że farba jest błyscząca to przed nakładaniem kalki, polakierowałem na błysk Vallejo Gloss Varnish 70.510

Nakładanie kalek:
-do moczenia używam wody destylowanej
-płynu Mr. Mark Setter pod kalkę
-płynu zmiękczajacego Mr. Mark Softner nakładanego już na przyklejoną kalkę

Z Marka Setter'a można zrezygnować, wszystkie kalki kładziemy na równej powierzchni,
należy tylko dobrze wypchnąc powietrze spod kalki.

Mark Softner to cudowna rzecz, ale umiejętnie stosowana. Kalkę smarujemy delikatnie,
i czekamy aż dobrze wyschnie przed powtórnym smarowaniem. Unikajmy pozostawiania dużych kropel
na samej kalce jak i całej węglarce. Nie wpadajmy w panikę gdy po posmarowaniu kalka zacznie się
marszczyć-tak ma być nic nie dotykamy czekamy aż wyschnie.
 

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#17
Super temat. Gratuluję wykonania modeli(y)
Ekstra porady dotyczące doboru farb i nakładania kalek.
Jestem naprawdę pod dużym wrażeniem i zacząłem się zastanawiać nad samodzielnym wykonaniem takich węglarek.
Jaki jest orientacyjny koszt zakupu takiego Kit'a?
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#20
Węglarka gotowa. Po skończeniu kalek, nałożyłem dwie cienkie warstwy matowego lakieru Vallejo 70.520. Na koniec przykleiłem naklęjkę ostrzegawczą na czoło z uchwytami(Modart nr kat. 195000).

Eaos 13.jpg Eaos 14.jpg Eaos 15.jpg

PS. Do zdjęć zdemontowałem gniazdo sprzęgu.