• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Filigranowe tory

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#1
Nie wiem czy było, ale pomyślałem, że warto zapodać tu info o tych wspaniałych torach do TT-tki :)

http://www.ttfiligran.de/index.asp

Prfil Code60
Wysokość szyny 1,5mm.

Mają też tory H0 - w tym rozjazdy i tory wąskotorowe.

Poniżej: Rozjazdy w skali TT:
herzstueck-weiche-kunststoff5665559592a82_1280x1280.jpg


dkw3_1280x1280.jpg


Porównanie torów: Po lewej tor Tillig Code80, po prawej TT-Filigran (a na torze BR65 Gutzolda w skali TT) :) :
C60-C83-01_1280x1280.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou
Reakcje
4.111 416 99
#4
Popieram, rozjazdy bajka, ale ta cena... Na wygraną w totka tylko.
To może nieco taniej :) ...

Co prawda to nie TT-Tiligran, ale też tory :) i może zainteresować miłośników skali TT.

Küehn ma teraz w ofercie nowe rozjazdy pasujące do ich torów CODE70 (Tillig to CODE80 a TT-Filigran CODE60) - czyli Küehn stoi jako taka środkowa alternatywa.... mianowicie rozjazdy WR10 i WL10 o promieniu R=798mm (długość rozjazdu L=193mm. Parametry nie powalają jeśli chodzi o realizm geometrii rozjazdu (zarówno u Tillig'a jak i Kuehn'a) ale na pewno jest to jakaś alternatywa do rozjazdów Tilliga o skosie 10 stopni i podobnym promieniu w łuku.

Moim skromnym zdaniem ten Küehn suma sumarum jednak nieco lepiej wygląda niż Tillig. Po pierwsze niższy profil szyny (1,8mm zamiast 2,1mm) oraz podwójne podkłady, co nieco bardziej upodabnia ten rozjazd do tych jakie spotkać można w sieci PKP.
Poniżej zdjęcia porównawcze - Küehn niestety marnej jakości zdjęcie ze strony sklepu https://www.elriwa.de/produkte/glei.../kuehn-72641-weiche-wr10-rechts-r758mm-l193mm ale coś tam widać. Cena za rozjazd ok 80zł. Ujdzie :)

rrr.jpg


Połączenie Tilliga z Kuehnem: http://www.ttnut.com/resources/less-is-more-sometimes/4322 widać nieco niższy profil szyny (po przybliżeniu).
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#8
No niezle. Ciekawe gdzie to mozna dostac.
Podpytać musisz chyba wykorzystując kontakt na stronie którą zalinkowałem. TEN
Jak widać w torach tych nie ma imitacji mocowań. Podejrzewam, że gdyby były to koła zaczepiały by o nie. Te szyny są chyba klejone do podkładów i strzelam, że tor generalnie jeśli jest dostępny, to do własnego montażu, a raczej w fazie jakichś testów, przymiarek do robienia tego na ewentualne zamówienia.... gdyż w jednym ze zdań można wyczytać (nie znam dobrze niemieckiego) o praktycznych wynikach testu, które zostaną opublikowane po zakończeniu odpowiedniego programu pilotażowego:

(Über die praktischen Testergebnisse wird nach Fertigstellung einer entsprechenden Versuchsanlage berichtet.)

Nie wiem czy dobrze to rozumiem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#12
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#13
A na pierwszych dwóch fotkach, to te szyny są do podkładów przyklejone? ;) Bo przytwierdzeń nie widzę (takie filigranowe?) :(

A na trzeciej fotce to mała manipulacja: przy porównaniu toru bez podsypki z torem zasypanym, ten drugi zawsze będzie wyglądał dużo bardziej filigranowo.
Ta cała filigranowość w tym wypadku opiera się na ogólnie lepszym 'odbiorze wizualnym' opartym głównie na niższej szynie... Czy gra warta świeczki? Nie wiem. Jak pisałem.... ja wybrałbym Kuehn...
 

brovarek

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#15
W skali TT są modelowe rozjazdy z prawidłowymi wymiarami, robi je nie tylko TT Filigran.
Niestety użycie szyn code-40 wymusza klejenie, ze względu na wysokość obręczy taboru.
O ile w wagonach można wymienić koła na RP-25, o tyle problem pojawia się przy lokomotywach.
Zasadniczo większość modułów w tej chwili jest budowanych na code-70, właśnie z Kuehna ze względu na dostępność, tyle, że łubki są uproszczone.
Przy zamontowaniu szyn code-70 w podkładach Tilliga starszy tabor terkocze o łubki podkładów.
Wracając do TT-Filigran, tańszą opcją są rozjazdy do montażu, przy użyciu łubków wciskanych, lub skorzystanie z gotowych drewnianych podkładów wycinanych laserowo z szynami klejonymi przy pomocy końcówek zszywek oczywiście do samodzielnego montażu - takie produkują Czesi , niestety nie pamiętam kto dokładnie.
Swego czasu podkłady drukowane do skalowych rozjazdów robił dla siebie KamilW ,nie wiem, czy też na sprzedaż - chyba jest na tym forum, więc można zapytać.

I na koniec taka mała uwaga ogólna: nie oceniajcie wyglądu na podstawie zdjęć, rozjazd o prawidłowej geometrii np. z TT-Filligran wygląda tysiąc razy lepiej niż rozjazd Kuehna.... Kuehn to po prostu lepsza od Tilliga wersja nazwijmy to kompromisowa.
 
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#16
W skali TT są modelowe rozjazdy z prawidłowymi wymiarami, robi je nie tylko TT Filigran.
Niestety użycie szyn code-40 wymusza klejenie, ze względu na wysokość obręczy taboru.
Z tego co ja wiem to następujące firmy stosują takie wysokości szyn:

Tillig - Code 80 (2mm)
Kuehn - Code 70 (1,8mm)
TT-Filigran - Code 60 (1,5mm)

Code 40 to chyba 1mm.

Code60 przy TT-tce to szyna naśladująca chyba UIC60 (o wysokości 172mm, a kiedyś chyba były powszechne na PKP S49 o wysokości 149mm.). Code60 to będzie 1,5mm x 120 = 180mm

Jeśli nie pomyliłem wysokości szyny modelowej Code40 to stosowanie ich w TT to chyba przesada (za niskie).

Czy TT-Filigran nie robi tych torów tak, by tabor (lokomotywy) nie miały problemu z jazdą bez wymiany kół. Mi się wydaje że tak. W linku zdjęcie BR65 Gutzolda w TT częściowo na torze Tilliga i TT-Filigran.
 
Ostatnio edytowane:

brovarek

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#17
Zasadniczo co do wymiarów masz racje, dokładne dane są na stronie feine-module.de, którą zalinkowałeś wcześniej.
Szyny Code40 są stosowane przez wielu modelarzy, pamiętajmy, że nie wszyscy modelują PKP, raczej są to niemieckie moduły w epokach I-III.
Napisałem o klejeniu ze względu na fakt, że nie widziałem jeszcze stacji w pełni na torach produkcji TT-Filligran, raczej sporo tam było elementów własnej produkcji.

TT-Filligran robi rzeczywiście tak , żeby nie było problemów, tyle, że trafiają się produkty znanej firmy w TT, które robią TT-Filligran na złość :) np. BR120 Tilliga

Oczywiście wszystkie problemy można rozwiązać, tylko czasem jest to nieopłacalne chociażby ze względu na brak czasu.
 

cenTTury

Nowy użytkownik
Reakcje
8 0 0
#18
To jeszcze jeden link do firmy zajmująca się torami Fast Tracks (różne skale) a w sumie systemem do samodzielnego robienia rozjazdów. Dla TT dla szyn 55 i 70. Cena matryce do wykonania pojedynczego rozjazdu raczej zaporowo, ale przy większej liczbie robi się znośnie. Niestety cena przesyłki może zwalić z nóg.
Jak ktoś by chciał coś od nich zamawiać to proszę o PW.
 
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#19
To jeszcze jeden link do firmy zajmująca się torami Fast Tracks (różne skale) a w sumie systemem do samodzielnego robienia rozjazdów. Dla TT dla szyn 55 i 70. Cena matryce do wykonania pojedynczego rozjazdu raczej zaporowo, ale przy większej liczbie robi się znośnie. Niestety cena przesyłki może zwalić z nóg.
Jak ktoś by chciał coś od nich zamawiać to proszę o PW.
Ten link więcej pokaże, co czeka składającego... http://www.handlaidtrack.com/assets/downloads/ug01.pdf
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#20
Obejrzałem sobie te cuda, nie wiem ile kosztują, ale mimo filigranowości i pięknego wyglądu to jest kicha, ani szyny, ani odbojnice, ani krzyżownica nie mają choćby imitacji łączenia z podkładami, ot tak sobie leżą na nich.

Swoją drogą ciekawe ile taki zestaw ale udoskonalony powinien kosztować aby polscy modelarze go kupowali i budowali sami rozjazdy i torowisko.