• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Fikcyjna stacja - moduły

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam.

Poniżej bardzo schematycznie układ torowy mojej stacji. Zlokalizowane na 3 skrzynkach 60 x 90. Przedstawiam układ semaforów proszę o poprawę juśli coś pomyliłem. Proszę o uzupełnienie w inne potrzebne tam urządzenia sterowania ruchem.

Czy do zabudowy nadają się semafory Viessman'a (tego typu http://conrad.na.allegro.pl/sygnal-glowny-w-skali-h0-1-ramie-czerwony-zielony-i2437437418.html) są dostępne jedno i dwu ramienne z ramionami sprzężonymi i nie sprzężonymi tylko czy się nadają??

Pozdrawiam
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#2
Układ jest poprawny, może warto zwrócić uwagę na kilka drobnych rzeczy :ROFL:
- może wrtałoby zbudować jakiś magazyn, plac i drogę ładunkową? Przy zabawach modułowych stawia się coraz częściej na manewry (szczególnie Fremo) sprawia to masę zabawy, nie tylko pociągi jeżdżące punkt-punkt, ale pojawiają się manewry, zabawa w zamawianie próżnych wagonów, wysyłka konkretnych towarów... Warto rozbudować stację o bocznice, tory ładunkowe może nawet kosztem jednego z torów stacyjnych.
- ewentualnie i niekoniecznie semafory przy jednym z torów możesz sobie darować, zakładając, że stacja jest na linii bocznej, gdzie składy się jedynie wymijają
- No i jeszcze sprawa umiejscowienia budynku stacyjnego i nastawni - czy rysunek jest schematyczny cze naprawdę tak jest? SRK wymaga niestety odopowieniego umiejscowienia budynków (pędnie)
- brakuje tarcz ostrzegawczych, ale je można pominąć z racji ich dalekiego umieszczenia - choć możesz rozwiązać ten problem jak Tomek K. stosując dodatkowe krótkie moduły do wpięcia gdzieś w makietę.

Semafory kształtowe się nadają, tylko te są chyba do montażu, a o tym było tu - jako napęd zastosowano silniczki do zamka centralnego http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=1&t=333, możesz też użyć oryginalne silniczki viessmana. Potrzebujesz różne: 2 jednoramiene, 2 dwuramienne niesprzężone i 4 dwuramnienne sprzężone.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Dzięki za odp. Układ torowy nie będzie inny bo już wszystko poskręcane przyklejone za szutrowane i zmian nie będzie. O manewry się nie boje bo będą kolejne moduły. Semafory jeśli mogą być to ok będe te zamawiał. Pytanie moje nadal o wskaźniki??

Pozdrawiam
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#4
O jakie wskaźniki Ci chodzi? Wg mnie wystarczyło by rozmieścić W4 i W5, ale przy tak schematycznym rysunku i braku informacji o odległościach semaforów wjazdowych od początku pierwszego rozjazdu i końca peronu od semaforów wyjazdowych nie sposób tego zrobić. Po za tym przydała by się nastawnia na drugim końcu stacji.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
No i właśnie o te wskaźniki mi chodziło. Jakie odległości dokładnie podać?? (mogę zrobić foto jak to na tą chwilę wygląda). Co do nastawni na drugim końcu to będzie przejazd kolejowy z budka dróżnika i to rozwiąże problem sterowania zwrotniacami w tamtym rejonie (tak jest u mnie na stacji).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#6
No i właśnie o te wskaźniki mi chodziło. Jakie odległości dokładnie podać?? (mogę zrobić foto jak to na tą chwilę wygląda). Co do nastawni na drugim końcu to będzie przejazd kolejowy z budka dróżnika i to rozwiąże problem sterowania zwrotniacami w tamtym rejonie (tak jest u mnie na stacji).
Już Tomek napisał, o jakie odległości chodzi:

O jakie wskaźniki Ci chodzi? Wg mnie wystarczyło by rozmieścić W4 i W5, ale przy tak schematycznym rysunku i braku informacji o odległościach semaforów wjazdowych od początku pierwszego rozjazdu i końca peronu od semaforów wyjazdowych nie sposób tego zrobić. Po za tym przydała by się nastawnia na drugim końcu stacji.
Przydałby się rysunek w skali, ew. dobre zdjęcie, tzn. takie, na którym te odległości widać.

Budka dróżnika niczego nie rozwiąże. Musi być nastawnia, może być parterowa, ale nastawnia z wystarczającą ilościa miejsca na ławę nastawczą na 6 dźwigni (2 zwrotnicowe i 4 sygnałowe) i aparat blokowy. Ewentualnie można założyć, że zwrotnice przestawia się miejscowo, dźwignią z przeciwwagą przy zwrotnicy, ale semafory na ogół nastawia się pędniami z nastawni.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#7
Heloł :)! Tu wtrącacz swoich trzech groszy :), Stacja Waliły - Podlasie. W czasach swojej świetności dźwignie nastawcze dla 4 semaforów stały pod daszkiem obok malutkiej budki dróżnika, zwrotnice przestawiane przy gruncie. Wraz z planowaną modernizacją zbudowano nastawnie parterowe i szybko zawieszono wszelkie przewozy.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#8
Michał! Nie budki dróżnika tylko obok nastawni, a że malutkiej to nie ma znaczenia. To była nastawnia, gdzieś musiał być aparat blokowy z jakąś skrzynia kluczową! Dźwignie bywały na zewnątrz nawet sporych budynków. Np kiedyś w Makowie Podhalańskim nastawnia dysponująca była w budynku stacyjnym i pomieszczenie było całkiem spore, ale dźwignie do semaforów były na zewnątrz.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Michał! Nie budki dróżnika tylko obok nastawni, a że malutkiej to nie ma znaczenia. To była nastawnia, gdzieś musiał być aparat blokowy z jakąś skrzynia kluczową! Dźwignie bywały na zewnątrz nawet sporych budynków. Np kiedyś w Makowie Podhalańskim nastawnia dysponująca była w budynku stacyjnym i pomieszczenie było całkiem spore, ale dźwignie do semaforów były na zewnątrz.
No to tak jest u mnie na stacji po jednej stronie jest nastawnia (duża i tylko nastawnia), po drugiej -przy przejeździe kolejowym - też nastawnia (błędnie przeze mnie interpretowania jako buda dróżnika) gość siedzący w środku zarządza zwrotnicami (w tym jedną ręcznie) semaforami i rogatkami.

Pytanie drugie: patrząc na lewą stronę rysunku w odległości 40 cm od pierwszej zwrotnicy jest most stalowy. I teraz pytanie czy semafor wjazdowy mog dać między mostem a zwrotnicą, czy powinien stać jeszcze przez mostem??
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#10
40 cm?!! Malutko! Na 40 cm zmieści się może Ty2 z dwoma dwuosiowymi wagonami i to na styk! Od rozjazdu do wskaźnika W5 czyli granicy przetaczania min 50cm i jeszcze 20-30cm do semafora wjazdowego. I tak "ortodoksi" powiedzą, że za mało! W rzeczywistości od semafora wjazdowego do W5 musi być min. 100m, tak więc podane przeze mnie wymiary nie są skalowe tylko mają na celu umożliwienie manewrowania i zachowują proporcję. Nie podałeś długości tego mostu, ale ewentualnie W5 z jednej a semafor z drugiej strony mostu przy zachowaniu min 20cm pomiędzy W5 a semaforem i traktuj to jako wariant minimum!
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Witam.

Czy ktoś miał do "czynienia" z tym semaforem:

http://www.conrad.pl/websale7/?Ctx=...t_index=SHOP_AREA_20086_1607101&otp1=tablink2

Pytam, bo chciałbym wiedzieć w jakim położeniu (pionowym czy poziomym) znajduje się dolne ramię semafora w momencie wskazywania sygnału Sr 1 lub Sr 2?? Mam nieodparte wrażenie, że w momencie takiego sygnału dolne ramie jest w pozycji poziomej a nie jak u nas pionowej.

Pozdrawiam
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#12
Masz bardzo złe wrażenie!!! Przy sygnale Sr1 i Sr2 dolne ramię jest pionowo. Nasza sygnalizacja kształtowa jest wprost wzięta z sygnalizacji niemieckiej!
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#13
No tak mi się bardzo wydawało że będzie gafa z tymi semaforami. W takim razie kolega mnie uspokoił i zamówię 2 jednoramienne, 4 dwuramienne z ramionami sprzężonymi i 2 dwuramienne z ramionami niesprzężonymi - i tu nie bijcie tylko kolejne pytanie:

Wyjazdowy jednoramienny taki:

http://www.conrad.pl/Semafor-główny...p1}{md5/44090b9ada87c8a16575d70b27cfb14b/md5}

czy taki:

http://www.conrad.pl/Semafor-główny...p1}{md5/44090b9ada87c8a16575d70b27cfb14b/md5}

I analogicznie wyjazdowy dwuramienny (ramiona sprzężone) taki:

http://www.conrad.pl/Semafor-główny...p1}{md5/44090b9ada87c8a16575d70b27cfb14b/md5}

czy taki:

http://www.conrad.pl/Semafor-2-rami...p1}{md5/44090b9ada87c8a16575d70b27cfb14b/md5}

Jak widać różnią się masztami i nie chciałbym zamówić nie tych co trzeba. Dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#14
Już kiedyś była o tym dyskusja w innym wątku. Kolega Paweł Piotr to szczegółowo wyjaśniał. Semafory na masztach kratowych stosuje się tam, gdzie międzytorze jest odpowiednio szerokie. Na wąskim międzytorzu semafor kratowy często się nie mieści i trzeba ustawić semafor na maszcie płaskim. W praktyce najczęściej (ale nie zawsze!) semafory wjazdowe są kratowe, a wyjazdowe - płaskie. W wypadku stacji kolegi Lipaa, kratowe mogłyby być też semafory wyjazdowe ze skrajnych prawych torów, a także te, stojące na międzytorzu poszerzonym ze względu na peron - jeżeli poszerzenie jest na całej długości toru, a nie tylko na długości peronu. Ale moim zdaniem nie będzie błędem zastososowanie płaskich masztów na wszystkich semaforach wyjazdowych.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#15
Semafory zamówione, czekam na paczkę. Jak uda mi się ogarnąć z poskładaniem to pokażę jak wyglądają na modułach.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#16
Witam.

Przyszły semafory i generalnie nie wiem co myśleć. A dokładniej nie wiem kto to poskłada bo raczej nie ja :) Instrukcja po niemiecku (w niezrozumiałym dla mnie języku), liczyłem, że będzie też po angielsku ale się przeliczyłem. Ogólnie nie jest tak źle z montażem, jedyne co mnie chyba przerasta to lutowanie przewodów do diody smd. Przedstawiam foto semafora jednoramiennego na maszcie kratownicowym.
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
123 3 0
#17
Powiem tak, montaż nie jest skomplikowany, bo ostatnio kombinowałem z tymi viessmannami. Z montażem SMD też nie powinno być kłopotu, bo oni fabrycznie wkładają tam diody chyba 1206. To jest już dość spore, więc pęseta skrosowana aby dioda nie fruwała i idzie przylutować kynar lub drucik nawojowy.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#18
Hehe jak dla mnie to ta dioda jest mikroskopijna :p Jak uda mi się coś wykombinować to pokażę rezultaty. Pytanie mam jeszcze co to tych literek z załączonej kartki. Jaką literką należy "oflagować" semafory na mojej stacji??
 

stolnik

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#20
Z lutowaniem led smd radzę sobie w ten sposób że przyklejam do blatu kawałek taśmy 2- stronnej i do niej diodę, wtedy jest nieruchomo i można lutować. Generalnie złożenie semaforu nie zabrało mi więcej jak godzinkę.
 

Podobne wątki