• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm. Fikcyjna Parowozownia oparta na motywach PKP

Hajek

Aktywny użytkownik
#1
Po zrobieniu czterech skrzynek „Szlak dwutorowy z mostem” postanowiłem zrobić coś bardziej poważnego, w ŁKMK koledzy namówili mnie abym pokazał na forum, to co robię w zaciszu domowym, czasami przynoszę do klubu, to co udało mi się zrobić , aby zobaczyli to w rzeczywistości, a nie tylko na fotkach. Większość stwierdziła że jest to warte pokazania.

Projekt padł na kompleks parowozowni wachlarzowej z obrotnicą i zapleczem do obrządzania parowozów i mniejszą halą prostokątną do małych napraw lokomotyw.

Całość planuję umieścić na trzech skrzynkach o wymiarach 1000mm x 700mm, jeszcze nie mam konkretnego układu torowego, ale na to przyjdzie czas. Na chwilę obecną postanowiłem zająć się budynkami, które będą zamontowane na terenie całego obiektu.

Budynki parowozowni, oraz innych co można by było, umieścić w tym kompleksie, produkowane przez znane firmy jakoś mi nie podchodziły jedynie co zaakceptowałem to dźwig z nawęglaniem firmy Faller oraz obrotnicę Fleischman po pewnych przeróbkach. Wobec zaistniałej sytuacji postanowiłem wykonać we własnym zakresie, korzystając z pomocy firm zajmujących się wycinaniem laserowym z kartonu, oraz elementami foto trawionymi. Moją inspiracją są zdjęcia archiwalne z lat 70.


Postaram się wstawiać fotki z postępu prac

001.JPG 002.JPG 003.JPG 004.JPG 005.JPG 006.JPG
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#2
Wieża ciśnień jaką chciałem mieć na swoich skrzynkach wzorowana jest na tej co stoi w Świnoujściu

Wieża ciśnień Świnoujście.jpg
Mam sentyment do niej bo urodziłem się tam i parę lat mieszkałem.
Teraz parę fotek z prac nad wieżą

007.JPG 008.JPG 009.JPG 010.JPG 011.JPG
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#3
Teraz chciałbym pokazać mały kibelek murowany, na tym budyneczku próbowałem zróżnicować barwę cegieł na murze, umalowałem tylną ścianę, jak zobaczyłem ile czasu jest potrzebne na zrobienie w ten sposób wszystkich ścian, to się poddałem. Rynny wykonane z blaszki miedzianej 0,1mm, rura spustowa, rurka mosiężna 1,1mm


012.JPG 013.JPG 014.JPG 015.JPG 016.JPG 017.JPG
 

Hoart

Znany użytkownik
#4
Budynki parowozowni, oraz innych co można by było, umieścić w tym kompleksie, produkowane przez znane firmy jakoś mi nie podchodziły jedynie co zaakceptowałem to dźwig z nawęglaniem firmy Faller ]
-robota od podstaw Kolego
groß perfect !(wieża , budyneczek , barak, kibelek (po naszemu sławojka)
- ale taki dżwig portalowy i takiej konstrukcji zasobnik węglowy jaki produkuje Faller , który zaakceptował Kolega to już nie bedzie
groß perfect
-ponieważ te urządzenia są wybitnie NIE w klimacie "motywów PKP",- podobnej konstrukcji zasobniki na węgiel były wybudowane w parowozowniach daleko nawet od dzisiejszej naszej granicy z Niemcami, - a taki dżwig portalowy jak proponuje Faller to wybitnie typowo niemiecki motyw z okresu początku XX wieku - występujace na PKP podobne urządzenia DMF z Dortmundu produkcji początku lat czterdziestych miały tylko podobną ale jednak w niektórych fragmentach kompletnie inną konstrukcję , tu namawiam Kolegę do totalnej przeróbki produktów Fallera , tak ,żeby przypominały te z motywów PKP(B) jest trochę zabawy w takiej przeróbce ale za to póżniej efekt nie kłuje w oczy- więc trzeba by było zostawić z wyrobu Fallera tylko cztery leje i ich wagi, kabinę wag , pomosty i schody z poręczami ,-reszta to jest konstrukcja nośna zasobnika
nicht verwendet !
w przypadku dżwigu to trzeba przerobić zakończenie ramienia wysięgnika na prosty -takie jakie były ( są jeszcze dwa ocalaone w Gnieżnie i Karsznicach)- odchudzić samą kratownicę po przez odcięcie jednej warstwy konstrukcji- łatwo się to odcina ,
obniżyć wysokość portalu no i przerobić go na wersję blachownicowo- kratownicową,- podobnego do tych z motywów występujących na PKP(B)
- powodzenia!- na życzenie Kolegi mogę pokazać fotki kilku moich takich "działań' na produkcie Fallera,
 
Ostatnio edytowane:

Hajek

Aktywny użytkownik
#5
Z chęcią bym takie fotki zobaczył, w tej chwili dźwig z nawęglaniem jest odłożony na bok.
Ja doszedłem do takiego wniosku , żeby zrobić wszystko od podstaw i typowo polskie to życia by brakło, więc w niewielkim stopniu można by było iść na kompromis.
Przede wszystkim to za mało mam zdjęć tego typu konstrukcji, ale jeśli bym miał więcej, to nie mówię że nie.
 

14D40

Znany użytkownik
#6
mogę pokazać fotki kilku moich takich "działań' na produkcie Fallera
Poproszę, jestem zainteresowany :)

Hajek, te obiekty (wieża wodna, kibelek i przyszły wachlarz) na podstawie czego budujesz? Zdjęć? Liczenie cegiełek? :)

Ja moje budyneczki będę robił z blach, trochę może bardziej skomplikowana technika ale jakoś się przyzwyczaiłem do tego materiału http://forum.modelarstwo.info/threads/ceglane-budynki-kolejowe-projekty-własne.30813/
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
#7
Z chęcią bym takie fotki zobaczył, w tej chwili dźwig z nawęglaniem jest odłożony na bok.
Ja doszedłem do takiego wniosku , żeby zrobić wszystko od podstaw i typowo polskie to życia by brakło, więc w niewielkim stopniu można by było iść na kompromis.
Przede wszystkim to za mało mam zdjęć tego typu konstrukcji, ale jeśli bym miał więcej, to nie mówię że nie.
- na początek to co udało się zgromadzić w motywach PKP z tym sposobem nawęglania parowozów http://forum.modelarstwo.info/threads/portalowe-i-suwnicowe-dżwigi-chwytakowe-w-parowozowniach-pkp.18438/
- a tu przykład przebudowy zasobnika Fallera wykonany przez pewnego Belga https://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst5466_Coal-bunker--after-all.aspx , nie wiem jak na razie czy takie zasobniki lub podobne były na kolejach SNCB, ale ten przerobiony jest mocno w naszym klimacie ( dżwig portalowy modelarza z Belgii to inna konstrukcja)
..- to znaczy budowli technicznych kolejowych powstałych w ramach programu Otto i przygotowań dużych parowozowni najważniejszych węzłów kolejowych wschodniej strony Rzeszy ( na okupowanym terytorium Polski )do uderzenia na ZSRR, wtedy taki przetarg wygrało MFD z Dortmundu i zaprojektowało i wykonało dwa typy dżwigów na portalu i na suwnicy , i trzy wersje zasobników lejowych ( jedno , dwu , cztero) każde na poczwórnym podparciu z podparciem środkowym lub bez, wszystkie oprócz jednego były konstrukcjami typu kratownicowego z nitowanym łączeniem elementów , wyjątkiem był zasobnik w Toruniu Kluczykach , była to konstrukcja samojezdna blachownicową i z sześcioma lejami
-a tym czasem udam się na stary dawno już nieczynny zasiek węglowy i pstryknę fotki ..
 

Zdrada69

Znany użytkownik
#8
Teraz chciałbym pokazać mały kibelek murowany, na tym budyneczku próbowałem zróżnicować barwę cegieł na murze, umalowałem tylną ścianę, jak zobaczyłem ile czasu jest potrzebne na zrobienie w ten sposób wszystkich ścian, to się poddałem. Rynny wykonane z blaszki miedzianej 0,1mm, rura spustowa, rurka mosiężna 1,1mm

A ile mniej więcej to Ci zajęło czasu ? Bo niewątpliwie dodało dużo urody i realizmu modelowi.
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#9
Hajek, te obiekty (wieża wodna, kibelek i przyszły wachlarz) na podstawie czego budujesz? Zdjęć? Liczenie cegiełek? :)
Te obiekty buduję na podstawie rysunków i pomiarów, Jeśli znasz wymiar cegły, i masz możliwość policzenia ich, to też jest sposób (nie zapomnij dodać fugi) i na pewno dużo się nie pomylisz.


A ile mniej więcej to Ci zajęło czasu ? Bo niewątpliwie dodało dużo urody i realizmu modelowi.
Malowanie tych cegiełek trwało około 2 godzin
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#13
No jest trochę czasu ale ... efekt jest super. Moim zdaniem nie każda cegiełka musi być pomalowana indywidualnie. Wystarczy tylko niektóre - może uda się trochę skrócić proces a budynki będą znacznie lepiej wyglądać.

Malując tylko niektóre, nie uzyskuje się tego efektu, wygląda to o wiele gorzej.
 

Hoart

Znany użytkownik
#14
-
-a tym czasem udam się na stary dawno już nieczynny zasiek węglowy i pstryknę fotki ..
zasobnik cztero-lejowy do naweglania parowozow typowy dla motywow PKP(Faller i Kibri)

a tu komplet : dzwig portalowy + zasobnik


z motywow PKP jesli jestesmy przy naweglaniu parowozow ,to można odleciec na calego kupujac w handlu zamorskim wyrob genialny firmy Tichy https://www.tichytraingroup.com/Shop/tabid/91/p/7010/Default.aspx
- to jest dopiero motyw PKP !,
-lub po prostu skorzystac z innego wyrobu Fallera o numerze katalogowym 120220 http://shop.dcc24.eu/pl/budownictwo/5435-winda-do-zasypu-wegla-faller-120220-1234567890128.html to jest winda Teudtloffa motyw klasyczny PKP -niewiele przerobek
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#17
Budynek który chciałbym przeznaczyć na noclegownie dla drużyn parowozowych

024.JPG 025.JPG 026.JPG

Teraz mam mały problem bo nie wiem jak były oznaczane tego typu budynki czy tabliczkami czy napisami?
Ja dysponuję tylko jedną fotką, jakby ktoś posiadał w swoich zbiorach coś na ten temat, to bym był wdzięczny.

Noclegownia.JPG

Pozdrawiam
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#18
Mała parowozownia prostokątna


028.JPG
Elementy do wywietrznika dachowego

029.JPG
Wywietrzniki dachowe i podłoga hali

030.JPG
Przymiarka ścian do podłogi

031.JPG
Częściowo umalowane ściany


Pozdrawiam
 

Hajek

Aktywny użytkownik
#19
Ten budynek postanowiłem wyposażyć w środku, ponieważ trochę by raziło pustką , gdyby spojrzeć przez otwarte wrota wjazdowe i duże okna.
Nie będę robić kanałów, tylko przykryję przestrzeń między torami deskami i postawię przy jednym torze pomosty techniczne, a regały i szafy przy ścianach między oknami.




032.JPG 033.JPG 034.JPG 035.JPG


Pozdrawiam
 

GIZMO

Nowy użytkownik
#20
Świetnie wychodzą tobie te budynki Stangla.Masz tutaj zdjęcie toalety może pomoże w patynie.Orginał znajdował się bodajże na stacji Jajkowa.
 

Załączniki