• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[FAQ] Moja pierwsza makieta FAQ

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
T M M
#1
Artykulik poniżej skierowany jest do poczatkujących kolegów, którzy prawdopodbnie niemogą spać po nocach, planując swoje makiety.
Tyczy sie on zarówno makiet gdzie składy jeżdża w kółko jak i modułów.


1) Modelarstwo kolejowe jest piękne, ale także to potwornie drogie hobby, zaczynając projekt oceń swoje możliwości finansowe, aby po kilku tygodniach pracy nie pozostać z kawałem dechy bo skończyły się fundusze albo szkoda nam jest wydać kolejne 200 plnów.
Nawet nieduża makieta 1 x 2 m w najlepszym wypadku to i tak kilkaset jak nie kilka tys złotych nie uwzględniając taboru. Miejmy tego świadomość, prtosty domek w najlepszym wypadku to 40 plnów, opakowanie trawy elektro 12-20 pln, opakowanie posypki imitujacej trawe szuter itd 12 - 15 zł opakowania wcale nie sa duże i napewno kupimy ich ladnych parenaście sztuk.

2)Wybierając pierwszy projekt nie bierzmy pod uwagę tylko wielkości jaką możemy wepchnąć w miejsce docelowe, wybierzmy coś nieskompikowanego, prostego, napoczątek 1 x 2 - 2,5 m starczy.Pamiętajmy ze będziemy także pracowali na środku makiety, zadbajmy o to byśmy tak sięgali (sam popełniłem taki błąd)

3)Jeżeli nie wiem jak podłaczyc przekaźnik, nie umiem posługiwać się lutownica, nie mamy podstawowych wiadomości z elektrotechniki, może być nam bardzo trudno makiete wykonać w analogu, poważnie zastanówmy się nad DCC drożej ale pewniej i łatwiej.

4)Wybierając rodzaj torowiska nie montujmy torów wygrzebanych gdzieś z szafy, wybierzmy tory modelowe (piko roco to najrozsądnieszy wybór) bo po niedlugim czasie stare torowisko zaczyna sniedzieć, pojawiają się problemy z przewodzeniem prądu, tabor staje na rozjazdach i pozniej więcej będzie nas kosztowało przerabianie, zrywanie, aniżeli od razu zastosowanie właściwego torowiska.

5)Jeżeli sami projektujemy torowisko, zadbajmy o to by na stacji mieściły się chociaż 3 wagony osobowe 4 osiowe + lok.

6)Nie starajmy się wrzucać torów wszędzie gdzie się da. Zaprojektujmy stacje z kilkoma równoległymi torami + jaka mala bocznica towarowa na początek starczy. Zawsze można przygotować na przyszlosc jakiś zjazd z makiety i laczyc ja z nowym "prodżektem"

7) Chyba wg mnie najważniejsza rada: stwórzmy sobie swoja własną linkowanie, swoje prywatne galerie nie bójmy się uczyć od najlepszych podpatrujmy starajmy się ich naśladować zdobywać doświadczenie, pomoże nam to zainspiruje do pracy wyznaczy cel jaki chcemy osiągnąć

8)Unikaj łuków R1 nawet jeżeli twój tabor sobie jakoś poradzi może kiedyś odwiedzi cie znajomy z pięknym dużym parowozem i wtedy nie bede ci dane widzieć go w akcji, poza tym długie wagonu wygladaja śmiesznie na tak ostrych lukach. Sam mam u siebie kilka R1 i nie wygląda to zbyt estetycznie, no chyba ze ogranicza nas miejsce ;(


Teraz młody czytelniku kilka linków, pomysłów, wg mnie przydatnych

Tory:


Geometria Toru

Przykłady geometrii

Elementy torowe PIKO

PLANY TORÓW !!!!!!!!!

PLANY TORÓW 2!!!!!!!!!!

Pokrótce od PIKO, teraz Roco:

Roco

Tu juz musicie sobie sami poszukać ale baza produktów jest spora

Kilka innych bardzo przydatnych linków

Plany torów
wiki gbb radzę wyuczyc sie informacji tam zawartych na pamięć zwłaszcza w rozdziale techniki modelarskie


Mam nadzieje ze kilku osobą się to przyda, starszych doświadczeniem oczywiście kolegów proszę o wszelakie merytoryczne poprawki lub dodanie czegoś od siebie,



Proszę nie toczmy tu rozmów natury egzystencjonalnej ale postarajmy się pomóc.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
T M M
#3
Jeżeli linki: geometria toru, przykłady geometrii lub inne ze strony piko otwieraja się wam po niemiecku (u mnie tak jest) wystarczy wejść na link www.piko.de wybrac polski i ponownie otworzyć link z pierwszego posta u mnie pomaga.


a dodam jeszcze:


9)Bezwzględnie unikajmy układania torów bliżej aniżeli 5 cm od krawedzi naszej makiety, uwierzcie mi ze lok po locie 1 m w doł nigdy nie będzie taki jak wczesniej.
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#4
proponowałbym nieco inny punkt 3:

3) jeśli nie

a. umiem przeczytać schematu elektrycznego
b. umiem zestawić na jego podstawie obwodu
c. znam podstaw elektrotechniki, od prawa Ohma począwszy
d. umiem poprawnie zlutować dwóch przewodów

to nie biorę się sam za jakąkolwiek elektrykę na makiecie. Albo szukam innego kumatego w temacie i cierpliwego kolejkowicza w swojej miejscowości albo uczę sie tego sam np z podręczników. Temat jest zbyt rozległy by podstawową wiedzę posiąść na odległość, np przez forum. Wprawdzie w skomplikowanych przypadkach chętni do pomocy się znajdą, ale na podstawy nikt nie ma cierpliwości ani czasu.
 
#6
Witam

Mam pytanko odnośnie projektowania stacji.
Mianowicie chodzi o przejścia zwrotnicowe na stacji na lini dwutorowej. Czy można zastosować wariant a odnosząc sie do załaączonego schematu czy stosuje się tylko i wyłącznie wariant b?

Z góry dziekuje za odpowiedzi

Michał
 

Załączniki

Kriz8

Aktywny użytkownik
#7
Zasadniczo przypadek a stosuje się na stacjach, gdzie tory główne dodatkowe leżą po jednej stronie torów głównych zasadniczych, jak np. tu:


Przypadek b - na stacjach, gdzie tory główne dodatkowe zlokalizowane są po obu stronach torów głównych zasadniczych - przykład:


Oczywiście na sieci PKP spotkać można dziesiątki wyjątków, w zależności od wielu czynników.
 

Załączniki

Kriz8

Aktywny użytkownik
#10
Chociażby geometria przyległych do stacji odcinków szlaków. Ze względu na łuki poziome i pionowe nie zawsze znajdzie się miejsce dla pełego trapezu w każdej głowicy. Przeszkodą mogą być też istniejące mosty, wiadukty, budynki. Pamiętać należy, że w trakcie przechodzenia z trakcji parowej na trakcję spalinową i elektryczną i wraz z postępem technicznym rosła masa i długość pociągów. Z tego też względu stacje były wydłużane, przeobrażeniem ulegały drogi zwrotnicowe. Jednak nie zawsze teren przyległy do stacji, budowanej dla pociągów o długości np. 100 osi można było zagospodarować pod przebudowę torów na większą długość i zmieszczenie wszystkich przejść rozjazdowych.

Specyfika pracy danej stacji. Np. dla niewielkiej stacji przelotowej z dwoma torami głównymi dodatkowymi przeznaczonymi w zasadzie do wyprzedzania pociągów towarowych przez pociągi pasażerskie danego kierunku częto nie było potrzeby zabudowy wszystkich przejść rozjazdowych.
Do tego dochodzi układ i długość peronów, lokalizacja dworca. Kiedyś w Dobiegniewie kilkunastowagonowe pociągi pasażerskie jadące ze Szczecina do Poznania torem prawym (nr 2) przyjmowano na tor pierwszy ze względu na niedostateczną długość peronu 2. Jako że wszystkie tory dodatkowe znajdują się po stronie parzystej stacji wystarczyłby układ z wariantu a parę postów wyżej. Dodatkowe przejścia z toru 2 na 1 do zachodu i z toru 1 na 2 we wschodniej głowicy umożliwiają bezpieczne przyjęcie długich składów pasażerskich. Oczywiście nie twierdzę, że to jest jedyny powód takiego stanu. Wpływ ma też układ torów ładunkowych na stacji i związana z tym ogranizacja jazd manewrowych.

Układy i rozmieszczenie sąsiednich stacji i posterunków. Przy krótkich szlakach część przejść można pominąć. Przy szlakach o długości kilkunastu kilometrów możliwość przejazdu z każdego toru głównego na stacji na każdy z torów szlakowych ułatwia pracę w przypadku zamknięcia jednego toru czy innych nieprzewidzianych okoliczności.

Znaczenie też mają urządzenia srk zastosowane na stacji. Nie zawsze jest możliwość czy potrzeba uzyskania wszystkich przebiegów.

No i jedna z najważniejszych rzeczy - ekonomia. Rozjazdy to dość kosztowne "zabawki", zarówno w budowie jak i utrzymaniu.

To tak parę słów ode mnie.

Btw. Chcesz zaprojektować stację na makietę/moduły? Może zamiast gonić za przepisami i zasadami warto zaadaptować coś co występuje realnie na sieci? Stacji na liniach dwutorowych jest multum, zawsze znajdzie się coś ciekawego. ;)