• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EW51 wraca do ruchu

OP
OP
Maslo

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
406 1 0
#21
Z rozmów na temat EW51 wiem że do jego uruchomienia mają zostać wykorzystane generalnie części z EN57. Chyba chodzi tutaj o sterowanie bo silniki trakcyjne wiszą na osiach i wymagają tylko regeneracji.
 
Reakcje
0 0 0
#22
Ciekawe to co piszesz, bo EW51 to zespół konstrukcji jeszcze przedwojennej z aparaturą angielską, zaś EW55 to zespoły opracowane całkowicie w kraju z krajowymi podzespołami, wzorowanymi na zagranicznych rozwiązaniach, w tym także rosyjskich czy niemieckich.
Jakbyś napisał że aparatura w EN57 jest taka sama jak w EW55 to bym w to uwierzył, ale że EW55 miało to samo co EW51 to już jest dla mnie mniej prawdopodobne.
Irku chciałbym przypomnieć, że EW55 były wzorowane na serii EW51. W EW51 były stosowane aparatury angielskie, lecz po wojnie były one przerabiane na aparaturę krajową, wzorowaną generalnie na aparaturze angielskiej, rosyjskiej i niemieckiej, czyli taką samą jak w EW55 i EN57. Niestety nie mamy zachowanej oryginalnej aparatury, więc nie możemy jej wsadzić do EW51. Jeśli zachowały się DTR-ki do EW51, to moglibyśmy jedynie ją dorobić, lecz tu potrzebny jest warsztat, lecz i tak to by była jedynie replika tej oryginalnej. Jedynie producent aparatury mógłby ją dorobić i to by można uznać za oryginał.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#23
Teraz to co napisałeś już mnie bardziej przekonuje.
Z tego co kojarzę, to gdzieś chyba nawet coś takiego czytałem, może właśnie o EW51, że angielskie wyposażenie zastępowano polskim.

Ale, ale...
[...] nie mamy [...] nie możemy [...] moglibyśmy [...]
Czy powyższe słowa oznaczają że maczasz palce w odbudowie tego zespołu? A jak tak, to proszę napisz coś więcej o tym, bo w zasadzie to nikt nie napisał kto to odbudowuje, za czyje pieniądze i po co. A mnie to bardzo interesuje, jako miłośnika trakcji elektrycznej.
 
Reakcje
0 0 0
#24
Teraz to co napisałeś już mnie bardziej przekonuje.
Z tego co kojarzę, to gdzieś chyba nawet coś takiego czytałem, może właśnie o EW51, że angielskie wyposażenie zastępowano polskim.

Ale, ale...

Czy powyższe słowa oznaczają że maczasz palce w odbudowie tego zespołu? A jak tak, to proszę napisz coś więcej o tym, bo w zasadzie to nikt nie napisał kto to odbudowuje, za czyje pieniądze i po co. A mnie to bardzo interesuje, jako miłośnika trakcji elektrycznej.
Powiem szczerze. Zajmuję się trakcjami na kolei. I stąd moja wiedza. Polecam przeczytać książkę pt.: "Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii EW55 i EN57" Domańskiego i Kowalczyka. Tam dużo rzeczy jest wytłumaczonych i jest właśnie poruszony ten temat wyposażenia. Niestety, nie biorę udziału przy odbudowie i naprawie tego EZT-a, lecz bardzo chciałbym pomóc przy jego naprawie. Mógłbym nawet pomóc dorabiać do niego części, tylko potrzebna mi by była DTR-ka, na której mógłbym się wzorować i mógłbym nawet sam wymiarować części do dorobienia. Też interesuje mnie bardzo ten projekt i chciałbym wiedzieć o nim więcej.
 

papouszek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
Czy na pewno EW55 były wzorowane na EW51? Pomińmy zupełnie inny układ wagonów, ale aparatura w EW51 zajmowała połowę wagonu silnikowego, podczas gdy w EW55 była już całkowicie schowana pod podłogą. Pomiędzy EW51/52 były jeszcze EW53 i EW54, takie pośrednie - układ wagonów r+s+r, ale aparatura zajmowała powiedzmy 1/3 wagonu silnikowego. Tak więc EW55 prędzej było wzorowane na EW53/54, a w ogóle o ile sobie przypominam, mówiono że na sowieckiej jednostce Sr3, która też miala aparaturę pod podłogą wagonu silnikowego:
http://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=529&LNG=EN#picture
Przy czym doskonale rozumiem, dlaczego do odbudowy EW51 planuje się wykorzystać "flaki" EN57 - bo jak odtworzyć oryginalną aparaturę tej jednostki? Byłoby to jak sądzę niezwykle kosztowne. Nie wiem jednak, jak dostosować aparaturę z EN57 do EW51 i czy to jest takie łatwe, bo konstrukcja tych jednostek jest zupełnie inna. A nawet jeśli się uda, to o tyle szkoda, że EW51 miały bardzo charakterystyczny sound, którego w taki sposób prawdopodobnie odtworzyć się nie da:( Duzo lepiej byłoby wykorzystać bebechy od EW53...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#34
Rozwinięciem konstrukcji EW51/52 był zespół EW53. Mimo, że miał on już inny układ wagonów, aparatura elektryczna była bardzo podobna (jeżeli nie taka sama). Zresztą o ile pamiętam, pochodziła ona z Anglii, od wytwórcy przedwojennych jednostek. EW54 był produkcji szwedzkiej, na ile miał wspólne z wcześniejszymi zespołami wyposażenie, nie wiem. EW55 to już nowsza konstrukcja, wykorzystująca wcześniejsze doświadczenia, jak i wzory od przyjaciół zza Buga. Jej bezpośrednim rozwinięciem był EN57. Oczywiście, że do odbudowy EW51 najlepiej byłoby wykorzystać części od EW53, pytanie tylko, skąd je wziąć?

Ale mamy przykład rekonstrukcji z wykorzystaniem części z zupełnie innego pojazdu: EP03 została odbudowana o ile wiem z wykorzystaniem podzespołów ET21 i EN57, więc może i z EW51 dałoby się tak zrobić?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#38
Jako ciekawostkę podam, że przy odbudowie przedwojennych jednostek, w jednej EW52 (chyba nie więcej) rozdzielono wagony doczepne (oryginalnie połączone wózkiem Jakobsa), tak, że każdy z nich miał swoje dwa wózki. Te próby chyba się nie sprawdziły, kolejne zespoły odbudowano w oryginalnej formie.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#40
W Weglincu stoja dwa wagony EN51/52, niestety nie zdazylem sie przygladnac poniewaz zostalem zauwazony przez "bardziej PRL-owskiego" osobnika pracujacego na kolei i "wyproszono" mnie z terenu lokomotywowni. Zauwazylem tylko dwa wagony ale mozliwe ze jest to caly trojczlon, sklad stoi troche schowany za wachlarzem. Moze jest tam troche "flakow" przydatnych do uruchomienia tego w Warszawie. W Jeleniej Gorze kiedys uzywano starszego EZT jako pociag techniczny, to nie zdziwil bym sie jak ten w Weglincu posiadal by czesc aparatury. Moze ktos z forumowiczow zna lepiej ta sprawe.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 13
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki