• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EW51 wraca do ruchu

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
406 1 0
#1
Witam serdecznie. Przychodząc do pracy, zastałem rano niecodzienny widok. EW51 który stał w krzakach zapomniany , teraz stoi przed halą obsługową Kolei Mazowieckich. Po krótkim rozpoznaniu tematu, okazuje się że jakieś stowarzyszenie ( nie wiem jakie ) planuje przywrócić go do ruchu. Koleje Mazowieckie mają przygotować go do transportu, prawdopodobnie do Mińska Mazowieckiego lub do zakładów Pesy. Docelowo ma on obsługiwać linię do Grodziska Mazowieckiego, w ruchu planowym. Ile w tym prawdy czas pokaże. W miarę możliwości oraz większych zmian w tym temacie postaram się informować na bieżąco.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#3
No chyba że ktoś wymyślił by go przywrócić do ruchu i eksploatować, zamiast kupować nowy tabor. Ale wydaje się to niedorzeczne, bo odrestaurowanie tego zespołu może wcale nie być takie tanie.
Ja się jednak boję, by się nie okazało, że to nie są działania muzealne ale komercyjne, gdzie z zabytku zrobią nowoczesną rakietę w starej skorupie, a tym samym kolejny zabytek pójdzie się srać. Przecież stare EN57 i inne zespoły też gruntownie modernizują, poprzez dodanie nowych czół, zabudowę nowoczesnych systemów napędu, zmianę aranżacji wnętrza i tak dalej.

Bo mocno zastanawia mnie to, że nagle ktoś to wyciąga z krzaków, ma pomysł na przywrócenie tego do ruchu, ma kasę na to... Jakieś to dziwne.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.346 47 0
#4
Fajnie że się coś z nim ruszyło byle tylko nie pomalowali go w barwy KMów.Co do tych jazd w ruchu planowym to nie sądzę aby tak było.Raczej jako zabytek uruchamiany przy okazji jakiś imprez.No ale dobrze że wogóle ktoś coś pomyślał i że nie będzie dalej gnił w zaroślach.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.346 47 0
#5
Widzę że Cocu też ma pewnego rodzaju złe myśli, o których ja już nie chciałem pisać.Oby tak nie było, oby nie pojechał na złom a spiewka o naprawie to tylko zasłona.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#6
Nie, nie Piotrze. O złomie to nie myślę, bo raczej nie sądzę by to nastapiło. Raczej boję się że ktoś wpadł na pomysł szybkiego i w miarę taniego sposobu pozyskania dodatkowego zespołu trakcyjnego. Przecież ostatnio sprowadzano bodaj ze Słowenii czy Słowacji ichnie "Gomułki", odpowiedniki naszych EN57. Skoro coś takiego sie opłaca, to może i modernizacja starego EN51 także... O zgrozo, oby tylko nie o to chodziło, a faktycznie o odrestaurowanie.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#7
Czyli wolicie żeby zgnił ale z godnością jako zabytek niż żeby ktoś sobie z niego zrobił tuningowanego zaporożca?
Niedorzeczne.
Ja bym wolał żeby to jeździło w barwach KM albo jakichkolwiek innych niż wcale.
Poza tym wątpię żeby komukolwiek chciało się to próchno odrestaurować z odtworzeniem całej aparatury i wnętrza. To raczej nie jest zabytek takiej klasy żeby był tego wart. Więc tak czy inaczej to będzie nowe w starym pudle.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.346 47 0
#8
Czyli wolicie żeby zgnił ale z godnością jako zabytek niż żeby ktoś sobie z niego zrobił tuningowanego zaporożca?
Niedorzeczne.
Może niedorzeczne, ale tak wolałbym aby w takim stanie go wstawili do jakiejś hali i żeby tam tak stał, ale żeby nikt z niego nie próbował robić naszpikowanego komputerami i wyświetlaczami pesowozu.Może jestem staromodny, ale dla mnie taki sprzęt, tak samo jak każdy stary samochód powinien wygladać jak w momencie wyjścia z fabryki a wszystkie unowocześnienia takich starych maszyn wychodzą powiedziałbym marnie.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#10
A kto i po co miałby opłacać utrzymanie hali z sześćdziesięciometrowym złomem? To nie jest szkielet dinozaura, tylko wrak.

Podzielam opinię Irokez46 -a ( ja mam 26 letnie autko i wszystkie części oryginalne):)
No super, ale wygląda tak jak ten szajs? Nie ma wnętrza, okien, instalacji a trzyma się na farbie?

(próbowałem zrobić z dwóch postów jeden ale coś nie poszło...)
 

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
#12
To raczej nie jest zabytek takiej klasy żeby był tego wart. Więc tak czy inaczej to będzie nowe w starym pudle.
Hubert, nie rób sobie jaj. Ile masz zachowanych pojazdów z przedwojennej elektryfikacji zachowanych w Polsce?? EW51, EN80, elektrowóz z kolei Walimskiej, doczepę z Wąbrzeźna i Di24el. No i Wittfelda. Czyli 2 (słownie dwa) pojazdy zbudowane na potrzeby polskiej elektryfikacji!! Na odbudowę do ruchu planowgo bym nie liczył... Popytam jutro kolegów w szopie - może coś wiedzą wiecej...
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#13
Dziubek, ja nie mówię o wartości bezwzględnej szacowanej przez ludzi znających się na rzeczy.
Pewnie że byłoby super gdyby zabytki ruchome były restaurowane co do śrubki ale uważam że dla 5.538.000 osób w Polsce to coś to tylko paskudne pudło na torach. Jeśli nie można uskrobać forsy na remont spektakularnej 'ciufy' bo nikt nie widzi w tym interesu to trzeba naprawdę zdrowo szurniętego gościa żeby porządnie odrestaurować to truchło. Może taki się znalazł, ale jeśli nie to jak dla mnie mogłoby to hulać z logo Beate Uchse nafaszerowane klamotami z EN57 jeśli alternatywą byloby zgnicie w krzakach albo pseudoskansenie. Ot, co.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#15
No dobra, ale przecież stary tabor pzebudowany np na wagon techniczny albo utrzymania trakcji jest traktowany przez znawców i miłośników jako wciąż wartościowy. Dlaczego więc stary tabor przebudowany na tabor do wożenia ludzi już by był czymś złym?
To tylko akademickie rozważania, bo na razie wiemy tylko tyle że ktoś wyciągnął z krzaków stary EZT i że zrobiło to "jakieś stowarzyszenie" - co wcale nie oznacza że nie zostanie on zaciągnięty na odludną stacyjkę i pocięty. I takie rzeczy robiły stowarzyszenia ze starym taborem.
 

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
#16
To tylko akademickie rozważania, bo na razie wiemy tylko tyle że ktoś wyciągnął z krzaków stary EZT i że zrobiło to "jakieś stowarzyszenie" - co wcale nie oznacza że nie zostanie on zaciągnięty na odludną stacyjkę i pocięty. I takie rzeczy robiły stowarzyszenia ze starym taborem.
Zważywszy, że jest to eksponat Muzeum Kolejnictwa... Poza tym kwestia wartości - ja nie piszę, że przywracanie do ruchu jest czymś złym. Ale nie odbodujesz raczej średnowiecznego grodziska w stylu szkło i stal....
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#17
No to jak to jest MuzKolu to idzie na żyletki albo do recyklingu na Zachodnim. Blachy same odłażą, łatwo pójdzie.

nie odbodujesz raczej średnowiecznego grodziska w stylu szkło i stal
Grodziska może nie, ale akurat traktowanie staruteńkich budowli szkłem i stalą to nic wielkiego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#18
Fajnie byłoby obudować z oryginalnym wyposażeniem, ale to chyba nierealne. Już bardziej prawdopodobne byłoby wykorzystanie podzespołów z EN57, podobnie, jak zrobiono to przy rekonstrukcji EP03 w Chabówce. Ale warto byłoby pozostawić jak najwięcej oryginalnych elementów, a już z całą pewnością zewnętrzny wygląd i widoczne elementy wyposażenia wewnętrznego. Jeżeli to wszystko nie jest możliwe, to chyba raczej wolałbym, aby ten ezt pozostał w stanie nieczynnym, ale w miarę oryginalnym, niż gruntownie zmodernizowanym, ale z zatraceniem oryginalnego charakteru pojazdu. Ale to tylko moje, osobiste zdanie.
 
Reakcje
0 0 0
#19
EW51 miały takie same podzespoły w większości jak w EW55 i EN57, część została wręcz montowana taka sama. Oczywiście, większość podzespołów pochodziła z EW51 i była taka sama jak w EW55, szkoda, że żadnego nie zachowano.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#20
Ciekawe to co piszesz, bo EW51 to zespół konstrukcji jeszcze przedwojennej z aparaturą angielską, zaś EW55 to zespoły opracowane całkowicie w kraju z krajowymi podzespołami, wzorowanymi na zagranicznych rozwiązaniach, w tym także rosyjskich czy niemieckich.
Jakbyś napisał że aparatura w EN57 jest taka sama jak w EW55 to bym w to uwierzył, ale że EW55 miało to samo co EW51 to już jest dla mnie mniej prawdopodobne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 13
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki