• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 EUROPEJSKIE POCIĄGI MIĘDZYNARODOWE (Ost-West) 1

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#1
Pociągów typu Ost-West było w Polsce kilka. W tym jeden o takiej właśnie nazwie.
(Moskwa-) Warszawa - Aachen (- Paryż)
(Moskwa-) Warszawa - Hoek van Holland Express
(Moskwa-) Warszawa - Paryż / Bruksela / Kolonia (Ost-West)
(Moskwa-) Warszawa - Bruksela / Amsterdam / Kolonia / Frankfurt/M (Jan Kiepura)

Na forum było wiele dyskusji na temat tych pociągów, więc nie będę tego powielał.
Przedstawię tu zdjęcia poszczególnych składów.

W tych składach kursowały wagony w podobnych zestawieniach, w różnych konfiguracjach (tu ogólnie) :
PKP Wars
PKP kuszetka
SZD sypialny
DR kl 1/2, kuszetka, restauracyjny Mitropa
DB kl 1/2, kuszetka, sypialny TEN
SNCF kl1/2, kuszetka
SNCB kl 1/2

Na pierwszy rzut pójdzie (Moskwa-) Warszawa - Aachen (- Paryż)

110A Bc zielona.jpg
berlin aaachen.jpg
berlin aacheen.jpg
berlin aachen.jpg
berlin aachennn.jpg
berlin-aachen 1.jpg
berlin-aachen 2.jpg
berlin-aachen 3.jpg
berlin-aachen 4.jpg
berlin-aachen 5.jpg
berlin-aachen 6.jpg
Berlin-Aachen.jpg
berlin-aachenn.jpg
Moskwa-Aachen.jpg
berlin aachen plan.jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#2
Pociąg Ost-West Express był tylko jeden, ale faktycznie w różnych latach kursował w różnych relacjach, tj. z Warszawy i Moskwy do Aachen, Brukseli i Paryża.
Pociąg do Hoek van Holland to pociąg o nazwie Warszawa - Hoek Express. Kursował, jak jego nazwa wskazuje, z Warszawy do Hoek van Holland Haven (czyli HvH Port).
Jan Kiepura to nowy pociąg w wyższym standardzie (EN), który zastąpił Ost-West Express. Jan Kiepura kursował do Amsterdamu oraz do Brukseli, a w ostatnich latach funkcjonowania, już tylko do Kolonii.
Ponadto kursował pociąg Warszawa - Frankfurt nad Menem przez Wrocław, Legnicę, Zgorzelec, Drezno itd., pod koniec lat 90. skrócony do Kolonii. Ten pociąg chyba nie miał nazwy własnej, ale pewności nie mam.

Ostatnio znalazłem jedno fajne zdjęcie pociągu Ost-West Express wykonane przez Michela Ledieu w 1993 roku i zamieszczone w galerii flickr:
BB 22283 z Ost-West Express Paris Nord - W-wa Wsch; 08-1993 Michel Ledieu flickr.jpg


PS. Moderatorowi sugeruję scalenie tych czterech wątków niby o jednym pociągu Ost-West w jeden, co będzie wygodniejsze do czytania. Można też utworzyć oddzielne wątki dla Kiepury, Hoek-Warszawa Express, itd.
A poza tym, nie przypadło mi do gustu wydzielenie z działu Kolej w skali 1:1 oddzielnego działu dla kolei zagranicznych, tym bardziej jeśli mówimy (piszemy) o pociągach, które kursowały przez Polskę. Powoduje to, że takie wątki są trudniejsze do odnalezienia i wymagają dodatkowego skakania po różnych działach.
 
Ostatnio edytowane:

sybic

Aktywny użytkownik
Reakcje
222 69 0
#7
Tak, Aachen dzięki.
Wagon PKP do samego Paryża, ale gratka.
Jechałem tym pociągiem chyba w roku 1991, ale w wagonie SNCF i PKPowskich nie zauważyłem, ale też aż tak mnie to jeszcze nie interesowało, aby sprawdzać :(

Przy okazji zapytam.
EN Jan Kiepura, rok 2004, czyli początek kursowania tego nowego.
Jaką lokomotywę dopinali wtedy w Kunowicach?
Diesla jak w starych składach?
A na terenie Belgii, czy było kiedykolwiek coś z rodziny HLE 11, 12, 21, 27?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#8
To jest Aachen, koniec hali od strony Kolonii - od strony Liege zakończenie hali wygląda inaczej. Niżej zdjęcie i zrzut z filmu o stacji Aachen Hbf ze strony http://bf-a.zielbahnhof.de/aachen_hbf.htm. Ujęcia pod innym kątem, ale widać ten sam budynek, który jest widoczny na zdjęciu wyżej.

Aachen 2.jpg

Aachen 1.jpg


EN Jan Kiepura, rok 2004, czyli początek kursowania tego nowego.
Jaką lokomotywę dopinali wtedy w Kunowicach?
Diesla jak w starych składach?
A na terenie Belgii, czy było kiedykolwiek coś z rodziny HLE 11, 12, 21, 27?
O ile pamiętam, to "Kiepurę" od Rzepina (nie od Kunowic) prowadziły 2-napięciowe elektrowozy DB, ale głowy nie dam. Jednak do Aachen nie dojeżdżały, więc i tak gdzieś w Niemczech musiała następować zmiana lokomotywy. Mogło też być tak, że po staremu, między Rzepinem a Frankfurtem nad Odrą pociąg był przeciągany lokomotywą SP/SU45, a dalej 1-napięciowym elektrowozem DB. Niestety, nie mam szczegółowych informacji, a po tylu latach pamięć już trochę zawodzi. Ja jechałem "Kiepurą" z Brukseli do Warszawy w czerwcu 2004 roku i wtedy od Brukseli do Aachen jechał elektrowóz serii 16 SNCB, a w Aachen przyczepił się BR 101 DB - ale dokąd dojechał, nie wiem, poszedłem spać i obudziłem się już w Polsce. ;)

Przed odjazdem z Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid (Bruksela Południowa).

33A_0051a.jpg

34A_0052a.jpg


Zmiana lokomotyw w Aachen (Akwizgran).

_2A_0020a.jpg

_1A_0019a.jpg


PS. Co to jest "rodzina HLE 11, 12, 21, 27"?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#10
Jak ja jechałem też była 16-stka
A kiedy to było?
Mniej więcej znam serie elektrowozów SNCB, ale nie wiem, co znaczy "rodzina HLE". A maszyny serii 21 to chyba nawet były niedawno w Polsce, jakiś zagraniczny przewoźnik je podobno kupił i w Polsce były dostosowywane do nowych potrzeb - ale może coś pokręciłem.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#11
Tak, Aachen dzięki.
Wagon PKP do samego Paryża, ale gratka.
Jechałem tym pociągiem chyba w roku 1991, ale w wagonie SNCF i PKPowskich nie zauważyłem, ale też aż tak mnie to jeszcze nie interesowało, aby sprawdzać :(

Przy okazji zapytam.
EN Jan Kiepura, rok 2004, czyli początek kursowania tego nowego.
Jaką lokomotywę dopinali wtedy w Kunowicach?
Diesla jak w starych składach?
A na terenie Belgii, czy było kiedykolwiek coś z rodziny HLE 11, 12, 21, 27?
Wygląda na to, że lokomotywa serii 27 pojawiła się w 2005.
https://vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/intern05.php#347
Nie spodziewałbym się lokomotyw serii 11 i 12 z tym pociągiem, to były pojazdy przewidziane do kursowania w kierunku odpowiednio Holandii i Francji (dwusystemowe).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#15
Ta sama, z którą ja wracałem do Warszawy 2 dni później, w nietypowym, złotym malowaniu - właśnie zajechała na Midi. ;) Wychodzi na to, że byliśmy w tym samym czasie w Brukseli, ja tam przyjechałem dzień, czy dwa wcześniej, ale nie "Kiepurą".
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
472 9 0
#16
A maszyny serii 21 to chyba nawet były niedawno w Polsce, jakiś zagraniczny przewoźnik je podobno kupił i w Polsce były dostosowywane do nowych potrzeb - ale może coś pokręciłem.
Jak byłem w zeszłym roku na terenie zakładów w Oleśnicy to stało ich tam chyba z 17 sztuk. Poupychane po jakichś krzakach, miały iść do polonizacji, ale jeśli mnie pamięć nie myli, pracownicy zakładu mówili, że właściciel upadł, czy jakoś tak, i nic z tego nie będzie.
Teraz wiemy, że to ZNLE ogłosiło upadłość. Ciekawe co się z nimi stało. Jak znam życie to dalej stoją w krzakach.

Gdzieś miałem ich fotki, ale teraz nie mogę odkopać.

Zdroofka
Andrzej
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
757 6 0
#17
Witam,
Mam pytanie: Czy w pociągu Ost-West w latach 80/90-tych kursowały wagony B9 (ex. A9 zdeklasowane) czy też B5D UIC-Y SNCF?
Wiem, że planowo były B10 lub A4B5 (ostatni raz jechałem tymi wagonami na początku lat 90-tych).
B9 ex A9 SNCF REE vb-308 70.jpg

Pozdrawiam
 

Załączniki

Podobne wątki