• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 EUROPEJSKIE POCIĄGI MIĘDZYNARODOWE "Excelsior"

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#1
Przyszedł czas na kolejną legendę torów europejskich.
W tym przypadku to legenda torów czeskich i słowackich. Excelsior łączył Cheb z Koszycami.
Kursował w latach 1991-2014. Ze względu na trasę jaką pokonywał (ok 993 km), można jego legendę porównać z naszym Przemyślaninem.

Poniżej wklejam przetłumaczony (przy pomocy googla) tekst o tym pociągu z czeskiej strony (do której link jest pod tekstem).
Zdjęcia są z tejże strony i znalezione na google grafika. Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla autorów.
Ja tylko udostępniam edukacyjnie. :)



Legendarny Excelsior zniknął z rozkładów jazdy po 23 latach

Excelsior jest znany wielu pasażerom jako długoterminowe nocne połączenie zachodniej części Czech ze wschodnią Słowacją. Mówimy o pociągu łączącym Franciszkowe Łaźnie (Cheb) z Koszycami od 23 lat. Jednak kilkakrotnie zmieniał trasę. Zaczął pisać swoją historię wraz z nadejściem rozkładów jazdy 1991/1992.

Z Koszyc do Bohuminu z 15 wagonami

Po raz pierwszy ten pociąg pojawił się jako R 620 na trasie Koszyce - Żylina - Ostrawa Poruba - Praga hl.n. - Pilzno - Cheb - Franciszkowe Łaźnie. Opuszczał stację początkową o godzinie 16:20, a przybywał na stację końcową Franciszkowe Łaźnie o 8:10 rano. W dni powszednie lokomotywa została zestawiona ze składem, który jechał z Koszyc do Pragi. Na końcu pociągu cztery wagony zostały skierowane do Czeskich Budziejowic. Zwykle były to 2 x Bc, 1 x B i 1 x AB. Te wagony jechały do Bohuminu innym pociągiem. W sumie, z wyjątkiem sobót i niedziel, pociąg składał się z 15 wagonów. W Pradze hl.n. Z drugiej strony, po wycofaniu lokomotywy klasy 163 z pocztą, na końcu dodano dwa wagony z Bratysławy do Franciszkowe Łaźnie. Był to przeważnie jeden wagon z serii Bc i WLAB. Lokomotywa klasy Pilsen 363 przejęła prowadzenie i doprowadziła już zmontowany pociąg do stacji docelowej. Pociąg został oznaczony jako R 620 / R 621 i przez pierwszy rok jeździł praktycznie tą samą trasą, jak opisano powyżej. Wyjeżdżał w przeciwnym kierunku z Franciszkowych Łaźni o 19:13, a następnego dnia zatrzymywał się w Koszycach o 10:37.

1992/1993 i pierwsze poprawki

Pierwsze zmiany nastąpiły w następującym harmonogramie na lata 1992/1993. W pociągu był nowy wagon restauracyjny. Od czerwca do końca października 1992 r. Także wagon z miejscami do leżenia w relacji Koszyce - Stambuł (Konstantynopol). Wagon jechał z Koszyc do Żyliny, gdzie został odłączony. Pociągi R 621 z Franciszkowe Łaźnie nie brały żadnych wagonów na stacji Czeskie Budziejowice - Bratysława Nové Mesto w Bohuminie. Samochód pocztowy został zachowany w dni powszednie bez zmian. Trasa pociągu nie zmieniła się w obu kierunkach. Lokomotywy serii 363 (Franciszkowe Łaźnie - Praga i z powrotem, seria 163 z Pragi do Koszyc i z powrotem) również zostały wymieniane. Nie było wyjątku, gdy lokomotywa z innej serii pojawiła się w Pradze lub Koszycach. Zwykle była to seria 150.

1993/1994

W tym rozkładzie jazdy pociąg odjeżdżał z Koszyc o 16:05. Następnego ranka pojawił się na stacji końcowej Franciszkowe Łaźnie o 8:15 wagon restauracyjny nie pojawiał się już w pociągu. Wagon pocztowy został przeniesiony na koniec pociągu na stacji Bohumín. Cztery wagony z Koszyc do Czeskich Budziejowic zostały również przesortowane na z Koszyc do Bohumina. Kompozycja składała się z wagonów 1 x Bc, 1 x AB, 1 x B i 1 x BRcm (wagon z przedziałem bufetowym). Pociąg pod tym samym numerem R 620 był prowadzony z Koszyc do Pragi lokomotywami serii 163. Ponownie pojawił się as pilzneński 363. W przeciwnym kierunku od Franciszkowe Łaźnie pociąg odjeżdżał o 16:18 i przyjeżdżał do Koszyc następnego dnia o 10:06. Z Pragi hl.n. pociąg ten prowadzony był przez lokomotywę klasy 150, która odczepiona na stacji Przerów. Wagony relacji Franciszkowe Łaźnie - Bratysława Nowe Mesto i jeden wagon serii Bc przeznaczony dla Bohumina, który przeszedł na spoczynek wraz z lokomotywą w Przerowie, zostały ponownie posortowane. Z Pragi do Koszyc ponownie pojawił się samochód z przesyłkami pocztowymi. Lokomotywy serii 163 zostały przetransportowane z Koszyc do Przerowa.

1994/1995 jako łącze międzynarodowe

Nowy R 420/421 pojawił się po raz pierwszy w harmonogramie 1994/1995. Zostało przeprowadzone jako łącze międzynarodowe. Opuścił stację Franciszkowe Łaźnie jako R 421 o 19:19 wieczorem. Przybył do Koszyc następnego dnia o 10:06. W przeciwnym kierunku niż R 420, wyruszył na swoją trasę o 16:15 po południu i docierał do celu się ponownie o 8:15 drugiego dnia. Pociągi jechały tą samą trasą, tj. Przez Pilzno i Żylinę. Pierwsze zmiany wystąpiły na przykład w transporcie poczty. Wagony pocztowe w pociągu R 421 zostały zamówione z Franciszkowych Łaźni do Pragi w dni powszednie. Wyjeżdżał z Pragi do Koszyc w dni powszednie i soboty.

Na stacji Cheb do Koszyc dodano 4 wagony. Zwykle było to 1 x Bc, 1 x WLAB, 1 x BRcm i 1 x B. Kierownik pociągu pojawił się następnie w Pilźnie asa serii 363 do Pragi, a następnie poprowadził lokomotywę pociągu klasy 150. Zrezygnował na stacji Čadca i jej miejscu docelowym pociąg był prowadzony linią 163. W przeciwnym kierunku pociąg R 420 ponownie przeniósł maszyny z serii 163 na stację Czadca, a następnie z serii 150 do Pragi hl.n. i linia 363 do Franciszkowe Łaźnie. Bezpośrednie wagony były sortowane z Koszyc do Cheba, a na końcu pociągu były dwa wagony relacji Koszyce - Czeskie Budziejowice, które były połączone ze sobą na stacji Bohumín. Wagon z pocztą został posortowany z Ostrawy, podobnie jak drugi samochód z pocztą na stacji Přerov. Wagony te kursowały codziennie oprócz sobotniej nocy od soboty do niedzieli oraz od niedzieli do poniedziałku.

1995/1996

Pociąg odjeżdżał z Franciszkowych Łaźni o 19:23 ponownie jako R 421. Do Koszyc przybywał ponownie o 10:05 rano następnego dnia. Cztery bezpośrednie wagony do Koszyc zostały dodane na stacji Cheb. Wagon z przesyłkami pocztowymi nie jechał. Pociąg odjeżdżał w przeciwnym kierunku o 16:35 ze stacji Koszyce i zatrzymywał się następnego dnia o 8:15 we Franciszkowych Łaźniach. Po raz kolejny w Cheb dodawano cztery wagony (1x B, 1 x WRcm, 1 x WLAB i 1 x Bc). Dwa wagony relacji do Czeskich Budziejowic zachowały się w liczbie dwóch. Lokomotywy serii 163 (Koszyce - Przerów i z powrotem, 150 serii od Przerów do Pragi i z powrotem oraz 363 serii od Pragi do Franciszkowe Łaźnie i z powrotem) zapewniły obsługę.

Stabilny przewóz

W następnym okresie R 420/421 Excelsior był stabilny. Jedynie czasy i skład zestawu zmieniły się nieznacznie. Trwały relacje bezpośrednich wagonów z Koszyc do Cheba i pojawiło się więcej wagonów słowackich. Trasa pociągu biegła przez Pilzno i Żylinę w obu kierunkach. Na frontach pociągów znajdowały się również lokomotywy serii 150, 163 i 363. Na uwagę zasługują również wagony relacji Franciszkowe Łaźnie do Czeskiego Cieszyna, które pojawiły się w rozkładzie jazdy 1996/1997. Po raz kolejny pojawił się wagon na trasie między Pragą a Ostrawą.

Zmiany od 1999/2000

Od czasu rozkładów jazdy 1999/2000 pociąg ten zmienił trasę. Zaczął podróżować na trasie Koszyce - Poprad - Żylina - Bohumin - Ostrawa hl.n. - Prerov - Ołomuniec - Pardubice hl.n. - Kolonia - Nymburk hl.n. - Lysa nad Labem - Melnik - Usti nad Labem Strekov - Most - Chomutov - Karlowe Wary - Cheb. Stacją końcową i jednocześnie początkową w Czechach był nowy Cheb. Bezpośrednio zamówiono wagony z Koszyc do Děčína hl.n., które jechały dalej z Uścia nad Łabą Střekową w relacji z pociągiem Os 6460.

Bezpośrednie wagony do Děčín hl.n

Kolejna zmiana trasy nastąpiła wraz z ważnością rozkładów jazdy na lata 2000/2001. Pociąg ponownie jechał w obu kierunkach przez Pragę hl.n. a także przez Lovosice. Bezpośrednio do Děčína hl.n.

1212/5000

W Koszycach do południa

Na tym wykresie (2000/2001) pociąg odjechał z Koszyc o 16:15 po południu, a na tej nowej trasie przybywał do Cheba o 9:12 następnego dnia. Wracał z Cheba na Słowację o 19:27 wieczorem, przybywał do Koszyc o 12:00 następnego dnia. W składzie R 420/421 były cztery bezpośrednie wagony relacji Koszyce - Děčín hl.n. i z powrotem. W jego skład wchodziły wagony ŽSR i 2 x B, 1 x Bc i 1 x WLAB.


2001/2002 i inne zmiany

Harmonogram 2001/2002 przyniósł dalsze zmiany. Istotną zmianą była trasa bezpośrednich wagonów do Franciszkowych Łaźni, które ponownie dotarły do celu przez Pragę i Pilzno. W pociągu zamówiono także wagony relacji Koszyce - czeska Trebova - Lichkov - Wrocław - Szczecin Gl. Uwzględniono także wagony drugiej klasy z Koszyc do Prerowa oraz wagon z węgierskiego miasta Eger przez Budapeszt i Ceskę Trebową do Cheba. Uzupełnieniem składu był również wagon sypialny z Bratysławy do Cheba. W drodze na Słowację pociąg, nadal oznaczony jako R 421, był obsługiwany bezpośrednimi wagonami drugiej klasy z Cheba przez Česká Třebová do Budapesztu Keleti. Wagon sypialny relacji Cheb - Bratysława, bezpośrednie wagony z Franciszkowych Łaźni do Koszyc oraz jeden wagon drugiej klasy był odłączany w Przerowie.

Powodzie w 2002 r. Wpłynęły na rozmieszczenie jednostek trakcyjnych

Powodzie w 2002 r. Spowodowały uruchomienie niezależnych lokomotyw z Pragi hl.n. Dlatego mogliśmy zobaczyć maszyny z serii 750, które po odłączeniu lokomotywy z serii 150 kontynuowały jazdę w kierunku Neratovic i dalej na północ kraju. W poniższym harmonogramie 2002/2003 „Excelsior” został zredukowany. Pozostały tylko bezpośrednie samochody relacji Koszyce - Franciszkowe Łaźnie, jeden wagon drugiej klasy służył do przesiadki między Przerowem i Koszycami, a bezpośrednie wagony relacji Bratysława - Cheb utrzymały swoją pozycję.

Zgodnie z tym harmonogramem pociąg „Excelsior” został poddany dalszym cięciom. Wagon drugiej klasy, który wzmocnił połączenie między Przerovem i Koszycami, został odwołany. W poniższym rozkładzie jazdy 2004/2005 do pociągu dodano pociąg relacji Praga - Saloniki. Wagon tej relacji w pociągu „Excelsior” dostał relację R 421 do Prerowa. Tam przekazano go pociągu Os 3300 do Brzecławia. Stamtąd kontynuował jazdę pociągiem Os 2013 do Bratysławy, a stamtąd pociągiem R 943.



Między Pragą a Chebem wagonem restauracyjnym Wr

W rozkładzie jazdy 2006/2007 wagony restauracyjne Wr pojawiają się w pociągu. Wydaje się z Pragi hl.n. Cheb i odwrotnie. Ze stacji w Koszycach są klasyfikowane wagony drugiej klasy do Franciszkowych Łaźni i z powrotem, wagon sypialny i kuszetka relacji Koszyce - Pilzno hl.n. i z powrotem, ale także wagon sypialny skierowany do stacji Dresden Hbf. W 2008 roku pociąg został skrócony do 12 wagonów do Pragi hl.n. Z Pragi bezpośrednie wagony kontynuowały podróż do Pilzna hl.n. i Cheb. Pociąg zawierał także dwa wagony przeznaczone dla Franciszkowych Łaźni.

W niezależnej trakcji jechał „Excelsior” wzdłuż autostrady „Krušné hory”. Pomiędzy stacjami Karlowe Wary i Kadaň pociąg przejmowały lokomotywy Chomutov z serii 749, 750 lub 754. Trwało to do końca harmonogramu 2013/2014. Jednak lokomotywy niezależnej trakcji przestały jeździć na czele tych pociągów w ramach elektryfikacji odcinka od Kadanu do Karlowych Warów. Okres ten zakończył się w czerwcu 2006 r., Kiedy lokomotywy trakcji elektrycznej całkowicie przejęły pociąg. Pociąg „Excelsior” prowadzony był zatem w obu kierunkach przez lokomotywę klasy 363, później 362.

Od czasu zmiany rozkładu jazdy obowiązującego od 14.12.2008 do 12.12.2009 pociąg został numerowany do obrotu R 440/441. Pociąg odjeżdżał z Koszyc o 18:02 i przyjeżdżał do Cheba o 9:42 następnego dnia. Skład pociągu w tym kierunku ze stacji początkowej miał 12 wagonów. W pociągu znajdowały się bezpośrednie wagony do Cheb (wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne), jeden wagon sypialny i jeden wagon z miejscami do leżenia do Pilsen hl.n. Z Praha hl.n. pociąg jechał z siedmioma wagonamiw kierunku Ústí nad Labem.

Interesujące jest to, że pociąg ten ciągnęła lokomotywa klasy 371, która została zastąpiona serią 363 w Uście nad Łabą, a w drugą stronę, kiedy pociąg opuszczał stację Cheb o 18:14 po południu, również wagon sypialny skierowany na stację Bańska Bystrzyca. W Pradze hl.n. dodano także dwa wagony z Pilzna hl.n, zawsze jeden sypialny i jedną kuszetkę.

Z Cheba pociąg lokomotywy klasy 363 (362) prowadziły do Pragi hl.n. skąd przejmowała go lokomotywa klasy 150. Ze stacji Přerov uruchomiono lokomotywę klasy 163. W Koszycach pociąg zatrzymał się o godzinie 10:07.

2009/2010

W harmonogramie 2009/2010 ponownie spotkaliśmy Excelsior pod oznaczeniem R 440/441. W zestawie ponownie pojawił się bezpośredni wagon z Bańskiej Bystrzycy, ale także „nowy” jeden wagon relacji Ceske Budejovice - Koszyce. Z Pragi hl.n. pociąg jechał do Ústí nad Labem ciągnięty przez „drani” z serii 371.

Do Přerova pociąg jechał maszynami z serii 150 i dalej do stacji docelowej czeską lokomotywą serii 163.

Istotną zmianą w zarządzaniu pociągami było zakończenie oddawania lokomotyw czeskich klasy 163. Na odcinku od Koszyc do Żyliny i odwrotnie pociąg był ciągnięty przez słowackie lokomotywy klasy 163. Prahy hl.n. sprowadził maszyny z serii 151, które przemiennie maszyny z serii 150.2 dalej do Ústí nad Labem.

Z Usti nad Labem do Cheba ponownie pojawiły się niektóre z serii „es” z Pilzna 362 (363). Przeciwny pociąg R 441 przyniósł do Pragi hl.n. od Cheba ponownie „as” seria 362 (363), ale potem pociąg znów kontynuował „as” seria 362. W Przerowie zaczynały pracę lokomotywy serii 150, na przemian w Żylinie niektóre słowackie „perszingi”. Początkowo była to maszyna koszycka, a później maszyny z Żyliny.

Ostatnim rokiem działalności był 2014

Rok 2014 był ostatnim pociągiem R 440/441 „Excelsior” między Cheb a Koszycami. Pociąg odjeżdżał ze stacji Cheb o 18:16. Dwa bezpośrednie wagony do Koszyc, jedna kuszetka i jeden sypialny. Pociąg w Pradze hl.n. składał się z dziewięciu wagonów. został uzupełniony o wagon Bmcz (Bc) ze stacji Praha hl.n.), wagon sypialny WLAB, który przyjechał z Pilzna pociągiem R 767. Warto wspomnieć, że wagon ten został podłączony w Cheb, przed odjazdem o 18:33 i przybyciem do Pragi hl.n. o 21:44. Pociąg kontynuował z Pragi hl.n. w tej kompozycji aż do stacji Bohumin na czele składu pojawiała się lokomotywa klasy 151, która rozpoczynała już w Usti nad Łabą. Lokomotywy wymieniono w Bohuminie na serię 380, która została zastąpiona przez jednego ze słowackich „perszingów” z serii 162. W tym roku lokomotywa 163.116 była rozmieszczona prawie codziennie, chociaż pociągi miały przewozić 162 pociągi w Żylinie.

Jednak w ciągu roku przeniesienie zostało zamienione na maszynę 163.123, która trwała na posterunku do ostatniego dnia, tj. 13 grudnia 2014 r., Kiedy to zatrzymała się zgodnie z rozkładem jazdy na stacji końcowej Koszyce o 9:52 godz.. Był regularnie prowadzony przez lokomotywę 163.116, później wspomnianą dopiero 163.123. W Żylinie został zastąpiony niektórymi maszynami z serii 380. Już w Bohuminie rozpoczęła się seria maszyn 151, która doprowadziła pociąg do Uścia nad Łabą. Stamtąd z asem 362 (363) do Cheba. Pociąg był między Bohuminem a Pragą hl.n. złożony w odwrotnej kolejności, o której wspomnieliśmy na początku. Wzmocniony skład znów znalazł się między Koszycami a Bohuminem. W Pradze hl.n. przekazano wagon sypialny dla pociągu R 766, który kontynuował przez Pilzno hl.n. Cheb. Pozostała część pociągu kontynuowała jazdę przez Uście nad Łabą do Cheba, gdzie dotarł o 9:38 h. Należy zauważyć, że inne maszyny, niż wymienione mogły pojawić się na czele pociągów. Z różnych przyczyn operacyjnych zamiast serii 380 pojawiły się lokomotywy klasy 162/163 lub 150,2.

788/5000

Wniosek

Ten pociąg stał się legendą po 23 latach. Był to ostatni pociąg dalekobieżny, który odjeżdżał ze stacji (Franciszkowe Łaźnie), później Cheb. Był popularny podczas nocnych połączeń ze Słowacją. Jego wadą było to, że dochodziło w nim do kradzieży, miał złą sławę i trafiał do mediów jako pociąg najgorszych wagonów. Zatrzymał swoich pasażerów do czasu wygaśnięcia rozkładu jazdy na lata 2013/2014. Niestety ten nocny pociąg był często opisywany w mediach, ze względu na wysoką przestępczość tam popełnioną.

Listopad 1995 r. - Urząd celny w „Coupe” znalazł 792 kartony niezamkniętych papierosów.

Styczeń 1998 - banda słowackich rabusiów okradła śpiącego pasażera z pieniędzy, konduktor zastrzelił ich rewolwerem.

Marzec 2006 - Policja aresztowała mordercę, który jechał wagonem nielegalnie.

Od 2015 r. Pasażerowie docierają do Słowacji dwoma nocnymi pociągami. W ciągu dnia mogą korzystać z usług pociągów „SC Pendolino”, które jeżdżą do Koszyc.

Liczba nocnych pociągów ekspresowych między Czechami a Słowacją została zmniejszona z trzech do dwóch par pociągów. „Związek Pragi i Koszyc ma tradycję od momentu powstania Republiki Czechosłowackiej. Na początku podróż trwała około 13.00, podróż między Pragą a wschodnią Słowacją w latach 50. została znacznie przyspieszona przez elektryfikację trasy Štrbská prowadzącej z Liptowskiego Mikulasza do Spišská Nová Ves.

Największą legendą pozostają „Koszyce”, które łączą Pragę i Koszyce od maja 1974 r. W latach 80. tworzyły go najnowsze wagony z Niemiec Wschodnich. Nawet „koskański”, ale z nowym rozkładem jazdy obowiązującym od 15.12.2014 r. Popada w zapomnienie. Stanie się ogniwem wzmacniającym tylko na Słowacji w piątek i w niedzielę..

Wspomnienia

Nocny pociąg Excelsior odjechał w ostatnią podróż z Cheba do Koszyc na odległość 993 kilometrów w piątek, 14 grudnia 2014 r. Przybył do miejsca docelowego w sobotę przed 10 rano. Będzie wielu pasażerów, fanów kolei, a nawet maszynistów, którzy lubią o tym pamiętać. Przez długi czas trwał na swoim miejscu w harmonogramie.


http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=menu&id=170

Excelsior 16.jpg
R420 Excelsior.jpg
R440 Excelsior.jpg
Excelsior Plan 1.jpg
Excelsior Plan 2.png
Excelsior Plan.jpg
Excelsior 1.jpg
Excelsior 2.jpg
Excelsior 3.jpg
Excelsior 4.jpg
Excelsior 5.jpg
 

Podobne wątki