Post chyba najbardziej pasujący do tego tematu. Mam pytanie do szanownego grona miłośników kolei. Będąc w Iławie Gł. w dniu 23.08.2018 (piątek), i oczekując na peronie nr 1 na pociąg do Malborka (odjeżdżający o 14.19), tak krótko przed godz. 14.00, na peron nr 3, tor 7 wjechał pociąg międzynarodowy relacji Moskwa - Paryż (prawdopodobnie EN452, Moskva Bel. - Paris Est), złożony z 8-9 wagonów sypialnych RŽD (serii WLABmz i WLSRMee, te ostatnie z przedziałem barowym) i polskiego wagonu restauracyjnego (prawdopodobnie typ 406A). Pociąg prowadził Husarz, w barwach biało-czerwonych, zwanych "Niepodległa" (zawęża to możliwość identyfikacji lokomotywy do 6 egzemplarzy noszących te barwy: EU44-001, 0004 - 008). Pojawienie się tego pociągu nieco mnie zaskoczyło, bo według rozkładu na stronie:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&kategorie=EN&cislo=452&nazev=&rok=2018 w Iławie powinien on być ok. 14.49 i odjeżdżać dopiero o 15.09). Skład nadjechał od strony zachodniej (z Warszawy, biorąc pod uwagę stację docelową), Husarz odczepił się i zmienił czoło. Po chwili (wszystko trwało ok. 15 minut) pociąg ruszył dalej, też na zachód (w stronę Poznania, przez Toruń, Inowrocław). W międzyczasie niektórzy pasażerowie pociągu wyszli na peron, zapewne zaczerpnąć świeżego powietrza i słońca. Po peronie zaczęła też kręcić się obsługa pociągu. W Iławie nikt nie wsiadał do pociągu, bo przed wjechaniem składu, peron był zupełnie pusty. W związku z tym mam dwa pytania:
1. Może ktoś wie jaki konkrety Husarz prowadził ten skład (w dniu 23.08.2018), zdjęcie zrobiłem z daleka, jak lokomotywa zmieniała czoło, niestety na peronie 2 zatrzymał się Stadler IC, który zasłonił Husarza, akurat w momencie, kiedy przejeżdżał mi niemal pod nosem
. EU44 spotykane były/są w Iławie, ale z pociągami z Warszawy do Gdyni, pociąg międzynarodowy, złożony z samych wagonów sypialnych (nie licząc restauracyjnego), można uznać w czasach obecnych za "swoiste wydarzenie" na tej stacji. Husarz podczepił się z drugiej strony składu, jednak praktycznie na samym, dalekim końcu peronu nr 3, tak więc przemieszczenie się w tamte miejsce z peronu nr 1, z dużą torbą podróżną, zważywszy, że za chwilę mógł nadjechać pociąg na który oczekiwałem (do Malborka) nie wchodziło w rachubę. Stąd prośba, może ktoś wie jaka konkretna lokomotywa prowadziła ten skład tego dnia.
2. Zastanawia mnie też, czemu pociąg ten jeździ (jechał ?) przez Iławę Gł. ? Przecież droga przez Kutno jest krótsza. Tym bardziej, że sprawdzałem w internecie, czy np. można kupić bilet do Paryża z Iławy Gł.
i jakoś nie widzę takiej możliwości (ale może źle szukam). Na rozkładzie jazdy w Iławie (wiszącym tego dnia na peronie), również pociąg ten nie figurował. Zastanawia mnie więc, czemu jechał/jedzie on przez Iławę ? Może to wakacyjny objazd ? Rozumiem, że ma jakieś sens, puszczenie tego pociągu przez Toruń (przez Kutno), ale w Iławie, tak jak wspominałem wyżej, nikt nie wsiadał (peron był pusty), nie wiem też, czy w ogóle można wsiąść do niego na tej stacji. Może ktoś wie coś więcej o trasie tego pociągu i podzieli się swoimi informacjami. Z góry dziękuję.
Zdjęcia nr 1-4. Międzynarodowy pociąg z wagonami sypialnymi w Iławie Gł. 23.08.2018. Prowadzony przez niezidentyfikowaną EU44 widoczną na pierwszym zdjęciu.