• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EU07/EP07

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Mogę to tylko skomentować tak, że ci, co tak mówią, opowiadają głupoty. W dokumentach unijnych stosowana jest ujednolicona terminologia (choć zwykle nie tak idiotyczna), żeby wszędzie była rozumiana tak samo. Ale to nie znaczy, że mamy ją bezpośrednio przenosić do nazewnictwa w językach narodowych. To nie pierwszy raz, gdy swoje bzdurne pomysły tłumaczy się mitycznymi "wymogami unijnymi". Z własnej pracy zawodowej znam wiele przykładów. Co do języków, to rzeczywiście jest problem. Coraz więcej operatorów przejeżdża swoimi pociągami przez granice (czasem nie jedną) i maszyniści jakoś muszą się porozumiewać z nastawniami. Pomysł, żeby wszyscy mówili tylko po angielsku załatwiłby sprawę, tylko jest mały "drobiazg": jest nierealny. Jak na razie nie ma dobrego rozwiązania, choć pomysłów mniej lub bardziej mądrych jest dużo. A to wszystko są ciekawe tematy do dyskusji, ale chyba nie w tym wątku.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Czubek co to wymyślił pewnie wygłówkował sobie, że wszystkie tory są właściwe ...
Tu się zupełnie z Tobą nie zgodzę. Nie czubek, tylko wieloletni kolejarz ... i zapewniam Cię, że osobiście znam Człowieka, widuję Go codziennie i moim skromnym zdaniem nie sprawia wrażenia człowieka chorego psychicznie.
A wzięło się to z powodu pewnej rozprawy sądowej, gdzie jeden przedstawiciel prawa próbował przerzucić winę na maszynistę, że właśnie on doprowadził do wypadku, gdyż jechał po torze niewłaściwym. Oczywiście sprawa została wyjaśniona przez biegłego, ale aby ustrzec się przed takimi następnymi "interpretacjami" dokonano tej zmiany. Być może na wniosek Biura Prawnego.
Wieczorem spróbuję się dowiedzieć więcej w tym zakresie.
A Zakłady Taboru czy jak je tam zwano powstały na długo przed naszym wstąpieniem do Unii.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
A wzięło się to z powodu pewnej rozprawy sądowej, gdzie jeden przedstawiciel prawa próbował przerzucić winę na maszynistę, że właśnie on doprowadził do wypadku, gdyż jechał po torze niewłaściwym. Oczywiście sprawa została wyjaśniona przez biegłego, ale aby ustrzec się przed takimi następnymi "interpretacjami" dokonano tej zmiany.
I jak widać wszystko ma jakieś uzasadnienie. Zanim się więc zacznie wyzywać ludzi od czubków, lepiej dwa razy się zastanowić... zanim się rozwinie temat od 'czubków' po Unię...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Tu się zupełnie z Tobą nie zgodzę. Nie czubek, tylko wieloletni kolejarz ...
I jak widać wszystko ma jakieś uzasadnienie.
no tak Koledzy, macie rację, zagalopowałem się i mnie poniosło - co nie powinno się zdarzyć i na forum pisać takie inwektywy.
Odszczekuję co napisałem i jeśli kogoś uraziłem, to przepraszam :oops:

A odnośnie postawy sędziego, znany mi jest taki przypadek, gdzie sędzina zarzuciła maszyniście, że się wykoleił na rozjeździe, gdyż jechał za wolno a mógł przecież 40 km/h.
Gdyby jechał 40 km/h, to pewnie by przeskoczył kiepskie miejsce.
inny groteskowy przypadek, gdzie po kolizji na przejeździe zarzucono maszyniście, że przecież samochód był z prawej strony, więc ...

Ta sprawa z przejazdami i kto ma na nich pierwszeństwo, nie bacząc na kodeks drogowy, skutkowała po wypadku z ciężarówką wojskową narzuceniem ograniczenia do 20 km/h na niestrzeżonych przejazdach i żółtym czołem pojazdów trakcyjnych .
Tu MON po stanie wojennym miał siłę przebicia. Obecnie te ograniczenia są zniesione.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
nowomoda na dziwaczne określenia, niekiedy wielowyrazowe zamiast dotychczasowych jednowyrazowych bierze się w dużej mierze z dyrektyw unijnych, gdzie "spece" muszą coś wymyślić, aby zaistnieć.
Mamy więc: "tor lewy przeciwny do kierunku zasadniczego" bo komuś przeszkadzał tor niewłaściwy. Czubek co to wymyślił pewnie wygłówkował sobie, że wszystkie tory są właściwe ...
A dla mnie tor lewy, to brzmi właśnie jak taki wybrakowany ...
I tak wszyscy na sieci mówią skrótowo: - "jedziesz po lewym do ..."
Zamiast maszynisty chciano wprowadzić "operatora pojazdu szynowego z napędem" - brzmi fajnie ,nie ! a mnie to po prost irytuje :mad: ! bo jakaż to degradacja stanowiska i zawodu, a stąd niedaleko do woźnicy lub furmana ! :devil:
Ten pojazd szynowy z napędem, to poczciwa lokomotywa, gdyby ktoś nie kojarzył.
Przypomina mi się jak za dawnych lat śmiano się z nowego określenia : "zwis męski elegancki" - nie kumacie ? - to miało zastąpić - krawat !
Albo te "podgardle dziecięce" !
Więcej, unijni spece chcieli zastąpić określenie pulpit na ... "konsola operacyjna sterowania pojazdem szynowym z napędem", czy jakoś tak podobnie !
A "zakład taboru", "sekcja napraw i eksploatacji", ja tak jak Jarząbek - dla mnie zawsze pozostanie: lokomotywownia !
Kolejarze na co dzień i tak mówią: "idę na szopę", bądź "dziś jestem pod depo".
A "zakład taboru" - a co się tam wytwarza, bądź produkuje ?
"Sekcja napraw i eksploatacji" - to trzeba w nazwie tłumaczyć czym się w danej jednostce zajmują ? Jak tak, to trzeba było wymyślić:
"Sekcja napraw, utrzymania, wydawania pojazdów do ruchu, dokonywania prób hamulcowych, mycia, zatrudniania pracowników w tym maszynistów, obsługi biurowej całości, nadzoru dyspozytorskiego nad przydziałem do obsługi pojazdów itd itp" :ROFL:
Przepraszam, za duże off top, ale nie mogłem się powstrzymać :oops:
Przypomina mi to wprowadzanie nowych słów w Polskiej Marynarce Wojennej na przełomie lat 20/30. Marynarka dopiero rodziła się i na okrętach często można było usłyszeć komendy w językach naszych zaborców. Na okrętach podwodnych stosowano wtedy słowo "szas", oznaczające wyrzucenie za pomocą sprężonego powietrza wody ze zbiorników balastowych. Nasi spece od języka wymyślili, że należy wprowadzić zamiast "szas generalny" komendę "ogólny wycisk". Podczas inspekcji okrętu podwodnego ORP Żbik, admirał Józef Unrug, po tym jak go po prostu zatkało na dźwięk tej nowej komendy, zwrócił uwagę swoim podkomendnym na to aby stosowali stare, sprawdzone wyrażenie. Na okrętach podwodnych "szas" przetrwał do dnia dzisiejszego. Historię tego słowa opisał w swojej znakomitej książce "Torpeda w celu" kmdr Bolesław Romanowski, nasz znakomity podwodnik z czasów II wojny światowej, który swoją karierę marynarską zaczynał na "Żbiku".
To, co napisałem nie ma oczywiście nic wspólnego z koleją, więc proszę Moderatora o wyrozumiałość.
 

krzysieksn61

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 6 3
nowomoda na dziwaczne określenia, niekiedy wielowyrazowe zamiast dotychczasowych jednowyrazowych bierze się w dużej mierze z dyrektyw unijnych, gdzie "spece" muszą coś wymyślić, aby zaistnieć.
Mamy więc: "tor lewy przeciwny do kierunku zasadniczego" bo komuś przeszkadzał tor niewłaściwy. Czubek co to wymyślił pewnie wygłówkował sobie, że wszystkie tory są właściwe ...
A dla mnie tor lewy, to brzmi właśnie jak taki wybrakowany ...
I tak wszyscy na sieci mówią skrótowo: - "jedziesz po lewym do ..."
Zamiast maszynisty chciano wprowadzić "operatora pojazdu szynowego z napędem" - brzmi fajnie ,nie ! a mnie to po prost irytuje :mad: ! bo jakaż to degradacja stanowiska i zawodu, a stąd niedaleko do woźnicy lub furmana ! :devil:
Ten pojazd szynowy z napędem, to poczciwa lokomotywa, gdyby ktoś nie kojarzył.
Przypomina mi się jak za dawnych lat śmiano się z nowego określenia : "zwis męski elegancki" - nie kumacie ? - to miało zastąpić - krawat !
Albo te "podgardle dziecięce" !
Więcej, unijni spece chcieli zastąpić określenie pulpit na ... "konsola operacyjna sterowania pojazdem szynowym z napędem", czy jakoś tak podobnie !
A "zakład taboru", "sekcja napraw i eksploatacji", ja tak jak Jarząbek - dla mnie zawsze pozostanie: lokomotywownia !
Kolejarze na co dzień i tak mówią: "idę na szopę", bądź "dziś jestem pod depo".
A "zakład taboru" - a co się tam wytwarza, bądź produkuje ?
"Sekcja napraw i eksploatacji" - to trzeba w nazwie tłumaczyć czym się w danej jednostce zajmują ? Jak tak, to trzeba było wymyślić:
"Sekcja napraw, utrzymania, wydawania pojazdów do ruchu, dokonywania prób hamulcowych, mycia, zatrudniania pracowników w tym maszynistów, obsługi biurowej całości, nadzoru dyspozytorskiego nad przydziałem do obsługi pojazdów itd itp" :ROFL:
Przepraszam, za duże off top, ale nie mogłem się powstrzymać :oops:
Widzę że wszczęła się ostra dyskusja w tym temacie Panie Tadeuszu...
Osobiście bez urazy mi chodziło tylko właśnie o te zmiany nazw przez krawaciarzy nie robiących sobie nic z kolei i tępych pod względem wiedzy, albo pod naciskiem tej unii eurogermańskiej.
Ja osobiście też używam tylko słowa lokomotywownia i zawsze będę używał no i szopa również.
A w poście chodziło mi tylko o rozjaśnienie jak to się miało od początku lat 90-tych, ponieważ zajmuje się szczegółową dokumentacją przebiegu lokomotyw to chciałem podzielić się wiedzą.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.618 177 14
Haha , czytam to i się uśmiecham. To samo przeżywałem jak wchodziliśmy do NATO i przyszły zalecenia sztabu generalnego oraz Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego ... z dyrektywą .. od jutra stosować takie a nie inne nazwy. To później w rozmowach z amerykanami podczas ćwiczeń oni sami mówili, że chcemy być bardziej natowscy od NATO. A nowe nazewnictwo wymyślił nie kto inny jak nasze polskie barany.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Czyli MD oznacza to samo (czyt. lokomotywownia) co CM tylko w innej "epoce" nomenklatury na kolei.
Nie. MD odnosiło się do konkretnej jednostki zajmującej się utrzymaniem taboru, zaś CM odnosi się do tworu administracyjnego, w skład którego może wchodzić kilka sekcji taboru. Poza tym, o ile pamiętam, na taborze nie było napisów "CM", czy "ZT", tylko ewentualnie "Zakład Taboru...".
Samo określenie "lokomotywownia" jest nadal ogólnie stosowane, choć nie w oficjalnych określeniach.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
Zamiast maszynisty chciano wprowadzić "operatora pojazdu szynowego z napędem" - brzmi fajnie ,nie ! a mnie to po prost irytuje :mad: ! bo jakaż to degradacja stanowiska i zawodu, a stąd niedaleko do woźnicy lub furmana ! :devil:
Przypuszczam, że mogło się to wiązać z czymś innym, niż tylko z bezsensowną zmianą nazwy stanowiska. Otóż unia wprowadziła coś takiego jak licencje dla maszynistów. Może w Polsce chcieli ominąć ten obowiązek, poprzez stworzenie innego stanowiska, o takiej właśnie dziwnej nazwie. Oczywiście nadal byłby to po prostu maszynista.
Co by ktoś nie gadał że wymyślam głupoty. W Metrze Warszawskim by właśnie obejść wymóg posiadania licencji, maszynista nie nazywa się maszynistą, a prowadzącym pociąg. Fakt - jest to degradacja tego stanowiska.
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
587 19 0
Nie chcę zaśmiecać wątku, ale w sprawie wyjaśnienia powyższej dyskusji. MD, ZT, CM, CZ, CL, CT itp. to nie są skróty, które można rozwinąć, to są oznaczenia zgodne z ówcześnie obowiązującymi instrukcjami kancelaryjnymi poszczególnych jednostek organizacyjnych znajdujących się w strukturach PKP. Obecnie np. CT - oznacza Zakład Spółki PKP CARGO S.A., IZ - oznacza Zakład PKP PLK S.A. itd. Krótko mówiąc te skróty są potrzebne do identyfikacji jednostki organizacyjnej, którą może być np. zakład, centrala w m.in. w przesyłanej korespondencji.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Zdjęcia nie najlepsze ale robione telefonem z jadącego samochodu (między Żmigrodem a Rawiczem - koło stacji Korzeńsko). Tandem SIÓDEMEK z pociągiem TLK zmierzającym z Wrocławia w kierunku Poznania (04.02.2018 ok g. 13.00-14.00):

IMG_4759.JPG


IMG_4760.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Tandem to by był, gdyby obie pracowały. Tu widać, że druga jest tylko przesyłana w stanie nieczynnym (oba pantografy opuszczone). Ale fotki fajne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki