• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EU07/EP07

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
Sam chętnie dowiedziałbym się czegoś więcej o tym zdjęciu. Znalazłem je kiedyś na facebook'u, bez tytułu, bez autora. Nie udało mi się ustalić tak na prawdę nic konkretnego, jednak mam kilka przypuszczeń. Miejsce wykonania zdjęcia to moim zdaniem Kraków, prawdopodobnie lokomotywownia Prokocim (wtedy może parowozownia), czas to lata między 1965 a 1968, czyli od momentu przyjścia do Krakowa do momentu odejścia do Dębicy. Myślę, że mogła być to pierwsza rewizja tej lokomotywy, aczkolwiek wszystko to tylko moje przypuszczenia.

Kontynuując wątek zdjęciowy. Zakopane 1976:





Autorem zdjęć jest EddieB.
Ciekawi mnie, czy na początku wszystkie siódemki miały w górnym reflektorze komorę czerwonego swiatła ?
 

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
Ciekawi mnie, czy na początku wszystkie siódemki miały w górnym reflektorze komorę czerwonego swiatła ?
Też kiedyś o tym myślałem. Dowody w postaci zdjęć, jak również rozmowy z kilkoma osobami na ten temat świadczą o tym, że takie reflektory montowano seryjnie zarówno w lokomotywach EU06 jak i EU07 4E. Myślę, że jeżeli tak było to nawet miałoby to sens, ponieważ zaoszczędzono (bądź też chciano zaoszczędzić) w ten sposób na produkcji innego typu reflektora. Później oczywiście wszystko uległo zmianie. Ciężko mi powiedzieć kiedy zaczęto wymieniać górne światła na te bez czerwonej żarówki, ale uważam że "masowe" wymiany miały miejsce w momencie zmiany EU07 na EP07, od wtedy również zaczęto wymieniać reflektory na te innego typu (potocznie zwane "zez" lub "TV"). Jako ciekawostkę wrzucam zdjęcia czterech numerów, w których górny reflektor nie został wymieniony przez niemal pół wieku:

EU07-060 2009 rok:



EU07-076 2009 rok:



EU07-085 2007 rok:



EU07-119 2010 rok:




Ja mam natomiast inne pytanie: dlaczego w lokomotywach EP02 i EU05 lewy reflektor (patrząc na czoło pojazdu) nie posiadał komory z czerwoną żarówką? Oczywiście nie jest to odpowiedni temat, dlatego nie wstawiam zdjęć. Mam jednak nadzieję, że ktoś będzie w stanie mi odpowiedzieć.

Czy ktoś z Was posiada zdjęcia Eu07 z żołtym czołem, prowadząca pociąg towarowy?
Proszę:


http://wrphoto.eu/details.php?image_id=23923&sessionid=ce36caff454776f70ecaeda350559c82


http://www.fotokolej.pl/img-eu07-001-1847.htm
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Ja mam natomiast inne pytanie: dlaczego w lokomotywach EP02 i EU05 lewy reflektor (patrząc na czoło pojazdu) nie posiadał komory z czerwoną żarówką? Oczywiście nie jest to odpowiedni temat, dlatego nie wstawiam zdjęć. Mam jednak nadzieję, że ktoś będzie w stanie mi odpowiedzieć.
Najprawdopodobniej ze względów oszczędnościowych. Ówczesne przepisy E1 - nakazywały następujące oznaczenie czoła pociągu jadącego po torze niewłaściwym szlaku dwutorowego bez dwukierunkowej samoczynnej blokady liniowej - Sygnał Pc2 - Nocny. Dwie lub trzy latarnie, z których górna i prawa w kierunku jazdy są ze światłem białym, lewa zaś z czerwonym.
Tak, że do prawidłowego oznakowania czoła pociągu wystarczała jedna latarnia ze światłem czerwonym /ta właśnie po stronie pomocnika/. W tamtym okresie większość pojazdów trakcyjnych posiadała takie reflektory.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
No ale właśnie - na wielu starych fotkach dolny jeden reflektor nie ma światła czerwonego, zaś górny ma. Jeśli przyjmiemy powyższą teorię, to ale skoro to oszczędność, to czemu w górnym reflektorze jest czerwone?
A co z sygnałem końca pociągu? Wtedy to nie były dwa czerwone?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Właśnie tego nie potrafię zrozumieć. Natomiast na jednostkach EW51-56i na EW90-92 a także na wczesnych 57 tylko lewy reflektor posiada światło czerwone. Te jednostki w tamtym czasie oczywiście nie posiadały górnego reflektora.
Zapytany przeze mnie Kolega Maszynista, który rozpoczynał pracę na Olszynce jeszcze na EU05 też nie umiał mi tego wyjaśnić.
Przypomniał mi natomiast o zamianie czeskich lwów na czerwoną gwiazdę na czeskich "czechach" i o kratach początkowo montowanych na czołowych oknach po przebudowie EU05 na EP05.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Natomiast na jednostkach EW51-56i na EW90-92 a także na wczesnych 57 tylko lewy reflektor posiada światło czerwone. Te jednostki w tamtym czasie oczywiście nie posiadały górnego reflektora.
Za to miały dwa czerwone światła na górze, używane jako sygnał końca pociągu. A czerwone w reflektorze było używane przy sygnale Pc 2 "Oznaczenie czoła pociągu jadącego po torze niewłaściwym...". Ale po co EN57 ma aż cztery czerwone światła?

img052a.jpg
SCAN0087a1.JPG


Natomiast faktycznie dziwne jest, że lokomotywy miały na dole tylko jedno czerwone, a drugie w górnym reflektorze - tego też sobie nie potrafię wytłumaczyć. Ale nie wszystkie...
Kraków, lata 1960-te:

EU06-12.jpg
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Właśnie tego nie potrafię zrozumieć. Natomiast na jednostkach EW51-56i na EW90-92 a także na wczesnych 57 tylko lewy reflektor posiada światło czerwone. Te jednostki w tamtym czasie oczywiście nie posiadały górnego reflektora.
Zapytany przeze mnie Kolega Maszynista, który rozpoczynał pracę na Olszynce jeszcze na EU05 też nie umiał mi tego wyjaśnić.
Przypomniał mi natomiast o zamianie czeskich lwów na czerwoną gwiazdę na czeskich "czechach" i o kratach początkowo montowanych na czołowych oknach po przebudowie EU05 na EP05.
Wyjaśnienie jest bardzo proste, a znaleźć je można w przepisach sygnalizacji E1 z lat co najwyżej 70tych. Pokrótce było tak: lokomotywę jadąca luzem oznaczano jednym sygnałem czerwonym na górze pojazdu (stąd górny reflektor z czerwonym światłem). Reflektor lewy (w kierunku jazdy) posiadał również czerwone światło, dla oznaczenia pojazdu jadącego torem lewym (sygnał Pc2). Reflektor prawy nie musiał mieć więc takiego światła - w niektórych pojazdach ono występowało, np. w EU07, zapewne dla oznaczenia pojazdu ostatniego w składzie pociągu (w przypadku np. popychu) - oznaczenie takie było, jak widać, inne niż lokomotywy jadącej luzem. Odnośnie ezt - pojazdy pasażerskie, tj, wagony, czy też zespoły trakcyjne miały oznaczenie końca pociągu dwoma światłami czerwonymi (rtak jak obecnie) - za starych czasów były to dwie lampy na górze, powyżej okien (do zaobserwowania jeszcze kilka lat temu na niektórych EN57). Analogicznie do elektrowozów reflektor lewy posiadał czerwone światło, do sygnału Pc2. Później wszystko było stopniowo unifikowane, stąd np. na ezt dwie lampy czerwone na górze i dwie "końcówki" w projektorach, to samo na EU07 - w sumie trzy "końcówki".

ps.
W przypadku EU07 załączanie górnej "końcówki" odbywało się z kabiny przedniej - takie udogodnienie.
ps2.
Ustawienia i kombinacje reflektorów nie mają nic wspólnego z przebudową na EP07.[DOUBLEPOST=1411037295][/DOUBLEPOST]
Czy ktoś z Was posiada zdjęcia Eu07 z żołtym czołem, prowadząca pociąg towarowy?
Mam np. takie:
http://dawidfratczak.pl/galeria/pkp/elektr/eu07/eu07-197_7.jpg
Opole Groszowice 26.03.2003
http://dawidfratczak.pl/galeria/pkp/elektr/eu07/eu07-241.jpg
Wawa Towarowa 29.07.2000
 

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
Dziękuję za wyjaśnienie. Miałem na myśli to, że zaczęto zmieniać je mniej więcej w tym samym czasie, kiedy zaczęto przebudowę niektórych lokomotyw na serię EP, niekoniecznie że jedno miało wpływ na drugie. Tak to przynajmniej zapamiętałem. Oczywiście mogę się mylić, to było dawno temu.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Z tymi końcówkami to nie tak było do końca. E1 z dawniejszych lat rozróżniało dla EZT różne położenia świateł czerwonych: jeśli pociąg jechał po linii jednotorowej lub torem właściwy linii dwu i wielotorowej to dwa czerwone u góry jeśli konstrukcyjnie takie były (Pc7 wg E1 z 1964r), jeśli po torze niewłaściwym to białe i czerwone ale dolne. Dla jazdy luzem przewidziany był sygnał Pc5 tj jedno światło czerwone po lewej stronie ( na rysunkach w E1 jest to wyraźnie pokazane). Tak samo jest w E1 wydanej w 1958 roku. E1 z 1969 roku mówi to samo. W aktualnej Ie1 (E1) jest tylko jeden sygnał tj dwa światła czerwone. Nie spotkałem aby w E1 była mowa lub był narysowany sygnał z jednym światłem czerwonym u góry po środku.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Z tymi końcówkami to nie tak było do końca. E1 z dawniejszych lat rozróżniało dla EZT różne położenia świateł czerwonych: jeśli pociąg jechał po linii jednotorowej lub torem właściwy linii dwu i wielotorowej to dwa czerwone u góry jeśli konstrukcyjnie takie były (Pc7 wg E1 z 1964r),
Masz może skan wybranej strone E1 z 64 roku? Coś nie kojarzę rozróżnienia na sygnały końca pociągu dla toru lewego i prawego.

jeśli po torze niewłaściwym to białe i czerwone ale dolne.
Mylisz chyba sygnały dla czoła pociągu z końcówkami.

Dla jazdy luzem przewidziany był sygnał Pc5 tj jedno światło czerwone po lewej stronie ( na rysunkach w E1 jest to wyraźnie pokazane). Tak samo jest w E1 wydanej w 1958 roku. E1 z 1969 roku mówi to samo. W aktualnej Ie1 (E1) jest tylko jeden sygnał tj dwa światła czerwone. Nie spotkałem aby w E1 była mowa lub był narysowany sygnał z jednym światłem czerwonym u góry po środku.
Mowy konkretnie może nie ma o sygnale na górze taboru (nie pamiętam teraz, a E1 nie mam pod ręką), ale zwróć uwagę na umiejscowienie uchwytów do tych sygnałów np na parowozach, czy niektórych jeszcze lokomotywach spalinowych - tylko na górze. Przykładem takiego sygnału święcącego jest np. SM03 czy SM30:
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk/galeria/sm30_507/SM30-507_6.jpg
widać tu lampę sygnału czerwonego pod dachem, oraz uchwyt do sygnału przenośnego na górnej części przedziału maszynowego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Nie spotkałem aby w E1 była mowa lub był narysowany sygnał z jednym światłem czerwonym u góry po środku.
E 1 z 1946 roku, sygnał końca pociągu Pc4 stosowany dla "parowozów lub innych silników idących luzem": "Jedna latarnia rzucająca w tył światło czerwone na tylnej ścianie parowozu lub innego silnika", także dla wagonów motorowych i lokomotyw elektrycznych: "Jedno światło czerwone na tylnej ścianie wagonu motorowego lub lokomotywy elektrycznej". Na innych pociągach, w tym pociągach elektrycznych (ezt) obowiązywał sygnał Pc5: pociągi trakcji parowej: "Dwie latarnie rzucające w tył światło czerwone, w górnej części ostatniego wagonu "dwa światła czerwone w górnej części ostatniego wagonu", a dla pociągów elektrycznych "Dwa światła czerwone w górnej części ostatniego wagonu.

W E 1 z 1968 roku nie ma już jednego światła, ani mowy o "górnej części wagonu".
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki