• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie EU07 w malowaniu "czekoladka"

DieselPower

Aktywny użytkownik
#1
Czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć na pytanie, jaka była całkowita ilość lokomotyw EU07 które otrzymały malowanie tzw. "czekoladka" czyli brązowe z żółtym pasem dookoła, a także jaka była całkowita liczba lokomotyw jaka była użytkowane przez Przewozy Regionalne?
 

Kanclerz

Znany użytkownik
#2
Było ich dziesięć, 076, 078, 124, 133, 169, 185, 186, 187, 222, 223. Polecam jednak trochę poszperać w internecie, nie na darmo chłopaki z ilostanu wypruwają wnętrzności by na bieżąco tą stronę utrzymywać w super stanie.
 
OP
OP
D

DieselPower

Aktywny użytkownik
#3
Oczywiście tam szukałem najpierw. Zastosowany filtr wyszukaj mi 6 takich lokomotyw. Ty piszesz o 10.....i to też nie wszystkie bo jest jeszcze przynajmniej jedną, mianowicie 217. Jak widzisz nie taka prosta sprawa ;)
 
#4
Było ich w sumie 11, tak jak zauważył kolega DieselPower w Twoim spisie brak 217.

jest jeszcze przynajmniej jedną
.... i ostatnia, tak jak wspomniałem było ich 11. Wszystkie początkowo jeździły w barwach czekoladowych bez nazwy i loga Przewozów Regionalnych, które otrzymały później, tak więc PR-y korzystały z całej 11. Wśród nich wyróżniały się 078, 185, 186 i 187 po G2 w Oleśnicy, bo otrzymały nowe, małe gniazda sterowania ukrotnionego. ZNTKiM Gdańsk robił 076, 124, 133, 169, 217, 222, 223 pozostawiając w nich tradycyjne gniazda sterowania. Dodatkowo 185 i 186 posiadały halogeny czyli miały "zeza", pozostałe miały tradycyjne reflektory.
 
#5
nie na darmo chłopaki z ilostanu wypruwają wnętrzności by na bieżąco tą stronę utrzymywać w super stanie.
...no trochę chyba kolega przesadza z tym super stanem ;), bo na stronie Ilostan Pojazdów Trakcyjnych (IPT) (jeżeli o tą stronę koledze chodzi), przy całym szacunku dla jej twórców, można znaleźć zarówno bardzo rzetelne informacje jak i błędne, a wiele informacji jest po prostu pominiętych, pomimo, że można je łatwo znaleźć i zweryfikować na podstawie dostępnej literatury. Aby nie być gołosłownym podam przykłady dotyczące serii EU07, skoro temat jej dotyczy.

Najpierw przykłady ogólnie dostępnej literatury o EU07: W "Świecie Kolei" nr 9/2002 i 10/2002 były artykuły poświęcone „siódemką” (pierwszy o 4E, drugi o 303E), gdzie podane są np. pierwsze przydziały poszczególnych egzemplarzy, oraz przydziały wg stanów na 1.01.1978 oraz 1.01.1990. Inne artykuły o "siódemkach" w „Świecie Kolei” to np. w nr. 4/2000 - EU07 w MD Dębica, w nr 5/2002 - EU07 w MD Wrocław Gł. a w nr 10/2004 - EU07 w MD Ostrów Wlkp. Nie wspomnę już o artykułach z cyklu „statystyka”, np MD Dęblin nr 4/2013 czy np. „Pojazdy trakcyjne PKP - stan na 1 styczeń 1999 r. (2)” nr. 2/2001 (w cz. 2 były właśnie EU07). Dodam, że informacje wymienione we w/w artykułach są przeważnie autorstwa Pawła Terczyńskiego, a więc dla mnie, bardzo wiarygodne.


Pierwsze z brzegu przykłady, czego brak na IPT, w dodatku aby się nie rozpisywać, przykłady tylko dla najniższych numerów inwentarzowych "siódemek": Wg stanów na 1.01.1978 EU07-013 i 014 były na stanie MD Kutno (IPT w ogóle o tym nie wspominahttps://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=19&numer=13&title=EU07-013,https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=20&numer=14&title=EU07-014), EU07-016 była w MD Poznań Franowo, brak tej informacji na IPT https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=22&numer=16&title=EU07-016, EU07-004 od 23.12.1972 do 12.12.1975 była w MD Dębica, oczywiście nie można tego wyczytać na IPT https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=10&numer=4&title=EU07-004, a np. EU07-020 przeszła 15.01.1976 do MD Dębica z MD Kraków Prokocim (na IPT można wyczytać, że przeszła z Olechowa) https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=26&numer=20&title=EU07-020

A teraz przykłady błędnych informacji: Ilostan Pojazdów Trakcyjnych podaje informacje jakoby halogeny we wnękach (tzw "telewizory") były zamontowane na EU07 np. już w roku 1991 (EU07-213) https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=302&numer=213&title=EU07-213 , 1994 (EU7-244) https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=332&numer=244&title=EU07-244 czy 1996 (EU07-121)https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=206&numer=121&title=EU07-121 Tymczasem wszystkie "telewizory" na EU07 były montowane w 1999, w 1998 jeszcze ich nie było (były tzw prototypowe halogeny, w okrągłej obudowie, w tym na serii EU07 tylko na EU07-186), a w 2000 montowano już tzw "zezy". Być może prototypowe "telewizory" zostały zamontowane na którejś, pojedynczej EU07 już pod koniec 1998, ale całą resztę EU07 posiadającą tego typu reflektory, zmodernizowano od stycznia do jesieni 1999 (źródło: "ŚK" nr 4/1999), a później (pod koniec 1999) zaczęto montować tzw. „zezy”. Zresztą w „zezach” na IPT też są nieścisłości. Inny przykład błędu, który istnieje na tej stronie to np. taka informacja jakoby EU07-109 dostała w 2004 r malowanie zielone typu "trapez" (!) https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=1&lok=192&numer=109&title=EU07-109

Może się trochę czepiam, ale te kolegi zdanie o "wypruwaniu wnętrzności" trochę mnie poruszyło :D bo mam wrażenie, że na IPT brak jest systematycznej weryfikacji zamieszczanych tam informacji. Podałem przykłady tylko dla serii EU07 typu 4E, ale takie braki i błędy można spotkać właściwie w każdej opisanej tam serii lokomotyw. Rozumiem, że stronę tą tworzą pasjonaci kolejnictwa (i chwała im za to, bez nich by nie istniała), i nim więcej ludzi, tym więcej może być błędów (nie popełnia błędów tylko ten kto nic nie robi), ale przecież są tam jacyś administratorzy nadzorujący i weryfikujący to co wpisywane jest przez użytkowników. Ktoś napisze czemu np. sam nie próbuję prostować tych błędów. Otóż spróbowałem, ponad rok temu wysłałem na adres strony IPT chyba trzy e-maile opisujące kilka dostrzeżonych braków i błędów i niestety nikt nie odpisał, nie poprawił ani nie zweryfikował tego o czym pisałem, a wyłapane przeze mnie błędy są na stronie do dziś. Tak więc jakiekolwiek informacje zamieszczone w Internecie, osobiście weryfikuję z dostępną na dany temat literaturą i/lub porównuję z informacjami na innych stronach (choć spostrzegłem, że niektóre strony powielają na wzajem identyczne błędy, chyba na zasadzie „kopiuj wklej”). Tak więc nie sugerujmy się tylko i wyłącznie jednym źródłem internetowym, ale starajmy się weryfikować informacje, głównie o dostępną literaturę oraz inne strony internetowe, które można uznać, za w miarę rzetelne źródło informacji. Takie moje zdanie.
 
#6
A nijako wracając do tematu reflektorów halogenowych wbudowanych w pudło, znanych jako „telewizory”, poniżej trochę statystyki dotyczącej EU07 i zdjęcie fragmentu tabeli, z wyróżnionymi lokomotywami, z tego typu reflektorami. Z danych jakie gromadzę od lat 90-tych, w tym korzystając, nie ukrywam, także z informacji (odpowiednio weryfikowanych), zamieszczonych na stronie Ilostan Pojazdów Trakcyjnych, wynika, że:

Ogółem „telewizory” zamontowano na 60 „siódemkach” - 16 typu 4E i 44 typu 303E (w tym 5 ówcześnie – rok 1999 – noszących serię EP).

Według stanu na 31.10.2018 posiadały je jeszcze 52 lokomotywy [3 zezłomowano – 2 typu 303E w wyniku wypadu, 1 typu 4E w wyniku nieopłacalności naprawy, a 5 zostało przebudowanych/podmieniono czoło – w wyniku czego posiadają obecnie reflektory typu „zez” (3 szt. „prywatne” w tym 2 typu 4E) lub tzw. „trapezy” (2 szt. 303E PKP IC)].

Z 52 lokomotyw, które jeszcze posiadają „telewizory”, 3 szt. zakupione przez prywatnych przewoźników oczekują napraw, w wyniku których zapewne otrzymają „zezy” (np. te naprawiane w OLKOL).

Z pozostałych 49 lokomotyw:
27 należy do PKP IC [w tym 16 szt. oznaczonych jest serią EP, wśród nich 8 to ex. „Budynie” (w tym 2 szt. 4E), a 11 szt. nosi oznaczenie serii EU, w tym 2 szt. 4E],
14 należy do PKP Cargo [w tym 9 „klasycznych” EU07 (3 typu 4E), a 5 to zmodernizowane EU07 serii 1500, wśród nich jedna 4E),
7 należy do prywatnych użytkowników (w tym 3 typu 4E)
1 należy do Przewozów Regionalnych (zmodernizowana na serię tzw. 2000)

EU07. Reflektory halogenowe wbudowane w pudło (telewizory)..png

Jeżeli ktoś ma dane dotyczące innych lokomotyw EU/EP07 które posiadały/ posiadają reflektory typu "telewizor" proszę o informacje, może wspólnie, raz na zawsze ustalimy ile ich naprawdę było :).
 
Ostatnio edytowane:
#7
Dobry Wieczór,
Jestem jednym z administratorów serwisu Ilostan Pojazdów Trakcyjnych. Na wstępnie pragnę przeprosić za brak kontaktu z naszej strony. Może zabrzmi to mało profesjonalnie, ale przez zmianę serwera Forum Kolejowego nasza skrzynka pocztowa Ilostanu przestała działać i do dnia dzisiejszego mimo usilnie podejmowanych prób nie odzyskaliśmy do niej dostępu. Zdajemy sobie sprawę, że w naszej bazie zdarzają się błędy i nieścisłości, dlatego staramy się systematycznie je eliminować i poprawiać, w czym pomagają nam użytkownicy i goście ilostanu. Projekt Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych jest otwarty dla wszystkich i jak najbardziej zapraszamy do współpracy.
Rozumiem, że stronę tą tworzą pasjonaci kolejnictwa (i chwała im za to, bez nich by nie istniała), i nim więcej ludzi, tym więcej może być błędów (nie popełnia błędów tylko ten kto nic nie robi), ale przecież są tam jacyś administratorzy nadzorujący i weryfikujący to co wpisywane jest przez użytkowników.
Oczywiście, wszystkie wpisy dodawane przez użytkowników bez uprawnień są sprawdzane przed akceptacją. Jeśli mamy wątpliwości czy wpis jest wiarygodny, to zawsze prosimy o jakiś dowód w postaci np. zdjęcia. Są też osoby, które mają uprawienia i czasem zdarza im się pomylić. Tak było w przypadku reflektorów „telewizor”. Po małym sprawdzeniu kart pojazdów według zamieszczonego przez Pana wykazu lokomotyw EU07 z „telewizorami”, poprawiliśmy wszystkie błędne wpisy. W tym miejscu pragniemy zaznaczyć, że nie wszystkie osoby dodające wpisy do kart maszyn tej serii miały wiedzę, iż lampy halogenowe „telewizor” na tej serii lokomotyw były montowane wyłącznie w 1999 roku. Również ja oraz pozostała część administracji wiedzę tę posiadamy od niedawna. Pragnę również nadmienić, iż serie EU oraz EP07 w naszej bazie należą do najstarszych serii, spośród wszystkich istniejących. Były one tworzone jeszcze przed upublicznieniem portalu (które miało miejsce w 24 grudnia 2012 roku) w latach 2011 – 2012, częściowo również przez osoby, które nie są obecnie aktywne w naszym portalu i nie mają wpływu na pojawiające się w nim informacje.

Sprawa z przydziałami lokomotyw jest niestety bardziej skomplikowana. Braki wynotowane przez Pana dotyczące lokomotywy EU07-004 poprawiłem, dodając znaną datę przydziału zamieszczoną w artykule Pawła Terczyńskiego w miesięczniku „Świat Kolei”. Inne liczne braki dotyczące przydziałów lokomotyw do MD Kutno, a także MD Warszawa Odolany są znane mi oraz pozostałym osobom z grona administracji portalu. Podejmowaliśmy próby dotarcia do ewidencji innych DOKP, jednakże w dalszym ciągu brakuje kilku ważnych lokomotywowni. Posiadamy również ewidencję większości lokomotywowni aktualną na dzień 1 lutego 1997 roku, wkrótce – w miarę wolnego czasu mojego oraz kolegów oczywiście – podejmiemy próbę porównania danych zawartych w Ilostanie z tym spisem. Pragnę również nadmienić, iż jeden z naszych administratorów Kamil Sikora jest w stałym kontakcie z p. Pawłem Terczyńskim, z którym – obok załatwiania spraw związanych z lokomotywami historycznymi PKP Cargo S.A. – współpracuje w zakresie wyszukiwania i poprawiania błędów oraz uzupełnianiu braków w Ilostanie Pojazdów Trakcyjnych.
 

CoCu

Znany użytkownik
#8
Ja osobiście, tą drogą, pragnę podziękować Wam za to co robicie. I choć występują braki, zapewne także i błędy, to ale super że to tworzycie. Nie raz szukając jakiś informacji, lub chcąc coś sprawdzić, wchodzę na Waszą stronę. Dla nas - miłośników kolei, sądzę iż jest to naprawdę wartościowe miejsce w internecie. Dziękuję.
 
#9
W imieniu załogi Ilostanu dziękuję za miłe słowa. Jest to dla nas motywacja do dalszej pracy nad portalem i mogę zapewnić, że będziemy częściej robili "przeglądy" kart pojazdów w celu wyłapywania ewentualnych błędów czy też braków.

W poprzednim poście zapomniałem jeszcze odnieść się do kwestii EU07 w malaturze "brązowe + żółty pas". W tych barwach było 11 "siódemek", lecz obecnie jest ich 6 (dlatego też Ilostan wyświetla tę liczbę). Baza ma jeszcze jedną funkcję pozwalającą sprawdzić ile i które egzemplarze posiadały dane malowanie. W tym celu wchodzimy do legendy malowań serii (na screenie poniżej pokazuje gdzie można ją znaleźć), następnie szukamy interesujące nas malowanie i klikamy odnośnik: "Historyczne pojazdy".
 

Załączniki

#10
Jeżeli mogę dodać coś od siebie, to gratuluję stworzenia strony, która obok "kolejowejklatki" jest jedynym tego typu dziełem w internecie, o taborze spotykanym na kolejowych szlakach Polski. Wasza strona przedstawia dodatkowo np. historię malowań, ma także tą zaletę, że dostępna jest dla ogółu, bo "kolejowaklatka" (nie wiedzieć czemu :niepewny:), odkrywa w pełni swoje "zasoby" tylko dla zalogowanych użytkowników. Ci nie zalogowani, widzą także kropki, w niektórych miejscach historii przydziałów poszczególnych pojazdów. Wasza strona bez wątpienia darzona jest dużą estymą wśród wszystkich, którzy interesują się koleją, a praca włożona w jej powstanie zasługuje na szacunek. Jak mam czas, a ostatnio, notorycznie mi go brakuje :LOL:, niekiedy sobie "grzebię" w jakiś statystykach, i chcąc nie chcąc dostrzegam błędy - stąd moje uwagi. Jednak moim zamysłem nie była krytyka, tylko uświadomienie, zwłaszcza początkującym miłośnikom kolei, że warto weryfikować i nieco bardziej zgłębiać temat.

Dla przykładu: porównanie statystki przydziałów wspomnianej wyżej EU04, na Ilostanie Pojazdów Trakcyjnych i MD Kolejowa Klatka (dla zalogowanych). Jak widać, dane wzajemnie się uzupełniają, choć Kolejowa Klatka podaje np datę przejścia do MD Dębica 23.12.1973 (zapewne błąd - bo w artykule W ŚK o MD Dębica jest 23.12.1972). Tak więc naprawdę warto, jeżeli chcemy zgłębić wiedzę na jakiś temat, porównywać i szukać informacji w różnych źródłach, nie zapominając o dostępnej literaturze.

EU07-004 przydziały.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 7
Prawdziwa kolej 3
Prawdziwa kolej 4
Prawdziwa kolej 7
Prawdziwa kolej 5

Podobne wątki