• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EU07/EP07

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 47 4
Wczoraj (09.04.2020) Halnego obsługiwał piękny EP07-356. Film prezentuje przejazd przez Bierawę obok Zakładów Azotowych linią z Raciborza do stacji Kędzierzyn-Koźle. Kolegów z forum proszę o subskrypcję mojego kanału. ;)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Pytanie do szanownego grona Kolegów:

Chodzi o ustalenie ilości „siódemek” typu 4E, a więc z PAFAWAGU, które nosiły malowanie a'la fabryczne 303E. Lokomotywy tak malowane występowały zarówno z żółtym czołem, jak i zielonym (po 2002). Miały wspólną cechę (nietypową dla fabrycznego schematu malowania typu 4E) - pas ciemnej zieleni pociągnięty był aż do dołu pudła, czyli nie posiadały charakterystycznego schematu opartego na trzech pasach: jasna zieleń – ciemna zieleń – jasna zieleń. Malowanie tego typu nanoszono oczywiście na lokomotywy, z których zdejmowano listwy ozdobne, tym niemniej szybko pojawił się schemat ze srebrnymi pasami (później żółtymi) malowanymi w zamian za listwy, przy jednoczesnym zachowaniu „trójpasowego” schematu malowania. Dlatego przypuszczam, że „siódemek” w malowaniu a'la 303E było bardzo mało, może uda się ustalić ich liczbę.

Z moich „dociekań” i statystyki wynika, że malowanie a'la fabryczne 303E z żółtym czołem posiadało co najmniej 9 szt EU07 typu 4E. Były to:

EU07-028 (2001 - 2003)
EU07-076 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1991)
EU07-089 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1991)
EU07-132 (2001 - 2007)
EU07-143 (2004 - 2008)
EU07-149 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1991)
EU07-172 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1992)
EU07-207 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1990)
EU07-215 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1992)

Były to lokomotywy po naprawie w ZNLE Gliwice oraz być może ZNTK Lubań Śląski (te z początku lat 90-tych (?). W 2004 r. ostatnią która dostała taki schemat malowania była EU07-143, przemalowana ze względu na zły stan lakieru w lokomotywowni Łódź (zachowano żółte czoło). Poniżej przykład takiego malowania. Lokomotywa EU07-207 na stacji Warszawa Wsch. 1.09.1990. Zdjęcie ściągnięte kiedyś z jakiejś rosyjskojęzycznej strony internetowej. Nie pamiętam jednak jakiej. Autor nie był podany lub nie zanotowałem.

Zobacz załącznik 720533

Malowanie a'la fabryczne 303E z zielonym czołem posiadało co najmniej 6 szt EU07 typu 4E. Ich zdjęcia są ogólnodostępne w sieci. Były to:

EU07-113 (+ reflektory halogenowe w prostokątnej obudowie) (2006 - 2012)
EU07-124 (2004 - 2005)
EU07-130 (2004 - 2008)
EU07-214 (+ reflektory halogenowe w starej, okrągłej obudowie) (2007 - 2008)
EU07-216 (2007 - 2012)
EP07-233 (2008 – 2012, przez krótką chwilę w lutym/marcu 2008 także „trapez” na czole)

EU07-124 i 130 przemalowano ze względu na zły stan lakieru w lokomotywowni Łódź. EU07-113 prawdopodobnie w CM Kraków, EU07-214 w lok. Gdynia Grabówek, a EU07-216 i EP07-233 takie barwy dostały po naprawach w lok. Poznań Franowo.

Tak więc było to dość unikatowe malowanie jak na lokomotywy typu 4E. Nosiło je prawdopodobnie zaledwie kilkanaście lokomotyw. Jeżeli ktoś ma wiedzę i najlepiej może potwierdzić to zdjęciem (linkiem do zdjęcia) jakie jeszcze lokomotywy typu 4E mogły nosić opisane wyżej schematy malowania, bardzo proszę o podzielenie się informacjami na ten temat. Przypuszczam, że w I połowie lat 90-tych mogło je nosić kilka dalszych „siódemek” 4E, niestety dokumentacja fotograficzna z tamtych lat jest dość uboga. Można też dodać, że prawdopodobnie jedyną EU06 jaka nosiła wspomniany wyżej schemat malowania a'la 303E z żółtym czołem, była EU06-02 (początek lat 90-tych, m.in. na zdjęciu z 1992).
Kolejna z siódemek w omawianym malowaniu, do tego nie figurująca w zestawieniu.
06. 05. 2008 r. Łódź Widzew EU07-189.
2008_0506_085046AA.jpg
 
Reakcje
3.349 16 0
Kolejna z siódemek w omawianym malowaniu, do tego nie figurująca w zestawieniu.
Coś mi się jednak wydaje, że na boku pudła miała ona trzy pasy. Tylko czoło było w pełni zielone, co spotykano na jeszcze kilkunastu innych lokomotywach EU07 typu 4E w tamtym okresie. Myślę, że to kąt zrobienia zdjęcia daje takie wrażenie (że na boku były dwa pasy a'la 303E), ale dostępne w sieci fotografie "189" nie pozostawiają wątpliwości, że były tam trzy pasy.

Do 2007 roku EU07-189 miała "klasyczny" układ trzech pasów także na czołach.
http://www.cupik.podkarpackakolej.net/foto/auto/900/600/galeria/18/eu-07_3177.jpg (zdjęcie z 1.09.2006)
Po naprawie rewizyjnej 1R5 ukończonej 22.06.2007 w zakładzie w Ostrowie Wlkp. otrzymała pełne zielone czoło, jednak na boku były dalej trzy pasy.
http://gigabyt.cal24.pl/galeria1/eu07/713a.jpg (zdjęcie z 6.07.2008, aby obejrzeć je w dużym rozmiarze należy wejść na http://gigabyt.cal24.pl/)
https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/87.jpg (zdjęcie z 19.06.2009)

Można dodać, że z takim "pełnym zielonym czołem" i trzema pasami na boku czyli typowymi dla EU07 typu 4E, oprócz w/w EU07-189, występowały także np. EU07-013*, 019, 030, 041, 052, 077**, 105, 106, 109*, 127**, 134, 138, 149, 176, 207, 216 (z trochę nietypowym czołem, awaryjnie pomalowanym, bo do pasa środkowego domalowano pas dolny o nieco innym odcieniu ciemnej zieleni), 220 (+ żółty kolor liter i cyfr na pudle, oznaczeń serii i nr inwentarzowego), 221*, 230*
* - lokomotywy z nowymi reflektorami halogenowymi w starej, okrągłej obudowie
** - lokomotywy z nowymi reflektorami halogenowymi w prostokątnej obudowie

....a tego typu malowanie było wyróżnikiem dokonania naprawy przede wszystkim w Ostrowie Wlkp. (głównie w II połowy lat 2000-nych) choć od razu trzeba dodać, że nie tylko, bo pojedyncze lokomotywy dostawały takie malowanie po naprawach np. w lok. Poznań Franowo czy w Nowym Sączu (w I połowie lat 2000-nych). Przy czym i w opisywanym schemacie były drobne różnice w malowaniu, np. górnej granicy zielonego czoła oraz np. w 019, 030, 149 i 176 białe napisy oznaczeń serii i nr inwentarzowego na czołach i boku pudła umieszczone były na czarnym tle, co było charakterystyczne dla lokomotyw naprawianych w ZNTK Nowy Sącz (w I połowie lat 2000-nych), a później także w lok. Poznań Franowo.

Warto może też nadmienić, że pełne ciemnozielone czoło na 4E z trzema zielonymi pasami na boku (jasny zielony - ciemny zielony - jasny zielony), czyli takie jak na lokomotywach przedstawionych wyżej, występowało także np. na EU07-107 (po przemalowaniu w CM Lublin), jednak w tym przypadku malowania tego nie zaliczyłbym do wyżej wymienionego schematu, bo na "107" pozostawiono na boku pudła żółte pasy w miejscu listew ozdobnych oraz np na EU07-077 (wymienionej także wyżej), która pierwotnie (po ZNTK Nowy Sącz) miała na boku pudła także dwa pomarańczowe pasy w miejsce listew ozdobnych (a górny obejmował także czoła), zlikwidowane po kolejnej naprawie w lok. Ostrów Wlkp.

Na marginesie, EU07-077 z reflektorami w prostokątnej obudowie i tymi pomarańczowymi pasami, charakterystycznymi dla napraw w ZNTK Nowy Sącz w okresie 2002 - początek 2003 r. była bodajże jedyną "siódemką" typu 4E (!) z takimi pasami. W 2003 Nowy Sącz porzucił schemat malowania "07" z pomarańczowymi pasami, a lokomotyw, które je dostały, było naprawdę niewiele (z moich notatek wynika, że były to, oprócz 077, także EP07-335*, 347*, 357*, 370*, 381**, 422**, 456** (gwiazdki oznaczają typ reflektorów, jak w opisie wyżej), przy czym w "456" górny, pomarańczowy pas obejmował także czoła, a EP07-422 była dość "indywidualna", bo oprócz górnego pasa pomarańczowego obejmującego czoła (czyli jak w 077 i 456), także dolny pomarańczowy pas pociągnięty był na czoło, aż do krawędzi bocznej reflektorów.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
Nie umniejszając wartości wizualnej filmu - to określenie "... na moście kanału Gliwickiego wybudowanego jeszcze przez A.Hitlera. ... " mija się z prawdą. Myślę, że Führer nie maczał palcy budując ów obiekt inżynieryjny. ;)
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 47 4
Nie umniejszając wartości wizualnej filmu - to określenie "... na moście kanału Gliwickiego wybudowanego jeszcze przez A.Hitlera. ... " mija się z prawdą. Myślę, że Führer nie maczał palcy budując ów obiekt inżynieryjny. ;)
przepraszam za określenie. Oczywiście chodzi o budowę kanału Gliwickiego.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Który to kanał w tamtych czasach nosił imię owego wodza. Stąd częste pojawianie się nazwiska tego człowieka w kwestii tego nowo powstałego kanału żeglugi śródlądowej. To tak jak teraz w naszym kraju wiele nowych miejsc jest upamietnianych nazwiskiem Kaczyńskiego który też nie miał udziału w budowie wielu rond i innych obiektów którym nadano jego nazwisko jesli tak mozna powiedzieć. Historia lubi się powtarzać.
A w kwestii mostu kolejowego na kanale przy śluzie Kłodnica niedawno tam doszło do wypadku żurawia samochodowego w trakcie podnoszenia belki przęsła tego mostu. Więcej na ten temat tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/dźwigi.26194/page-6#post-854914
Wybaczcie mi ten off top.
 
Ostatnio edytowane:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Coś mi się jednak wydaje, że na boku pudła miała ona trzy pasy. Tylko czoło było w pełni zielone, co spotykano na jeszcze kilkunastu innych lokomotywach EU07 typu 4E w tamtym okresie. Myślę, że to kąt zrobienia zdjęcia daje takie wrażenie (że na boku były dwa pasy a'la 303E), ale dostępne w sieci fotografie "189" nie pozostawiają wątpliwości, że były tam trzy pasy.


Do 2007 roku EU07-189 miała "klasyczny" układ trzech pasów także na czołach.

http://www.cupik.podkarpackakolej.net/foto/auto/900/600/galeria/18/eu-07_3177.jpg (zdjęcie z 1.09.2006)

Po naprawie rewizyjnej 1R5 ukończonej 22.06.2007 w zakładzie w Ostrowie Wlkp. otrzymała pełne zielone czoło, jednak na boku były dalej trzy pasy.

http://gigabyt.cal24.pl/galeria1/eu07/713a.jpg (zdjęcie z 6.07.2008, aby obejrzeć je w dużym rozmiarze należy wejść na http://gigabyt.cal24.pl/)

https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/87.jpg (zdjęcie z 19.06.2009)



Można dodać, że z takim "pełnym zielonym czołem" i trzema pasami na boku czyli typowymi dla EU07 typu 4E, oprócz w/w EU07-189, występowały także np. EU07-013*, 019, 030, 041, 052, 077**, 105, 106, 109*, 127**, 134, 138, 149, 176, 207, 216 (z trochę nietypowym czołem, awaryjnie pomalowanym, bo do pasa środkowego domalowano pas dolny o nieco innym odcieniu ciemnej zieleni), 220 (+ żółty kolor liter i cyfr na pudle, oznaczeń serii i nr inwentarzowego), 221*, 230*

* - lokomotywy z nowymi reflektorami halogenowymi w starej, okrągłej obudowie

** - lokomotywy z nowymi reflektorami halogenowymi w prostokątnej obudowie



....a tego typu malowanie było wyróżnikiem dokonania naprawy przede wszystkim w Ostrowie Wlkp. (głównie w II połowy lat 2000-nych) choć od razu trzeba dodać, że nie tylko, bo pojedyncze lokomotywy dostawały takie malowanie po naprawach np. w lok. Poznań Franowo czy w Nowym Sączu (w I połowie lat 2000-nych). Przy czym i w opisywanym schemacie były drobne różnice w malowaniu, np. górnej granicy zielonego czoła oraz np. w 019, 030, 149 i 176 białe napisy oznaczeń serii i nr inwentarzowego na czołach i boku pudła umieszczone były na czarnym tle, co było charakterystyczne dla lokomotyw naprawianych w ZNTK Nowy Sącz (w I połowie lat 2000-nych), a później także w lok. Poznań Franowo.



Warto może też nadmienić, że pełne ciemnozielone czoło na 4E z trzema zielonymi pasami na boku (jasny zielony - ciemny zielony - jasny zielony), czyli takie jak na lokomotywach przedstawionych wyżej, występowało także np. na EU07-107 (po przemalowaniu w CM Lublin), jednak w tym przypadku malowania tego nie zaliczyłbym do wyżej wymienionego schematu, bo na "107" pozostawiono na boku pudła żółte pasy w miejscu listew ozdobnych oraz np na EU07-077 (wymienionej także wyżej), która pierwotnie (po ZNTK Nowy Sącz) miała na boku pudła także dwa pomarańczowe pasy w miejsce listew ozdobnych (a górny obejmował także czoła), zlikwidowane po kolejnej naprawie w lok. Ostrów Wlkp.



Na marginesie, EU07-077 z reflektorami w prostokątnej obudowie i tymi pomarańczowymi pasami, charakterystycznymi dla napraw w ZNTK Nowy Sącz w okresie 2002 - początek 2003 r. była bodajże jedyną "siódemką" typu 4E (!) z takimi pasami. W 2003 Nowy Sącz porzucił schemat malowania "07" z pomarańczowymi pasami, a lokomotyw, które je dostały, było naprawdę niewiele (z moich notatek wynika, że były to, oprócz 077, także EP07-335*, 347*, 357*, 370*, 381**, 422**, 456** (gwiazdki oznaczają typ reflektorów, jak w opisie wyżej), przy czym w "456" górny, pomarańczowy pas obejmował także czoła, a EP07-422 była dość "indywidualna", bo oprócz górnego pasa pomarańczowego obejmującego czoła (czyli jak w 077 i 456), także dolny pomarańczowy pas pociągnięty był na czoło, aż do krawędzi bocznej reflektorów.
A to zmyłka! ;) Nie mam niestety zdjęcia z innego ujęcia, ale mamy za to kolejną porcję informacji! (y)
 

Rudd

Użytkownik
Reakcje
96 6 0
Koledzy i koleżanki czy posiada ktoś w swoich zbiorach zdjęcia EU07-415 w malowaniu zielono-zielonym i chciałby się nimi podzielić ?:cenzura::giggle::cool:
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
A to ""siódemka" na piątkę":) tzn. na piątkę byłaby gdyby miała listwy jeszcze. EU07-005, już nie pamiętam z jakim to była pociągiem. Chyba "Śnieżka" do Jeleniej Góry. Rybnik 16.06.1999.
005 EU07-005 Rybnik 13.06.1999.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki