• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Schlesienmodelle - modele lokomotyw serii ET41

OP
OP
Zabkret

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
Ryfle zwiększają stabilność i samonośność konstrukcji. Nie wiem czy to teraz w Polskim języku dobrze opisałem. Też nie wiem, jakie zmiany dokładnie HCP wprowadził miedzy tymi seriami, ale warto by było porównać masy tych serii. Przez ryflowanie blachy można by użyć bardziej cienkie blachy zaoszczędzić na wadze. Z drugiej strony pchało się balast na miejsce gdzie nie było już kabiny, więc może to miało tylko cel zredukować ilość blachy i oszczędzić surowce. Jak drużyny parowozów się deklarowały spalać tandetny węgiel, na dobrą rzecz PRLu to może HCP się zadeklarował, aby używać mniej blachy. Cholera wie, co ten system wtedy rodził za pomysły…
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
Ryfle zwiększają stabilność i samonośność konstrukcji. Nie wiem czy to teraz w Polskim języku dobrze opisałem. Też nie wiem, jakie zmiany dokładnie HCP wprowadził miedzy tymi seriami, ale warto by było porównać masy tych serii. Przez ryflowanie blachy można by użyć bardziej cienkie blachy zaoszczędzić na wadze. Z drugiej strony pchało się balast na miejsce gdzie nie było już kabiny, więc może to miało tylko cel zredukować ilość blachy i oszczędzić surowce. Jak drużyny parowozów się deklarowały spalać tandetny węgiel, na dobrą rzecz PRLu to może HCP się zadeklarował, aby używać mniej blachy. Cholera wie, co ten system wtedy rodził za pomysły…
Niewątpliwe ryfle zwiększają sztywność blach (co widać jak się spojrzy na relatywnie zbliżone wiekiem 4E i 303E) różnią się one w sumie jednak dosyć znacznie konstrukcją pudła i ostoi, ogólnie masa wersji 303E jest większa od masy 4E, więc trudno tutaj wyrokować odnośnie ewentualnej oszczędności blach...
 
OP
OP
Zabkret

Zabkret

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
Jeżeli chodzi i 4E i 303E masz racie, ale tam masa urosła przez te dwie masywne czołownice i odgarniacze, których nie było w 4E. 203E miała tą masywną czołownice od początku więc było by ciekawe porównać masę miedzy jamnikami.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
Jeżeli chodzi i 4E i 303E masz racie, ale tam masa urosła przez te dwie masywne czołownice i odgarniacze, których nie było w 4E. 203E miała tą masywną czołownice od początku więc było by ciekawe porównać masę miedzy jamnikami.
Tam jest całkiem inna ostoja, 4E spawana z blach w 303E podłużnice i poprzecznice, na pewno ta druga jest tańsza i prostsza w produkcji, ale czy bez wpływu na masę to bym nie ryzykował takiego stwierdzenia... różnica niby nieduża bo 3400kg, no ale jednak jest i tutaj pytanie jak to się wszystko ma do siebie nawzajem...
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
No, ale z pewnych powodów je ryflowali.
EU z Pafawagu ma budę samonośną bez ryfli, z HCP już nie i ma ryfle.
Jeżeli chodzi o prywatne odczucia, to z ryflami wygląda lepiej.
Na odwrót, HCP ma samonośną konstrukcję (pudło+ostoja) z pafawagu już nie... albo tak mi się wydaje, ale co do samonośnej konstrukcji 303E jestem na 100% pewien.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
No, ale z pewnych powodów je ryflowali.
aby pozbyć się operacji prostowania poszycia po jego spawaniu do szkieletu.

EU z Pafawagu ma budę samonośną bez ryfli, z HCP już nie i ma ryfle.
To jedno pudło jest samonośne, a drugie nie? Ciekawe....

Jeżeli chodzi o prywatne odczucia, to z ryflami wygląda lepiej.
Kwestia gustu. Mnie się podoba EU07-544 lub 537. Duży zgarniacz, ale brak ryfli.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
No, ale z pewnych powodów je ryflowali.
EU z Pafawagu ma budę samonośną bez ryfli, z HCP już nie i ma ryfle.
Jeżeli chodzi o prywatne odczucia, to z ryflami wygląda lepiej.
aby pozbyć się operacji prostowania poszycia po jego spawaniu do szkieletu.


To jedno pudło jest samonośne, a drugie nie? Ciekawe....


Kwestia gustu. Mnie się podoba EU07-544 lub 537. Duży zgarniacz, ale brak ryfli.
Jesli znamy nature ludzka i popatrzymy na wpisy, mozemy chyba sobie odpowiedziec na pytania; dla czego blacha ryflowana albo nie;) Pamietam ze czytajac literature kolejowa za czasow komuny, czesto byly przytaczane rozwiazania rosyjskie jako przyklady. Dla czego nagle pudla SP45 lub ET41 zaczely pojawiac sie z ryflami :podstepny: ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
A dlaczego "nagle" ryfle zniknęły z EN57? Poza tym ryfle to nie wymysł "komunistycznego reżimu", EW54 ze Szwecji też je miały, a bardzo dużo taboru zachodnioeuropejskiego i amerykańskiego z tamtych czasów (i nie tylko) również.
 

Podobne wątki