• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ET22 - zdjęcia i inne ciekawostki z tematu "byczek".

Zgadza się, ostatniemu (2047) świadectwo sprawności technicznej wygasło 2 tygodnie temu. Jednak nie wszystkie są OR - ET22-2028 i 2029 przyjechały do Bydgoszczy na P4. To oznacza, że za kilka miesięcy pierwsze 201Ek wrócą do ruchu.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=37500
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=38374

Niestety gorzej jest z 201Em (zakres numerów 2000-2027). Jak wiadomo, ET22-2000 stoi już 6 lat i póki co nie zapowiada się na wysłanie jej oraz pozostałych 201Em do napraw czwartego poziomu.
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
ET22-1001 - z poc. towarowym w kierunku Wrocławia na szlaku Lipno Nowe - Leszno. Zdjęcie wykonałem w lipcu 2000 roku.
Była to jedna z dwóch ET22 z gniazdami sterowania wielokrotnego.
Lokomotywa została zezłomowana w 2009 roku.
111116_RAIL_0401.jpg
 

newermind

Znany użytkownik
ŁKMK
Nawiązując do prezentowanego powyżej zdjęcia @Paweł R, pokażę ostatnie chwile, jednego z dwóch "nieszczęśników". W sensie dwaj byli w zeszłym tygodniu jeszcze, a dziś kończył żywot drugi! Niebawem podobny los spotka jeszcze trzy inne egzemplarze, gdyż ogółem siedem lokomotyw zostało sprzedanych jako "wsad do piecyka"!
Pozdrawiam.
31. 01. 2019 r. Łódź Olechów ET22-614 i 633.
DSC_0541.JPG

05. 02. 2019 r. Łódź Olechów ET22-633
DSC_0697.JPG
 

MeteorKKR

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
2008.07.19 - ET22-1136 i SA101-001 na stacji Kraków Prokocim Towarowy.
Impreza "Osiołkiem po Krakowie" organizowana przez SMK w Krakowie.
Podczas długiego postoju w oczekiwaniu na dalszą jazdę na stacji Kraków Prokocim Towarowy , udało się uchwycić dwa takie "zwierzaki" razem w trawie ;)
Tak sobie teraz myślę, jak to wtedy nawet człowiek nie śmiał marzyć, że "Byka" będzie mógł sobie kupić jako model :cool:
20190201 Byk z Osiołkiem w trawie 20080719_085.jpg
 
Tak sobie teraz myślę, jak to wtedy nawet człowiek nie śmiał marzyć, że "Byka" będzie mógł sobie kupić jako model
Ja jeszcze 3-4 lata temu też nie śniłem o "Byku" a jak pierwszy się pojawił i w dodatku Cargo to najpierw kupiłem pierwszego :love: zaraz drugi :love::love:i później trzeciego :love::love::love:, następnie żółte czoło i brakuje jeszcze kumpli w pozostałych malowaniach a PIKO na 2019 ma kolejne. Chyba napadnę na bank :niepewny: zbieram ekipę, jest ktoś chętny ??? :cool:
 
:cry::cry::cry: niestety takie życie, jedni płaczą a inni się cieszą, że przychodzi nowe, tylko moim zdaniem temu nowemu brakuje tego charakteru/duszy i chyba nie przetrwają tego co stare konstrukcje :niepewny:

Speedway pozdrawiam Ciebie serdecznie :) zapisujesz się do ekipy ??? Jak obrobimy bank to przy okazji powinno starczyć na uratowanie kilku ET22 od takiego losu. Za dobry uczynek sędzia wyrok da mniejszy :LOL:
 
Ostatnio edytowane:

dominik07317

Nowy użytkownik
Jeśli istnieje taka możliwość to bardzo proszę o daty fizycznych likwidacji poszczególnych egzemplarzy z Olechowa. Uzupełnię je w kartach pojazdów na Ilostanie Pojazdów Trakcyjnych. :)

Najbardziej szkoda ET22-614, który był wyposażony w szyby klejone i reflektory halogenowe. Niestety Cargo często nieumiejętnie typuje maszyny do napraw i kasacji. Halogeny to zdecydowanie lepsza widoczność nocą, a klejone szyby w przypadku uszkodzenia nie "rozsypują się" jak zwykłe, co przekłada się na bezpieczeństwo drużyny trakcyjnej.
 

Speedway

Znany użytkownik
Nie mam dostępu do protokołów złomowania poszczególnych lokomotyw. Trzeba wybrać się na Olechów i poprosić o wykaz, ewentualnie samemu towarzyszyć elektrowozom w ich "ostatniej drodze". Ale to wymaga sporego zaangażowania i przede wszystkim czasu.
Na załączonym poniżej zdjęciu zestawów kołowych widać, że już kilka lokomotyw przeniosło się do "krainy wiecznych łowów". Kolejne ET22, stojące od kilku lat w rejonie wieży ciśnień, prawdopodobnie również czeka podobny los.

24.JPG
 

Speedway

Znany użytkownik
Jeśli nie jest to objęte tajemnicą służbową, proszę Kolegę RMP o kilka informacji dot. ogólnych zasad typowania lokomotyw do napraw i kasacji.
Jest to temat o tyle intrygujący i wzbudzający silne emocje, gdyż niejednokrotnie jesteśmy świadkami cięcia taboru, który na pierwszy rzut oka wydaje się, że mógłby jeszcze pojeździć. Dlatego uważam, iż wszelkie wiarygodne wyjaśnienia w tej sprawie będą przydatne szerokiemu gronu miłośników kolei.
 

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
Na tych zestawach kołowych była karteczka z napisem" coś tam magazynowe" w sobotę sprawdzimy dokładnie.
Może niekoniecznie były ze zdemontowanych lokomotyw.
 

dominik07317

Nowy użytkownik
Napiszę tylko tyle, że bardzo, bardzo się mylisz.
Nie mylę się i mam na to dowody. Jak racjonalnie wyjaśnić fakt, że blisko 60 pojazdów z halogenami i klejonymi szybami stoi w krzakach, a do P4 są typowane egzemplarze, które niewiele różnią się od stanu z okresu produkcji?

W załączeniu wstawiam pdfa z listą zmodernizowanych (reflektory halogenowe i szyby klejone) lokomotyw serii ET22 wyłączonych z eksploatacji. Dodam, że nie są to dane poufne - pochodzą z obserwacji użytkowników i twórców Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych, którzy zdobywali je podróżując po kraju i fotografując odstawione lokomotywy za zgodą PKP CARGO S.A. Większość maszyn pełniła służbę w 2012-2014 roku, a na liście znajdują się egzemplarze pracujące jeszcze 2 lata temu! :rolleyes:

Mało tego, w latach 2010 - 2019 skreślono lub skasowano około 40 sztuk serii ET22 z halogenami/szybami klejonymi, często doposażanych w ramach ostatnich napraw okresowych, a następnie wyrzucanych do śmieci podczas kasacji. Dlaczego nie skierowano tych egzemplarzy do napraw zaraz po odstawieniu lub nie pilnowano jako bardziej wartościowych od klasycznych "byków" reprezentujących komfort pracy i poziom bezpieczeństwa maszynisty rodem z PRL'u?

PS: Ktoś może napisać, że nie jest to żadna znacząca modernizacja. Powtórzę to co napisałem w poprzednim poście: reflektory halogenowe poprawiają widoczność podczas jazdy nocą, w mgle i innych trudnych warunkach atmosferycznych. Z kolei klejone szyby w przeciwieństwie do zwykłych nie tłuką się po uderzeniu kamieniem i nie ranią odłamkami maszynistę.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
pod koniec lat 90tych była akcja kasowania taboru bo uznano że jest go za dużo, Centralny Zarząd Trakcji nakazał każdej DOKP skreślenie z ilostanu określonej ilości pojazdów.... DOKP rozdzieliły to na lokomotywownie i każda MD musiała podać w określonym terminie wykaz loków do kasacji. Nie liczył się stan tylko ilość, która trzeba było podać. Oczywiście pracownicy lokomotywowni najpierw wybierali takie co oczekiwały napraw głównych, po wypadkach, ale jak zabrakło, to te co oczekiwały rewizji, jak dalej brakowało to np. najstarsze pod względem wieku.....lub z serii które wygaszano. I wtedy już nawet nie liczyło się to że lok był po pewnej modernie (np. SU45, gdzie kilka lat wcześniej wpakowali po milionie w zabudowę prądnicy grzewczej , czy ET21, której właśnie zmodernizowano sprzęg międzywózkowy, czy też założono czuwak aktywny...) Ale, liczyły się wykazy, tabelki, oraz wynik i posłuszeństwo wobec przełożonych !!
 

RMP

Użytkownik
W załączeniu wstawiam pdfa z listą zmodernizowanych (reflektory halogenowe i szyby klejone) lokomotyw serii ET22 wyłączonych z eksploatacji.
Nie wiem co to za dokument (czy to w ogóle jest jakiś dokument - brak podpisu, daty miejsca sporządzenia itd., nic z niego nie wynika), ale w nagłówku jest napisane, że lok. zostały wyłączone z eksploatacji w OR czyli oczekują na naprawę rewizyjną poziomu czwartego (P4), a nie na skreślenie. Abstrahując od tego wymiana szyb i reflektorów to nie jest żadna modernizacja lokomotywy w całym tego słowa znaczeniu, tylko po prostu wymiana podzespołów i urządzeń zwiększających bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Myślałem, że decyduje o tym stan techniczny pojazdu, a nie to , jak wygląda wizualnie.
Oczywiście, że tak. Wygląd zewnętrzny nie jest żadnym wyznacznikiem.
proszę Kolegę RMP o kilka informacji dot. ogólnych zasad typowania lokomotyw do napraw i kasacji
Typowanie lokomotyw do kasacji reguluje w Spółce PKP CARGO stosowna Uchwała Zarządu, której załącznikiem są "Zasady kasacji wagonów i lokomotyw", gdzie szczegółowo jest opisany tryb postępowania wg którego uprawnieni pracownicy (np. komisarze) wykonują czynności kwalifikujące pojazd do kasacji względnie naprawy oraz typują podzespoły i części podlegające odzyskowi np. zestawy kołowe itp.
I tyle w temacie o szczegóły proszę nie pytać.
 

Speedway

Znany użytkownik
Dziękuję Koledze RMP za wyjaśnienia. Jednak po ich przeczytaniu czuję znaczny niedosyt. Bowiem dowiadujemy się z nich, iż istnieje dokument określający zasady kasacji taboru (można było się tego domyślać), a za chwilę pada kluczowe dla sprawy zdanie: "o szczegóły proszę nie pytać".
Kiedy właśnie chodzi o te "szczegóły". Bo w oparciu o nie dokonuje się masowego wycinania lokomotyw, które mogłyby jeszcze komuś posłużyć.
Na przykład prywatnemu operatorowi.
Ale jak prywatni operatorzy traktowani są przez PKP Cargo, najlepiej ilustruje to znany powszechnie "reimport" byków z Maroka. "Łatwiej i taniej" ściągnąć lokomotywę z drugiego kontynentu, niż kupić ją od PKP Cargo. A może w tej uchwale zarządu jest paragraf mówiący o tym, że nie sprzedajemy nikomu elektrowozów, tylko je tniemy? Brak transparentności w tej sprawie wywołuje właśnie takie emocje. I nie trzeba znać dokładnego brzmienia uchwały zarządu - wystarczy przytoczyć słowa: "Po owocach ich poznacie".
Nadmienię tylko, że w chwili gdy ET22 wyjeżdżały z bram Pafawagu stanowiły własność narodu. Dlatego tym bardziej boli ich bezrozumne, masowe niszczenie.
Ale żeby dłużej nie ciągnąć tematu, bo użytkownicy forum są ludźmi inteligentnymi i mają na sprawę już dawno wyrobiony pogląd, poniżej zamieszczam dwa zdjęcia naszego "bohatera wątku", w dwóch różnych malowaniach, zrobione na dwóch przeciwległych krańcach tej samej stacji,
Zduńska Wola Karsznice 01.02.2019r

ET22-969 przy lokomotywowni, tuż po naprawie rewizyjnej.
2.JPG


201Eo-008 naprzeciw nieczynnego budynku dworca, w którym aktualnie znajduje się oddział Lotosu.
1.JPG
 

Podobne wątki