• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie ET22 Wrocław

mikl

Znany użytkownik
#1
Witam. Poszukuję informacji na temat lokomotywy ET22-010 którą ostatnie lata swego żywota spędziła we Wrocławiu I okolicach. Mam nadzieję że dokumentacja pozwoli mi (a raczej bardziej uzdolnionym modelarzom z tego forum) na odwzorowanie tej lokomotywy w modelu. W szczególności chodzi mi o ustalenie umiejscowienia tekstu wielkości czcionki oznaczeń na lokomotywnie. Niestety zdjęcia, które znalazłem w internecie uwieczniły tego "byka" w fazie agonalnej. Z tych ktore znalazlem jedno (poniższe) które daje jaką taka możliwość odszyfrowania oznaczeń przydziału.

22-010_30.03.08r.jpg


Link: http://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=foto&id=2147

Według mnie jest to

Xxxxx xxxxx (Wrocław Zachód?)
Dolnośląska DOKP

ZNLE Gliwice
Napr rew. 93.04.17 (za www z ilostan pojazdów etc - zgaduje format opisu rr.mm.dd

Może błędnie, ale zakładam że lokomotywa w latach świetności od kiedy została przemalowana na "żółte czolo" miała barwy odpowiadające kolorystyce wypuszczonej przez PIKO wersji z przydzialem łódzkim.

Jeśli ktoś ma w zbiorach leosze jakościowo zdjęcia lokomotywy z żółtym czołem i "wiadrami" z przydziału wroclawskiego, proszę wstawić. Wybór numeru powyższej lokomotywy nie jest ostateczny.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
#4
Znalazłem na powyższej stronie taki opis z ZNLE Gliwice.

Zakładam że skoro jest z tych samych lat co kolega Ufo napisał to powinien być to taki sam format jak był u mojego Byka (naprawa w latach 90tych)

20171109_182645.png


Wygląda na to że jednak napr rew byl a w formacie dd.mm.rrrr zaś napis Gliwice był z dużej litery. Ze względu jednak na fakt że dostępne zdjęcia mojego egzemplarza są z końca jego lat świetności, trudno mi polemizować z ich zgodnościa. Jednakże wydaje mi się że Gliwice na 010 były napisane tylko z dużą literą "G" co bardziej odpowiada schematom napraw po roku 2000 (patrz choćby EU07-171 od PIKO). Czy ktoś bylby w stanie rozwiac moje wątpliwości?
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
#5
Znalazłem kolejny przykład który chyba mnie utwierdził w przekonaniu że moje wcześniejsze przypuszczenia mógłby być słuszne. Poniższe zdjęcie pochodzi z lokomotywy nr 138.

20171109_194053.png


http://rail.phototrans.eu/14,108589,0,PaFaWag_201E_ET22_138.html

Z niego wynika że data rewizji jak i zarówno napis ZNLE Gliwice jest napisany bez wielkich liter (oprócz oczywiście samego ZNLE). Napr rew również jest w formacie rr.mm.dd inaczej niż na przykładzie z Allegratki. Zatem zostaje przy nich pierwszych przypuszczeniach

ZNLE Gliwice
Napr rew. 93.04.17
Może kiedyś komuś się przyda
 
#6
Witam. Poszukuję informacji na temat lokomotywy ET22-010 którą ostatnie lata swego żywota spędziła we Wrocławiu I okolicach. Mam nadzieję że dokumentacja pozwoli mi (a raczej bardziej uzdolnionym modelarzom z tego forum) na odwzorowanie tej lokomotywy w modelu. W szczególności chodzi mi o ustalenie umiejscowienia tekstu wielkości czcionki oznaczeń na lokomotywnie. Niestety zdjęcia, które znalazłem w internecie uwieczniły tego "byka" w fazie agonalnej. Z tych ktore znalazlem jedno (poniższe) które daje jaką taka możliwość odszyfrowania oznaczeń przydziału
.
Jeżeli przydział lokomotywy jest już znany - to teraz kol @mikl musiał byś sobie ustalić w jakim okresie chcesz umieścić model tego byczka.(data rewizji)
Pozostaje kwestia numeru lokomotywy czy pozostaje nr.10 ? Tutaj chyba najlepiej zastosować trawionki. Jeżeli bazą do konwersji ma być wypust Piko to chcąc upodobnić model do numeru 010 niestety trzeba wprowadzić dużo zmian na modelu Piko.:niepewny:
Pozostałe napisy na ostoi są takie same jak we wszystkich ET22.

Pozdrawiam serdecznie
 
#13
Irku pisząc to co wyżej zacytowałeś miałem na myśli napisy oznaczające dł. całkowitą lok., odległość czopów mocowania wózków itp... bo to w zasadzie było opisane na wszystkich lokach. A może jestem w błędzie to proszę o sprostowanie.
Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
#14
Ja w tym czasie postanowiłem się pobawić dalej w detektywa. Następna w kolejce jest ta..którą początkowo miało wypuścić PIKO czyli ET22-259 z przydziału wrocławskiego. Dlaczego ta własnie? Dzięki koledze Zbyszkowi zacząłem zwracać uwagę na rożne wersje żaluzji, wywietrzników dachowych (czy jak to się nazywa), okien, drzwi i Bog wie czego jeszcze. Zaryzykuje stwierdzenie ze skoro PIKO miało w planach wypościć ten numer z przydziałem wrocławskim, to mieli gotowa już bude w detalu. W sumie mógłbym się wprost zapytać kolegi @Ufo gdyż jego zdjęcie tejże lokomotywy wprost po naprawie rewizyjnej w 2001 tak naprawdę odpowie na poniższe oklepane pytania czyli:

tekst o przydziale
tekst o naprawie

Mimo wszystko zabawiłem się w detektywa i według mnie są możliwe następujące wersje tekstu:

O przydziale

Zakładam ze było tak

1) Zakład Taboru
we Wrocławiu


2) Dolnośląski Zakład Taboru
we Wrocławiu

aczkolwiek pomimo tego ze tak jest napisane na zielono-zielonej 259-tce to wydaje mi się zbyt długim opisem jak na to co przedstawia zdjęcie poniższe

upload_2017-11-12_0-6-48.png


http://dawidfratczak.pl/

badz

Zaklad Taboru Wroclaw Zachod - tak jak było napisane na 936-tce kiedy miała jeszcze żółty śliniak

http://www.gigabyt.cal.pl/galeria1/et22/do 950.html

o naprawie

1) ZNTK Poznan
Napr. rew. 31 10 01


badz

2) ZNTK Poznan S.A.
Napr. rew. 31 10 01


Druga wersja jest założona na podstawie zdjęć byków o numerze 782 i 789 z tym ze numer 782-tka miał date 18 12 01 co jest tylko miesiąc później niż kiedy 259-tka przechodziła naprawę wiec byłoby wielkim niefartem gdyby zmienili sposób opisu w przeciągu tego miesiąca :s Zdjęcia są z Flickr'a ze strony Marcina(https://www.flickr.com/photos/15632944@N00/sets/72157600234069309/) ale nie wiem jak je bezpośrednio zalinkowac

Link do 782-stki
https://www.google.co.uk/search?q=e...BQgKKAE&biw=1920&bih=974#imgrc=V79Q55QilBwGZM:

Link do 789-tki
https://www.google.co.uk/search?q=et22-789&biw=1920&bih=974&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=LkDcSHPye5_7ZM%3A%2C6D_CRAxaWqd9hM%2C_&usg=__cI0mJXLQvVuGQsgWZw-tl2vwCW8=&sa=X&ved=0ahUKEwjT_9bq27fXAhUlL8AKHU06ATkQ9QEIOzAF#imgrc=bz6IDgQCCh_oLM:

Skąd wiec natomiast wersja nr 1)? otóż ze zdjęcia..samej 259-tki przedstawiającej lokomotywę po zmianie barw na zielono - zielone! Tam na zdjęciu nie dostrzegłem "S.A" - aczkolwiek nie wiem czy przypadkiem nie mógłby zostać "zgubione" w trakcie zmiany malatury!
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
#15
Irku pisząc to co wyżej zacytowałeś miałem na myśli napisy oznaczające dł. całkowitą lok., odległość czopów mocowania wózków itp... bo to w zasadzie było opisane na wszystkich lokach. A może jestem w błędzie to proszę o sprostowanie.
W lokomotywy ET22 nie wnikałem - to przyznaję. Co innego jednak EU07. ;-) I tam jest tak, że napisy jakie mogłoby się zdawać że powinny być tej samej treści na każdej lokomotywie, w rzeczywistości się różnią nie tylko czcionką, rozmieszczeniem i ich ilością, ale i treścią, a nawet liczby są różne! Każdy egzemplarz należy zatem traktować bardzo indywidualnie. Bo trzeba mieć na uwadze, że lokomotywy tych serii są w eksploatacji kilka dziesięcioleci, przechodziły różne naprawy rewizyjne, główne oraz większe i mniejsze modernizacje i trudno oczekiwać, by przez tyle lat na każdej lokomotywie było dokładnie to samo. Mogę tylko przypuszczać, że podobnie jest także z lokomotywami serii ET22.

Dlatego do odwzorowania w modelu zdecydowanie wolałbym wybrać egzemplarz na tyle dobrze obfotografowany, by było widać wszystkie te napisy.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
#17
Dziekuje koledze @Kanclerz. Metoda dedukcji zakładam że ta pierwsze fotka przedstawia 259tke? Na pewno dla tych co chcieliby 259tke w zielono zielonym malowaniu kolegi wpis rozwiewa wszelkie wątpliwości. Dla mnie uparciucha żółtego czoła wciąż mam wątpliwości tego czy "SA" było zawarte w opisie. Plus wciąż niewiadomą jest opis przydziału...

Dlatego do odwzorowania w modelu zdecydowanie wolałbym wybrać egzemplarz na tyle dobrze obfotografowany, by było widać wszystkie te napisy
Trudno się nie zgodzić z Twoją teza. Jak widzisz mam podobne zdanie bo nawet glupie "SA" przy opisie naprawy rew spedza mi sen z powiek. Aczkolwiek jak wiesz nie zawsze jest możliwość zebrania dokumentacji bez pomocy osób trzecich i stąd też moje zapytanie na forum. Często jest tak że koledzy mają w archiwach zdjęcia które niegdyś nie były opublikowane w necie (w internecie rzadko znajdzie się zdjęcia które skupiają się na szczegółach jest więcej "pejzaży"), liczę na to że w tym przypadku będzie podobnie. Często apeluje do forumowiczów żeby opisywał zdjeica wedlgu schematu co gdzie kiedy gdyż w przypadku zbierania dokumentacji pod konwersje jest zdecydowanie łatwiej znaleźć takie zdjęcie niż np "byk złapany dzisiaj w drodze do domu".
 
Ostatnio edytowane:

Ciemny

Aktywny użytkownik
#18
Panowie, jeżeli chodzi o konwersje byka 259 od PIKO na inny numer, bez grzebania przy układzie okien czy elementów wentylacyjnych na dachu i bokach pudła w grę wchodzą tylko i wyłącznie numery byków od 242 do 281. Lokomotywy z tego zakresu po opuszczeniu Pafawagu miały kanciaste gary i układ boków pudła dokładnie taki jak 259. Od nr 282 do nr 381 pudło pozostaje takie samo jednak tu już montowane były okrągłe lampy, od nr 382 do końca (po za 1001 i 1002) układ pozostawał ten sam, jednak raszki wentylacyjne pozbawione zostały uszczelek i zaokrągleń na rantach, lampy okrągłe. Czyli reasumując na chwilę obecną z PIKO-wskich byków bez ingerencji w układ pudła można zrobić:

- z 259: byki z zakresu 242 do 281 (w epokach od 2001r. z wyłączeniem tak zwanych rekinów / lampy prostokątne wpuszczone w czoło)
- z 854: byki z zakresu 382 do 1183 (po za 1001 i 1002 oraz jak wyżej z wyłączeniem rekinów w epokach po 2001r.)
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
#19
Przede wszystkim 010 jest "belkowcem"! Ma zupełnie inne zawieszenie pudła na wózkach, co widać na podwoziu. To tak unikalna cecha niskich byków, że nie da się tego pominąć. Oczywiście kwestie okien i żaluzji są równie ważne.
[DOUBLEPOST=1510760606,1510760092][/DOUBLEPOST]
Dziekuje koledze @Kanclerz. Metoda dedukcji zakładam że ta pierwsze fotka przedstawia 259tke? Na pewno dla tych co chcieliby 259tke w zielono zielonym malowaniu kolegi wpis rozwiewa wszelkie wątpliwości. Dla mnie uparciucha żółtego czoła wciąż mam wątpliwości tego czy "SA" było zawarte w opisie. Plus wciąż niewiadomą jest opis przydziału...
/QUOTE]

W 2001 roku ZNTK Poznań na pudle oznaczał się "ZNTK Poznań SA" - sprawdzałem w przypadku innego pojazdu.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
#20
W 2001 roku ZNTK Poznań na pudle oznaczał się "ZNTK Poznań SA" - sprawdzałem w przypadku innego pojazdu.
A tu kolega miałby jakieś sugestie?

Przydzial.jpg



1) Zakład Taboru
we Wrocławiu


3) Zaklad Taboru
Wroclaw Zachod


tak jak było napisane na 936-tce kiedy miała jeszcze żółty śliniak
2) Dolnośląski Zakład Spólki
we Wrocławiu


jest napisane na zielono-zielonej 259-tce to wydaje mi się zbyt długim opisem jak na to co przedstawia zdjęcie poniższe
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki