• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ET21 czyli "sputnik" - zdjęcia

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#61
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 21 sierpnia 2015 roku - Toruń Wschodni - 3E/1M-368 (ex. ET21-428) w malowaniu Dolnośląskich Linii Autobusowych, należący obecnie do PUK Kolprem, wygrzewa się w sierpniowym słońcu w samo południe wraz z EU07-113, stojąc przy nastawni dysponującej stacji Toruń Wschodni.

DSC_0240.JPG

DSC_0255.JPG

DSC_0179.JPG
 
#65
Żegiestów, 23 sierpnia 2015 r. Po elektryfikacji w 1987 r. sputniki przez wiele lat były stałym elementem krajobrazu na "kryniczance", zarówno z pociągami towarowymi jak i pasażerskimi. Tę sztukę wypatrzyłem przypadkiem jadąc samochodem. Trudno było się nie zatrzymać biorąc pod uwagę ile lat wcześniej widziałem czynnego sputnika w klasycznym malowaniu.
P1240948.JPG
 

spptkw2

Znany użytkownik
#68
Tarnowskie Góry PPK OB Miasteczko Śl. ET21-556, foto:sppTKw2... 03.05.1994r.
1 03 05 1994.jpg

Tarnowskie Góry PPK OB Miasteczko Śl. ET21-100, foto:sppTKw2... 11.05.1994r.
2 11 05 1994 r.jpg

Tarnowskie Góry PPK OB Miasteczko Śl. ET21-380, foto:sppTKw2... 11.05.1994r.
3 11 05 1994.jpg

Bytom, 3E-006, PTKiGK, foto:sppTKw2... 03.03.2006r.
Bt._Trakcja 1009 (Kopiowanie).JPG

Bytom, 3E-009 itd...., PTKiGK, foto:sppTKw2... 09.05.2008r.
Bt._Trakcja 1031 (Kopiowanie).jpg

Tarnowskie Góry, 3E-006, PTKiGK, foto:sppTKw2...
ET21_inne 0005 (Kopiowanie).JPG

stacja Radzionków, 3E-008, PTKiGK, foto:sppTKw2...
ET21_inne 0058 (Kopiowanie).jpg

 
#71

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/ET21-32,_Targi_Poznańskie.jpg/800px-ET21-32,_Targi_Poznańskie.jpg

Mam kilka pytań odnośnie tego schematu malowania. Na drugiej stronie tego tematu w odpowiedzi na mój post pan Andrzej Harassek napisał:
I znowu z białym paskiem, a moim zdaniem powinien być czerwony. Nie mówię już o kolorze, który powinien być ciemniejszy, prawie oliwkowy. No i w okresie, w jakim tak malowano lokomotywy, w ET21 zderzaki były raczej okrągłe. Czy to jest eksponat w stanie czynnym, czy tylko "zimny"? Jeżeli nie jest czynny, to warto byłoby go bardziej upodobnić do oryginalnego wyglądu, m.in. zdejmując antenę radiotelefonu. Może także dałoby się odtworzyć stare reflektory?
Posiadam kilkanaście zdjęć ET21, ale żadne nie ma paska w ciemnym kolorze. Z drugiej strony mam zdjęcia EU04 i ta lokomotywa posiada ciemny pasek (ciężko stwierdzić czy i jak czerwony). Wobec tego, czy taki schemat ostatecznie istniał?
Kolejne pytanie. Czy ten schemat zniknął w latach 68-70? Dedukuję, że unifikacja wymusiła zmianę reflektorów, być może zderzaków, czy dodanie lemieszy. Ale czy wyparto wówczas ten schemat malowania?
 

KoVaL

Znany użytkownik
#75
Tak wiem ,że to inna lokomotywa . Kiedyś ten temat już był ,chodzi o to ,że jak to zdjęcie zrobi się czarno białe to wygląda to tak....Czyli zupełnie inaczej niż na ET21.

EP02-07.jpg
 
#76
Chyba znalazłem i sam sobie odpowiedziałem na jedno z pytań:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Pierwsze_elektryczne_pociągi_w_Radomsku_(tuż_po_1957_r.).JPG/800px-Pierwsze_elektryczne_pociągi_w_Radomsku_(tuż_po_1957_r.).JPG

Po opisie zdjęcia można wywnioskować, że zostało zrobione przed 1960 rokiem. To pierwsze zdjęcie, na którym widzę tak ciemny pasek.

Ty5 doceniam próbę pomocy, niestety nie wyraziłem się dostatecznie jasno. Miałem na myśli czy taki schemat malowania istniał dla ET21, wiedziałem o innych lokomotywach (podałem przykład EU04). W każdym razie dziękuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#78
Posiadam kilkanaście zdjęć ET21, ale żadne nie ma paska w ciemnym kolorze. Z drugiej strony mam zdjęcia EU04 i ta lokomotywa posiada ciemny pasek (ciężko stwierdzić czy i jak czerwony). Wobec tego, czy taki schemat ostatecznie istniał?
Ale o który schemat chodzi, z czerwonym, czy z białym paskiem? Ja pamiętam tylko czerwone paski, ale to nie znaczy, że nie występował też biały - ja jednak tego potwierdzić nie mogę.
Czy ten schemat zniknął w latach 68-70? Dedukuję, że unifikacja wymusiła zmianę reflektorów, być może zderzaków, czy dodanie lemieszy. Ale czy wyparto wówczas ten schemat malowania?
Nie sądzę, żeby unifikacja coś wymuszała. Po prostu wprowadzono nowe reflektory, o lepszych parametrach, dodatkowo wyposażone w czerwone światła końca pociągu i stopniowo były one zakładane na lokomotywach w ramach napraw głównych. Podobnie pewnie było z lemieszami. Wydaje mi się, że także nowe malowanie było stosowane w czasie napraw. O nowym schemacie malowania - seledynowo-zielonym, stosowanym praktycznie do końca lat 1980-tych, była już wcześniej mowa, ale nie pamiętam, czy w tym, czy w innym wątku. Pierwszymi lokomotywami, jakie zostały dostarczone z fabryki w tym malowaniu, były EU05, a następnie EU06.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 0
Prawdziwa kolej 2
Prawdziwa kolej 5
Prawdziwa kolej 11
Prawdziwa kolej 7

Podobne wątki