ESU produkuje obecnie najbardziej uniwersalny dekoder dźwiękowy w wykonaniu złącza MTC 21-pin, który umożliwia podłączenie czujnika Halla do synchronizacji obrotu kół z dźwiękiem i dymem. Od czerwca 2015 roku sprzedawana jest wersja rev.43 (LSV43), która posiada wyjścia AUX5 i AUX6.
Ten dekoder poza obsługą świateł białych przód/tył (F0p/F0t) ma dodatkowych 6 wyjść sterujących przy czym AUX1 i AUX2 są wzmocnione na płytce, a wyjścia AUX3-6 są wyjściami logicznymi wymagającymi wzmocnienia. Dlatego też zaprojektowałem pod ten dekoder płytkę (tylko o 3 mm dłuższą niż płytka dekodera) z czterema wzmacniaczami oraz lutpad'ami do przylutowania wszystkich potrzebnych przewodów. Na płytce są układy diodowe do świateł manewrowych i jest też otwór do zamocowania płytki, złącze SUSI gdyby trzeba było dźwięk zrealizować z dekodera dźwiękowego Dietz'a oraz podłączenie do UPS'a w postaci kondensatora elektrolitycznego 1.000-10.000 uF/25V zabezpieczającego napięcie +U (16V). Na dwóch wyjściach jest dodatkowe zabezpieczenie przepięciowe za pomocą diody do podłączenia przekaźnika, chroniąc tym samym wzmacniacz przed przepięciem z cewki przekaźnika.
Schemat ten będzie miał zastosowanie we wszystkich moich parowozach z dynamicznym generatorem dymu firmy KM1, gdyż włączanie i wyłączanie generatora realizowane musi być poprzez odcięcie zasilania DCC, co będzie wykonane za pomocą wyjścia funkcyjnego sterującego przekaźnikiem.
W parowozach i dieslach, gdzie zastosowanie będą miały dynamiczne generatory dymu firmy ESU, ten sam dekoder będzie połączony z płytką ESU I/O, która ma 9 wyjść AUX oraz sterowanie bezpośrednie dynamicznego generatora dymu ESU za pomocą 6-ciu kabelków.
Firma ESU oficjalnie potwierdziła, że w wersji LSV43 AUX5 jest na pinie 17, a AUX6 na pinie 3, mimo że w instrukcji pisząc o LSV43 oznaczenie na tych pinach jest n.c. czyli nie podłączone.
W lokomotywach o większym poborze prądu niż 1,0 A np. BR03 Gebauera (1,7A) należy wymieni silnik na np. Faulhaber 2242 czy 2237 (0,8A) albo zastosować dekoder ESU 4.0L z obciążeniem do 3A na silnik.
Ten dekoder poza obsługą świateł białych przód/tył (F0p/F0t) ma dodatkowych 6 wyjść sterujących przy czym AUX1 i AUX2 są wzmocnione na płytce, a wyjścia AUX3-6 są wyjściami logicznymi wymagającymi wzmocnienia. Dlatego też zaprojektowałem pod ten dekoder płytkę (tylko o 3 mm dłuższą niż płytka dekodera) z czterema wzmacniaczami oraz lutpad'ami do przylutowania wszystkich potrzebnych przewodów. Na płytce są układy diodowe do świateł manewrowych i jest też otwór do zamocowania płytki, złącze SUSI gdyby trzeba było dźwięk zrealizować z dekodera dźwiękowego Dietz'a oraz podłączenie do UPS'a w postaci kondensatora elektrolitycznego 1.000-10.000 uF/25V zabezpieczającego napięcie +U (16V). Na dwóch wyjściach jest dodatkowe zabezpieczenie przepięciowe za pomocą diody do podłączenia przekaźnika, chroniąc tym samym wzmacniacz przed przepięciem z cewki przekaźnika.
Schemat ten będzie miał zastosowanie we wszystkich moich parowozach z dynamicznym generatorem dymu firmy KM1, gdyż włączanie i wyłączanie generatora realizowane musi być poprzez odcięcie zasilania DCC, co będzie wykonane za pomocą wyjścia funkcyjnego sterującego przekaźnikiem.
W parowozach i dieslach, gdzie zastosowanie będą miały dynamiczne generatory dymu firmy ESU, ten sam dekoder będzie połączony z płytką ESU I/O, która ma 9 wyjść AUX oraz sterowanie bezpośrednie dynamicznego generatora dymu ESU za pomocą 6-ciu kabelków.
Firma ESU oficjalnie potwierdziła, że w wersji LSV43 AUX5 jest na pinie 17, a AUX6 na pinie 3, mimo że w instrukcji pisząc o LSV43 oznaczenie na tych pinach jest n.c. czyli nie podłączone.
W lokomotywach o większym poborze prądu niż 1,0 A np. BR03 Gebauera (1,7A) należy wymieni silnik na np. Faulhaber 2242 czy 2237 (0,8A) albo zastosować dekoder ESU 4.0L z obciążeniem do 3A na silnik.
Ostatnio edytowane: