• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ES88/ET88 w Polsce

K

Krzysztof Koj1

Gość
#1
Od siebie dodam tylko, że potrafiłbym podać konkretne przypadki niemieckich wagonów osobowych, które jeżdziły długo i szczęśliwie na PKP, a które wg niemieckich ¼ródeł zakończyły swą służbę na DB :D
Ostatnio, w jednym z wydań specjalnych EK spotkałem się z bardzo konkretną informacją, jakoby wagon sterowniczy ES88 02 znalazł się po wojnie na CSD, podczas gdy przez kilka lat przechodziłem obok tego właśnie wagonu idąc rano do pracy. A wiem to nie tylko na podstawie polskich dokumentów, ale także na podstawie własnych oględzin i... tabliczki fabrycznej, którą wagon ten wówczas jeszcze na sobie nosił.

Tak to niestety z dokumentami urzędowymi bywa. Problem w tym, że Niemcy zakładają z góry, że błąd został popełniony przez PKP, podczas gdy ja przekonałem się już "na własnej skórze", że to było "verwechselt", ale... przez Niemców :-?

Niemiecka skrupulatność bywała często dość powierzchowna, a bezmyślność bardzo okazała :) . Warto o tym pamiętać i... nie należy ulegać mitom.
A jak było w przypadku tej lokomotywy ? Nie wiem.


P.S. Dopiero teraz i to zupełnie przy okazji uświadomiłem sobie, że przecież model niemieckiego wagonu sterowniczego ES88 robił kiedyś Arnold ! Więc.... :p
 
OP
OP
H

hugwa1

Gość
#2
yyy... to ten?



A co z resztą? Znaczy - czy on zawsze sobie stał tam gdzie go widziałeś?
Był używany jako sterowniczy, czy tylko jako zwykły wagon?
Czy była u nas reszta składu, znaczy wagon silnikowy i doczepne, choć przez chwilę po wojnie?

Wagon silnikowy ET 88 wygląda cudnie:


A czy wagony doczepne tego 'zespołu' były jakoś mocno modyfikowane? Chodzi mi o wygląd zewnętrzny, bo pewnie miały jakąś kablologię do sterowania i takie tam...
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#4
Krzysztof Koj napisał(a):
Ostatnio, w jednym z wydań specjalnych EK spotkałem się z bardzo konkretną informacją, jakoby wagon sterowniczy ES88 02 znalazł się po wojnie na CSD, podczas gdy przez kilka lat przechodziłem obok tego właśnie wagonu idąc rano do pracy.
Istnieje jeszcze?

pozdr
Marek
 
OP
OP
L

Luck1

Gość
#5
Krzysztof Koj napisał(a):
Niemiecka skrupulatność bywała często dość powierzchowna, a bezmyślność bardzo okazała :) . Warto o tym pamiętać i... nie należy ulegać mitom.
A to np. jeden z takich przypadków...
choć nie do końca to PKP
zdjęcie wykonano za czasów okupacja na stacji Biały Słup(obecnie Zwierzyniec towarowy)
Ka 4770 za sterami mój dziadek...
W żadnych niemieckich ¼ródłach nie znalazłem że loko. tego typu pracowały w tym regionie Polski..
p.s
jest jeszcze możliwość że nie szukałem tam gdzie trzeba... ;-)
 

Załączniki

OP
OP
A

Anonymous

Gość
#8
Luck napisał(a):
A to np. jeden z takich przypadków...
choć nie do końca to PKP
zdjęcie wykonano za czasów okupacja na stacji Biały Słup(obecnie Zwierzyniec towarowy)
Ka 4770 za sterami mój dziadek...
W żadnych niemieckich ¼ródłach nie znalazłem że loko. tego typu pracowały w tym regionie Polski..
p.s
jest jeszcze możliwość że nie szukałem tam gdzie trzeba... ;-)

Cześć
http://www.deutsche-kleinloks.de/index. ... n=portrait
 
OP
OP
L

Luck1

Gość
#9
faktycznie jest :)

moje poszukiwania kiedyś zaprowadziły mnie do Krakowa....
ale widać że tam też był przez chwile...
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#10
Luck napisał(a):
moje poszukiwania kiedyś zaprowadziły mnie do Krakowa....
Pytanie czy faktycznie czy tylko w papierach ;-)
Mogę poprosic o to zdjęcie w duzej rozdzielczosci - moze uda sie ejszcze cos ustalić, albo odczytać napisy.
Z którego dokładnie roku moze być to zdjęcie?
 
OP
OP
M

M_Storch

Gość
#12
Wróćmy do głownego wątku...

Witam!
Chciałbym jednak powrócić do głównego wątku wagonu ES88...Kolega Krzysztof wspomniał że przechodził koło niego idąc do pracy, natomiast nie wspomniał czy był to długi czteroosiowiec. Natomiast na niemieckich stronach typu elektrolok. de czy akte-e można znale¼ć info, jakoby w lokomotywowni Rybnik stacjonował ES88 przebudowany na wagon gospodarczy, tyle że z foty nie wynikało czy to na pewno ES88. W każdym razie był to wagon krótki, 3-osiowy (oś sztywna z tyłu i wózek pod kabiną). Może to o ten wagon chodzi?
I czy istnieje on jeszcze?
Pozdraw!
Storch
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#13
Re: Wróćmy do głownego wątku...

M_Storch napisał(a):
jakoby w lokomotywowni Rybnik stacjonował ES88 przebudowany na wagon gospodarczy, tyle że z foty nie wynikało czy to na pewno ES88. W każdym razie był to wagon krótki, 3-osiowy (oś sztywna z tyłu i wózek pod kabiną).
Z tego słyszałem, to był skład hamburskiej S - bahny - 2 wagony.

M_Storch napisał(a):
I czy istnieje on jeszcze?
Pociety ok 2000/2001
 
OP
OP
M

M_Storch

Gość
#14
Hamburg? Hmmm....na ichniej stronie jest fotka ezt z tamtejszej S-Bahny i jakieś info jakoby pierwsze pociągi - zasilane 6,5kV 25Hz z sieci górnej były dwuczłonami z wózkiem Jacobsa pomiędzy połówkami jednostki. A to nie pasuje do układu osi 1-2'. No chyba że fota fałszywa albo mieli kilka rodzajów boczniakowych ezt.
Pozdraw
 
OP
OP
K

Krzysztof Koj1

Gość
#15
Re: Wróćmy do głownego wątku...

M_Storch napisał(a):
Witam!
Chciałbym jednak powrócić do głównego wątku wagonu ES88...Kolega Krzysztof wspomniał że przechodził koło niego idąc do pracy, natomiast nie wspomniał czy był to długi czteroosiowiec. Natomiast na niemieckich stronach typu elektrolok. de czy akte-e można znale¼ć info, jakoby w lokomotywowni Rybnik stacjonował ES88 przebudowany na wagon gospodarczy, tyle że z foty nie wynikało czy to na pewno ES88. W każdym razie był to wagon krótki, 3-osiowy (oś sztywna z tyłu i wózek pod kabiną). Może to o ten wagon chodzi? Storch
Rzeczywiście, nie wspomniałem czy ów wagon ES88 02 był czteroosiowy, ale to wyłącznie z tego powodu, że wydawało mi sie to zupełnie oczywiste. Wagon ten był rzeczywiście czteroosiowy i był... niepowtarzalny. Nie było żadnego innego wagonu o takim numerze, a wszystkie inne wagony niemieckiej serii ES88 różniły od tego wagonu. Mówiąc krótko, ES 88 02 był tylko jeden i był... czterosiowy.

Nie miałem na myśli wagonu z Rybnika i zapewniam, że nie był to ex ES 88, chociaż takie przypuszczenia wcale mnie nie dziwią. W MD Rybnik był rzeczywiście wagon ratunkowy( a właściwie dwuwagonowy zespół !) przebudowany już przez Niemców z "viertelzug'a" dawnej S-Bahn Hamburg.
Pisząc o dawnym wagonie ES88 02, miałem na myśli podło czterosiowego "boczniaka", stojące przez wiele lat na terenie dawnej Lokomotywowni £ód¼ Kaliska, gdzie pełniło ono rolę szatni dla uczniów Przyzakładowej Szkoły Zawodowej przy MD £ód¼ Kaliska.
 
OP
OP
A

Anonymous

Gość
#16
Wittfeld

W nawiązaniu do taboru elektrycznego:
A czy ktoś z Was myślał nad konwersją zespołu Wittfeld'a na wersję PKP?
Model produkowany przez Roco w malowaniu DRG jest odmianą z wysokimi
komorami na akumulatory, a więc taki jak nasz zabytkowy 090 802.
Wersję pierwotną (KPEV) z niskimi skrzyniami produkował chyba Liliput w H0.
 

Załączniki

OP
OP
A

Anonymous

Gość
#17
I jeszcze jedno pytanie w tym samym temacie:
Czy ktoś z Szanownych Kolegów miał jakieś doświadczenie w przebudowie
berlińskiej jednostki S-Bahn Arnolda na EW90? :?:
Niedawno kupiłem dwa takie zespoły na ebay.de, jeden z motorem,
drugi ohne Antrieb i chciałbym kiedyś ruszyć ten temat.
Ale póki co to odległa przyszłość...
 

Załączniki

OP
OP
M

M_Storch

Gość
#20
Hmmm...swego czasu Rivarossi robił wersje już prawie gotowa EW90, znajd¼cie post 'czy to modraczek'. Model był fabrycznie wyposażany w pantografy i chyba miał zdjęte odbieraki do 3 szyny. Jeśli komuś nie bardzo zależy na super-dokładnych szczegółach, to w zasadzie wystarczyło pomalować, dokładni modelarze jednak musieliby się z tym trochę bardziej pomęczyć...Pozdraw! Storch