• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Epoka IV - SM42 w ruchu pasażerskim, SP42/45 w ruchu towarowym

Reakcje
27 0 0
#1
Witam!

Chciałbym prosić osoby posiadające wiedzę na temat wykorzystania taboru w epoce IV o odpowiedź na poniższe pytania. Będę wdzięczny również za fotografie i inne materiały na ten temat.

1) Czy w epoce IV wykorzystywano lokomotywy SM42 do prowadzenia pociągów lokalnych tak jak miało to miejsce w późniejszych epokach?

2) Czy lokomotywy pasażerskie typu SP42/SP45 były wykorzystywane w epoce IV w ruchu towarowym?

Epoka IV coraz bardziej mnie interesuje i jestem w trakcie tworzenia składów. Zależy mi jednak, żeby były to składy możliwie realistyczne. Chciałbym też odtwarzać regułę, a nie wyjątek. Z góry dziękuję za wszelką pomoc w rozwianiu powyższych wątpliwości.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#2
Bardzo ciekawy temat.
W przypadku SM42 wielokrotnie spotykałem w sezonie letnim w ruchu pasażerskim. Niestety większości tych zastosowań nie pamiętam szczegółowo. Jedno natomiast dobrze zapamiętałem. Na początku lat 80 tych między Rybnikiem a Gliwicami kursował pociąg pospieszny prowadzony właśnie SM42 jako łącznik do pociągu Wigry. Jeśli dobrze pamiętam były to 3 wagony dołączane w Gliwicach. Później ten łącznik dopinano w Katowicach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#3
1) Czy w epoce IV wykorzystywano lokomotywy SM42 do prowadzenia pociągów lokalnych tak jak miało to miejsce w późniejszych epokach?

2) Czy lokomotywy pasażerskie typu SP42/SP45 były wykorzystywane w epoce IV w ruchu towarowym?
1) Tak, ale tylko w lecie, bo nie miały (i nie mają) instalacji do ogrzewania składów. Przez cały rok używano do tego odmiany SP42, wyposażonej w kocioł do parowego ogrzewania. Lokomotywy obu serii prowadziły regularnie pociągi lokalne i regionalne, raczej rzadko pociągi dalekobieżne (przykład wyjątku podał Jacek wyżej). Tak samo jest do dziś, więc trudno mówić o zmianach "w późniejszych epokach". W tych "późniejszych epokach" pojawiło się jednak sporo lokomotyw SU42, przebudowanych przez wyposażenie ich w urządzenia do ogrzewania elektrycznego, być może stąd takie wrażenie kolegi "koła123".

2) SP42 czasem, choć jednak głównie rezerwowano je dla pociągów pasażerskich, SP45 - praktycznie nie.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#4
SM42 i SP42 królowały w sezonie letnim w drugiej połowie lat 80-tych na Półwyspie Helskim. Zarówno pociągi lokalne jak i dalekobieżne.
 
K

KNG

Gość
#5
Czy w epoce IV wykorzystywano lokomotywy SM42 do prowadzenia pociągów lokalnych tak jak miało to miejsce w późniejszych epokach?
Tu masz wersję budżetową takiego składu:
B - oznacza brak wagonu, który będzie uzupełniony w miarę dostaw nowego taboru
1981-83.jpg

RJ 1981/83

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
OP
OP
wheel123
Reakcje
27 0 0
#7
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Dzięki tym informacjom z czystym sumieniem mogę ostatecznie rozwiązać mój dylemat pt. "SM42 czy SP42". Planuję utworzyć na początek dwa składy z epoki IV: zdawczy towarowy złożony z różnych typów wagonów oraz lokalny osobowy zestawiony z wagonów 120A. Wagony już mam, teraz nadszedł czas na "konie pociągowe". Początkowo rozważałem SP42, ponieważ mam już SM42 z epoki VI i chciałem wprowadzić nieco urozmaicenia do mojej kolekcji. Jednak jak się już dowiedziałem taka lokomotywa nie za bardzo nadaje się do prowadzenia pociągów towarowych, a spalinowej alternatywy brak (ST44 i ST43 nie biorę pod uwagę, ponieważ chcę się skoncentrować na taborze polskiej produkcji). SM42 okazuje się niezastąpiona, szczególnie teraz gdy mam potwierdzenie, że nadaje się również do obsługi pociągów lokalnych pozostając w zgodzie z faktami historycznymi. Ponadto planuję zaopatrzyć się w ryflowaną SP45 wyłącznie do obsługi ruchu osobowego, jeżeli Piko wyda kiedyś taką wersję. Rozważam też uzupełnienie historycznej części kolekcji o lokomotywy elektryczne EU07 oraz ET22, choć z drugiej strony brak sieci trakcyjnej zaburza realizm. A najbardziej marzę o polskich parowozach TKt48 i Ol49... Może kiedyś. :)

Pozdrawiam
 

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#8
Nie wiem czy będzie to przydatne, ale chciałbym przytoczyć parę faktów z początku epoki IV, dotyczących linii Gdynia - Hel.
Lokomotywy serii SP42 pojawiły się na półwyspie helskim w 1974 roku. Tylko pociągi dalekobieżne były prowadzone lokomotywami liniowymi (serie SP45, ST44, później SU46 i SP47). Do 1973 roku włącznie ruch lokalny był domeną SM41 (później sporadycznie też się trafiały w zastępstwie za SP42). Natomiast jeden skład był szczególny, zarówno przed 1974 jak i potem - był bowiem prowadzony przez SM42. W Gdyni łączono wagony do Helu, pochodzące ze składów z Krakowa, Katowic i Wrocławia, tworząc 8-9 wagony pociąg pospieszny, prowadzony pojedynczą SM42. W drodze powrotnej formowano już dwa składy, wcześniejszy (popołudniowy) z Helu do Katowic i Wrocławia - tę część prowadziła właśnie rzeczona SM42 i co najciekawsze skład ten był określony jako pociąg osobowy, natomiast wagony do Krakowa tworzyły późno-wieczorny pociąg pospieszny, prowadzony SM41 (do 1973 r.) a potem SP42. Lokomotywa potrzebna do obsługi tego pociągu trafiała na Hel, jako druga lokomotywa (przyprzęg?) prowadząca skład lokalny Reda-Hel, docierający do Helu w okolicach godziny 20:00, dosłownie na kilkanaście minut przed odjazdem pociągu pospiesznego do Krakowa.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
#9
Jako, że koniec lat osiemdziesiątych spędzałem w Chrzanowie Stelli - a przystanek osobowy na linii 103 w Pogorzycach był dla mnie "mekką" to jeśli mnie pamięć nie zawodzi SM42 u schyłku epoki IV miały na haku trzy ryflaki bez względu na porę roku. I ogrzewanie nie miało tu nic do rzeczy bowiem jednopalczastą rękawicą próbowałem pozbyć się lodowych wzorów :D aby wiedzieć do której stacji dotarłem. Więc można śmiało postawić tezę, że:

Czy w epoce IV wykorzystywano lokomotywy SM42 do prowadzenia pociągów lokalnych tak jak miało to miejsce w późniejszych epokach?
tak!

ps. jeśli ktoś z Kolegów ma więcej informacji o tej linii proszę o PW. Początkiem lat 90-tych była pod drutem gdyż pamiętam, że dźwięk Stonki zastąpiło buczenie EN57 a potem wszystko umarło.

i taki bonus: http://www.stacjajaworzno.c0.pl/viewpage.php?page_id=7
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#10
Co do używania SP45 z pociągami towarowymi to w 1988r w Dobrym Mieście widziałem jedną z pociągiem zbiorowym jak odstawiała wagony na bocznicę....
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 17
Dla początkujących 23
Dla początkujących 12
Dla początkujących 45
Dla początkujących 1

Podobne wątki