Lokomotywa ET40-41
typ fabryczny: 77E1
numery fabryczne: 7108 (człon A)/ 7109 (człon B)
rok produkcji: 1978
przyjęta na stan PKP i skierowana do MD Bydgoszcz Wschód w dniu 20.04.1978 r.
przystosowana do prędkości 160 km/h (wózki i silniki trakcyjne od skreślonych wcześniej lokomotyw EP05)
opuszcza ZNTK Gdańsk 30.03.1990
przechodzi liczne próby i badania w CNTK w 1990 roku
formalna zmiana serii i przyjęcie na stan MD W-wa Olszynka Grochowska nastąpiły w dniu 1.10.1990 r.
Planowano przebudowę kilku takich lokomotyw, domniemania krążyły wokół 5 lub 10 sztuk, ze względu na opóźniające się dostawy EP09. Warto przypomnieć, że pierwsze trzy "dziewiątki" Olszynka otrzymała dopiero na początku stycznia 1991 (005 - 3.01.91, 006 - 6.01.91, 007 - 30.01.91), na kolejne pięć sztuk trzeba było czekać kolejny rok (008 - 7.01.92, 009 - 7.01.92, 010 - 8.01.92, 011 - 8.01.92, 012 - 8.01.92). Niezadowalające rezultaty z eksploatacji pierwszego egzemplarza przerobionego ET40-41 na EP40-41, zakończonej poważną awarią (pożarem w jednej z sekcji) na początku 92?, zdecydowały o zaniechaniu tej koncepcji. Pomarańczowy "bombowiec" nie cieszył się także zbytnim uznaniem wśród maszynistów. Lokomotywa pod względem trakcyjnym zachowywała się podobnie do tandemu EP05, a więc osiągała 160 km/h ze składem 12 wagonów pasażerskich. Podczas jednej z jazd próbnych na CMK osiągnęła znacznie większą prędkość - 213 km/h (z wagonem pomiarowym), a tym samym zdezaktualizowała poprzedni rekord należący do przebudowanej lokomotywy EU07-050 (lata 70. - 207 km/h z czterema zrekonstruowanymi wagonami typu Eaos, wypełnionymi piaskiem).
Niestety nie znam dokładnej daty przebudowania z powrotem na typową ET40-41 i przyjęcia na stan MD Bydgoszcz Wschód.
------
Natomiast historia EP23-001 wygląda tak:
typ 201Ea, Pafawag 001/52/1973 r.
od 31.01.1979 jako ET22-121"
Przyjęty na stan PKP i MD W-wa Olszynka Grochowska w dniu 6.04.1973
Przekazany do MD Łódź Olechów w dniu 17.06.1981
Przekazany do MD Rybnik w dniu 10.06.1991
Wycofany z ruchu - styczeń 1995
Skreślony z inwentarza PKP - 20.10.1998
Pomiędzy 14.06.1978 a 31.01.1979 rekonstrukcja na ET22 w ZNLE Gliwice