• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EP40

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#1
Na początek trochę zdjęć. Kilka jest moich, natomiast autorami pozostałych są (w kolejności alfabetycznej): Ryszard Boduszek, Wojciech Glass, Roman Kozak i Piotr Sobolewski:)

img101.jpg

img102.jpg

img102a.jpg

img102b.jpg

img103a.jpg

img103b.jpg

img104a.jpg

img104b.jpg

img105a.jpg

img105b.jpg

img106a.jpg

img107.jpg

img108.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#3
Bardzo dobre pytanie!
Znajomy szuka od jakiegoś czasu takiej fotki, to znaczy w kolorze tej maszyny, ale chyba do dziś nie udało mu się zdobyć.
 
OP
OP
Ludwik Igielski

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#4
Obawiam się, że będzie z tym duży problem, ze względu na obieg tej maszyny. Wieczorem wyruszała z pociągiem relacji Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra, wracała następnego dnia przed południem z Ex. Opolanin i resztę czasu spędzała w szopie. Końcówka jej żywota jako EP23 (ok. 1977) ubiegła na prowadzeniu pociągów zdawczych na WWK. Można było ją zobaczyć np. w okolicach Warszawy Gdańskiej ze składem wagonów towarowych. Nie zdążyłem już zrobić takiego zdjęcia, dopiero po naprawie i zmianie serii na ET22-121.
img109a.jpg

img109b.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#5
Ludwik Igielski, czy jesteś w stanie podać informację gdzie i kiedy wykonano tę pierwszą fotkę EP23?
Mam ją w kolekcji ale mam tylko informację że jej autorem jest
Andrzej Massel.
Piękne zdjęcie.
 
OP
OP
Ludwik Igielski

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#6
Zdjęcie wykonano na terenie MD W-wa Olszynka Grochowska od strony CNTK, prawdopodobnie między rokiem 1973 i 1975. Flagi umieszczone na przodzie lokomotywy sugerują okolice któregoś ze świąt państwowych: 1 maja lub 22 lipca. Natomiast ET22-121 "cyknięta" została w lecie 1979 r (Warszawa Gdańska).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
#8
Wydaje mi się, że to nie Andrzej Massel był autorem zdjęcia EP23, tylko Jerzy Szeliga. Z całym szacunkiem dla pana Andrzeja, w 1975 roku miał 10 lat (urodzony 19.01.1965), więc nie sądzę, by mógł wykonać takie zdjęcie, w dodatku profesjonalnym aparatem dużego formatu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
#10
Pierwsze dwie sztuki (prototypy) były całe takie jasne, dopiero później zostały przemalowane tak, jak następne. Pewnie to jest jeden z nich.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#11
Może mały rys historyczny tej lokomtywy? Kiedy to jeździło? Wnioskuję, że na przełomie lat 80/90 tych, skoro wśród autorów jest Rysiek Boduszek.
 
OP
OP
Ludwik Igielski

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#12
Lokomotywa ET40-41
typ fabryczny: 77E1
numery fabryczne: 7108 (człon A)/ 7109 (człon B)
rok produkcji: 1978
przyjęta na stan PKP i skierowana do MD Bydgoszcz Wschód w dniu 20.04.1978 r.
przystosowana do prędkości 160 km/h (wózki i silniki trakcyjne od skreślonych wcześniej lokomotyw EP05)
opuszcza ZNTK Gdańsk 30.03.1990
przechodzi liczne próby i badania w CNTK w 1990 roku
formalna zmiana serii i przyjęcie na stan MD W-wa Olszynka Grochowska nastąpiły w dniu 1.10.1990 r.

Planowano przebudowę kilku takich lokomotyw, domniemania krążyły wokół 5 lub 10 sztuk, ze względu na opóźniające się dostawy EP09. Warto przypomnieć, że pierwsze trzy "dziewiątki" Olszynka otrzymała dopiero na początku stycznia 1991 (005 - 3.01.91, 006 - 6.01.91, 007 - 30.01.91), na kolejne pięć sztuk trzeba było czekać kolejny rok (008 - 7.01.92, 009 - 7.01.92, 010 - 8.01.92, 011 - 8.01.92, 012 - 8.01.92). Niezadowalające rezultaty z eksploatacji pierwszego egzemplarza przerobionego ET40-41 na EP40-41, zakończonej poważną awarią (pożarem w jednej z sekcji) na początku 92?, zdecydowały o zaniechaniu tej koncepcji. Pomarańczowy "bombowiec" nie cieszył się także zbytnim uznaniem wśród maszynistów. Lokomotywa pod względem trakcyjnym zachowywała się podobnie do tandemu EP05, a więc osiągała 160 km/h ze składem 12 wagonów pasażerskich. Podczas jednej z jazd próbnych na CMK osiągnęła znacznie większą prędkość - 213 km/h (z wagonem pomiarowym), a tym samym zdezaktualizowała poprzedni rekord należący do przebudowanej lokomotywy EU07-050 (lata 70. - 207 km/h z czterema zrekonstruowanymi wagonami typu Eaos, wypełnionymi piaskiem).

Niestety nie znam dokładnej daty przebudowania z powrotem na typową ET40-41 i przyjęcia na stan MD Bydgoszcz Wschód.

------

Natomiast historia EP23-001 wygląda tak:
typ 201Ea, Pafawag 001/52/1973 r.
od 31.01.1979 jako ET22-121"
Przyjęty na stan PKP i MD W-wa Olszynka Grochowska w dniu 6.04.1973
Przekazany do MD Łódź Olechów w dniu 17.06.1981
Przekazany do MD Rybnik w dniu 10.06.1991
Wycofany z ruchu - styczeń 1995
Skreślony z inwentarza PKP - 20.10.1998
Pomiędzy 14.06.1978 a 31.01.1979 rekonstrukcja na ET22 w ZNLE Gliwice
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#13
Tak teraz przyglądając się dokładniej zdjęciu tej EP23, zaczynam przypuszczać, że malowanie tej lokomotywy wcale nie musiało być pomarańczowe w całości w tym samym odcieniu. Mimo, że taki wygląd tej lokomotywy utrwalił się niejako.
Patrząc bowiem na ścianę boczną, da się zauważyć różnicę w odcieniu ściany w środkowej części a pod dolną listwą. Co prawda nad górną listwą także jest inny odcień, ale w tamtym miejscu ściana jest w innej płaszczyźnie niż pod listwą, więc światło ma prawo się inaczej rozkładać. Jednak ściana nad i pod dolną listwą jest w tej samej płaszczyźnie, a mimo to widać różnicę w odcieniach.
A zatem, zaryzykuję stwierdzenie, że lokomotywa nie była cała w jednym odcieniu pomarańczu, jak dotychczas wielu przedstawiało. A przedstawiał tę lokomotywe w ten sposób między innymi Pan Mariusz Plewka. Poniżej Jego rysunek.
EP23-001.jpg

źródło: http://www.bluefish.foxnet.pl/Tabor/Elektryczne/EP23/Zdjecia/galeria_EP23.html

Podobnie "kolorowali" tę lokomotywę niektórzy twórcy modeli 3D do symulatorów kolejowych. Ponizej przykład.
ep23_001.jpg

źródło: http://www.garnek.pl/radekrc/13643151/ep23-001

Ale jak się okazuje nie wszyscy. Są i tacy, którzy użyli dwóch różnych odcieni, co w moi mniemaniu odpowiada rzeczywistości.
EP23 (3).jpg

źródło: http://my.opera.com/akvin-profeta/blog/?startidx=30
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#14
Chwilę temu otrzymałem od mojego serdecznego kolegi komplet oznaczeń na ET40-48A i jakież było moje zdziwienie, gdy spod farby na jednej z cyfr wyszedł pomarańcz!!!
 

Jarek

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#17
A dlaczego nie do muzeum w Warszawie ? Pomalowac na pomaranczowo. tabliczki EP40 wykonac i piekny eksponat!
Jak wiesz, muzeum ma delikatnie mówiąc kłopoty z miejscem i przyszłość tego miejsca jest niepewna, również w dobie ciągłej, stałej reorganizacji na kolei wątpię by w lok. Bydgoszcz Wschód, znalazł się ktoś, kto podjął by się remontu w charakterze pomnika jednej maszyny. Serii, która była sztandarowa dla tej właśnie szopy. Ludzie mają zupełnie inne problemy na głowie. Niestety.:(
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
#18
Fajne fotki. A ciekaw jestem, czy ma ktoś zdjęcia EP23, zwłaszcza kolorowe?
Bardzo dobre pytanie! Znajomy szuka od jakiegoś czasu takiej fotki, to znaczy w kolorze tej maszyny, ale chyba do dziś nie udało mu się zdobyć.
Obawiam się, że będzie z tym duży problem, ze względu na obieg tej maszyny(...)
EP23-001 Jedno z pierwszych zdjęć.jpg

A jednak! Znalezione na facebooku. Wkleił je p. Miłosz Telesiński.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
#20
Dwa razy w życiu widziałem EP23-001 w kolorze: raz w 1975 lub 76 roku na żywo w Pruszkowie i dzisiaj na tym zdjęciu, które potwierdza to, co pamiętałem - cała była jednolicie pomarańczowa, bez ciemniejszych i jaśniejszych pasów.