• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EP09 - epoka

Reakcje
2 0 0
#1
Witam wszystkich, to mój pierwszy post i zarazem wielka prośba do forumowiczów. Od jakiegoś czasu przymierzam się do budowy EP09, póki co powstaje w rzeczywistości wirtualnej, lecz nie posiadam zbyt dokładnej dokumentacji (mam plany w H0 z modelarza, rysunki z zonka i wycinanke GPM-u), więc dużą część wymiarów dopasowuję "na oko" przeliczając wymiary mierzone na zdjęciach, przez co już kilka razy poprawiałem cały projekt od początku bo coś nie pasuje. Tak więc jeżeli moglibyście spojrzeć na moje rysunki, czy nie rzuca się w oczy na nich jakiś rażący błąd i druga prośba - czy ktoś posiada zmierzoną geometrie czoła lokomotywy i wymiary osłon wieszaków pudła i tłumika drgań - robiłem przeliczając ze zdjęcia ale coś mi nie pasuje, bo z planów mi wynika że osłona mocowania tłumika ma 180 mm a na zdjęciu wychodzi coś około 250 mm, chyba, że moje założenie, iż ostoja zagina się na krawędzi tej osłony jest błędne. Co do czoła to wyszło mi, że 2 dolne płaszczyzny nie są płaszczyznami, tylko są wygięte i nie wiem czy tak jest w rzeczywistości. Dziękuję z góry za każdą pomoc.

Pozdrawiam, Adrian.

bok.jpg perspektywa.jpg przód.jpg
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#2
Zderzaki są za nisko. Załamanie ostoi jest dokładnie na krawędzi wspornika tłumika drgań tej bliżej czołownicy. Wydaje mi się, że reflektory są zbyt blisko siebie.


 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#3
Hmm, według mojej suwmiarki są tak jak na rysunku, natomiast problem jest gdzie indziej - machnąłem się na wysokości pudła i górny reflektor jest zbyt wysoko, co może dawać efekt ze dolne wydają się być zbyt blisko siebie - do poprawki. Zderzaki umieszczałem w odniesieniu do główki szyny czyli mam też coś nie tak z ostoją/czołownicą, teraz tylko dojść co :( te 180mm szerokości wspornika jest ok? Tak wychodzi z wymiarów w planach ale wtedy wychodziły jakieś za małe w stosunku do reszty, dlatego przeliczałem ze zdjęcia, co z kolei wymagało przesunięcia linii gięcia, żeby wypadała na krawędzi.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#4
Niewątpliwie sporo błędów.
Wspornik tłumika ma 180 mm. Od krawędzi wspornika do czołownicy jest 3660 mm. Wysokość czołownicy, to 760 mm. Szerokość ostoi, to 2970 mm, a czołownicy 2750 mm. Wysokość ściany pudła, to 1900 mm, samej ściany. Rozstaw reflektorów, to 1450 mm, średnica 470 mm, wysokość od krawędzi pudła do osi reflektora, to 275 mm.
Oś górnego reflektora jest oddalona od dolnej krawędzi pudła o 2165 mm.
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#5
Dzięki za wymiary, ostoja miała w miarę dobre wymiary, natomiast ściana była zdecydowanie za wysoka. Reflektory poprawię później, najpierw muszę mieć dobre pudło i ostoję. Ze zdjęcia wychodzi mi wysokość ostoi 475 mm, nie wiem czy dobrze. Widzę, że Twoja jest z wyższym numerem, więc na flexicolach, czyli wymiarów wspornika wieszaków raczej nie posiadasz? Jak tak sprawdzam te plany w modelarzu, to nawet nie są złe, tylko inaczej to wygląda jak przelicza się rzeczywisty wymiar na H0 i porównuje z rysunkiem a inaczej jak próbuje się zmierzyć i przeliczyć na 1:1, kiedy linie są często rozlane i zamazane a odległość do zmierzenia to 1 mm :confused: No nic, pomarudziłem a teraz walczę dalej.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#6
Ostoja ma wysokość 500 mm. Wspornik zawieszenia pudła z pomiaru z rysunku ma 460 mm szerokości i 440 mm wysokości całkowitej. 360 mm, to wysokość wspornika w części płaskiej licującej się z płaszczyzną boczną ostoi.
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#7
Ok, ostoja poprawiona, dzięki za pomoc :) Póki co robię wydmuszkę, a potem dołożę elementy konstrukcyjne. Ciekaw jestem jak zachowa się zawieszenie w tej skali. Nie widzę też za bardzo miejsca na osłonę przekładni głównej, czyli będę musiał zastosować tramwajowe zawieszenie silników w najgorszym wypadku. Teraz czas na pudło. Z jakich rysunków bierzesz wymiary? Bo ewentualnie miałbym możliwość skombinowania 3 rzutów całości, tylko, że nie widziałem tego na oczy, więc nie wiem jakiej są jakości, ale przy formacie A3 mogą nie być lepsze od tego co mam teraz. Jakbyś posiadał jeszcze informacje odnośnie geometrii czoła byłbym bardzo wdzięczny. Bo wydaje mi się, że wszystkie fragmenty przodu powinny być płaskie, a dolne u mnie nie są.
bok ostoi.jpg rzut boku.jpg
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#9
No więc, potrzebowałbym odległości zielonych punktów od płaszczyzny czołownicy, odległość pomiędzy górną płaszczyzną ostoi a równoległą płaszczyzną przechodzącą przez "czubek" czoła - środkowy zielony punkt i kąt nachylenia ścian bocznych pudła do górnej płaszczyzny ostoi - mi wyszło około 4 stopnie. Te 4 fragmenty czoła są płaskie, tak? Założyłem też, że czerwone linie są równoległe? Dużo tego, wiem :gwizd:
czolo.jpg
 
OP
OP
XFedraX

XFedraX

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Ok, poprawki wprowadzone, co prawda będę z tematem przenosił się do skali większej - czyli 1, bo w 0 nie potrafię znaleźć silników o długości 20 mm w rozsądnej mocy i cenie :( - jedynie Faulhabery za 40 euro sztuka, ale projekcik i tak chyba skończę, bo jakby się napęd znalazł, to ciut mniejsze modele jakoś bardziej mi leżą.

epoczka.jpg epoczka2.jpg 198[1].jpg
ostatnie zdjecie ze strony http://gigabyt.cal.pl
 
OP
OP
XFedraX

XFedraX

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#14
Silniki się rysują, mam nadzieję, że niecałe pół kilograma na haku wystarczy. Osłona gdzieniegdzie przeskalowana z konieczności. Muszę też pomyśleć nad chłodzeniem. Jeśli ktoś posiada jakiekolwiek zdjęcia silnika, wału drążonego, mocowań silnika do ramy, to chętnie przygarnę, każde zdjęcie się przyda, bo internet nie jest zbyt łaskawy.

otwarty.jpg zamkniety.jpg
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#17
Ślicznie dziękuje za zdjęcia. Gdzie ten garaż się znajduje? Chętnie bym się tam z miarką wybrał :D
Zębatki póki co narysowałem proste, dźwięk przekładni lubię a zawsze można zmienić, zobaczę też, co w ogóle uda się wyfrezować u mnie w mieście. Mam warsztat prawie koło domu, ale tam frezują od modułu 1 wzwyż i nie wiem co powiedzą na 0,3 :gwizd:.
Napędy ładne, tylko ceny niekorzystne. Po Faulhauberach 1717, które tam siedzą, już też patrzałem, tylko wychodzą sporo drożej od tych - klik. Dopóki nie zrobię jednego napędu to się nie przekonam czy warto oszczędzać.
 

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#18
Nie ma za co dziękować :) sprzęty te znajdują się na Ochocie w sąsiedztwie lokomotywowni Kolei Mazowieckich, tuż za dworcem W-wa Zachodnia, jednak nie wiem jak tam wygląda kwestia wejścia, zapewne flaszka załatwi sprawę ;) ja byłem z maszynistą z ICC (Pan w prawym górnym rogu z pierwszego zdjęcia, przy okazji ślę pozdrowienia). Tam wymieniają uszkodzone silniki, zestawy kołowe (zapadnia), znajduje się tam również podnośnik Kutruffa do podnoszenia całego pudła lokomotywy, jest też nawet prasa do nakładania obręczy na koło bose.

wwa.JPG
DSC06710.JPG
DSC06698.JPG
DSC06696.JPG
DSC06688.JPG
DSC06681.JPG