• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EP08

Witam Kolegów,
chciałbym urwać tę niepotrzebną dyskusję w domysłach o dwóch rodzajach malowania EP08, tj. jasnej i ciemnej wersji...
Niczego takiego nie było !
Wszystkie lokomotywy serii EP08 przychodziły z Pafawagu malowane w kompozycję ciemno-zielono ciemno-pomarańczowo.
Potem przemalowano je na pomarańczowo z brunatnym szerokim pasem bocznym, aż wreszcie kolejna wersja malowania, to całe pomarańczowe. Ostatecznie zmieniono na malowanie IC - fantazyjna kompozycja jasno-niebieska, która to mi osobiście bardzo się podoba. Teraz mamy EP08-007 w tzw "historycznym" malowaniu, jak to wielu Kolegów ocenia, a jest to w rzeczywistości trzecie z kolei malowanie. Wracając jednak do korzeni; istotnie ostatnie egzemplarze lokomotyw serii EP08 posiadały jaśniejsze malowanie. Wynikało to z wypłowienia barwnika użytych farb. Wypłowienie było skutkiem wyżarcia tego barwnika przez składniki chemii używanej do mycia pudeł lokomotyw. Jakość samych farb nie była wówczas też najlepsza. Zdjęcie EP08-001 zamieszczone jako pierwsze w tym wątku jest mojego autorstwa. Wykonałem je pośpiesznie na stacji Gliwice, gdy jako maszynista z Olszynki Grochowskiej przyjechałem tam swym pociągiem. Wyskoczyłem wtedy z aparatem, z lokomotywy i "pstryknąłem" tę fotkę.
Była to wówczas już ostatnia lokomotywa w tym malowaniu.
Stanowczo przychyliłbym się do opinii kolegi tcy, że na EP08 eksperymentowano z dwoma odcieniami zieleni. Wystarczy porównać zamieszczone przez kolegów zdjęcia, gdzie widać wyraźnie, że na EP08-006 (z targów) barwa zieleni odpowiada ciemnej zieleni stojących w dali SP45 i SM42, a na zdjęciu EP08-001 w Gliwicach, barwa zieleni jest jaśniejsza, nawet od barwy seledynowej, widocznej na stojącej z tyłu ET21. Rozumiem, bladość zdjęcia, jaśnienie kolorów w toku eksploatacji itp. ale jakby na EP08-001 na fotografii z Gliwic była ciemniejsza zieleń (taka jak na EP08-006 z targów) to nie kontrastowała by tak bardzo z zielonym, ciemnym pasem środkowym, widzianej z tyłu ET21 (jest na tej samej fotografii, więc proces bladnięcia kolorów zdjęcia, też by jej dotyczył). Według mnie, EP08 w kolorystyce pomarańczowo-zielonej, malowano (jak to zauważył kolega tcy) dwoma odcieniami zieleni - seledynowym (jasnym - jak na EP08-001 w Gliwicach, odpowiednikiem barwy górnego i dolnego pasa zieleni w ówczesnych EU07) lub ciemnym (jak dolny pas SP45 - EP08-006 na targach). Nie można (biorąc pod uwagę kolorystykę innych lokomotyw widocznych na w/w zdjęciach) różnicy w odcieniach barw EP08 wytłumaczyć bladością i nasyceniem koloru zdjęcia lub tak znaczącym wypłowieniem oryginalnych barw w toku eksploatacji. Według mnie to są zdecydowanie dwa, różne odcienie zieleni. Barwy pierwotne EP08.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
A co w takim razie z pomarańczowym kolorem? Przecież także znacząco się różni na obu zdjęciach.
Nie wiem czy była jedna, czy dwie wersje malowania tych lokomotyw, ale:
- Górne zdjęcie z racji wieku i niedoskonałości ówczesnych niektórych materiałów fotograficznych, plus być może przetworzenia na formę cyfrową, posiada zbyt intensywne barwy. Przez to zieleń jest ciemna, pomarańcz niezwykle intensywny, a peron i niebo mocno niebieskie.
- Dolne zdjęcie ukazuje być może lokomotywę na której lakier jest już mocno wyblakły, stąd pewnie blady pomarańcz. A i same barwy zdjęcia też wydają się być nie do końca w porządku.

Można by się pobawić trochę w korekcję barwną obu zdjęć. I spróbować w górnym zmniejszyć ilość odcienia niebieskiego, a w dolnym żółtego. Ciekawe co by wyszło.
 
A co w takim razie z pomarańczowym kolorem? Przecież także znacząco się różni na obu zdjęciach.
Nie wiem czy była jedna, czy dwie wersje malowania tych lokomotyw, ale:
- Górne zdjęcie z racji wieku i niedoskonałości ówczesnych niektórych materiałów fotograficznych, plus być może przetworzenia na formę cyfrową, posiada zbyt intensywne barwy. Przez to zieleń jest ciemna, pomarańcz niezwykle intensywny, a peron i niebo mocno niebieskie.
- Dolne zdjęcie ukazuje być może lokomotywę na której lakier jest już mocno wyblakły, stąd pewnie blady pomarańcz. A i same barwy zdjęcia też wydają się być nie do końca w porządku.

Można by się pobawić trochę w korekcję barwną obu zdjęć. I spróbować w górnym zmniejszyć ilość odcienia niebieskiego, a w dolnym żółtego. Ciekawe co by wyszło.
Ja porównałem barwy kolorów do lokomotyw widzianych na drugim planie, na tych samych zdjęciach (czyli jakiekolwiek zniekształcenia kolorystyczne też by ich dotyczyły). Na EP08-006 zieleń jest wręcz identyczna do tej ciemnej zieleni na SP45 i SM42. Na zdjęciu EP08-001 z Gliwic zieleń jest nawet jaśniejsza od jasnego pasa na ET21. Gdyby wyblaknięcie zdjęcia, jego obróbka cyfrowa itp., itd. zniekształciłyby tak bardzo odcień (ciemny - jasny) to efekt tego widoczny byłby także na lokomotywach na drugim planie. Chodzi więc o skalkulowanie odcieni z barwami lokomotyw widocznych na drugim planie obu zdjęć. Jeżeli więc zieleń na EP08-006 z targów jest porównywalna do tej na SP45 i SM42 to można założyć, że miała barwę (odcień) ciemną - podobną do tej, jaką widzimy na obojętnie jakim kolorowym zdjęciu SP45 z tamtego okresu. Tymczasem EP08-001 na stacji Gliwice ma zieleń w odcieniu jaśniejszym od jasnych pasów na ET21, i tu podobnie - weźmy obojętne jakie kolorowe zdjęcie ET21 z tamtego okresu i spójrzymy jak kształtują się barwy jej środkowego pasa - bardziej przypominają ciemny odcień, ten na lokomotywach na zdjęciu z targów. Więc jak wytłumaczyć tak ogromną różnicę i kontrast jasnej zieleni EP08-001 i zieleni środkowego pasa ET21, przecież widnieją na tym samym zdjęciu. Oczywiście, że lokomotywy różnią się nasyceniem barwy pomarańczowej, ale obojętnie jakiej obróbce poddasz zdjęcie EP08-001 - gdzie uzyskasz efekt koloru pomarańczowego o wiele bardziej ciemnego - nie przekłada się to na barwę zieloną tej lokomotywy, która podczas takiej obróbki nabiera odcienia bardziej seledynowego niż zielonego. Tak więc według mnie to dwa różne odcienie zieleni, ale może się mylę i moje rozumowanie (skalkulowanie odcieni na podstawie barw widocznych na zdjęciach innych lokomotyw) jest błędne, a efekt tak dużej różnicy jest wynikiem blaknięcia farby w toku eksploatacji pojazdu i nasycenia barw na zdjęciu. Tylko czemu widoczne SP45 czy ET21 tak bardzo nie odbiegają kolorystyką od swoich pobratymców, a EP08 tak bardzo się różnią, właśnie tą barwą zieloną.

002.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Pobawiłem się trochę barwami. O ile pierwsze zdjęcie jak sądzę udało mi się urealnić trochę, poprzez zmniejszenie żywotności barw, a co za tym idzie pomarańcz i zieleń stały się normalniejsze, o tyle z drugim zdjęciem niewiele udało mi się zrobić.
1.jpg

2.jpg

Zgodzić się muszę z Twoją teorią, iż jakby nie patrzeć, na drugim zdjęciu lokomotywa w tle jest dobrym obiektem do porównań i wyciągania wniosków.

Przy okazji należy także zwrócić uwagę na fakt, iż na obu zdjęciach dach jest inaczej pomalowany, a zatem obie lokomotywy nie mają identycznego schematu. Nie można zanegować teorię kolegi Prezesa TS, gdyż mogło tak być że farba z różnych przyczyn wyblakła, chociaż faktycznie stopień tego wyblaknięcia mały nie jest. Ale po mojej korekcji zdjęć, ta różnica już taka ogromna nie jest.
 

ALA

Aktywny użytkownik
001.jpg


PS. Masa rewelacyjnych fotek jest na tej stronie. Nie znałem jej. Fotki można ściągać odpłatnie, na własny użytek, kosztuje to 1 Funt za zdjęcie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 4

Podobne wątki