Na początek zainwestuj w aerograf, nie musi być z najwyższej półki. Do malowania powierzchni modeli wystarczy ci zwykły (ja swoją zabawę z malowaniem zaczynałem od takiego zestawu
https://www.emag.pl/aerograf-138-ze...MIubeS94Dv2gIVhc0bCh1AWQTREAQYASABEgJnH_D_BwE ) Jak nie masz na sprężarkę kup kilka butli z sprężonym powietrzem (by powietrze wychodziło do końca z butli, włóż ją do wiadra z ciepłą wodą). Jak kupisz sprężarkę to dokup do niej dodatkowy reduktor
https://www.mojehobby.pl/products/AA400-Szybkozlaczka-1-8-z-reduktorem.html będziesz mógł bawić się w bardziej zaawansowane malowanie.
Malowanie farbami w aerozolu nie jest łatwe i dla mniej wprawionego modelarza wysokie ciśnienie pracy takiego zestawu może sprawić wiele niespodzianek.
Bardzo dawno na którymś forum zrobiłem taką listę czynności niezbędnych do przerobienia modelu z istniejącej bazy, może Ci się przyda:
Wygląda to po kolei tak:
- zmycie starej farby (zmywacz Wamod i szczotka do zębów), zmycie wamodu zimną wodą,
- mycie modelu płynem do naczyń w ciepłej wodzie,
- niekiedy po zmyciu zostają wżery od oznakowań - no to je papierem 2000-2500
- malowanie podkładem (aerograf)
- po wyschnięciu szlifowanie podkładu papierem 2000-2500
- zależy od tego co malujesz i jaki to ma być model - maskowanie tu masz całą plejadę taśm i płynów maskujących
https://www.mojehobby.pl/catalog/Plyny-i-tasmy-maskujace.html
- następne kolory co najmniej po 24 godzinach (jak za grubo sikniesz farby, odciśnie się taśma i zostawia nie ciekawy wygląd).
- po pomalowaniu całości i wyschnięciu, polerowanie płynem polerskim MR Hobby Mr.compound fine 3000 (są do 5000)
- po polerowaniu zmycie wodą przy pomocy szczoteczki do zębów, by wydostać pastę z zakamarków.
- po wyschnięciu lakier bezbarwny połysk
- po co najmniej 12 godzinach namoczona w zwykłej wodzie z kranu kalkomania
- po minucie od położenia, na kalkę płyn zmiękczający, chyba że kładzione jest na ryflowanej nierównej powierzchni to na klej ze zmiękczaczem, by można było ją lepiej wcisnąć w nierówności. Trzeba to robić delikatnym miękkim pędzelkiem i bardzo ostrożnie, kalkomanie niektóre zaczynają się rozjeżdżać i tracić swoje wymiary. Najlepiej jest powciskać kalkomanię miękką gąbką. Uważać na kalkomanię bo po kompieli wodnej może być krucha i popękać.
- po ułożeniu kalki i pomoczeniu zmiękczaczem, trzeba go ściągnąć delikatnie suchym pędzelkiem by nie zostawały kropelki. Czasami jak się je zostawi potrafią zrobić plamy.
- po położeniu i wyschnięciu kalkomanii dla wyrównania kładzie się lakier bezb. z połyskiem.
- na koniec po wyschnięciu połysku, lakier satynowy lub matowy w zależności od modelu.
Oczywiście jest to lista do zwykłego przemalowania, jeśli będziesz bawił się w modele z blachy, odlewy żywiczne; to z racji materiału należy wykonywać wiele dodatkowych czynności z nim związanych.
Musisz też wyposażyć się w odpowiednie farby i rozpuszczalniki. Pamiętaj o jednej ważnej zasadzie jak malujesz farbą Tamija to rozcieńczasz ją rozpuszczalnikiem Tamii. Przy użyciu innego rozpuszczalnika możesz zrobić z farby twarożek.