• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EN71-043 PR Oddział Dolnośląski we Wrocławiu

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.309 16 0
Narobiłeś się przy tym modelu i chwała Ci za to, nie ma tu wielu, którzy biorą się za prace modelarskie. Szkoda że kiedy koledzy na początku wątku wskazali Ci błędy jakie popełniłeś przy maskowaniu nie umyłeś modelu i nie pomalowałeś jeszcze raz. Na pewno praca przy modelu pomogła dopracować techniki pracy przy modelu. Efekt końcowy wygląda imponująco, szkoda że nie zakończyłeś swych prac malarskich zmatowaniem go lakierem. Połysk uwypukla w modelach wiele błędów i niekiedy je wyolbrzymia.
Jak to życie pokazuje człowiek uczy się na błędach, także zapewne następny model popełnisz już z większym zaangażowaniem w szczegóły, czego Ci szczerze życzę.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Podzielam zdanie Darka.
Mimo wszystko, model wyszedł pięknie. Szanuję Twoją pracę i cierpliwość. Coraz mniej takich przeróbek jest na forum, więc tym bardziej miło popatrzeć jak powstało coś z niczego.
Zastanawiam się, czy jest jeszcze możliwość pomalować model bezbarwnym matowym lakierem.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.618 177 14
Na tym etapie to już za wiele nie zwojujesz, następny model jak będziesz robił to stosuj się do naszych rad :)
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.309 16 0
Na początek zainwestuj w aerograf, nie musi być z najwyższej półki. Do malowania powierzchni modeli wystarczy ci zwykły (ja swoją zabawę z malowaniem zaczynałem od takiego zestawu https://www.emag.pl/aerograf-138-ze...MIubeS94Dv2gIVhc0bCh1AWQTREAQYASABEgJnH_D_BwE ) Jak nie masz na sprężarkę kup kilka butli z sprężonym powietrzem (by powietrze wychodziło do końca z butli, włóż ją do wiadra z ciepłą wodą). Jak kupisz sprężarkę to dokup do niej dodatkowy reduktor https://www.mojehobby.pl/products/AA400-Szybkozlaczka-1-8-z-reduktorem.html będziesz mógł bawić się w bardziej zaawansowane malowanie.
Malowanie farbami w aerozolu nie jest łatwe i dla mniej wprawionego modelarza wysokie ciśnienie pracy takiego zestawu może sprawić wiele niespodzianek.

Bardzo dawno na którymś forum zrobiłem taką listę czynności niezbędnych do przerobienia modelu z istniejącej bazy, może Ci się przyda:
Wygląda to po kolei tak:
- zmycie starej farby (zmywacz Wamod i szczotka do zębów), zmycie wamodu zimną wodą,
- mycie modelu płynem do naczyń w ciepłej wodzie,
- niekiedy po zmyciu zostają wżery od oznakowań - no to je papierem 2000-2500
- malowanie podkładem (aerograf)
- po wyschnięciu szlifowanie podkładu papierem 2000-2500
- zależy od tego co malujesz i jaki to ma być model - maskowanie tu masz całą plejadę taśm i płynów maskujących https://www.mojehobby.pl/catalog/Plyny-i-tasmy-maskujace.html
- następne kolory co najmniej po 24 godzinach (jak za grubo sikniesz farby, odciśnie się taśma i zostawia nie ciekawy wygląd).
- po pomalowaniu całości i wyschnięciu, polerowanie płynem polerskim MR Hobby Mr.compound fine 3000 (są do 5000)
- po polerowaniu zmycie wodą przy pomocy szczoteczki do zębów, by wydostać pastę z zakamarków.
- po wyschnięciu lakier bezbarwny połysk
- po co najmniej 12 godzinach namoczona w zwykłej wodzie z kranu kalkomania
- po minucie od położenia, na kalkę płyn zmiękczający, chyba że kładzione jest na ryflowanej nierównej powierzchni to na klej ze zmiękczaczem, by można było ją lepiej wcisnąć w nierówności. Trzeba to robić delikatnym miękkim pędzelkiem i bardzo ostrożnie, kalkomanie niektóre zaczynają się rozjeżdżać i tracić swoje wymiary. Najlepiej jest powciskać kalkomanię miękką gąbką. Uważać na kalkomanię bo po kompieli wodnej może być krucha i popękać.
- po ułożeniu kalki i pomoczeniu zmiękczaczem, trzeba go ściągnąć delikatnie suchym pędzelkiem by nie zostawały kropelki. Czasami jak się je zostawi potrafią zrobić plamy.
- po położeniu i wyschnięciu kalkomanii dla wyrównania kładzie się lakier bezb. z połyskiem.
- na koniec po wyschnięciu połysku, lakier satynowy lub matowy w zależności od modelu.

Oczywiście jest to lista do zwykłego przemalowania, jeśli będziesz bawił się w modele z blachy, odlewy żywiczne; to z racji materiału należy wykonywać wiele dodatkowych czynności z nim związanych.

Musisz też wyposażyć się w odpowiednie farby i rozpuszczalniki. Pamiętaj o jednej ważnej zasadzie jak malujesz farbą Tamija to rozcieńczasz ją rozpuszczalnikiem Tamii. Przy użyciu innego rozpuszczalnika możesz zrobić z farby twarożek.
 
OP
OP
zbokolejowyEN57

zbokolejowyEN57

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 0 4
Na początek zainwestuj w aerograf, nie musi być z najwyższej półki. Do malowania powierzchni modeli wystarczy ci zwykły (ja swoją zabawę z malowaniem zaczynałem od takiego zestawu https://www.emag.pl/aerograf-138-ze...MIubeS94Dv2gIVhc0bCh1AWQTREAQYASABEgJnH_D_BwE ) Jak nie masz na sprężarkę kup kilka butli z sprężonym powietrzem (by powietrze wychodziło do końca z butli, włóż ją do wiadra z ciepłą wodą). Jak kupisz sprężarkę to dokup do niej dodatkowy reduktor https://www.mojehobby.pl/products/AA400-Szybkozlaczka-1-8-z-reduktorem.html będziesz mógł bawić się w bardziej zaawansowane malowanie.
Malowanie farbami w aerozolu nie jest łatwe i dla mniej wprawionego modelarza wysokie ciśnienie pracy takiego zestawu może sprawić wiele niespodzianek.

Bardzo dawno na którymś forum zrobiłem taką listę czynności niezbędnych do przerobienia modelu z istniejącej bazy, może Ci się przyda:
Wygląda to po kolei tak:
- zmycie starej farby (zmywacz Wamod i szczotka do zębów), zmycie wamodu zimną wodą,
- mycie modelu płynem do naczyń w ciepłej wodzie,
- niekiedy po zmyciu zostają wżery od oznakowań - no to je papierem 2000-2500
- malowanie podkładem (aerograf)
- po wyschnięciu szlifowanie podkładu papierem 2000-2500
- zależy od tego co malujesz i jaki to ma być model - maskowanie tu masz całą plejadę taśm i płynów maskujących https://www.mojehobby.pl/catalog/Plyny-i-tasmy-maskujace.html
- następne kolory co najmniej po 24 godzinach (jak za grubo sikniesz farby, odciśnie się taśma i zostawia nie ciekawy wygląd).
- po pomalowaniu całości i wyschnięciu, polerowanie płynem polerskim MR Hobby Mr.compound fine 3000 (są do 5000)
- po polerowaniu zmycie wodą przy pomocy szczoteczki do zębów, by wydostać pastę z zakamarków.
- po wyschnięciu lakier bezbarwny połysk
- po co najmniej 12 godzinach namoczona w zwykłej wodzie z kranu kalkomania
- po minucie od położenia, na kalkę płyn zmiękczający, chyba że kładzione jest na ryflowanej nierównej powierzchni to na klej ze zmiękczaczem, by można było ją lepiej wcisnąć w nierówności. Trzeba to robić delikatnym miękkim pędzelkiem i bardzo ostrożnie, kalkomanie niektóre zaczynają się rozjeżdżać i tracić swoje wymiary. Najlepiej jest powciskać kalkomanię miękką gąbką. Uważać na kalkomanię bo po kompieli wodnej może być krucha i popękać.
- po ułożeniu kalki i pomoczeniu zmiękczaczem, trzeba go ściągnąć delikatnie suchym pędzelkiem by nie zostawały kropelki. Czasami jak się je zostawi potrafią zrobić plamy.
- po położeniu i wyschnięciu kalkomanii dla wyrównania kładzie się lakier bezb. z połyskiem.
- na koniec po wyschnięciu połysku, lakier satynowy lub matowy w zależności od modelu.

Oczywiście jest to lista do zwykłego przemalowania, jeśli będziesz bawił się w modele z blachy, odlewy żywiczne; to z racji materiału należy wykonywać wiele dodatkowych czynności z nim związanych.

Musisz też wyposażyć się w odpowiednie farby i rozpuszczalniki. Pamiętaj o jednej ważnej zasadzie jak malujesz farbą Tamija to rozcieńczasz ją rozpuszczalnikiem Tamii. Przy użyciu innego rozpuszczalnika możesz zrobić z farby twarożek.

Dziękuję Ci za bardzo wyczerpujące i pomocne informacje. Póki co będę trochę uparty i pozostane przy farbach w sprayu.

Myć modeli nie zamierzam w sensie zmiany malatury. Poprostu robie następny w innym malowaniu.

Interesuje mnie bardziej proces lakierowania, telewizor11 powyżej napisał, że po dwóch malowaniach lakierem z połyskiem, nic mi nie da nałożenie lakieru matowego. Ty piszesz, że na koniec malować matowym. Napiszcie jak wkońcu mato być, by efekt był pożądany.

Co do kalkomanii to robię tak, że nakladam na miejsce docelowe płyn do kalkomanii, samą kalkomanie chwile.przed nałożeniem namoczam i nakładam, pozostałość wody usówam poprzez przyłożenie chusteczki higienicznej.
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.309 16 0
Interesuje mnie bardziej proces lakierowania, telewizor11 powyżej napisał, że po dwóch malowaniach lakierem z połyskiem, nic mi nie da nałożenie lakieru matowego. Ty piszesz, że na koniec malować matowym. Napiszcie jak wkońcu mato być, by efekt był pożądany.
Lakier matowy należy położyć po lakierowaniu połyskiem modelu z kalkami, przed składaniem go. Czyli wkładaniem okien i innych dodatkowych elementów.
Mariuszowi zapewne chodziło o to że masz już powkładane okna i zmatowienie w tym stadium modelu zniszczyło by efekt szyby. Jeśli możesz je wyjąć to lakierowanie ma sens.
 

SAXON0518

Aktywny użytkownik
Reakcje
294 6 3
Witam

przeczytałem relacje z budowy kolegi @zbokolejowyEN57 , ogrom pracy / wielki szacunek , bo to wszystko wykonane osobiście i za to wielka chwała wykonawcy ../

ale jeśli kolega zastosuje się do cennych uwag wielu kolegów z forum to myślę ,że efekt końcowy będzie jeszcze lepszy ..
ps. w moim modelu Milosa ,użyto aerograf , farby olejne Revell i Humbrol oraz dobrej jakości taśmy maskujące oraz pantografy PKP AKP-4E ...

pozdrawiam
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 1433

Podobne wątki