• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

elektryka w module

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#41
Nie chodzi o odgałęzienie, tylko o zwarcie pomiędzy sekcjami.


Bo może planowany jest inny podział sekcji, a tak konstrukcja skrzynek wymusza robienie podziału sekcji w niepotrzebnych miejscach.
Właśnie jestem przed etapem elektryki w swoich pierwszych modułach linii dwutorowej, i ta kwestia jest dla mnie nowa.

Karol, mógłbyś rozwinąć temat, bo nie rozumiem problemu zwarcia, problem podziału sekcji też wydaje się dosyć "wydumany" - istnieje tylko wtedy gdy sekcje nie będą kończyły się równo z modułem - a będziemy mieli dwie różne sekcję na jednym module dwutorowym.
I dotyczy to tylko modułów szlakowych, bo jakiekolwiek moduły z zwrotnicami (stacyjne) wymuszają (chyba?) jedną sekcję.
Nie kwestionuję tego że tak się robi na modułach z linia dwutorową (a tak się robi zawsze?)

W normie http://www.pzmk.org.pl/files/Norma PZMK_moduły Fremo.pdf nie znalazłem nic na ten temat, albo nie potrafię szukać, i byłem przekonany że każdy standardowy moduł nie licząc rozgałęzień kończy się jedną parą kabli zasilających tory z każdej strony.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
190 2 0
#42
Właśnie jestem przed etapem elektryki w swoich pierwszych modułach linii dwutorowej, i ta kwestia jest dla mnie nowa.

Karol, mógłbyś rozwinąć temat, bo nie rozumiem problemu zwarcia, problem podziału sekcji też wydaje się dosyć "wydumany" - istnieje tylko wtedy gdy sekcje nie będą kończyły się równo z modułem - a będziemy mieli dwie różne sekcję na jednym module dwutorowym.
I dotyczy to tylko modułów szlakowych, bo jakiekolwiek moduły z zwrotnicami (stacyjne) wymuszają (chyba?) jedną sekcję.
Nie kwestionuję tego że tak się robi na modułach z linia dwutorową (a tak się robi zawsze?)

W normie http://www.pzmk.org.pl/files/Norma PZMK_moduły Fremo.pdf nie znalazłem nic na ten temat, albo nie potrafię szukać, i byłem przekonany że każdy standardowy moduł nie licząc rozgałęzień kończy się jedną parą kabli zasilających tory z każdej strony.
Problem jest nieco wydumany, ale konstrukcja modułów szlakowych z oddzielnym zasilaniem każdego toru może się przydać w przyszłości na dużych imprezach. Problem wcale nie jest związany z podziałem sekcji wewnątrz modułu, ale z podziałem sekcji na makiecie modułowej jako całości. Niezależne zasilanie torów ułatwia podział na sekcje w mniej konwencjonalnych przypadkach. Być może trzeba będzie w niedalekiej przyszłości zmierzyć się z problemem koegzystencji kilku centralek na jednej makiecie modułowej (a to na dużych FREMO imprezach miało miejsce). To z kolei wymusza dzielenie szlaku na kilka podsekcji. Jeśli trzeba będzie granice między obszarami centralek wytyczyć na szlaku dwutorowym, to w przypadku używania wspólnego zasilania torów, taki podział będzie niemożliwy.
W przypadku modułów stacyjnych robi się wedle uznania. Stosowanie rozjazdów nie wymusza stosowania wspólnego obwodu, ba niektórzy sugerują, by duże stacje dzielić na kilka różnych obwodów i każdy z nich niezależnie zasilać boosterem o małej wydajności prądowej (mniejszy prąd w przypadku zwarcia spowoduje mniejsze straty na makiecie, przynajmniej w teorii).
Niestety norma ze strony PZMK jest nieco "szkicowa" i niestety pełna specyfikacja jest tylko w języku niemieckim i liczy 59 stron tekstu (wypisane są tam nie tylko wymogi odnośnie modułów, ich okablowania, sterowania, ale też wymogi odnośnie taboru i dokumentacji poprzednio wymienionych).
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#44
@Zaqu Zauważ, że mniej czasu, niż poświęcasz na analizę problemu, zajęłoby Ci okablowanie skrzynek zgodnie z przyjętymi zasadami. Instalacja z rozdzielonym zasilaniem jest typowa, nie sprawiająca niespodzianek na spotkaniach przy makiecie modułowej. Jak nie chcesz popełnić błędu i zrobić instalację dobrze, to skoncentruj się raczej na tym, żeby przewody miały odpowiednie przekroje i każda szyna na module szlakowym była zasilana w co najmniej w dwóch punktach.
Odnosząc się do Twoich pytań i wątpliwości to:
1. Już na naszych makietach "jednocentralkowych" zdarza się, że jedna nitka szlaku jest zasilana z bostera jednej stacji a druga z bostera drugiej. Sekcje czasami są robione w taki sposób, że jeden kierunek jest zasilany z jednej stacji a drugi z drugiej.
2. Nie praktykuje się podziału sekcji wewnątrz modułu.
3. Stacje to zwykle jedno zasilanie, aczkolwiek faktycznie na dużych (bardzo dużych) stacjach podział o którym pisze Brian może mieć jakiś sens.
4. Ja nie widziałem dwutorowego modułu w H0 gdzie zasilanie byłoby zrobione wspólnie dla obu torów, a uwierz widziałem ich wiele w tym kilka moich własnych.
5. Standardowy moduł szlakowy kończy się dwoma parami kabli

O.. WM dopisał... Nie wiedziałem, że w normie FREMO jest taki zapis :gwizd:
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#45
Poproszę link do normy fremo po niemiecku - aktualnej. Cieżko mi się szuka w drodze na telefonie.

Rozumiem problemy z odpowiednim zasilaniem i podziałem na sekcje i podsekcje, rozumiem problem kilku centralek, śle nadal nie rozumiem jak osobne zasilanie torów w module dwutorowym miało by pomóc w jego rozwiązaniu. Nie kwestionuje, tylko nie rozumiem. Poprosiłbym o przykład, najlepiej z rysunkiem. Bo 1 obraz to 100 słów :)
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#47
@Dominik @WM-MODEL i @brian-82
Skoro norma tak zaleca, to oczywiście tak będę robił i tu nie ma co dyskutować.
Pytania moje odnoszą się bardziej przyczyn dla czego tak się dzieje.
@Dominik - Czas na zrobienie okablowania to jedno, ale czas na poznanie dlaczego tak jest, a nie inaczej jest bezcenny. Zawsze lepiej rozumieć co się robi i dlaczego. Dlatego zadaje te może dla niektórych głupie pytania, bo po prostu nie wiem dlaczego. A chciałbym wiedzieć.

Dlatego następna porcja która mi w głowie zaświtała:

"1. Już na naszych makietach "jednocentralkowych" zdarza się, że jedna nitka szlaku jest zasilana z bostera jednej stacji a druga z bostera drugiej. Sekcje czasami są robione w taki sposób, że jeden kierunek jest zasilany z jednej stacji a drugi z drugiej.
2. Nie praktykuje się podziału sekcji wewnątrz modułu."
To o czym napisałem jako podział na sekcje wewnątrz modułu - chociaż może nie dokładnie to ująłem - to chodziło mi właśnie o to że w module dwutorowym jeden tor jest z jednej sekcji a drugi z drugiej, dzielenie na sekcje wewnątrz modułu nie ma większego sensu, jak można go podzielić na jego końcu (rozdzielić 2 sekcje nie spinając sąsiednich modułów razem kabelkami)
Moje pytanie:
Dlaczego dzielić na sekcję w taki sposób jak opisałeś w punkcie 1 - czyli że jeden tor jest zasilany z jednej stacji a drugi z drugiej?
Jakie są tego zalety w stosunku do tego żeby podzielić szlak na sekcję w połowie pomiędzy stacjami?
[DOUBLEPOST=1435230342][/DOUBLEPOST]Moje drugie pytanie:
Czy w jakiś specjalny sposób wykonuje się połączenia elektryczne na modułach rozwidlających szlak pojedynczy na podwójny lub na dwa pojedyncze?
Np w taki sposób żeby można było część szlaku za rozjazdem odłączyć lub przełączyć do zasilania z odpowiedniego miejsca?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#48
@Zaqu, najlepiej sobie przyjedź na jakieś fremo-spotkanie, najbliższe jest od 8 do 12 lipca w Krakowie, przypatrzysz się i dowiesz się z pierwszej ręki o co chodzi i dlaczego tak a nie inaczej :D
I nie trzeba będzie płodzić eleboratów ;)

ATSW, Dominik dobrze Ci radzi, skup się na poprawnej konstrukcji modułu(ów) a ew. podziały na sekcje itp. zostaw człowiekowi odpowiedzialnemu za cyfrę na makiecie :p
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#49
Pozwolę sobie nieco odświeżyć temat.
Mam następujące pytanie. Jak będzie poprawnie zrobione połączenie (jak jest ogólnie stosowane) pomiędzy modułami.
1. Na końcach modułu na zasadzie gniazdo i wtyk na kablu ?
2. Czy na końcach dwa gniazda , a połączenie pomiędzy modułami za pomocą kabla z wtykami po dwóch stronach ? (podobnie jak kable XLR)
Będę wdzięczny za odpowiedź
Pozdrawiam
Zbigniew
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#51
Dziękuję za odpowiedź:)
Z zapisu normy zrozumiałem to tak jak kolega wyżej przedstawił. Ale zmyliło mnie to zdjęcie modułu Tomka ( Flotoma)
moduł Tomka.jpg
Później na spokojnie doszedłem do tego, że jest to połączenie pomiędzy kolejnymi segmentami;)
Fakt jest taki ,że skrajne segmenty makiety powinny mieć gniazda i wtyczki na kablach.
Teraz jestem w domu i wreszcie skumałem o co biega :D
Dziękuję i pozdrawiam
Zbigniew
 

KSK 1982

Kustosz Sali Pamięci
Zespół forum
GGM
Reakcje
168 4 0
#52
Panowie jak najlepiej wykonać zakończenie instalacji na skrzyńce, chodzi mi o łączenie z innymi modułami.
Wykonać przyłącza bananowe i do tego po przewodzie czy tylko same przewody z końcówkami bananowymi ( męska, żeńska )
Pytam pod względem funkcjonalności i trwałości np. podczas imprez itp.
Z góry dzięki za odpowiedz
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#53
Jak zrobisz osobne kable to 1 powstanie zupełnie niepotrzebny dodatkowy punkt "potencjalnie gorszego styku" 2 jak zapomnisz zabrać kabel to d..a w kwiatach zamiast połączenia.;)
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#55
Tylko potrzebny jest patent na czas transportu, żeby te kable będące elementem skrzynki swobodnie nie majtały pod modułem. W tej roli świetnie sprawdza się drewniana klamerka do suszenia prania.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#56
Osobiście stosuję zakończenie segmentu gniazdami bananowymi. W skrzyneczce narzędziowej mam parę przewodów zakończonych wtykami bananowymi na obydwu końcach oraz drugi komplet przewodów zakończonych z jednej strony wtykami bananowymi, a z drugiej wtykiem XLR. Nie wiadomo do kogo będzie podłączany segment. W przypadku, gdy wiem, że dany segment będzie podpinany tylko do innego segmentu z moich zasobów, to stosuję wystające przewody zakończone wtykami bananowymi (jak na zdjęciu). Podstawowy cel to redukcja kosztów. Polecałbym też stosowanie markowych wtyków i gniazd bananowych. Na dłuższą metę opłaci się.

Przykład z klamerką o której wspomniał Dominik. Została przyklejona na wikol:
IMG_1882_.jpg

[DOUBLEPOST=1478075103,1478074436][/DOUBLEPOST] Mi tutaj nie pasuje jedna sprawa. Przy zakończeniu przewodów jednym wtykiem i jednym gniazdem traci się możliwość "skrosowania" przewodów, czyli zamiany polaryzacji. Czasami okazuje się to konieczne.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#58
Tego patentu nie znałem. Na żadnym z modułów które popełniłem z klamerką do tej pory żadna się nie urwała, ale może to z tym wkręconym metalowym uszkiem nawet lepsze...
 

KSK 1982

Kustosz Sali Pamięci
Zespół forum
GGM
Reakcje
168 4 0
#59
Pytanie z innej beczki, czy całą resztę czyli oświetlone budynki, latarnie itp. można podłączyć pod to zasilanie czy lepiej kombinować z osobnym?
Druga sprawa to jaką centralkę użyć pod moduły, MiniBox wystarczy czy lepiej jakiś inny?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 1
Elektryka 4
Elektryka 4
Elektryka 19

Podobne wątki